Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets demonteren voor coating - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

fiets demonteren voor coating

130 berichten
drestar schreef:
Leon schreef:Wikipedia: "Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie."

De fiets heeft voor jou duidelijk iets van nostalgie, geniet daar van.
Leon
Ik geniet daar zeker van, want zulke fietsen zie je heden daags steeds minder. deze fiets komt inderdaad uit een vergane tijd ,alles is nog van staal ,en om dan te zeggen dat hij niet klassiek is snap ik dan niet. ik zou ook geen reden kunnen bedenken wat gios er precies mee bedoeld dat deze fiets verre van klassiek is...maar ik ben er wel benieuwd naar waarom hij dat zegt...
wmb=wat mij betreft.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen :wink: . Als dit een klassieker is, voor jou, prima! Ik vind het niks.
drestar schreef:
Leon schreef:Wikipedia: "Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie." De fiets heeft voor jou duidelijk iets van nostalgie, geniet daar van.
Leon
Ik geniet daar zeker van, want zulke fietsen zie je heden daags steeds minder. deze fiets komt inderdaad uit een vergane tijd ,alles is nog van staal ,en om dan te zeggen dat hij niet klassiek is snap ik dan niet. ik zou ook geen reden kunnen bedenken wat gios er precies mee bedoeld dat deze fiets verre van klassiek is...maar ik ben er wel benieuwd naar waarom hij dat zegt...
Ik denk dat hij inschat dat de fiets voor verreweg de meeste mensen geen "alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, vanwege inherente kwaliteit of representatieve status" is.
Iets wordt in algemene zin pas als een klassieker beschouwd als er een bepaald aantal mensen is dat deze eigenschappen bij het object in kwestie ervaart.
Ik schat in dat dit aantal mensen hier niet gehaald wordt.
Leon
De Gazelle Primeur geen klassieker? Wat zullen we nu beleven? Zeker wel; wie is er niet groot mee geworden?
LHTJoost schreef:Plaatje.
Idd plaatje. :wink:
perik schreef:De Gazelle Primeur geen klassieker? Wat zullen we nu beleven? Zeker wel; wie is er niet groot mee geworden?
Het is een mooi fiets geworden, maar zeker geen klassieker. Het coaten van een fiets is prachtig, maar het maskeert de klassieke uitstraling. En een gecoate Gazelle van die leeftijd zal nooit een klassieker worden.

Ik had een Gazelle uit de jaren 70 van de vorige eeuw met Gazelle naven, verlichting, trommelremmen met trekstangen. In de originele kleur en in goede staat. Heb de fiets weggeven aan een familielid, die een redelijk fiets kon gebruiken van huis naar het station NS.

Groot worden doe je niet op een Primeur, maar op de Piet Pelle van Gazelle. :)

Piet.
PietV schreef: En een gecoate Gazelle van die leeftijd zal nooit een klassieker worden.
Dat is een knappe zin! Ik dacht in eerste instantie: geef het nog eens 25 jaar, wedden dat de fiets dan wel een klassieker is geworden? Maar ja, dan is het geen 'Gazelle van die leeftijd' (nl. 26 jaar oud) meer, maar een Gazelle van 51 jaar oud. Je hebt dus helemaal gelijk.

Hanteer je 'klassiek' als iets wat model staat voor een bepaalde groep, dan vind ik de Primeur zeker een klassieke stadsfiets.

En bedoel je met 'klassiek' iets wat (veel) langer meegaat dan de meeste soortgenoten, dan is een 26 jaar oude fiets zeker een klassieker.
PietV schreef: Groot worden doe je niet op een Primeur, maar op de Piet Pelle van Gazelle. :)
:D Had ik; een rode! Toen ik in 1985 naar de middelbare school ging, kreeg ik een grijze Sport Primeur. Helaas is mijn trouwe kameraad twee jaar terug gestolen. Ik ben dan ook een beetje jaloers op Drestar, die de zijne/hare nog wel heeft, en wens hem/haar heel veel plezier met de fiets in kwestie! Zelf zou ik het wel jammer vinden van de originele belettering trouwens, maar 't is fijn dat de fiets weer jaren mee kan.

Groetjes,

Carl
klassiek heeft volgens mij helemaal niks te maken met een nieuw laagje coating, maar eerder met niet origineel,maar daar verliest het zijn klassieke waarde niet mee ,een moderne fiets word allang zo niet meer gemaakt,en een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt.

BV als je uitgaat dat iets niet meer klassiek zou zijn als er een nieuwe lak laag overheen zit dan zouden alle herstelde opnieuw gespoten klassieke T Ford auto's ook geen klassiekers meer zijn ,dus dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat, als je iets van lange tijd geleden wat veel gebruikt is wilt blijven bewaren en gebruiken heeft het vanzelf sprekend onderhoud en vernieuwing nodig, en dat is gewoon een feit..en ook dat deze gazelle primeur een echte klassieker is,
...waarvan er ongeveer een miljoen van gemaakt zijn. :wink:
Een origineel exemplaar met originele lak in goede staat zal desondanks een fortuin waard zijn, juist *omdat* de lak origineel is. (Bron: elk willekeurig autoprogramma op tv over klassieke auto's)
pedalman schreef:...waarvan er ongeveer een miljoen van gemaakt zijn. :wink:
inderdaad dat klopt, maar je ziet ze steeds minder :wink:

Leon schreef:Een origineel exemplaar met originele lak in goede staat zal desondanks een fortuin waard zijn, juist *omdat* de lak origineel is. (Bron: elk willekeurig autoprogramma op tv over klassieke auto's)
inderdaad dat klopt ook,er is verschil in waarde, maar ook een hele oude auto blijft een klassieker ,ook al zit er een nieuwe lak op van heden daagse tijd, een nieuwe lak maskeerd het klassieke dus niet want het gaat om de leeftijd van de oude auto zelf net zoals bij mijn oude gazelle primeur fiets. :)
Leon schreef:Een origineel exemplaar met originele lak in goede staat zal desondanks een fortuin waard zijn, juist *omdat* de lak origineel is. (Bron: elk willekeurig autoprogramma op tv over klassieke auto's)
Was dat maar waar. De Gazelle uit de jaren 70, van mijn vader geerfd en vorig jaar aan een neef weggegeven, was 40 jaar oud, volledig origineel, zat nog keurig in de fabriekslak en was goed onderhouden.
Mijn zoons wilden er niet op rijden. Het frame was voor mij te klein en de schuur ook. Inruilwaarde op een nieuwe goede tourfiets circa 50 euro.

Een kennis van mij rijdt op een zwarte Gazelle van de begin jaren '30. In de originele lak. Zwart gelakte velgen met goudkleurige biezen. Klapstandaard achter. Wat kleine roestplekjes. Van zijn opa geweest. Tussen 1942 en 1945 in onderdelen op een zolder opgeborgen.
Gebruikt de fiets nu voor de dagelijkse boodschappen en korte fietstochtjes. Voor hem alleen emotionele waarde.

http://www.oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=601

Piet.
Ik had het over die oude Ford Piet. Die fiets van deze discussie is niks bijzonders, je kunt er niks bijzonders van maken en het zal ooit nooit iets bijzonders worden.
Leon schreef:Ik had het over die oude Ford Piet. Die fiets van deze discussie is niks bijzonders, je kunt er niks bijzonders van maken en het zal ooit nooit iets bijzonders worden.
sommige fietsen worden wel meer geld waard maar dan praat je over aparte fietsen waarvan of waar er maar bepaald aantal zijn gemaakt en heel oud zijn,zeldzame exemplaren dus,maar dat is bij auto's dus precies ook zo, want niet alles wat klassiek is ,is veel geld waard, een gazelle primeur is inderdaad niet erg bijzonder, maar daar ging de discussie ook niet om,het ging erom of deze fiets een klassieker is, en dat is hij zeker weten, ook al denken sommige er anders over, deze mensen hebben er dus geen enkel verstand van, herstellen heb ik puur gedaan omdat ik de fiets wilde blijven behouden en het leuk en leerzaam vond om te doen,en niet met het idee deze fiets te gaan verkopen,
drestar schreef:
Leon schreef:Ik had het over die oude Ford Piet. Die fiets van deze discussie is niks bijzonders, je kunt er niks bijzonders van maken en het zal ooit nooit iets bijzonders worden.
sommige fietsen worden wel meer geld waard maar dan praat je over aparte fietsen waarvan of waar er maar bepaald aantal zijn gemaakt en heel oud zijn,zeldzame exemplaren dus,maar dat is bij auto's dus precies ook zo, want niet alles wat klassiek is ,is veel geld waard, een gazelle primeur is inderdaad niet erg bijzonder, maar daar ging de discussie ook niet om,het ging erom of deze fiets een klassieker is, en dat is hij zeker weten, ook al denken sommige er anders over, deze mensen hebben er dus geen enkel verstand van, herstellen heb ik puur gedaan omdat ik de fiets wilde blijven behouden en het leuk en leerzaam vond om te doen,en niet met het idee deze fiets te gaan verkopen,
Je hebt gelijk. Ik heb geen verstand, wel een mening :?
gios schreef:Je hebt gelijk. Ik heb geen verstand, wel een mening :?
dat blijkt wel ja :wink:
drestar schreef:
Leon schreef:Ik had het over die oude Ford Piet. Die fiets van deze discussie is niks bijzonders, je kunt er niks bijzonders van maken en het zal ooit nooit iets bijzonders worden.
een gazelle primeur is inderdaad niet erg bijzonder, maar daar ging de discussie ook niet om,het ging erom of deze fiets een klassieker is, en dat is hij zeker weten, ook al denken sommige er anders over, deze mensen hebben er dus geen enkel verstand van
Het is een prachtige fiets geworden, maar een Gazelle Primeur is een doorsnee stadsfiets. Daar rijden er nog duidenden van. Niet bijzonder dus. Het frame is ook niet bijzonder mooi met die ogenschijnlijk aangeschroefde staande achtervork.

En een klassieker is het niet en zal het nooit worden. Het project is leerzaam, maar niet zo geschikt voor dit type fiets. Gelet op de kosten a 450 euro en gedane moeite, had je beter een nieuwe kunnen kopen a 471 euro. Dit nieuwe type Primeur heeft ook een mooier afgewerkt frame.

http://www.aanbiedingsfiets.nl/stadsfie ... 05037.html

Piet.
PietV schreef: En een klassieker is het niet en zal het nooit worden. Het project is leerzaam, maar niet zo geschikt voor dit type fiets. Gelet op de kosten a 450 euro en gedane moeite, had je beter een nieuwe kunnen kopen a 471 euro. Dit nieuwe type Primeur heeft ook een mooier afgewerkt frame.

http://www.aanbiedingsfiets.nl/stadsfie ... 05037.html

Piet.


nog 1 keer voor de duidelijkheid dan,

"een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt"

de gazelle primeur die ik heb valt daar dus onder omdat mijn fiets al lange tijd niet meer zo gemaakt word,

op de link aanbiedingsfiets die je hier post is een moderne versie van een primeur met veel aluminium zoals crankstel,remhandels en balhoofd en andere bagagedrager,en met shimano nexus naaf die tegenwoordig in bijna elke fiets zit,daarbij is deze primeur aangepast aan alle eisen van de moderne tijd en heeft een naafdynamo en een batterij led achterlicht, bij mijn primeur ligt er nog ouderwets een kabel door het frame en worden beide lichten aangedreven door een externe dynamo. er is dus een heel groot verschil..

de 450 euro die ik aan mijn fiets verspijkert heb had ik er graag voor over omdat het een oltimer betreft.. anders was ik er nooit aan begonnen,
drestar schreef:
PietV schreef: En een klassieker is het niet en zal het nooit worden. Het project is leerzaam, maar niet zo geschikt voor dit type fiets. Gelet op de kosten a 450 euro en gedane moeite, had je beter een nieuwe kunnen kopen a 471 euro. Dit nieuwe type Primeur heeft ook een mooier afgewerkt frame.

http://www.aanbiedingsfiets.nl/stadsfie ... 05037.html

Piet.
nog 1 keer voor de duidelijkheid dan,

"een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt"

de gazelle primeur die ik heb valt daar dus onder omdat mijn fiets al lange tijd niet meer zo gemaakt word,

op de link aanbiedingsfiets die je hier post is een moderne versie van een primeur met veel aluminium zoals crankstel,remhandels en balhoofd en andere bagagedrager,en met shimano nexus naaf die tegenwoordig in bijna elke fiets zit,daarbij is deze primeur aangepast aan alle eisen van de moderne tijd en heeft een naafdynamo en een batterij led achterlicht, bij mijn primeur ligt er nog ouderwets een kabel door het frame en worden beide lichten aangedreven door een externe dynamo. er is dus een heel groot verschil..
Nog 1 keer voor de duidlijkheid dan. Het is een prachtige fiets, maar oldtimer noch klassieker. Het is en blijft een doorsnee stadfiets, waarvan er nog duizenden rijden.
Voor een oldtimer mist de fiets geheel het karakter van oudheid. Het karakter is weggemoffeld onder de coating.
De fiets straalt niets uit van "vroeger". Modern of hedendaags zijn: Spieloze crankstel, kunststof kettingkast, kunststof achterlicht, ergonomisch handvatten, moderne zwarte remgrepen, moderne Sturmey Archer schakelbediening, moderne snelbinders en AXA slot en het gel zadel.

Mijn vorig jaar weggegeven Gazelle uit de jaren 70, die ik vorig jaar heb weggegeven, had dit allemaal niet. Op de 3 V Sturmey Archer en de zwarte Bibia snelbinders na, was alles Gazelle. Zelfs het aangesoldeerde achterlicht op het achterspatbord, het stuur en de verchroomde remgrepen en -remstangen.

Piet.
drestar schreef:"een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt"
Grappig dat hier in de definitie van het woord oldtimer de term klassiek gebruikt wordt. Over de term klassiek waren we het nog niet eens, dus deze omschrijving geeft ook nog geen duidelijkheid.
Waar komt deze definitie vandaan?

Daarnaast vind ik het jammer dat een aantal deelnemers van deze discussie zoals wel vaker geenszins van plan zijn om nader tot elkaar te komen en daarbij de gebruikelijke tactieken van het zaaien van verwarring gebruiken zoals onduidelijk formuleren en reageren op beweringen die ze wel gelezen hebben maar die er niet staan.
Leon schreef:
drestar schreef:"een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt"
Grappig dat hier in de definitie van het woord oldtimer de term klassiek gebruikt wordt. Over de term klassiek waren we het nog niet eens, dus deze omschrijving geeft ook nog geen duidelijkheid.
Waar komt deze definitie vandaan?

Daarnaast vind ik het jammer dat een aantal deelnemers van deze discussie zoals wel vaker geenszins van plan zijn om nader tot elkaar te komen en daarbij de gebruikelijke tactieken van het zaaien van verwarring gebruiken zoals onduidelijk formuleren en reageren op beweringen die ze wel gelezen hebben maar die er niet staan.
Ook ik heb met lede ogen zitten kijken naar deze discussie: ten eerste doet ze niet terzake: Drestar is blij met zijn fiets en of iemand anders er ook mee blij zou zijn is totaal irrelevant.
Vervolgens ontspoort de discussie volledig waarbij wat ethymologisch wordt gewauweld, maar er inderdaad totaal geen einde in zicht is.
De gustibus et coloribus non disputandem, zei een Romein en hij had gelijk.