Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum Iran - aanmelden fietsen verplicht? (urgent!) - Forum Wereldfietser

Visum Iran - aanmelden fietsen verplicht? (urgent!)

We starten net onze digitale visum aanvraag voor Iran via Iranian visa voor het visum dat we afhalen in Bangkok. Toen we nog eens keken bij een ander bureau TouranZanmin zagen we dat je verplicht bent om je fiets aan te melden. En dat je dan een gids krijgt toegewezen in sommige gevallen. Als je het niet meldt, kan je visum ingetrokken worden als je arriveert met fiets.

- Wat te doen? Doen alsof we het niet gezien hebben en doorgaan mat Irianianvisa.com? Wat zijn de ervaringen van andere fietsers? We arriveren vanuit UAE in Bandar Abbas, Iran met de boot.
- We lezen ook dat Touranzamin sneller is. Iemand ervaring?
- Moeten we voor een verlenging van het Iraanse visum weer een nummer aanvragen?
- Welke plaatsen moet je absoluut niet vermelden in je route omschrijving?

According to recent Regulations of Foreign Affair, If you travel to Iran with private vehicle (car/motorcycle/bike), you need to inform us in advance to get the permission for your Vehicle, There may be an authorized guide appointed for accompanying you in this case. Not reporting this may cause problems like entry refusal or deportation.
edit - we zien net slechte berichten over Iranianvisa.com en hebben Stantours gemaild. Hopelijk regelen zij ook nummers.
Het antwoord van Stantours kwam erg snel en eerlijk.
Heeft iemand ervaring met aanvraag zonder nummer - het scheelt dan 45 euro.

Usually you MIGHT be able to apply for an Iranian visa by yourself without
invitation at any Iranian Consulate in person. Once you submit your
documents, within a 7..14 days, the Consulate will obtain approval and
issue your visa when you come back.

In case the Embassy does NOT accept an individual application (they normally
do not if you hold a Commonwealth passport) or if you wish to increase your
chances of approval, we can supply you with an invitation for a single-entry
tourist visa for up to 30 days against a fee of USD 55 per person. The
invitation will usually be issued within 2-3 weeks and sent to you as a
telex reference number.

WIth the invitation the Embassy will normally issue the visa in 1..7 days,
costs for this is USD 60-80. The acceptance rate for Commonwealth citizen is
about 75%, in case of a rejection a final decision is normally not taken
earlier than 3..4 weeks after application and there will be no written
confirmation or explanation from the authorities for this. No refunds are
possible in case of a rejection.

If you wish to proceed we would request your passport info, a copy of your
passport by e-mail attachment or fax and a full payment of EUR 44 as
follows:

First Name :
Last Name :
Sex : male /female
Marital status :
Date of Birth :
Place of Birth (country) :
Former Citizenship if any :
Actual Citizenship :
Father's Name:
Grand Father's Name:(Arab passports only)

Occupation :
Job title :
Employer :

Nationality :
Passport No. :
Passport type :
Date of Passport Issue :
Place of Passport Issue :
Date of Passport Expiry :

Embassy where you wish to collect your visa :
Duration of Stay in Iran :
Planned Date of Entry to Iran :
Previous visits to Iran :
Itinerary / cities and sites you wish to visit :

Beneficiary: STANtours Inc., 3A Little Denmark Complex, 147 Main St, POB
4473, Road Town, Tortola, VG 1110, British Virgin Islands, Fax +49 (3212)
1039960
Bank: Citadele Banka, 2a Republikas square, Riga, LV-1010, Latvia
Account # / IBAN: LV62PARX0013946920001
BIC/SWIFT: PARXLV22

Please DO NOT MAKE ANY MENTIONING OF 'IRAN' IN YOUR PAYMENT REFERENCE and
make sure that you include ALL bank charges and please confirm the payment
amount before transfer. We will proceed upon receipt of funds or proof of
transfer.


Best regards,

Alena Kolesnikova


STANtours Almaty / Ashgabat

http://www.stantours.com
visa@stantours.com <mailto:visa@stantours.com>
stantours@gmx.net <mailto:stantours@gmx.net>




Goed we zijn zo net voor Stantours gegaan! Wat een snelheid en volledigheid in hun correspondentie! Stantours gaf aan dat het niet nodig was om te melden dat je op de fiets bent. En nu maar hopen dat we binnenkort ons visum voor Iran kunnen ophalen.
Afgelopen zomer in Iran gefietst. Visum in België gekregen. Het was de 2e maal dat ik er naartoe ging. 1e maal in Erzurum, Turkije visum gekregen. Daar was het nog eenvoudiger dan in Brussel! Authorization code is noodzakelijk, daarmee kan je normaalgezien de dag zelf nog het visum bemachtigen.

Verder nooit fiets moeten aangeven.
No worries!

O ja, mochten jullie het moeten verlengen, doe dat dan in Shiraz! Daar gaat het probleemloos en snel terwijl dat niet het geval is in de andere steden.

Movafegh bash! (succes in het Farsi)
jullie gaan alvast een super goede tijd tegemoet ;)
wouter93 schreef:O ja, mochten jullie het moeten verlengen, doe dat dan in Shiraz! Daar gaat het probleemloos en snel terwijl dat niet het geval is in de andere steden.
We WILLEN het verlengen maar voor ons komt Isfahan beter uit - iemand daar ervaring?
Shiraz ligt vlak bij ons entry punt.
In Esfahan was het voor ons in 2009 zonder problemen mogelijk. Maar dat zegt natuurlijk niets over de huidige situatie.

Edith
edith vermeulen schreef:In Esfahan was het voor ons in 2009 zonder problemen mogelijk. Maar dat zegt natuurlijk niets over de huidige situatie.

Edith
In 2011 was de situatie in Esfahan anders; daar werden toeristen die een visa verlenging wilden aan een uitgebreid verhoor onderworpen. Een stel wat we ontmoet hebben zat een hele dag op het kantoortje en moest de volgende dag nog een keer terugkomen.
Uiteindelijk hebben ze wel een verlenging van hun visa gekregen.

Gewoon ter plekke vragen aan andere reizigers of op dat moment naar de situatie vragen bij diverse fora.

Maarten
In 2011 heb ik in Iran tweemaal mijn visum verlengd.

De eerste keer in Shiraz, nadat ik van andere reizigers gehoord dat je daar je visum kon verlengen, 'ver' voordat het zou verlopen, of zelfs ongeacht hoe lang je visum nog geldig was.
Mijn 'point of entry' was Bandar Lengeh, 600 km van Shiraz, en op het moment van de verlenging was ik ongeveer 2 weken in Iran.
De vroege verlenging ging niet ten koste van de totale verblijfsduur: de 30 dagen extra gaan in aansluitend op de einddatum van het oorspronkelijke visum.
Binnen een half uur was de verlenging gereed.

De tweede verlenging deed in in Teheran.
Daar probeerde men mij eerst weg te sturen met de mededeling dat ik het land moest verlaten, maar na wat aandringen mocht ik toch een aanvraag indienen. Die werd toegekend. Doorlooptijd van de procedure in Tehran was een aantal werkdagen (3, als ik me goed herinner).
Bedankt Arjen!
Buiten het visum is nu de boot die 2,5 week niet vaart - niet naar Bandar Abbas en niet naar Banddar Lengeh even een urgenter 'probleem'. Heb je nog tips ArjenvL om ons verlengd verblijf in UAE goedkoop te laten verlopen en tips voor sights?

We zullen onze ervaringen rond het visum hier delen als het zover is.
Frans en Dieuwertje, ik stuurde jullie een PB.
Voor de volledigheid toch ook hier gepost, in ieder geval voor het 'boot naar Iran' gedeelte.

Tsja goedkoop en UAE is een beetje een lastige combinatie.
Maar de malls zijn gratis en lekker koel :)

Burj khalifa is niet goedkoop (heel prijzig, zeg maar) Misschien zijn de Palm Islands wat? Of Dubai Marina?

Ik verbleef twee weken in Dubai e.o. gebruikmakend van hosts in hospitality networks (Couchsurfing voornamelijk).
Ik kon de tijd goedkoop doorkomen door het regelen van de nodige visa in plaats van sightseeing :D

Er is een relatief goedkoop hotel in Jebel Ali, Easyhotel, te bereiken via de gelijknamige metrostop (in 2011 was dat het eindpunt van de lijn).

Is het nu al zeker dat de boot 2 1/2 week niet vaart? In 2011 probeerde ik een ticket te kopen naar Bandar Abbas, maar dat kon niet vanwege 'computerproblemen'. Dat leek mij een smoes om niet te hoeven vertellen dat de afvaart geannuleerd was. Iedere dag terug naar het reisburo en blijven vragen, totdat ik plots een ticket kon kopen naar Bandar Lengeh.
yep de boot vaart zeker niet tot de eerste week van april. En het nieuwe vaar-schema is pas in de tweede of derde week van maart bekend :? Ik heb een erg direct lijntje met een van de medewerkers van de Bandar Abas verbinding.
Weet iemand waar Franske en Dieuwertje nu zijn? Ik ben erg benieuwd naar hun ervaringen? Zij moeten toch veel meegemaakt hebben.
Hun laatste bericht een paar dagen geleden, kwam van de kust in Cambodia.
We zitten inmiddels in Bangkok!

We zouden onze ervaring met Stantours nog even melden - Stantours heeft netjes de LOI binnen twee weken geleverd, dus de visum aanvraag in Muscat moet lukken. Nu nog een hoofddoekjes foto maken ;-)
Fijn dat het zover gelukt is.
Goede reis alvast,
vanuit een 'koud' Khemarat aan de Mekong,
22 graden en noord-ooster storm, flink tegenwind dus.
Frans/Dieuwertje,

hoelang waren jullie je paspoort kwijt voor de aanvraag? Of is het helemaal niet nodig die op te sturen?

Grt
Daan
devalk schreef:Frans/Dieuwertje,

hoelang waren jullie je paspoort kwijt voor de aanvraag? Of is het helemaal niet nodig die op te sturen?

Grt
Daan
Hoi Daan,

Je hoeft je paspoort niet op te sturen naar Stantours. Per mail lever je de gevraagde informatie aan. Vervolgens handelt Stantours de LOI of visumaanvraag af en kan je zelf het visum bij een ambassade van Iran ophalen.

Maarten
@Daan
Je vraagt inderdaad een loi aan per mail - maakt dan het bedrag over. Krijgt twee weken daarna een nummer en dat neem je mee naar de ambassade die je van te voren hebt aangegeven. De LOI geeft in feite aan dat de overheid in Iran je gescreend heeft en een ok aan je binnenkomst geeft. Weet iemand wat we mee moeten nemen naar de ambassade naast een pasfoto met o.a. hoofddoek, paspoort en het nummer?
Frans & Dieuwertje schreef:Weet iemand wat we mee moeten nemen naar de ambassade naast een pasfoto met o.a. hoofddoek, paspoort en het nummer?
Geld en geduld.
Geduld? Ik heb gehoord dat met de LOI de visum zo gepiept moet zijn.