Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Roemenië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Roemenië

Hallo Roemeniëgangers,
Ik ben van plan komend voorjaar/zomer ongeveer een maand in Roemenië te gaan fietsen. Wat mij in Roemenië trekt zijn de landelijke streken en oude dorpjes. Natuurlijk ben ik op de landeninformatie aan het kijken, maar misschien kan ik van jullie nog wat (recente) tips krijgen:
- Welke streken zijn jullie het best bevallen en welke juist niet?
- Welke kaarten zijn het best bruikbaar en waar zijn die te krijgen?
- Welke woordenboekjes zijn er te krijgen en hoe kan ik iets meer over de taal leren?
Verder blijkt het Roemeens verkeersbureau opgeheven te zijn. De site (www.site.nl/romanian-tourist-office) is nog wel in de lucht, maar toen ik een e-mail (romaniantourist@site.nl) stuurde kreeg ik een bericht van een commerciëel bureau dat mij wel informatie wilde sturen voor 22,90 euro (inclusief een dvd, dat wel).
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten,
Evert
Evert schreef:Hallo Roemeniëgangers,
Ik ben van plan komend voorjaar/zomer ongeveer een maand in Roemenië te gaan fietsen. Wat mij in Roemenië trekt zijn de landelijke streken en oude dorpjes. Natuurlijk ben ik op de landeninformatie aan het kijken, maar misschien kan ik van jullie nog wat (recente) tips krijgen:
- Welke streken zijn jullie het best bevallen en welke juist niet?
- Welke kaarten zijn het best bruikbaar en waar zijn die te krijgen?
- Welke woordenboekjes zijn er te krijgen en hoe kan ik iets meer over de taal leren?
Verder blijkt het Roemeens verkeersbureau opgeheven te zijn. De site (www.site.nl/romanian-tourist-office) is nog wel in de lucht, maar toen ik een e-mail (romaniantourist@site.nl) stuurde kreeg ik een bericht van een commerciëel bureau dat mij wel informatie wilde sturen voor 22,90 euro (inclusief een dvd, dat wel).
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten,
Evert

Jammer dat de zoekfunctie niet naar behoren werkt, veel van je vragen zijn al in dit forum aan de orde geweest. Wat betreft streken zou ik zeker het noorden willen aanraden, de provincies Maramures en Moldova.
Kaartmateriaal: Rumänien per Rad entdecken is een goede overzichtskaart met fietsroutes, is wel ergens via internet te bestellen. Cartographia's "Atlas rutier România", 1:300.000 is ook aan te raden, erg gedetailleerd en wrsch. in Roemenie goedkoper te verkrijgen in de grotere steden. Jammer dat het verkeersbureau is opgeheven, ze gaven mooie overzichts- en campingkaarten uit waarmee je je route goed kon plannen.
Taaltips: http://www.travelmarker.nl/reistips/taal/taal.htm
Ik geloof dat de Slegte of witte boekwinkels ook simpele taalgidsjes NL-Ro verkopen.

Zie verder ook mijn website voor een uitgebreid verslag en meer links.

Hoi Evert,

Er is een boekje (Limes 3) dat een fietsroute geeft door Roemenie (eh, hoe krijg ik het trema op de e?)
Een goede kaart is die van Freytag und Berndt en ik ben benieuwd naar de fietskaart die De Tovenaar noemde.

De Fargaras bergen kan ik je aanraden en de Cluj-Napoca is een leuke studentenstad. Bukarest kun je overslaan. Jammer dat er niet meer mensen fietsen, want ik vind Roemenie een van de mooiste landen van Europa.

Hi Evert,

Zelf vindt ik de kaarten van Reise KnowHow goed en mooi. Ze zijn gemaakt van synthetisch papier en waterdicht. Ze kunnen met gemak een stootje of druppeltje hebben!
De kaart van roemenie is 1:600.000 zie http://www.reise-know-how.de/buecher/qu ... -quer.html

Groet, Rena :wink:

Als het zoeken in het forum niet lukt, kun je altijd nog met Google gericht zoeken op deze website. >> Voorbeeld <<

Het zoeken werkt wel tot de datum waarop de website verhuisd is. De zoekwoorden en resultaten van oudere berichten zijn helaas tijdens de verhuizing verloren gegaan.

Gericht zoeken is een optie zoals hierboven vermeld.

De oude berichten zijn voor de duidelijkheid nog steeds in het forum aanwezig.

Ellen

Hoi Rena,

je hebt gelijk die kaart van Reise Know How (wordt ook door Rough Guide uitgegeven) is inderdaad beter leesbaar en de hoogtelijnen zijn erg goed!

De Vakantiefietser schreef: Een goede kaart is die van Freytag und Berndt en ik ben benieuwd naar de fietskaart die De Tovenaar noemde.

De Fargaras bergen kan ik je aanraden en de Cluj-Napoca is een leuke studentenstad. Bukarest kun je overslaan. Jammer dat er niet meer mensen fietsen, want ik vind Roemenie een van de mooiste landen van Europa.
Eric,
De fietskaart is verkrijgbaar op http://www.bikeromania.de/karte.htm voor 5 euro. Misschien kan je hiervan een setje kaarten inslaan voor je toko?

Over de Fagarasbergen loopt een schitterende pasweg, die recent in dit forum al is besproken, http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3195

Groeten, Minko

Paar kleine aanvullingen op bovenstaande:
Rumänien per Rad entdecken is ook in mijn toko te bestellen. Kost ietsje meer maar lagere verzendkosten: 6,45 Euro www.fietsgidsen.nl onder Oost-Europa. Ik heb er nog 7 liggen!
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over de Reise Know How (RKH) kaart. Dat is echt de beste volgens mij.
Goed om vast te weten: Bij uitgeverij Esterbauer is voor volgend jaar aangekondigd Donau-Radweg deel 4 die de Donau vanaf Boedapest helemaal tot aan de Zwarte Zee volgt. Dit is dus een andere route dan de (proefeditie van) Limes deel 3 die dwars door het binnenland van R. loopt.
Zie www.esterbauer.com onder 'weitere'. Houdt er wel rekeing mee dat aangekondigde verschijningsdata helaas nooit gehaald worden bij Esterbauer.
Groetjes,
Luc

Hi Luc,
Ik denk dat dat stuk Budapest - Zwarte Zee een hele mooie route is, vol cultuur, want het is een gedeelte waar de Roma's vertoefen. Wellicht mooi om alsnog een keer te fietsen, ookal was ikzelf niet zo weg van Roemenie. Groet, Rena :wink:

renaw schreef:Hi Luc,
Ik denk dat dat stuk Budapest - Zwarte Zee een hele mooie route is, vol cultuur, want het is een gedeelte waar de Roma's vertoefen. Wellicht mooi om alsnog een keer te fietsen, ookal was ikzelf niet zo weg van Roemenie. Groet, Rena :wink:
Het stuk in Roemenië langs de Donau is afgezien van de grensstreek met Servië niet echt een aanrader. Landschappelijk saai, relatief armoedig en agressief bedelende Roma's (ik kreeg een steen naar mjn hoofd gesmeten toen ik een bedelend zigeunerjongetje negeerde). Ik sprak onderweg een Frans echtpaar die de Donau route aan het fietsen was en vernam later dat dat stuk één van de minder interessante delen was van hun tocht. Ze hadden veel problemen om onderdak of kampeermogelijkheden te vinden.
Voor natuurliefhebbers schijnt de Donaudelta daarentegen wel interessant te zijn.

Hallo antwoorders,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de RKH-kaart besteld (bij Luc) en bij de Slegte een taalgidje gevonden. Mijn routeplan omvat momenteel Transsylvanië, Maramures en Moldavië. Misschien dat ik hier nog wat meer gedetaileerde kaarten van kan vinden.
Groeten,
Evert

Freytag & Berndt heeft van Transsylvanië een kaart 1:400.000. Ook van
Moldavië zou inmiddels van FB een kaart 1:500.000 moeten zijn. Deze werd echter aangekondigd voor juli 2005, was in oktober nog niet verschenen dus zeker is het niet dat deze er al is. Prijs zal ca. 11 Euro zijn.

Luc
:o Hoi Evert,

Na veel omzwervingen ben ik op deze site terecht gekomen.
Zelf ben ik ook bezig om info bij elkaar te verzamelen om ook mijn fietsvacantie in Roemenië te bewerkstellen.
Ik ga zowiezo met de auto naar Servië waar ik deze safe kan achter laten.
:idea: De periode dat ik weg wil is gelijk aan die van jou, kunnen we samen iets ondernemen?
Ben benieuwd naar jou reactie,

Groetjes, Lodewijk :wink:
[quote="Lodewijk"]:o Hoi Evert,

Ik ga zowiezo met de auto naar Servië waar ik deze safe kan achter laten.
[/quote]


Safe? Alarminstallaties in Servie zijn de luidruchtigste in Europa, dat zal wel een reden hebben.
En check dat de servische grensbewaking (in de beste oostbloktraditie) je auto niet op je paspoort noteert, want dan kom je zonder voertuig het land niet uit.

/Marten

Hoi Evert,

in 2002 heb ik ook in Roemenie gefietst.
Zie mijn reisverslag op

http://www.wimleeuw.nl/roemenie/dagboek.php

met de groeten van wim