Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenland IJsland en voedsel - Forum Wereldfietser

Binnenland IJsland en voedsel

Voor 2014 zit ik op het plan te broeden om voor de 2e keer in IJsland te gaan fietsen. De eerste keer, in 2010, staat me nog helder voor de geest en de liefde is al veel te lang niet meer beantwoord. Tijd voor actie dus.
Deed ik in 2010 voornamelijk het NO-deel van IJsland aan, nu is het tijd voor deel 2: Grofweg rond de Vatnajökull. Letterlijk grofweg, het binnenland is een uitdaging op vele punten. Klikkend op routes en turend naar het scherm loop ik tegen misschien wel de grootste uitdaging aan: Voedsel. Water is beter voorhanden.

Ik heb een theoretische route (rode lijn) uitgestippeld welke grofweg van Seyðisfjörður, Karahnjukar-dam, Mývatn, Askja, Eyjafjallajökull en terug via de ringweg loopt. Een deel van de route gaat dwars door het verlate binnenland waar ik vanaf Reykjahlíð 370 km lang geen voedsel kan inslaan, tot aan Landmannalaugar. Hier zou een 'shop in bus' zijn. Ik denk hier 7 dagen over te doen, +-50km per dag door verwachtte zware omstandigheden. Reserve voedsel is dan ook geen luxe. Ik ben aan het bekijken hoe ik dit het beste zou kunnen overbruggen.

Ik mag maximaal 3 kilo aan voedsel (niet vlees e.d.) invoeren vanuit Nederland. Dit ga ik ook zeker doen in de vorm van noten (zijn daar zeer duur!!!), poedermelk en gedroogd voedsel voor de avonden. Verder zal ik het een en ander moeten inkopen in de lokale supermarkt.

Mijn vraag is nu: Hoe hebben andere IJslandse fietsers het binnenland aangepakt? Wat voor voedsel te kopen en/of mee te nemen?
Michiel van den Brink (Sint Christophorus) heeft er onlangs uitgebreid verslag van gedaan. Op dit forum, maar ook op zijn site: www.sintchristophorus.nl. Volgens mij heeft hij simpelweg een treinvoorraadaan kant-en-klaar trekkersmaaltijden meegenomen.

Die shop in bus ken ik nog, stel je er niet teveel vanvoor. Maar hij stond er inderdaad wel, toen ik in 2008 bij Landmannalaugur was (met een Land Rover).
Afgelopen zomer voor de 3e keer op IJsland geweest, en hieronder mijn eigen ervaringen:

Vaststaat dat je goede bevoorradingsmogelijkheden hebt in Egilstadir, Seyðisfjörður, Hvolsvollur, Hella, en Kirkjubarxxx, en de bus van Landmannalaugar. Tussen deze plaatsen is GEEN winkel. Hoogstens een benzinepomp of restaurant waar je chocola e.d. tegen woekerprijzen kunt kopen. De bus in Landmannalaugar staat er nog steeds en volstaat voor de primaire levensbehoeften. Het is er wel duur.

Je kunt als je echt geen enkel risico wilt nemen een pakket eten kopen in de grote stad en met een bus (Reykjavik Excursions bijvoorbeeld) de binnenlanden in laten sturen en bijvoorbeeld bij Nyadalur laten afgeven. De nationale postmaatschappij levert NIET in het binnenland.

In mijn ervaring is dat echter NIET nodig. Afgelopen zomer hadden we voor 12? dagen eten mee voor meer dan 600 km in de binnenlanden, en hebben behoorlijk luxe gegeten, met zelfs enkele potten saus mee. Als je wat spartaanser wilt eten dan volstaan pasta, aardappelpuree, sausjes in droge vorm (en/of potjes pesto en van die Bevermaaltijden) en een hoop chocola prima. In de bewoonde wereld kun je ook nog wat spek bakken en in zakjes meenemen om bij te mengen.

Voedsel is belangrijk, maar onderschat het belang van water niet: dat is niet overal voorhanden in de binnenlanden.

Er zijn mensen die vele malen op IJsland hebben rondgefietst, zoals Michiel Ehrens.

Heb je nog vragen, stuur dan een pb.
Ik heb zelf geen ervaring met de locatie. Maar om dat soort afstanden te overbruggen tegen weinig mogelijkheid op inkopen van nieuw voedsel zou ik zoveel mogelijk voeding met een hoge calorie dichtheid meenemen.

Qua wat je vrij goed en redelijk veelvuldig kunt eten inderdaad noten, maar daarnaast bijv. ook repen chocolade met noten en pindakaas.

En ook extra vetten om ander voedsel te verrijken, bijv. olijfolie om enkele scheuten door pasta te doen of vloeibare boter om door aardappelpuree te prakken.

Je zult tegen zo min mogelijk gewicht namelijk zo veel mogelijk kcals mee willen kunnen nemen. En producten als noten, chocolade met noten en pindakaas is voor één kg ruim 6000 - 7000 kcals extra. En bijv. een halve liter olijfolie is ook goed voor zo'n 4500 kcals. Met nog 1.5 kg resterend voldoende om diverse producten zoals pasta mee te nemen e.d. Eventueel wat kleine zakjes gedroogde kruiden erbij om je toch het gevoel van luxe (en smaak) te geven.

Afhankelijk van de verdeling van wat je meeneemt zul je op 3kg ongeveer 14.000 - 18.000 kcals mee kunnen nemen. Heel riant voor 7 dagen onder zware omstandigheden is het niet. Maar te doen.
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik zal ook de site van sintchristophorus bekijken.

Luxe hoeft het niet te zijn, daarvoor kan ik beter een camper van 10 meter lang kopen incl. magnetron, koelkast en wasmachine ;)

Wat betreft water heb ik mezelf al goed leren voorzien in veel warmere omstandigheden. Ik neem een kameel van 5 liter mee (zie mezelf al lopen met een kameel door de IJslandse 'woestijn' :D ) met daarnaast nog flessen met water. Onderweg steeds bijvullen waar hier mogelijkheid toe is (heb pompfilter).

Het is voor nu een beetje laat om hier nu verder naar op zoek te gaan en ga pitten. Wordt vervolgd!
geweldig plan, heb er nu twee keer gefietst, in 2009 en 2013. Hopelijk weer in 2017 (ofzo). De tocht om de Vatnajokull lijkt mij ook geweldig, al zou ik daar wel een week of 5 de tijd voor willen, zou graag ook wandelen in Lonsoraefi, Skaftafell en Thorsmork.

Op mijn binnenlandstukken heb ik vooral veel pasta met saus gegeten, daarmee houd je het desnoods vele dagen fietsend vol, en chocola en fruit tot dat op was. Niet zo gevariëerd, kan beter, maar een culinair feest zal het nooit worden in die contreien. Een winkel waar je echt iets substantiëels kan krijgen zoals pasta, saus en chocola :) vind je eigenlijk alleen in de landmannalaugarbus. Dit is een oude schoolbus die niet meer kan rijden en ingericht als toko. Een restaurant vind je volgens mij alleen bij Hrauneyjar, je zult op de meeste dagen in het binnenland geen chocoladereep kunnen kopen, laat staan pasta of een loempia.

Een belangrijk punt van aandacht is je kookmateriaal. Dit was het zwakste punt in mijn uitrusting. Ik heb het kleinste campinggazbrandertje met een lage capaciteit. Campinggaz kookt moeizaam bij temperaturen onder de 10 graden. Bij mij duurde het soms wel bijna een uur om water aan de kook te brengen (en dan was de tank dus bijna leeg). Campinggaz is wel goed verkrijgbaar. Volgende keer koop ik een andere brander.

Ik ben benieuwd of je van Askja over de F910 naar het westen wil rijden. Dit begint met 25 km lopen door zacht zand, daarna kan je de noordelijke of zuidelijke variant kiezen, de laatste vlak langs de gletscher. Vervolgens kan je of richting Nyidalur of via Vonarskard (zeer gewaagd) naar de F26. Reken met minder dan 50km per dag op deze wegen, waar wordt aangeraden niet alleen te reizen. Bij de F910 in de buurt ben ik nog niet gekomen, Willem.m en Michiel Erens wel. Er zijn veel onoverbrugde rivierdoorsteken op de binnenlandroutes, zal je wel weten.
Veel meer standaard (ahum) is vanaf Myvatn en de Godafoss de hele Sprengisandur (F26) te volgen. Vooral het noordelijk deel schijnt zeer eentonig te zijn, de aanlooproute vanuit Akureyri via Laufafell is daarentegen onwaarschijlnijk mooi (uit eigen ervaring). Veidivotn (merengebied ten noorden van Landmannalaugar is een beste omweg, maar veelbelovend.

Na Landmannalaugar zijn er ook zeer boeiende mogelijkheden, misschien komen we daar later nog op. Ik ga ook pitten.
Ik heb gewandeld en had dan voor 5 dagen eten bij me. Dan moet op de fiets voor 7 makkelijk lukken.

Uit Nederland namen we mee: enkele droogvoermaaltijden, zakjes met pesto en currysaus, sojabrokjes van de toko, hartkeks, poedermelk, pasta en noedels. De pasta en noedels waren niet nodig geweest, instant-noedels van de bonus waren 40 kronen, zo'n 25 cent dus. En, tot grote jaloezie van onze reisgenoten: een halve reep chocola per dag per persoon.

Terplekke kochten we nog weetabix of muesli. Op onze eerste tocht kwamen we er achter dat hartkeks niet werkten, we bleven hongerig. Voor de tweede tocht hebben we onze lunch omgegooid: pannekoekachtig platbrood, met heel veel boter en een plakje gerookt lamsvlees. En we kochten een halve kilo euroshopper pinda's, niet eens achterlijk duur en dagenlang tevreden mee geweest (anders was het allemaal wat spartaans).

Als je vis lust: IJslanders eten gedroogde vis als ze op een trektocht zijn. Ik vermoed dat je het bij de supermarkt kan kopen. Het is ontzettend droog, daarom smeren ze er super dik boter op. Vet en eiwit, wat wil een mens nog meer? (Ja, dat die vissmaak eens een keer uit je mond gaat.)
Het gemakkelijke in Ijsland is dat het er niet warm is. Je kan dus gerust brood, chocoladerepen, broodbeleg, ... kopen voor 7 dagen. Na een paar dagen konden we nog altijd wat gevarieerd eten. We vonden dit een luxe. In vele andere landen is dat veel moeilijker omdat alles heel snel bederft.
Ik ben afgelopen zomer in IJsland geweest. In veel supermarkten in IJsland kon ik couscous kopen, die al gekruid was en verzien van een smaakje. Couscous is ideaal fietsvoedsel. Neemt weinig ruimte in; je hebt weinig water nodig om het te koken en je hebt dus ook weinig brandstof nodig.

Gerd
Inmiddels vele malen op IJsland geweest, nog niet met de fiets.., dat komt zeker nog.
Wel vaak met rugzak, (ook) eten mee gehad van: http://www.globetrotter.nl/introductie.html
Voor mij, -voor wie niet- is matig eten en zwaar werken geen mooie combinatie.
Met deze maaltijden had ik voldoende voedingswaarde, veel afwisseling en vooral lekker eten. Het is makkelijk te maken, en weegt naar verhouding.
En bij wildkamperen kan je het uitgespaarde kampgeld inzetten voor voeding. Een goede investering in jezelf!
En nee, ik heb geen aandelen. En ja, ik ga binnen 3 jaar zeker een fietstocht op IJsland plannen :D
Ha Yvon, dat klinkt als iets dat ik eerder had willen weten, ook met bergwandelingen! Die ga ik zeker onthouden!

Een verwennertje voor mezelf is (slecht, ik weet het) een of twee van die cheeseburgers van Unox in zo'n gesealde verpakking. Eeuwig houdbaar, lijkt qua textuur niks op een echte burger maar is zó lekker na een flinke inspaning...!
Bij zware inspanning, en daar mag je fietsen in de binnenlanden van IJsland wel toe rekenen, en vrij koude omstandigheden moet je rekenen op een energiebehoefte van 5-6000 kcal per dag. Dat komt overeen met ongeveer een kilo droogvoer in de vorm van pasta, muesli, gedroogd trekkersvoer, chocorepen, melkpoeder e.d. Voor 7 dagen zul je dus echt méér moeten meenemen dan 3 kg. Voor lange tochten met de rugzak door Scandinavië nam ik ook altijd vitamine/mineralenpillen mee als aanvulling op het toch vrij eenzijdige eten. 7 dagen is echter redelijk overzichtelijk wat dat betreft.
Neem vooral geen blikken en potten mee ivm een erg slechte gewicht:kcal verhouding.
Afgelopen zomer hadden we voor 14 dagen aan droogvoer, pasta, energierepen, gedroogd fruit, poedersoep, hardkeks en Brinta mee.

Check dit artikel: http://www.sintchristophorus.nl/we-gaan ... nemen-mee/

De groene zakjes Adventure Food bevielen me uiteindelijk beter dan losse macaroni met gedroogde groente, worst en saus. Adventure Food kookt veel sneller, behoeft minder water en bespaart je veel brandstof t.o.v. zelf pasta maken.

Volgend jaar laat ik de zelfmaak pasta thuis en ga ik uitsluitend voor Adventure Food, eventueel van verschillende merken om meer smaken af te kunnen wisselen. Deze zakjes zijn lichter dan zelfmaak pasta en voor meer smaak en extra eiwitten kan je ze aanvullen met stukjes gedroogde worst, ham, etc.

Neem vooral veel energierepen met extra eiwitten mee om de hele dag door te eten. Eiwitten zijn hard nodig voor spierherstel. Gedroogd fruit (dadels, pruimen, vijgen, etc) waren een welkome energiebron gedurende de dag.

Warm eten deed ik het liefst aan het begin van de middag, dan hadden we er de rest van de dag het meeste aan. 's Avonds bij de tent namen we nog wat hardkeks met bouillon, koffie en een berenburg voor het slapen.

Maak jezelf niet te afhankelijk van de eventuele bevoorradingspunten op de route. Het kan tegenzitten en dan doe je er soms zo een dag langer over om het punt te bereiken. Of het betreffende winkeltje heeft hetgeen je nodig hebt net niet op voorraad. Het is heel goed te doen om je basisbehoefte voor twee weken in je tassen bij je te hebben. Gebruik de inkooppunten op de route om jezelf te verwennen met lekkers. Iedere dag komt er vanzelf meer ruimte in je tassen vrij om dat later weer op te vullen met chocola, koekjes, soep, etc.
Ohja, de ontbijtzakjes van Adventure Food kan je maar beter niet meenemen. Die voeden te weinig en na een uur fietsen had ik al weer honger. Gelukkig had ik die thuis al uitgeprobeerd en ontdekt dat deze absoluut onvoldoende vullen. De 'omelet' ontbijtzakjes zijn ronduit smerig.

Veel Brinta met rozijnen, noten, cocaopoeder en een beetje olie beviel me veel beter.
Christophorus schreef:Ohja, de ontbijtzakjes van Adventure Food kan je maar beter niet meenemen. Die voeden te weinig en na een uur fietsen had ik al weer honger.
Oh, mijn ervaring is wel goed met die zakjes. Van de zomer heb ik de een na hoogste berg van Noorwegen bedwongen (per voet), dat is een zware bergwandeling van 11 uur en na s'ochtends 1 ontbijtzakje gegeten te hebben de hele dag geen honger meer gehad. Je moet natuurlijk s'avonds ook voldoende eten!
Ik vind "die ontbijtzakjes" erg kort door de bocht. Ik weet toevallig dat AF er verschillende aanbiedt. De mix die Michiel vervolgens beschrijft is precies de versie "Expeditie ontbijt" van AF: toch erg voedzaam in mijn ervaring. Ik kan me voorstellen dat andere producten minder voedzaam zijn. Pannenkoeken en omeletten bijvoorbeeld.
+1

Als ontbijt was zo'n ontbijtzak voor ons te karig (liever pasta met wat pesto ofzo), maar als stevig tussendoortje als je er een keer helemaal doorheen zit een welkome afwisseling. Heeft me afgelopen zomer 2x er doorheen geholpen. Ik zou het zelf bijv. nooit kunnen volhouden op energierepen die ook genoemd worden, vind ik zo vies, om over te geven. Zo zie je maar: ieder zijn eigen advies. Misschien kan de topic starter weer eens aanhaken want ik denk dat we er wel zijn zo.
DeFietsreiziger schreef:
Christophorus schreef:Ohja, de ontbijtzakjes van Adventure Food kan je maar beter niet meenemen. Die voeden te weinig en na een uur fietsen had ik al weer honger.
Oh, mijn ervaring is wel goed met die zakjes. Van de zomer heb ik de een na hoogste berg van Noorwegen bedwongen (per voet), dat is een zware bergwandeling van 11 uur en na s'ochtends 1 ontbijtzakje gegeten te hebben de hele dag geen honger meer gehad. Je moet natuurlijk s'avonds ook voldoende eten!
Dat is knap! Petje af hoor!

Ik had het Expeditieontbijt tijdens een kampeerweekend in de buurt van huis uitgeprobeerd. De avond ervoor gewoon goed gegeten, maar toch had ik na een uur al weer trek.
willem.m schreef:Ik zou het zelf bijv. nooit kunnen volhouden op energierepen die ook genoemd worden, vind ik zo vies, om over te geven.
Zo zie je maar weer, over smaak valt niet te twisten. Ik had een partij nieuwe repen van W-cup gekregen. Vrij stevig en lekker klef cake-achtig spul. 1 reep lag even zwaar op de maag als een boterham met kaas. Maar na een paar dagen begonnen die dingen toch wel te vervelen. Gedroogd fruit en chocola doet dan wonderen.

Op het zwaarste deel van de route kwamen we de hele dag niemand tegen, behalve vier belgen in twee Jeeps die plots vanuit de mist opdoken. Ze vroegen direct of we nog wat nodig hadden en drukten ons twee chocoladerepen in handen. Daar hebben we enorm van genoten!
willem.m schreef:Ik zou het zelf bijv. nooit kunnen volhouden op energierepen die ook genoemd worden, vind ik zo vies, om over te geven.
Zo zie je maar weer, over smaak valt niet te twisten. Ik had een partij nieuwe repen van W-cup gekregen. Vrij stevig en lekker klef cake-achtig spul. 1 reep lag even zwaar op de maag als een boterham met kaas. Maar na een paar dagen begonnen die dingen toch wel te vervelen. Gedroogd fruit en chocola doen dan wonderen.

Op het zwaarste deel van de route kwamen we de hele dag niemand tegen, behalve vier belgen in twee Jeeps die plots vanuit de mist opdoken. Ze vroegen direct of we nog wat nodig hadden en drukten ons twee chocoladerepen in handen. Daar hebben we enorm van genoten!