Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klimaat in Noordwest-Argentinië en Bolivia - Forum Wereldfietser

Klimaat in Noordwest-Argentinië en Bolivia

Hallo,

tijdens de zoektocht naar een mooie bestemming voor juli - augustus is al bijna de hele wereld de revue gepasseerd. Momenteel kijken we naar de route Mendoza - Salta - Salar de Uyuni - La Paz.

Heeft er iemand weet van het klimaat daar in juli - augustus. Dat het op de grote hoogte zeer koud is, dat weten we. Maar zijn er bv. passen of gebieden die dan niet te berijden zijn wegens sneeuw?

Vriendelijke groeten,
Jolien
Hallo Jolien,

Deze route heb ik gereden in september.
Alle passen waren voldoende sneeuwvrij. Ik heb de fiets een paar keer over een sneeuwveld moeten slepen, maar dat was wel te overzien. Toch raad ik je niet aan dit traject in juli en augustus te rijden. Ik heb het onaangenaam koud gehad in september. In juli en augustus is het waarschijnlijk nog kouder. Het probleem zat hem in de wind. De temperatuur lag rond het vriespunt. Met windkracht acht geeft dat een gevoelstemperatuur van rond de 25 graden onder nul. Ik ben van noord naar zuid gereden en had vaker wind mee dan wind tegen. De temperaturen gedurende de nacht waren geen probleem. Ik lag goed beschut in mijn tent en had een goede slaapzak en mat bij me. Ik ben niet over Salta gereden, maar over Antofagasta de la Sierra, Salar de Pocitos en dan via Paso Sico naar San Pedro de Atacama, Lagunas route, Salar de Uyuni, Oruro. Dat is echt een heel erg mooie route! Houd er rekening mee dat er rond Antofagasta de la sierra zanderige stukken bij zijn. Die kun je alleen rijden met weinig bagage. Maar er zitten ook stukken bij met mooi hard aangereden gravel. Ik had steeds voor zes dagen eten bij me. Dat bleek te weinig te zijn, en ik heb moeten bedelen om eten bij een mijnwerkerskamp. Water is niet een probleem, met vijf liter de man red je je wel. Rond Mendoza zijn de wegen levensgevaarlijk. Veel succes!

Adriaan
Ben daar gepasseerd in Februari. Goed weer gehad, al kan het dan wat regenen.

Qua temperatuur zou het in Februari het warmste moeten zijn, maar 's nachts nog wel rond het vriespunt en aan het eind van de middag soms sneeuw op hoogte >4500m. In principe zou er niet veel sneeuw moeten zijn, het is wel kouder in Augustus, maar ook droger. Ze hebben daar in de buurt mijnen gehad tot op 6000m hoogte, dan moet het toch wel sneeuwvrij zijn in het droogseizoen lijkt me.

Maar Augustus is het droogseizoen en schijnt het een stuk kouder te zijn. Ik begreep van een parkwacht dat het soms wel eens -30 kon aantippen op (meen ik)4200m. Maar die mensen kunnen soms wat overdrijven.

Ik had geen geweldige slaapzak, (een synthetisch tot 3C comfort) en heb het flink koud gehad. De wind moet je niet onderschatten, zeker bij Salar de Uyuni komt ie iedere dag rond een uur of zes a zeven in de avond uit het niets ineens flink opsteken.

Ik heb ook getwijfeld over antofagasto de la sierra, maar had niet genoeg eten bij me en durfde het niet aan in mijn eentje.
Niet zo'n goed nieuws.
Als ik het goed begrijp dan zou het stuk tussen Mendoza en Salta dus wel te doen moeten zijn. Het gaat blijkbaar vooral over het hoger gelegen deel rond de Salar de Uyuni en de hogere bergpassen.
We zullen nog eens goed moeten nadenken ...

Nog tips, laat maar komen.

Vele groeten,
Jolien
Adriaan v.d. Kooij schreef:De temperatuur lag rond het vriespunt. Met windkracht acht geeft dat een gevoelstemperatuur van rond de 25 graden onder nul.

Waar komt dit vandaan ???
Wie zegt dat dat gelijk staat aan -25, en bv niet aan -5 ?
Tegenwoordig wordt continue "de gevoelstemperatuur" boven water gehaald om dingen extremer te maken dan ze zijn. :roll:

Vriest het -2 en er is een zuchtje wind, oh, wees maar voorzichtig want "de gevoelstemperatuur"......
Wie z'n gevoel ?
Dat van Adriaan, Erwin Kroll, Armand Pien, het mijne, dat van een Inuït of dat van een Filipijn ?
Laat 0 gewoon 0 zijn en - 25, -25 en dan weet eenieder toch waar hij/zij het nog comfortabel vindt.

Sorry, moest het ff kwijt :)
koenie schreef:
Adriaan v.d. Kooij schreef:De temperatuur lag rond het vriespunt. Met windkracht acht geeft dat een gevoelstemperatuur van rond de 25 graden onder nul.

Waar komt dit vandaan ???
Wie zegt dat dat gelijk staat aan -25, en bv niet aan -5 ?
Tegenwoordig wordt continue "de gevoelstemperatuur" boven water gehaald om dingen extremer te maken dan ze zijn. :roll:

Vriest het -2 en er is een zuchtje wind, oh, wees maar voorzichtig want "de gevoelstemperatuur"......
Wie z'n gevoel ?
Dat van Adriaan, Erwin Kroll, Armand Pien, het mijne, dat van een Inuït of dat van een Filipijn ?
Laat 0 gewoon 0 zijn en - 25, -25 en dan weet eenieder toch waar hij/zij het nog comfortabel vindt.

Sorry, moest het ff kwijt :)
Is niet helemaal waar. Gevoelstemperatuur is wel degelijk meer dan enkel een gevoel.
Zie site KNMI, hier staan ook leuke tools om de gevoelstemperatuur te berekenen.
De gevoelstemperatuur wordt berekend met behulp van onderstaande formule van JAG/TI:
Twe = 13.12 + 0.6215*T - 11.37*(3.6*V)0.16 + 0.3965*T*(3.6*V)0.16,
waarbij T de luchttemperatuur in graden Celsius is, V de gemiddelde windsnelheid in meters per seconde en Twe de gevoelstemperatuur in graden Celsius.
Bij adriaan was dus sprake van een gevoelstemperatuur van -15,8 (uitgaand van -5)