Additionally, paste this code immediately after the opening tag: singlespeed voor woonwerk? - Forum Wereldfietser

singlespeed voor woonwerk?

Ik heb een nieuwe functie gekregen op mijn werk en heb nu de auto niet meer nodig. Ik kan nu dus 4x per week 46km per dag gaan rijden en zit te denken aan een singlespeed. Ik wil een oudere stalen racefiets gaan kopen en deze ombouwen naar singlespeed. Denken jullie dat dit een goed idee is en aan welke verzet, banden etc moet ik gaan denken. Ik kan een route fietsen met weinig stoplichten, goede wegen maar veel wind.
sjacka schreef:Ik heb een nieuwe functie gekregen op mijn werk en heb nu de auto niet meer nodig. Ik kan nu dus 4x per week 46km per dag gaan rijden en zit te denken aan een singlespeed. Ik wil een oudere stalen racefiets gaan kopen en deze ombouwen naar singlespeed. Denken jullie dat dit een goed idee is en aan welke verzet, banden etc moet ik gaan denken. Ik kan een route fietsen met weinig stoplichten, goede wegen maar veel wind.
Perfect idee, 42x18, sks race longboards, ligstuurtje, tubus fly, wat verlichting en dan lekker fietsen.
conversieset
kettingspanner
spatborden
syntace c3
verzettentabel
28mm bandjes
tubus fly
helmverlichtingset (extreem duur en extreem veel licht, niet geschikt voor openbare weg, maar wel mooi spul
ik doe t met 42 X 16. 18 km enkele reis. 3 stoplichten veel weiland.
verder prima idee
bandjes hangt ervan af wat er in past. Ik doe t met conti; travelcontact (beetej lomp , maar ze blijven liggen als ik maar marrokko ga :)
48x20, spatborden, racestuur en panaracer pasela tourgard 32mm. Perfect!
Of een singlespeed wat voor je is, weet je zelf het beste. Als je zo iemand bent die altijd op zoek is naar een beter verzet, dan kun je waarschijnlijk beter verder kijken, maar in mijn ervaring is het geen enkel probleem, ook niet als je een keer windkracht 6 tegen hebt. Zelf heb ik (helaas?) amper woon-werkverkeer, maar ik reed wel een 'Rondje NL' op een oude Gazelle Champion Mondial met 40x16, 28mm bandjes. Ik reed op Schwalbe Durano's die het prima doen, maar de 28mm Panaracer Pasela tourguard blijkt bij mij ook te passen en rolt minstens zo soepel (nog niet zoveel ervaring daarmee)

Deze winter heb ik twee upgrades gedaan: een spatlap tot vlak bij de grond waardoor schoenen en trapashuis veel schoner blijven, en een sondelux + edelux voor comfortabel rijden in het donker. Beiden aanraders!
https://lh3.googleusercontent.com/-MNx9 ... MG4800.JPG

Soms duurt het even maar gevonden, een gazelle mondial met a frame. nu nog even ombouwen naar singlespeed
Als je qua tempo een beetje kan wisselen door weersomstandigheden kan het prima. Ook met een fiets met versnellingen rij ik meestal in de zelfde. Gewoon je perfecte verhouding zoeken en deze kiezen.
Daarom laat ik de cassette er nu nog even opzitten kan ik nog wat experimenteren met het verzet. Het is trouwens een 6 speed cassette, is deze ook om te bouwen naar 1 kransje?
Ik heb jaren lang met een oud racefietsje 6 speed naar het werk gereden door de polder. 50 km totaal per dag
Cassette telkens 1 tandje oplopend van 14 tot 19 ,voor zat dacht ik 52/42 prima bevallen
Ik begrijp niet zo goed waarom je een single speed wil?
Het lijkt mij dat je zelden een prettig verzet fietst
Dirk
http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm
ja dat is om te bouwen.

cassette eraf
kransje met spacers uitlijnen en hoppekee rijden maar.
Waarom een fiets met 1 versnelling? Wat is daar de lol van? Dat lijkt mij een teruggang in de techniek vergeleken met een fiets met versnellingen?
TS heeft het over een route met veel wind. Dan is een singlespeed een slecht idee.
Ik vind een singlespeed sowieso een slecht idee, want ik wil een multifunctionele fiets, die ook in zwaar terrein gebruikt kan worden en op steile hellingen.
Maar als je regelmatig een te zwaar of een te licht verzet accepteert en een hekel aan schakelen hebt, kun je het doen.

Het hierboven genoemde verzet leidt bij een ideale trapfrequentie van 95 tot een snelheid van iets boven de 30 km/u. Met flinke wind tegen of bergop zul je dat niet halen en fiets je dus sub-optimaal. In het ergste geval verpest je je knieën ermee.
ik rij al heel wat jaren woonwerkverkeer van ongeveer 40 km /dag
met o.a.

6 versn derrie
24 versn derrie
fixed
singlespeed
14 verns naaf
3 vens naaf

mijn knienen zijn volgens mij nog prima. geen klaceten , maar t zal vast meer slijten tov een auto mens.

voor mij is t grootste verschil de constante snelheid. als ik met een vastverzet rij (fixed of ss) liggne de tijden tussen werk en huis veel dichter bij elkaar als met een versnellingfiets. je zakt minder in als je moe bent of wind tegen (of een combi).

het is bij mij vaak dezelfde fiets. even ombouwen is niet zo'n grootprobleem.
ik heb een tijdje een combi gehad van singelspeed en 24 vers derrie die in en half uur te wisselen was.

voordelen , de reisspullen blijven vrij van zout en slijtage. dikke ketting gaat een stuk langer mee. meer rust in mn kop tijdens t fietsen. ik durf m makklijker egrens te stallen waar ik met mn rohlof een stuk kieskeuriger ben.

Ik zie in het topic allemaal verschillende verzetten en banden maten. en dus verschillenden snelheden waarbij het lekker fietst.
lennart schreef:ik rij al heel wat jaren woonwerkverkeer van ongeveer 40 km /dag
met o.a.

6 versn derrie
24 versn derrie
fixed
singlespeed
14 verns naaf
3 vens naaf

mijn knienen zijn volgens mij nog prima. geen klaceten , maar t zal vast meer slijten tov een auto mens.

voor mij is t grootste verschil de constante snelheid. als ik met een vastverzet rij (fixed of ss) liggne de tijden tussen werk en huis veel dichter bij elkaar als met een versnellingfiets. je zakt minder in als je moe bent of wind tegen (of een combi).

het is bij mij vaak dezelfde fiets. even ombouwen is niet zo'n grootprobleem.
ik heb een tijdje een combi gehad van singelspeed en 24 vers derrie die in en half uur te wisselen was.

voordelen , de reisspullen blijven vrij van zout en slijtage. dikke ketting gaat een stuk langer mee. meer rust in mn kop tijdens t fietsen. ik durf m makklijker egrens te stallen waar ik met mn rohlof een stuk kieskeuriger ben.

Ik zie in het topic allemaal verschillende verzetten en banden maten. en dus verschillenden snelheden waarbij het lekker fietst.
Ik ben lost :oops: :shock:
48x17 rijdt lekker. Heb nu de volledige cassette er nog op zitten, eerst maar even testen hoe dit bevalt.

En waarom een singlespeed, vind ik gewoon leuk. Ik heb andere fietsen die voorzien zijn van alle mogelijke luxe!
Ik heb geprobeerd woon werkverkeer 2x33km met een SS fietsen. Het werkt niet voor mij.
1. Een dag heb ik benen en zin sneler te fietsen een keer niet.
2. Zomer fiets ik zwaardere verzet da s’winters
3. Een keer wil ik de melkzuur verwerken maar soms wil ik juist anaeroob gaan
4. Een keer fiets ik deep in Time trial positio zelf met TT helm. Soms fiets ik als een crosser -
5. Wind speelt minder belangrijke rol. Ik fiets meestal boven 30km/h

Dus mij advies is eerst even “quick and durty” iets uitproberen voor dat je iets dergelijks bouwt.
miro schreef:Ik heb geprobeerd woon werkverkeer 2x33km met een SS fietsen. Het werkt niet voor mij.
1. Een dag heb ik benen en zin sneler te fietsen een keer niet.
2. Zomer fiets ik zwaardere verzet da s’winters
3. Een keer wil ik de melkzuur verwerken maar soms wil ik juist anaeroob gaan
4. Een keer fiets ik deep in Time trial positio zelf met TT helm. Soms fiets ik als een crosser -
5. Wind speelt minder belangrijke rol. Ik fiets meestal boven 30km/h

Dus mij advies is eerst even “quick and durty” iets uitproberen voor dat je iets dergelijks bouwt.
Nou ben ik lost... 8)
42x15 Fixed, spatborden, racestuur en 28mm bandjes. Perfect!
veel wind aan de noord-hollandse kust
25 km. per dag,
Nog een voordeel is het weinige onderhoud.
Singlespeed weer omgebouwd naar 7 speed cassette.
Singlespeed bleek tijdens mijn dagelijkse woon-werk rit van 25 kilometer (veel wind langs de ijsseldijk, beklimming van brienenoord) toch niet erg prettig.
Oude draadje af stoffen :D

Ik ben helemaal om voor woon werk :

AfbeeldingIMG_2494 by Shane Cycles, on Flickr

Nog een paar klein aanpassing te doen maar het is bijna klaar :)

46x17 fixie, met flipflop dat als ik meer dan windkracht 5 tegen heb dat ik 46x19 ss kan rijden...werkt perfect :)

Moet wel toe geven dat ik maar 2 dagen in de week met de fiets ga :oops: