Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gekraak en geritsel. - Forum Wereldfietser

Gekraak en geritsel.

Afgelopen week ben ik vanuit Antwerpen naar thuis gefietst. In Antwerpen heb ik een nacht geslapen bij mijn vriendin. Op een Exped Synmat 7 UL met Slaapzak Ayacucho Ignition 1200.
Ben zeer tevreden over die uitrusting. Alleen nu was ik voor het eerst wakker geworden van mijn eigen gedraai. Best raar want ben een vasten slaper. Aangezien de fietsvakantie in mei gaat beginnen wil ik toch even zeker weten dat dit niet vaker gaat gebeuren. Zou een lakenzak om de Exped mat de oplossing kunnen zijn? Of hebben jullie een andere oplossing?
Hoi Pim,

Jammer dat je vriendin je op een matje liet slapen. ;)

De combinatie Exped slaapmat i.c.m. met een Hilleberg grondzeil is ook beroemd om het kraakvolume. Wij hebben een hoes om onze matjes en sindsdien kraken we niet meer. :)

Een lakenzak/ matrasovertrek om je (hele) matje heeft ook als voordeel dat je in warme gebieden je slaapzak open kan ritsen en direct op je matje kan liggen. Tenminste, ik vind direct op een matje liggen niet echt prettig liggen..

Maarten
Maarten & Line schreef:Hoi Pim,

Jammer dat je vriendin je op een matje liet slapen. ;)
Helaas ging dat niet. Op der kamer in Antwerpen heeft ze een hoogslaper. Denk dat die het niet leuk vindt als we er met zijn 2e in liggen :P

Dan ga ik dit even proberen. Hopelijk lukt het!
Bedankt voor je antwoord Maarten.
Maarten & Line schreef: Een lakenzak/ matrasovertrek om je (hele) matje heeft ook als voordeel dat je in warme gebieden je slaapzak open kan ritsen en direct op je matje kan liggen. Tenminste, ik vind direct op een matje liggen niet echt prettig liggen..
Dit doe ik ook, alleen dan gewoon met een kleedje wat ik overdag gebruik om te lunchen i het gras/op het strand/weet ik veel waar (als vervanger van een stoeltje), en 's avonds leg ik het gevouwen om mijn slaapmatje heen.
Ik heb een oud hoeslaken door de naaimachine gehaald en die trek ik eromheen. Dan kraakt hij niet meer inderdaad.
Wellicht leidde de aanwezigheid van jouw vriendin tot het onrustig slaapgedrag. :wink:
Test dat matje een nachtje thuis in alle rust. :idea:
Iets extra's meenemen is overboding gewicht. Ik stop tussen matje en grondzeil altijd wat kleding.
Leon
Geen last van met mijn matje van Therm-a-Rest.
Ook ik heb zo'n Exped Synmat UL, en ook die van mij kraakt wat. Ik vind het wel meevallen (de oorspronkelijke Thermarest Neoair en de nieuwe ultralichte Neoair kraken veel meer). Uiteindelijk is dit denk ik allemaal het tamelijk ondervermijdelijke gevolg van enerzijds de grotere dikte van de mat (er moet dus meer buigen) en het lichtere materiaal dat minder kan dempen. Mijn zwaardere en warmere Downmat kraakt ook, maar duidelijk minder. Een zelfopblazend matje is dunner, heeft dikker materiaal en is daardoor natuurlijk nog veel beter gedempt. Een UL mat in een laken/hoes verpakken lijkt me vrij onzinnig. Dan kan je beter gelijk een zware mat kopen die minder kraakt en beter isoleert.
Hetzelfde probleem speelt nog erger bij de kussentjes. Ik heb ook hier een gewone en een UL, en die laatste kraakt flink meer. Daar moet je echt wel een shirt overheen leggen. Een UL kussentje is echt wel voor de ultralight fanaten.
Wim
Je hebt 2 soorten kraken: het kraken van het matje zelf en het kraken van de ornderkant van het matje over het grondzeil van de tent. Het laatste ontstaat doordat het weefsel van de stoffen die over elkaar wrijven ongeveer dezelfde draadrichting- en draaddichtheid hebben. Dat geluid kun je opheffen door er iets anders tussen te leggen.
Leon