Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in ZO Azië tijdens het regenseizoen - Forum Wereldfietser

fietsen in ZO Azië tijdens het regenseizoen

Dag ZOA-fietsers,

Tegen alle aanbevelingen in wil ik toch in het regenseizoen fietsen in ZOA. In juni en juli zal ik vanaf Hanoi naar Bangkok fietsen. Mijn plan is om via Noord-Vietnam en Noord-Laos, LP, Midden-Laos (of toch beter via Thailand? of terug Vietnam), Zuid-Laos naar Bangkok te rijden. Eventueel blijf ik langer voor Cambodia. In 2010 was ik in augustus in Noord en Zuid-Thailand. Ik vond dat regenseizoen toen heel erg meevallen...

Vandaar mijn vragen:

Wat moet ik mij voorstellen bij dat regenseizoen in Vietnam en vooral Laos en Cambodia? Constant moessonregens of enkel in de namiddag een stevige bui?

Hoe zit het met de wegen? Percentage onverhard? Veel en dus veel modder en dus veel minder dagkm's. of rijd je daar toch ook veel op asfalt waardoor regen minder erg is?

Aansluitend hierbij: Leg ik mijn marathon xr's voor modderploeteren of kan het met wat sneller spul en zo ja welke?

Conclusie: Laat die fiets thuis man! of zeker fietsen want dat komt wel goed...

Must-sees en routetips natuurlijk altijd welkom maar ik vond er al heel wat op het forum...
Hopelijk kunnen jullie mij wat wijze maken...
Ik kan me niet voorstellen dat ik de tocht die ik gemaakt heb enkele maanden geleden in ZOA tijdens het regensiezoen kan doen.

1) zandwegen kan je al vergeten
2) je zal geregeld halt moeten houden door de regen en de zonuren zijn er al zo kort.
3) in de bergen modderstromen? Overstromingen, enz...

Probeer zoveel mogelijk op de grote asfaltbanen te fietsen maar of dit prettig is?
Dit was wel later in het jaar maar als het flink regent kan het water vaak nergens heen en zijn er regelmatig overstromingen waar niet door te fietsen is. Je kan ook geluk hebben...
of zoals wij redelijk na het regenseizoen gepland en toch een flinke staart ervan meegekregen compleet met overstromingen, landslides en andere ellende. Kan je niet echt advies geven over juni/juli maar houdt er wel rekening mee dat het vaak niet om kleine beetjes water gaat.
Aan de andere kant als je geen strakke planning hebt, kom je uiteindelijk vast wel ergens...

succes

cambodia in oktober 2011
vanuit de lucht
Afbeelding
siem reap (de tempels waren meestal wel begaanbaar)
Afbeelding
Afbeelding

noord thailand in sept 2011
landslides
Afbeelding
Afbeelding
brug weg
Afbeelding
Dag Bert en Els,

Bedankt voor de info. Ik had natuurlijk graag iets anders gelezen en gezien dat dit soort foto's. Daarom heb ik me even verdiept in het regenseizoen van ZO-Azië en nu blijkt dat juni-juli nog redelijk zou meevallen. Het onheil barst pas vanaf augustus echt los.

Geografisch zijn er ook grote verschillen: (Noord-) Laos zou beter zijn dan bvb. Cambodia en in Midden-Vietnam is het dan net supergoed.

Daarnaast zijn er ook voordelen aan het regenseizoen:

* Minder toeristen en dus goedkoper overnachten
* Minder brandende zon door de bewolking
* Prachtige groene omgeving en wilde watervallen !
* Positief denken!!! :lol:


Mooie site trouwens Bert. Die foto's zijn niet normaal.

Groeten,

Dennis
dennisberckmans schreef:Dag Bert en Els,

Bedankt voor de info. Ik had natuurlijk graag iets anders gelezen en gezien dat dit soort foto's. Daarom heb ik me even verdiept in het regenseizoen van ZO-Azië en nu blijkt dat juni-juli nog redelijk zou meevallen. Het onheil barst pas vanaf augustus echt los.

Geografisch zijn er ook grote verschillen: (Noord-) Laos zou beter zijn dan bvb. Cambodia en in Midden-Vietnam is het dan net supergoed.

Daarnaast zijn er ook voordelen aan het regenseizoen:

* Minder toeristen en dus goedkoper overnachten
* Minder brandende zon door de bewolking
* Prachtige groene omgeving en wilde watervallen !
* Positief denken!!! :lol:


Mooie site trouwens Bert. Die foto's zijn niet normaal.

Groeten,

Dennis
Thx!

Je zal mooiere fotos kunnen maken! Alles zal veel groener zien. De lucht veel zuiverder en de watervallen zullen vier keer zo groot zijn!

Wat zeker de moeite is, is het bolvenplateau en de weg tussen luang prabang en vientane!

Veel plezier!
Hoi Dennis,

Afgelopen zomer (juli-augustus-september) ben ik van noord-Thailand via Laos en Cambodja naar Saigon gefietst, ook middenin het regenseizoen dus. Ik had weinig last van de regen, af en toe was er een bui, maar ik heb geloof ik maar drie dagen gehad dat het de hele dag door regende. In Vietnam waren veel cafeetjes waar je schuilen kon voor de bui die dagelijks om 16 uur viel en ook Thailand heeft prachtige overdekte rustplekjes. In noord-Cambodja en in Laos was het was dunner gezaaid met schuilplekken maar ach, je droogt toch zo weer op.

Ik heb zelf wel veel over asfalt gefietst op marathon xr's, maar heb ook niet zoveel behoefte aan kleine zandwegen of snellere banden (doe mij maar onplatbaar! :D ). Als er een stukje onverhard is worden je fiets en onderbenen smerig maar dat spoel je toch zo weer af, van landslides e.d. heb ik niets gezien of gehoord.

Kamperen is er niet gebruikelijk waardoor je veel in hotelletjes of hostels slaapt, daar heb je dus al helemaal geen last van de regen.

En het was inderdaad prachtig groen en lekker rustig!

Veel fietsplezier!! Sara.
Hallo allen,

Wij willen dit jaar ook in juli/augustus in hetzelfde gebied op pad, en zitten met dezelfde twijfel. Maar niet zozeer over de regen (ik geloof wel dat dat te doen is), maar meer de hoge luchtvochtigheid en bijbehorende benauwdheid. Iemand raadde ons vooral om die reden af om tijdens het regenseizoen te gaan fietsen.

Kortom, afgezien van de regenbuien, is de benauwdheid reden om toch maar gewoon in Friesland te gaan fietsen?

Groet,
Robbert
Dag Robbert,

Ik was er in juni en juli. De eerste drie weken waren bloedheet zonder spatje regen. Vanaf 11uue 39° en later op de dag een keer 45° gehad. Dan is het leuke er wel af. De Vietnamezen vertelden me dat dit abnormaal was. Later werd het bewolkter en regende het af ten toe. Dat vond ik veel aangenamer, 35° vond ik goed te doen.

Als de hemelsluizen opengaan dan is het wel deftig. Tegen eind juli begon het wel lange periodes te regenen. De laatste 5 dagen in Cambodia was het bijna continue aan regenen. Volgens de locals ook niet normaal.

Mijn conclusie: Ik had schrik van de regen maar het was de hitte die veel erger was. Ik zou eindigen met midden en zuidelijker Vietnam. Daar is het volgens mij lekker weer wanneer het elders regent dacht ik...

Veel succes,

Dennis
Nog een dingetje,

De benauwdheid is er wel maar die went ook wel. Voor mij zeker geen reden om niet naar ginder te trekken.....
Ik heb 4 regenseizoenen daar gefietst en het is allemaal best te doen.
Wil je gaan, en is dit de periode dat je kan gaan; ga dan !
Als er al ergens overstroming is, is de lokale bevolking creatief genoeg, en heeft ze ervaring zat met het fenomeen, dat je zeker niet zal stranden.
Ergste situatie die ik heb meegemaakt was in september in Zuid-Thailand (Chumphon), waar gewoon bootjes werden ingezet om voetgangers, fietsers en motobikes te shuttelen van de ene naar de andere kant.
't is zowizo altijd lachen daar.
Je wordt hoogstens een keer smerig als je door de modder moet, of nat tot op je vel. Er zijn grotere drama's dan dat.
Gaan dus !
dennisberckmans schreef:Dag ZOA-fietsers,

Aansluitend hierbij: Leg ik mijn marathon xr's voor modderploeteren of kan het met wat sneller spul en zo ja welke?

Must-sees en routetips natuurlijk altijd welkom maar ik vond er al heel wat op het forum...
Hopelijk kunnen jullie mij wat wijze maken...
Leg die marathon xr's.
Prima vakantieband, hoewel sommigen wel over het gewicht en 'de traagheid' zullen klagen, rijd je bijna zeker + 20.000 km lekvrij en .... haast heb je niet, vermoed ik ?

Route:
Je idee tot LP lijkt me goed.
LP - Vientiane is (was ?) heel mooi (tot de backpackersdump Vang Vieng), maar die weg wordt drukker en drukker.
Overweeg de weg die ten westen van de Mekong loopt (via Xaignabouri).
Ter hoogte van 'Tha Li' Thailand in en via Chiang Khan de Mekong volgen tot Nong Khai.
Je zou daar opnieuw Laos in kunnen en zuidwaarts fietsen.
Mooi, maar niet bijzonder tov wat je achter de rug hebt.

Misschien de Isaan gewoon dwars doorsnijden en ter hoogte van Pakxe opnieuw Laos ingaan en hup naar Cambodia.
Ofwel een van de Thais / Cambodiaanse overgangen nemen in Surin provincie en zo afzakken naar Siem Reap ?

Mijd grote wegen, koop die Thaise kaarten in 7/Eleven als aanvulling op wat je hebt (weet naam niet meer, maar bestaat uit 4 delen voor hele Thaise grondgebied, en staan meer kleine wegen op als op Nelles of Reise-Know-How).

Have fun, geniet van het landschap, eten, de mensen en de glimlach.
En de regenpauze's :wink:

UPDATE: bedoel de 'Thinknet' kaarten die je in 7/Eleven kan kopen.