Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels - Forum Wereldfietser

Brooks zadels

Ik zou best al een brooks zadel willen aankopen om deze op mijn 'oude' fiets te monteren zodat deze al wat ingereden kan worden, de fiets die er aan komt heeft geen brooks zadel.....
ik dacht gewoon het bekende B17 zadel te nemen maar ik schrok wel even toen ik zag dat er zoveel varianten van waren....
nu zou ik eens willen weten , welk type gebruiken jullie als vakantiefietser?

om wat types te laten zien....
http://www.beslist.be/products/fietsen/ ... B17+heren/
Ik zou het persoonlijk heel gewoon bij een simpele zwarte classic houden, ben ik al jaren tevreden mee. Ik krijg sowieso de indruk dat je bij die andere vooral meer betaalt voor allerlei esthetische en marketing technische toeters en bellen, die niet echt ter zake doen of op zijn minst het prijsverschil slecht rechtvaardigen.... :|

Roef
Of voor hetzelfde geld een bruine B17 kiezen, geeft in ieder geval niet af. Verder helemaal eens met Roef
de bruine geeft niet af.....de zwarte versie wel dan?
dat wist ik niet, de zwarte vind ik wel mooier maar toch liever eentje dan dat niet afgeeft.....ga de bruine classic dan maar bestellen
Die zwarte van mij heeft ook niet afgegeven hoor. Als je zwart mooier vindt, gewoon een zwarte bestellen.

Roef
Wij hebben twee bruine en een reeks zwarte gehad en bij lichte kleding gaven ze allemaal af.
Leon
Leon schreef:Wij hebben twee bruine en een reeks zwarte gehad en bij lichte kleding gaven ze allemaal af.
Leon

en dus ook bij donkere kleding geven ze af :lol: :wink:
Bewijs dat maar eens:).
Alle Brooks zadels geven af. Maar alleen met onder omstandigheden met hogere temperaturen/zweten etc. Bij rustig fietsen bij kouder weer dus niet, naar mijn ervaring.
Op fietsvakantie in de zomer wel.
Wat afgeven betreft: dit klopt wel.
Geen witte bruidsjurk op een Brooks zadel dus!

Deze zou het misschien wel aankunnen:
http://www.brooksengland.com/cambium/

In "Kletspraat" is een interessante discussie gaande over Brooks:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=21351

mvg
Ik heb op vele merken leren zadel gezeten en Brooks is niet meer mijn eerste keus. De kwaliteit viel mij tegen. Lepper was sterker en nu rij ik op een Gilles Berthoud Mente. Heerlijk zadel op een fiets waarbij het stuur op zadelhoogte staat.
Glijden op een zadel komt door verkeerd afstellen. Een stroef zadel geeft altijd zitklachten.

Piet.
en wat doen jullie dan indien een zadel afgeeft, er een hoesje over spannen?
Een broek dragen in de kleur van je zadel of een zadel kiezen in de kleur van je broek.

Piet.
heu ja.....das ook een oplossing natuurlijk....
Of er gewoon geen spreekwoordelijke zier om geven:).
Dit afgeven is voor mij toch ook wel een beletsel om een lederen zadel te kopen (samen met de look, die eerder bij een klassieke fiets past, en minder bij een 'technologisch'-uitziende). Maar deze beletsels zal ik misschien wel overboord gooien ten voordele van het zo geprezen comfort...

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: als het zadel dan afgegeven heeft op je broek (zwart verdient dan wel mijn voorkeur :wink: ), gaat dit er dan uit in de was?
In extreme gevallen, als je dan eens met een bleke broek wil fietsen, lukt het dan een hoesje over je zadel te doen, of is dit onwerkbaar?
Xyuny schreef:Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: als het zadel dan afgegeven heeft op je broek (zwart verdient dan wel mijn voorkeur :wink: ), gaat dit er dan uit in de was? In extreme gevallen, als je dan eens met een bleke broek wil fietsen, lukt het dan een hoesje over je zadel te doen, of is dit onwerkbaar?
Het is afhankelijk van de stof, maar in een aantal gevallen gaat het er niet uit in de was, zowel bij katoen of syntetisch. (althans in de gevallen die hier gebeurd zijn). Op spijkerbroeken is me echter nooit een donkere vlek opgevallen en zo fiets ik dagelijks.

Uiteraard helpt een hoesje heel goed. Zorg wel dat het hoesje luchtdoorlatend en strak is. Een plastic zak voor noodgevallen werkt ook, maar is tevens een heel snelle methode om vast te stellen dat leer ademende eigenschappen heeft en vocht opneemt en weer aan de lucht afgeeft. (lees: je krijgt heel snel een vochtige kont omdat het zweet nergens heen kan)
Leon
De zwarte, bruine en honingkleurige zadels zijn allemaal geverfd en kunnen dus afgeven. Vooral als ze nat worden door regen of zweet. Bij een lichtgekleurde broek gaat dit er nooit meer uit.

De pre-aged variant is niet gekleurd en geeft dus niet af, maar dit leer is zachter en gaat minder lang mee. De Select is ook helemaal naturel en dit leer is dikker. Daarmee is de Select het meest duurzame Brooks zadel.

Gilles Berthoud zadels geven ook af en deze verliezen sneller hun kleur dan Brooks zadels, omdat de verf minder diep in het leer getrokken is. Een zwart GB zadel verkleurt op de slijtplekken vrij snel van zwart naar bruin.

Dit alles vergeef ik ze graag, want leer is het enige waar ik pijnloos op kan rijden. Ik fiets gewoon nooit met een beige broek en dan is er niets aan de hand.

De Brooks Cambium geeft niet af, maar deze is niet van leer en heeft geen van de positieve eigenschappen van een echt leren zadel. De Cambium is alleen een Brooks in naam en heeft verder helemaal niets met de fijne leren zadels te maken.
Bij de BROOKSSHOP http://www.brooksshop.nl/products/lepper/ te Wageningen hebben ze momenteel een kerstaanbieding.

Trouwens die LEPPER zadels zien er ook erg goed uit! Zijn qua prijs iets gunstiger. Heb er nog geen berichten over gehoord!

Zelf zou ik altijd voor een lederen zadel gaan, of Brooks, of Gilles Berthoud of evt zo'n Lepper!?

Ik fiets al jaren op een BROOKS colt, een Professional en Swift.
Wel bruine zadels.

Henk

kunst en fietswerk
ik heb nog een bijna nieuwe Brooks liggen;mag weg voor de helft van de prijs