Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maart 2014 weekje Marokko - Forum Wereldfietser

maart 2014 weekje Marokko

Hallo fiets(t)ers

Wie heeft er zin in een weekje Marokko in het voorjaar? Ik heb enerzijds al een concreet plan maar sta aan de andere kant ook open voor alternatieven....

wat is het plan: ik wil eind maart 2014 een ruime week door de Atlas gaan fietsen vanuit Marrakesh. zo ziet mijn idee er op dit moment uit, een bergachtige en ruime ronde van zo'n 850 km.
klik voor een fiets-ronde-idee;
http://cebenzoa.files.wordpress.com/201 ... n-2014.png

Daar ligt ook mijn voorkeur, bergen en uit de bewoonde wereld. Ik ben nu twee keer in Marokko geweest en ben erg enthousiast over het fietsen, eten, cultuur en bevolking daar.

Nog wat meer info over mezelf; Ik fiets meestal met mijn vriendin, maar die heeft dit voorjaar geen tijd en laat me graag een weekje uitwaaien in de bergen als zij zit te zwoegen op het werk ;-)
en ik dacht, wie weet zijn er meer liefhebbers voor een weekje zon en zand en fietsen in Marokko. Andere zon en zand bestemmingen sta ik overigens voor open, zolang het niet te ver/duur/gevaarlijk is.
Ik hou er dus wel van om lange dagen te maken en een beetje af te zien. Als je benieuwd bent waar ik (we) eerder heb gefietst, kijk dan even op ons blog; cebenzoa punt wordpress punt com. Het laatste jaar hebben we veel op de racefiets gezeten, wat verder terug in de geschiedenis zie je weer meer vakantiefietsactiviteiten.....

groet, Bert
Hoi Bert,

Klinkt goed, wil graag naar Marokko maar heb de maand Januari vakantie genomen :( I..e.i voor wintersport trouwens.
Ik zie wel op je blog dat jij daar weleens geweest bent in Januari. Is dat een goede periode qua weer?
Voor eind maart kan ik geen vrij meer vragen (de aanvraag voor april tot oktober is al verplicht ingediend)
Ik ben wel altijd reeksen van 9 dagen vrij tussen het werken door maar das altijd van woensdag tot vrijdag. Maar gezien de reorganisatie op mijn werk staat dat ook allemaal weer op losse schroeven. Meer duidelijkheid hierover volgt.... Dus wie weet :D
Gezien jouw ervaring met Marokko lijkt me dat wel ideaal.

grt Patrick
Hallo Bert,

Ik ben eind maart ook in Marokko, ik fiets van Marrakech over de Tizi n Test naar Oulad Berhil, vanaf daar de piste richting Askaoun (oid) en dan naar Ouarzazate, ik blijf nog wel wat langer in Marokko, maar mocht het je leuk lijken om een tijdje op te fietsen dan ben je welkom.

PS: ben wel een echte vakantiefietser, langzaam :D

Paul
Paul, Patrick,

goed om te lezen dat er interesse is. Ik ga deze week overleggen wanneer ik, wat werk betreft, kan gaan. Vandaag de planning gecontroleerd en ik blijk in maart niet helemaal vrije hand te hebben. Volgend weekeind ga ik een vlucht (of beter gezegd twee) vastleggen zodat de reis straks niet mis gaat op 'geen vlucht beschikbaar'.

Deels samen optrekken is ook een prima idee, laten we elkaar zo op de hoogte houden van ieders plannen en zo zien of er iets gezamenlijks uit kan rollen.

tot ergens op de site, de fiets of de beurs,

BertV
Hoi Bert,

Heb je gisteren een pb gestuurd, betreffende je reis naar Marokko.
Zoals ik schreef heb ik misschien wel interesse, periode is voor m'n werk wel belangrijk.
Heb je deze pb ontvangen?
Graag reactie.

Sportieve groeten,
Hallo woestijnvis ;-)

Ik zie nu je pb. Zal iedereen via het forum op de hoogte houden. Als er concreet plannen groeien dan een keer afspreken om te bespreken.
Het zal voor mij wel eerder eind maart (dan begin van de maand) worden.

Groet, Bert
Het plan krijgt meer vorm:

ik kan vanaf donderdag de 13e maart tot en met zaterdag de 22e. Een mooie ruime week. Komend weekeind ga ik bij Transavia een heen-en-terugvlucht vastleggen. Daarmee leg ik voor mezelf de periode dus vast, gaat niet anders door de werkplanning. De route ga ik nog eens rustig bekijken. Zijn er dan nog geïnteresseerden om een tocht samen te doen? Laat maar horen of het past.....

BertV
Ik kom vrijdag de 21e van maart aan op Marrakech, spendeer de zaterdag en zondag waarschijnlijk in de stad om die maandag de Atlas in te trekken. Het lijkt dus niet echt te passen.

Veel plezier met je trip!

Paul
paul1987 schreef:Ik kom vrijdag de 21e van maart aan op Marrakech, spendeer de zaterdag en zondag waarschijnlijk in de stad om die maandag de Atlas in te trekken. Het lijkt dus niet echt te passen.

Veel plezier met je trip!

Paul
Das nou jammer. Ik hoopte die week te gaan, maar helaas.....

jij ook veel plezier en ik zie wel nog een kans je te ontmoeten als ik vertrek. Ik denk dat ik de 22e vlieg vanuit Marrakesh. Interesse in Lonely planet en Trotter gidsen? dan zouden we verder via pb's info en mailadressen kunnen uitwisselen.

groet, Bert
Hallo Bert,

Ik ben al voorzien van een woordenboekje Arabisch, een goede wegenkaart en een reisgids van Capitool. Daar staat ook redelijk wat info in, voor de rest ben ik gewoon van plan het een en ander te ervaren.

Paul
De vlucht is geboekt, maar de route is nog open...Behalve de start op 13 maart en einde op 22 maart in Marrakesh.
Zijn er nog fietsers die interesse hebben in een geheel onverzorgde fietsreis van 10 dagen door Marokko? lijkt me leuk om met een klein groepje (2-4) fietsers te reizen...Asfalt of onverhard kan voor mij allebei. Ik heb wel een voorkeur om de Atlas over te steken en dus wat hoogtemeters te maken.

BertV
Mooi! Echt zeldzaam goed idee om het pleingebeuren bij Djemaa El fna zo in beeld te zetten. En de moeite die je gedaan hebt om het fietsen goed in beeld te krijgen, chapeau....Bij deze ben je ingehuurd als cameraman :-)
Ook wel een feest van herkenning na mijn twee Marokko-Atlas-tochten.

En je verdient een beter toestel; waar er snelheid in zit zie ik allerlei rare beweging in het beeld, maar dat had je zelf natuurlijk ook al gezien?
Het is zover! Een mini-wereldfietser-activiteit

Marc en Bert hebben een aangepast plan uitgewerkt en zullen ruim een week samen zo mogelijk onverhard door/over/achter de hoge Atlas gaan fietsen. De route is nog in overleg, en we zullen nog vragen gaan stellen over 'is deze route nog onverhard en fietsbaar'. Bijvoorbeeld van Agouim via Sour naar Askaoun. Of van Foum Zguid naar Zagora? Bij deze dus alvast de vraag naar (recente) ervaring op deze trajecten en mogelijke onverharde verbindingen daartussen.

Daarbij lijkt het ons ook een idee om met maximaal 4 personen op pad te gaan. Zijn er nog off-road liefhebbers die een ruime week in Marokko op pad willen? vertrek staat vast op 13 maart en terug op de 22e (transavia)

Groet, Bert en Marc
Bert, Marc,

Ik vlieg 15/3 naar Marrakech, en blijf tot 5/4.
Begin van de trip wilde ik over de Tizi-n-Test, dan afslaan naar Askaoun.
Daar naar het zuiden afbuigen en via Taliouine, en weg 6837 naar Aka Ghuiren en daar de piste naar uiteindelijk Foum-Zguid.

Is die route van Foum-Zguid naar Mhamid te doen ?
Ik heb redelijk wat zware bike-pack ervaring.
Het wordt in ieder geval gefietst:
http://translate.google.be/translate?sl ... 37&act=url
Indien het écht 150 km duwen is, zou ik ook de optie naar Zagora nemen, die zal wel ok zijn.

Op de terugweg naar Marrakech wil ik dan via Askaoun naar Agouim.
Als je deze googled wordt deze redelijk vaak door motorrijders gedaan.
Lijkt mij nog niet geasfalteerd.

Misschien kom ik jullie tegen.

Grtn,

Koen
Hallo Koen,

wie weet komen we je ergens tegen! leuk om te lezen dat er meer mensen op zoek zijn naar pistes (lees onverhard) in Marokko. Een echte fundgrube van kennis over het land is marokko-per-rad.de. Der Jan heeft veel ervaring en heel veel info verzameld over routes. word lid en lees!

een preview. hij heeft een lange lijst met alle routes die op de michelinkaart als onverhard staan maar ondertussen ten prooi zijn gevallen aan het asfalt. en een kort lijstje met routes die geprepareerd worden voor asfalt;

ROUTES EN CONSTRUCTION:

-ait m'hamed(region azilal) à tamda à zawiat ahansal
-anemzi à anefgou à imilchil(continuation de la route boumia-tounfite-imilchil)
-imilchil-bouzemmou à agoudal à ait hani
-msemrir à tilmi à sidi moussa ou ichou
-telouet à ait benhaddou
-ouarzazate à oasis de fint
-ouerzazate à taguenzelt à ighels à tafounent à tazenakht???
-zagora à foum zguid
-goulmima à aghbalou n kardou
-imighz à toufla'azet à ait abdellah(continuation de la route taroudant à ait abdallah-region de tafraout)

voor de rest van de info dus naar duitsland

groet, Bert
Hoi Bert,

Ik heb me proberen registreren op die Duitse site, maar zonder succes.
Blijkbaar ben ik niet de enige bij wie het niet lukt :cry:

Blijf me wel afvragen hoe die route van Foum-Zguid naar Mhamid zal zijn.
Sommige video's op YouTube tonen gewoon een diepe zandbak, andere foto's een vrij mooie verharde piste. Zal vermoedelijk van beide wat zijn, denk ik.

Weet jij, of iemand anders, iets over het stuk Taliouine over weg 6837, zuidwaarts naar Aka-Ghuken. Van die plaats toont de Michelin kaart een piste (ten noorden van de N12) richting Foum-Zguid.

Afhankelijk van hoeveel tijd ik nog over heb als ik in Zagora ben fiets ik nog voor een ruimere toer richting Atlas, of via wat kleinere wegen naar Anezal, om dan over de Tizzi-n-Melloul, Askaoun naar Agouim te fietsen (het stuk dat jullie nemen bij het verlaten van Marrakech).

Ik heb het probleem dat die Tizi-n-Ait-Hamed ook zo naar me aan het schreeuwen is :D
Koen,

ik heb Jan (van marokko-per-rad) een mailtje gestuurd met de vraag of ie je(jullie) lid kan maken van zijn site/forum.

Foum Zguid-Mhamid ken ik alleen van horen over en dan klinkt het inderdaad naar een pittige piste met delen makkelijk. maar wie het weet mag het zeggen.

Aka Ghuken naar Foum Zguid zit ik net te bestuderen met google-maps in satelietview. en dan ziet dat er erg hoopgevend uit. kort stuk verhard (8km) en dan mooie piste met betonnen delen bij de rivierbeddingen/doorwaadplaatsen. lijkt me goed te doen, zie ook her en der een huis met akkertje. Maar ook hier geldt; iemand ervaring?

of wil ik het wel weten? een beetje avontuur mag het ook nog zijn in tijden van gps.

groet, Bert
Hoi Bert,


Bedankt voor je actie ivm Marokko-per-rad :D

Hier dezelfde ingesteldheid hoor; als er informatie is, mag deze naar boven komen hier en anders zien we het wel ter plaatse.
Over gps gesproken; ik heb de open mtb map gedownload.
Vaak goede ervaringen mee gehad, maar deze van Marokko lijkt me heel basic.

Ik focus me zowizo op men (papieren) Michelin kaart :)

grtn,
Koen
Net terug uit Marokko waar ik de kaart van de ANWB (7 euro) heb gebruikt. Ik vond het verrassend accuraat, toegegeven: geen offroad routes gereden! Ik had GPS mee maar nauwelijks gebruikt.

Veel interessanter is Internet. Tip: neem een mobiel apparaat mee en koop een nieuwe SIM kaart bij aankomst in Marrakech op het kantoor van Maroc Telecom, in de boulevard vlakbij Gueliz. Het kost rond 12 euro en je hebt Internet en bellen de hele maand tegen lokale tarief. Deze provider dekt bijna het hele land inclusief afgelegen gebieden zoals zuidoost.

Wat foto's van mijn reis in het zuidwesten :
http://tinyurl.com/oxslnnl

Veel plezier!