Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude voeten - Forum Wereldfietser

Koude voeten

Ik heb net, na kerst 2005, een kort rondje IJsselmeer gefietst (Maarn-Amsterdam-Enkhuizen-Maarn) en daar erg veel last gehad van koude voeten (voor lijf en leden voldoet het 3 lagen systeem overigens perfect). Tijdens de voorbereiding heb ik daar niet genoeg aandacht aan gegeven, ik dacht dat dikke sokken in Shimano fietsschoen wel genoeg zou zijn, dit was dus een flinke misrekening.
Vandaag heb ik bij Carl Denig teenwarmers gevonden (een chemisch goedje in een afgesloten zakje 3,95 per setje voor eenmalig gebruik).
Heeft iemand misschien andere ideeen en of adviezen??
Graag!!

Marco Schriek

In de winter fiets ik in een paar ouwe dik-lederen Engelse "Clarks", gaat uitstekend. (al is het zonder spd-plaatjes)

Hoi,

DE winterfiets site: http://www.icebike.org.

Hier hun tips voor schoenen en warme voeten:
http://www.icebike.org/Clothing/footwear.htm

Neopreen overschoentjes/duikschoenen zijn erg handig of anders zijn echte winterfietsschoentjes een goed (duur) alternatief.
Ik draag hier tijdens het fietsen in de beierse sneeuw gewoon mijn bergschoenen en dat gaat prima.

Fiets de wereld,

Whisky
Expedities naar poolgebieden dragen altijd dikgevoerde schoenen waarbij de schoen "los" zit. Die bungelt als het ware om je voet heen. Dit voorkomt dat de bloeddoorstroming belemmerd wordt. In de zomer is het "gewoon" veteren (/klittebanden) geen probleem, maar als het koud wordt kun je dus beter de veters een stuk losser doen. En geen metaal (spd) gebruiken, aangezien dit kou beter (de schoen in) geleidt!

Inderdaad... een combi van losse (een maatje groter) berg/wandelschoen, dun fleece sokje, daaroverheen een sok van Falkce en tenslotte een Gore-tex overschoen. Dat is meestal voldoende. Voor de echte lange tochten doe ik nog een alu inlegzooltje in de schoen. En wat ook lekker is bij een bakkie onderweg...je schoenen ff uit! Komen je tenen weer wat doorbloeding tegen.