Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verwarmd fietspad - Forum Wereldfietser

Verwarmd fietspad

Wageningen heeft de primeur: maar liefst 50 meter verwarmd fietspad. Nooit meer uitglijden tijdens vorst of sneeuw en geen gemeen strooizout meer dat edele delen van je fiets kan aantasten? Wat is het vervolg: een verwamd grasveldje op de camping?
Zin, of onzin?

Zie: http://www.raivereniging.nl/actueel/go- ... ingen.aspx
en,
http://www.wageningen.nl/Actueel/Nieuws ... d_fietspad
Zin.
Geen pekel meer aan mijn fiets :D
Zin, onzin. Lastig in te schatten, het financiële plaatje erbij is belangrijk. Indien dit soort verwarmde fietspaden tot een kosten reductie kunnen leiden, dan is het naar mijn idee zeker zinnig te noemen. Nu is pekel zelf uiteraard niet zo duur, maar je betaalt ook altijd nog o.a. de strooiwagens en uiteraard de zorgkosten t.g.v. valpartijen.

Indien het niet goedkoper is, dan kan het belastinggeld beter elders ingestoken worden zou ik zeggen :).
Lijkt me onzin, hoewel er ook versies bestaan waarbij rioleringswater wordt gebruikt. In dat geval kost het echt niets, dus dat lijkt me te verantwoorden, in alle andere gevallen zou ik niet weten waarom fietsers een verwarmd fietspad nodig hebben. De juiste banden volstaan.
bert sitters schreef:maar liefst 50 meter verwarmd fietspad
Doet me toch wel heel erg hier aan denken.

Peter
bert sitters schreef:Wageningen heeft de primeur: maar liefst 50 meter verwarmd fietspad. [...]
Zin, of onzin?
Zin, als je tenminste niet meer dan 50 meter naar je werk of de winkels hoeft te fietsen. ;) Ik vraag mij wel af wat men precies wil gaan testen met zo'n strook. De duurzaamheid, bijvoorbeeld, van een teststrook die in de winter onbereikbaar is (of alleen met spikes) vanwege de staat van de aansluitende delen zou weleens anders kunnen uitpakken dan in werkelijk grootschalig gebruik. Maar ik neem aan dat knappere mensen dan ik zich daar al over gebogen hebben.

Als het werkt, mag het van mij in elk geval zo gauw mogelijk aangelegd worden over de volle 25 km van mijn woon-werktraject, niet alleen op fietspaden maar ook de stille binnenweggetjes! Ik ben al blij dat deze winter tot nu toe alle fietspaden en wegen verwarmd zijn...

Carl
Aanleg kost 10% meer dan gewoon asfalt.
Robertjan schreef:Aanleg kost 10% meer dan gewoon asfalt.
Kan het ook onder tegels of straatstenen? Men wil hier geen asfalt op fetspaden.
Leon
bert sitters schreef:Zin, of onzin?
Belangrijk: het totale kostenplaatje, zowel rekening houdend met het verminderen van strooizoutgebruik (met alle bijhorende kosten), maar ook rekening houdend met duurzaamheid, ...

Werkt het op schaduwrijke stukken? Als dat het geval is, zie ik in de eerste plaats toekomst op 'probleemplaatsen'. Soms zijn er fietspaddelen die veel gevoeliger zijn voor gladheid dan de rest van het fietspad.

Het heeft misschien toekomst, maar ik ben afwachtend.

Renaat
Leon schreef:
Robertjan schreef:Aanleg kost 10% meer dan gewoon asfalt.
Kan het ook onder tegels of straatstenen? Men wil hier geen asfalt op fetspaden.
Leon
Wellicht een argument om "men" in Maastricht te overtuigen.
Mooi idee. Zal mij benieuwen hoe goed het uiteindelijk werkt. Voor 10% extra zou dat een goede optie zijn. Aan strooien en dergelijk ben je meer kwijt. Ben alleen benieuwd
hoe goed het verwarmt. Valt er dus 15cm sneeuw in een nacht blijft het dan nog steeds schoon.

(en dan even sterker maken dan kan ik in korte broek op de fiets in de winter :D )
Beste mensen,
Een beetje info kan geen kwaad merk ik. Ik ben vanwege mijn werk als technisch adviseur zelf bij dergelijke projecten betrokken.

Wat het gebeurt in wageningen is het volgende:
Onder het asfalt worden vloeistof (water/glycol mengsel) gepompt waardoor het medium warmte kan uitwisselen met het asfalt. deze gesloten 'lus' loopt vervolgens diep de bodem in tot in een aquifer (watervoerend zandpakket). De natuurlijke temperatuur is hier constant ongeveer 11 gr. C.
Door het medium slim rond te pompen kun je zomerwarmte opslaan om in de winter terug te geven aan het asfalt. Feitelijk verwarm je dus niet alleen het asfalt, maar koel je het ook in de zomer! Simpel hé!

De techniek waarmee dit wordt gedaan is niet nieuw, ook het toepassen in wegdekken is al zo'n 15 jaar oud. Toepasing in fietspaden is wel nieuw. En omdat wij met elkaar zo lekker conservatief zijn beginnen we met 50m.
HansB schreef: Onder het asfalt worden vloeistof (water/glycol mengsel) gepompt waardoor het medium warmte kan uitwisselen met het asfalt.
Dan vraag ik mij weer spontaan af hoeveel/hoe weinig glycol er door ongelukjes in de bodem terecht komt en wat de ecologische gevolgen daarvan zijn.

Over welk soort glycol hebben we het eigenlijk? Want er bestaan blijkbaar verschillende producten die de naam glycol krijgen.

Renaat
die 50 meter is toch een testcase, kijken of het daadwerkelijk werkt in de praktijk.
Misschien gaan ze als het goed werkt ook op autowegen en onder tramrails toepassen, geen gezeik meer in de winter met trams die niet rijden etc.