Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag / trein terug. - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag / trein terug.

Beste mensen,

Op 6 juli 2014 ga ik met twee vrienden naar Praag fietsen. Wij willen terug met de trein. Wij willen maximaal 27 juli 2014 weer in Nederland zijn, oftewel we moeten de 25e of 26e juli weer terug met de trein.

Heeft iemand misschien ervaring met de terugreis met de trein inclusief fiets vanuit Praag naar Amsterdam. Hoe werkt het boeken? Makkelijk de fiets te stallen?

Heb al wat op internet gezocht maar wordt er niet veel wijzer van. Als ik het goed begrepen heb moet ik in ieder geval telefonisch reserveren aangezien we fietsen bij ons hebben.

Groetjes,
Dave
Je kunt reserveren voor de trein bij www.treinreiswinkel.nl
Ik heb hetzelfde gedaan in de zomer van 2010.

Inderdaad van te voren boeken, via treinreiswinkel.nl of telefonisch (!) bij de NS zelf.
Dat laatste moet telefonisch omdat je (toen) online je fietsplaats niet kan reserveren.

Ik treinde terug op een woensdag, het schijnt in de weekends behoorlijk druk te zijn. Tot aan Berlijn had ik een coupe voor mezelf. Als student had ik niet al het geld en koos voor de goedkoopste optie: een coupe. Acceptabel, maar het extra geld voor een slaapstoel is het wel waard. Nadeel: je zit dan verder weg van je fiets.

Die fiets is overigens makkelijk te stallen. Geen enkel probleem bij mij. Maar ik zou dus wel de 23ste of 24ste de terugreis boeken. Ik heb er 11 fietsdagen over gedaan (gemiddeld 105 km/dag). Gemiddeld genomen ben ik 1 van de snelle, heeft denk ik te maken met een wielrenners-verleden. Maar ook in 15 dagen (80 km/dag) heb je dan nog een dag of 3 in Praag zelf. En die 3 dagen moet je zeker rekening mee houden, Praag is die moeite waard.

Veel plezier.
jlisrael schreef:Ik heb hetzelfde gedaan in de zomer van 2010.

Inderdaad van te voren boeken, via treinreiswinkel.nl of telefonisch (!) bij de NS zelf.
Dat laatste moet telefonisch omdat je (toen) online je fietsplaats niet kan reserveren.

Ik treinde terug op een woensdag, het schijnt in de weekends behoorlijk druk te zijn. Tot aan Berlijn had ik een coupe voor mezelf. Als student had ik niet al het geld en koos voor de goedkoopste optie: een coupe. Acceptabel, maar het extra geld voor een slaapstoel is het wel waard. Nadeel: je zit dan verder weg van je fiets.

Die fiets is overigens makkelijk te stallen. Geen enkel probleem bij mij. Maar ik zou dus wel de 23ste of 24ste de terugreis boeken. Ik heb er 11 fietsdagen over gedaan (gemiddeld 105 km/dag). Gemiddeld genomen ben ik 1 van de snelle, heeft denk ik te maken met een wielrenners-verleden. Maar ook in 15 dagen (80 km/dag) heb je dan nog een dag of 3 in Praag zelf. En die 3 dagen moet je zeker rekening mee houden, Praag is die moeite waard.

Veel plezier.
Je kan de Treinreiswinkel ook mailen. Je ontvangt dan een offerte. Helaas heb je geen woonplaats vermeld, maar je kan ook naar de Treinreiswinkel toe in Amsterdam of Leiden.
Wij hebben afgelopen september de route naar Praag gefietst. Laatste deel met de trein ( op de bonnefooi), ging prima .
Terugreis geboekt via treinreiswinkel, verschillende mogelijkheden wat betreft zit/slaapplek. Heel goed bevallen, zaterdagsavonds vertrek, zondagochtend in Arnhem.
Veel plezier, prachtige route.
Frans
Een treinticket kopen in Tsjechie is gemiddeld goedkoper(een aantal jaar geleden tenminste) dan in Nederland of België, maar je hebt natuurlijk geen garantie dat je een ticket krijgt op het moment dat je wilt afreizen.
Voor de CityNightLine is er geen prijsverschil voor de diverse landen. van belang is het tijdstip van boeking. Hoe meer plaatsen er bezet zijn, des te duurder worden de prijzen. De prijzen voor een fietskaartje zijn in Tsjechie wel een stuk goedkoper dan in Nederland, maar er zijn slecht een paar fietsplaatsen in de CityNightline van Praag naar Amsterdam en vol is vol! Je zit in juli wel in het hoogseizoen.
Voor de Citynightline kan je beter ruim van te voren boeken i.v.m. de prijs zoals Bert terecht opmerkt. Wij moesten afgelopen jaar in Salzburg bij een directe boeking voor de volgende dag naar Nederland €461 voor twee personen betalen. Dat was overigens wel voor een luxe 2 persoons couchette. Als je een gemeenschappelijke couchette reserveert is het natuurlijk wel goedkoper maar vergeleken met vliegen blijft het veel geld. Je hebt in de trein wel de luxe van een goede plek voor je fiets en je benen.

Ronald van der Perk
...ervaring van juni 2013:

- City Night Line terug;
- 90 dagen voor de reis kan je die reis boeken;
- direct geboekt, op de dag dat het kon, zelf telefonisch bij de NS;
- zoals de naam al zegt: een nachttrein, vertrek 18:00 uur, aankomt volgende dag uurtje of 9;;
- uit mijn hoofd: 153 euro met z'n 2en in een slaapcoupe, ook met z'n 2en. Er kunnen er 3 in zo'n coupe;
- en de fietsen hadden ook een gereserveerde plaats: 10 euro.

Zelfs ontbijt gehad.... Wel tijdig bellen, dan heb je de goedkoopste plaatsen.

Kennissen hebben het een paar jaar daarvoor in Tjechie geregeld: is gelukt, ik weet niet wat het koste, maar wel enig "gezeik" om het geregeld te krijgen....

Ergo: heel goed te doen, vanuit Nederland goede ervaringen, Tjechie bij mij niet bekend.....

Groet,

Henny
Ontdekkers,
Fijn om deze ervaringen te lezen.

@jlisreal,
Wij gaan zeker nog een aantal dagen in Praag verblijven! Ik ga op tijd boeken, gereserveerd is gereserveerd en dan maakt de drukte mij niet uit. Ik ben immers verzekerd van een plekje en een plek voor me fiets toch?

@Gauvain
Dat is precies wat ik ook ga doen! Ik heb er vertrouwen in :D

@ Bert, Ronald, Willem en Thea,
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het lekker op tijd boeken en daarna genietend naar Praag fietsen vanuit Den Haag. De eerste 2 dagen even knallen om uit de uitlaatgassen te zijn, om ons daarna via de LF-Praag route van europafietsers naar praag te leiden. We zijn natuurlijk van plan om van de route af te wijken en andere mooie dingen te zien en vooral om op mooie plekken te wildkamperen. Naast het fietsen houden wij stiekem toch nog iets meer van het kamperen en genieten van de natuur/rust/elkaar.

Mooie plekken of locaties (met of zonder omrijden) qua (wild)kamperen zijn altijd welkom!

Groetjes