Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster & kwaliteit - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster & kwaliteit

Sinds 27 februari 2013 zijn we eigenaar van twee Santos Travelmasters. Deze fietsen hebben we aangeschaft voor onze kinderen, op dat moment 9 en 10 jaar oud, om te gebruiken als vakantiefiets en voor fietstochten. De Santos fietsen dienen daarbij de vervangers te worden van de twee jaar intensief gebruikte Alpina Girlpower en Sparta Young (beide uitgerust met 3-versnelling Nexus-naven). Omdat we voor onze 6e fietsvakantie voor de Hart van Engeland route hebben gekozen, de kinderen de Alpina en de Sparta ontgroeid waren en deze fietsen qua versnellingen ongeschikt zijn voor een dergelijke route, hebben we ons laten overhalen tot de aanschaf van twee Travelmasters. Om te dienen als kinderfiets een extreme oplossing (qua investering), maar met als motivatie dat we topkwaliteit kopen waar onze kinderen in principe een fiets built for life aan hebben. Om de fietsen passend te krijgen zijn deze door onze fietsenmaker licht gemodificeerd: behalve de keuze voor een 17” frame, is de zadelpen ingekort en is er een stuurpen gemonteerd die het stuur dichter bij het zadel brengt.

Tot onze spijt hebben de Travelmasters niet aan onze verwachtingen voldaan. Deze fietsen zijn op dit moment nog geen jaar oud, maar kennen inmiddels een lange historie van kleine en grote problemen. Op het gebied van betrouwbaarheid en gebruiksgemak kunnen ze tot op dit moment eenvoudig niet in de schaduw staan van de Alpina en de Sparta, laat staan van onze eigen Gazelle Medeo’s van nu 11 jaar oud. Let wel, de Travelmasters zijn fietsen die ruim 13! keer duurder zijn dan de Alpina en de Sparta, 4! keer duurder dan onze eigen Gazelle’s. Voor een dergelijke prijs mag ik toch op zijn minst verwachten dat:

1. Alle onderdelen er aan blijven zitten, zonder spontaan los te trillen;
2. De schakeling (versnellingen) het onder normale omstandigheden gewoon blijft doen. Dat was toch eigenlijk de hoofdreden voor deze investering.

Om het hier even scherp te stellen: De Alpina en de Sparta, noch onze eigen Gazelle’s, hebben op deze punten ooit teleurgesteld. Uit het onderstaande blijkt dat dit voor wat betreft de Travelmasters in het geheel niet het geval is.

Travelmaster probleempunten (beide fietsen) na aflevering

1. De aandrijving loopt extreem zwaar. (onder aandrijving versta ik de gecombineerde loopeigenschappen van pedalen, crankstel, kettingaandrijving en Rohloff naaf). Ik kan niet discrimineren welk van deze onderdelen de grootste bijdrage levert aan het probleem, maar ik heb de indruk dat het met stip op één de chain glider is, op de voet gevolgd door de Rohloff naaf (zie ook onder punt 2).

2. Het achterwiel loopt zwaar. Zelfs in 11e versnelling (prise direct voor een Rohloff naaf) staat het achterwiel na luttele omwentelingen stil. De Nexus-naven lopen in 2e versnelling (prise direct) aanmerkelijk lichter dan in 1e of 3e, maar in alle versnellingen veel lichter dan de Rohloff-naaf.

Punt 1: opgelost door onze fietsenmaker door de chain glider te vervangen voor een kettingschermpje.
Punt 2: is volgens de fietsenmaker niks aan te doen.

Travelmaster probleempunten (beide fietsen) na afloop van de Hart van Engeland Route

Opmerking vooraf: de km-stand vóór vertrek is ca. 1.500, beide fietsen hebben hun 2e check door onze fietsenmaker achter de rug. We gaan dus niet met fietsen “net uit het krat” op pad.

1. Schakelen gaat op den duur (km-stand 2.100) veel te zwaar: veranderen van versnelling met natte(regen) of bezwete (als het niet regent) handen ook voor mij gewoon niet mogelijk.
Dit is een zeer serieus probleem, want maakt dat je in een klim, die opeens steiler wordt en terugschakelen nodig maakt, gewoon stilvalt en moet afstappen. Dit gebeurt dus ook op wegen met achteropkomend verkeer. Als je uiteindelijk (als kind) stilvalt en naar rechts (Engeland) van de fiets moet springen om niet te vallen, sta je dus letterlijk in het pad van het achteropkomende verkeer, stil op de helling.
Opgelost door met een papieren zakdoek rond de gripshifter verder te rijden (op een fiets van ruim 3 mille!, treurig), zodat je tenminste voldoende koppel op de shifter uit kan oefenen om met voldoende geweld van versnelling te veranderen.

2. De ketting moet ingekort, want is niet meer te spannen (excenter staat, bezien vanaf NA-zijde, nu op 9 uur).
Oorzaak: reeds bij aflevering stond de excenter tussen 6 en 7 uur (bezien vanaf NA-zijde), i.p.v. tussen 3 en 4 uur.
Het grootste deel van het stelbereik was dus reeds bij aflevering al niet meer beschikbaar voor stellen van de ketting.
Noot: vlak voor vertrek heb ik de zaak zelf voor de 2e maal afgesteld, de ketting staat strak, maar het excenter staat nu ook op 9 uur. De huidige rek komt dus volledig voort uit de laatste 1.200 km (Noot: met een kind van 35 kg in het zadel, niet een zware volwassene). Aan het eind van de Engeland route staan de kettingen van beide Travelmasters zó los dat deze nog net 2 a 3 mm “los” blijven van de achtervork. De ketting heeft midden tussen de tandwielen nu een "travel" naar boven en beneden van 8 to 9 cm!

3. De sloten (Protagtor) waren op een gegeven moment ook door mij gewoon nauwelijks meer te bedienen.
Oorzaak: droge montage. Zelf opgelost door deze goed in te vetten (pre-Engeland probleempje). Het slot van TM1 vertoond na 2.700 km bovendien een `rammel`, die zeer irritant is. Als het asfalt niet biljartlakenstrak is, hoor je aanhoudend een klek/klek klekkerdeklek geluid van de fiets komen. Fijn, zo´n dure rammelkast. Probleem is nog niet opgelost.

4. De gemonteerde SANTOS Travelmaster pedalen zijn niet bestand tegen schoenen: de reflectors worden er spontaan uitgedrukt. De asymmetrische wijze van ontwerp van het pedaal is hier debet aan: de reflector wordt aan achterzijde eenvoudig niet door het pedaal afgeschermd van je schoen. Daarnaast zijn ze, behalve loodzwaar, geen garantie tegen afglijden, reden waarvoor ze ons zijn aanbevolen. Mijn dochter is hier wel heel pijnlijk achter gekomen, want de ene keer dat ze met haar linkervoet naar voren van het pedaal is geschoten heeft ze moeten bekopen met drie centimeters lange krassen die dwars door de huid in haar kuit zijn gekerft. Als het aan mij ligt, worden deze pedalen nu nog omgeruild voor Koga Sole-Mate’s.

Specifieke problemen met Santos Travelmaster TM1 na afloop van de Hart van Engeland Route

1. Rohloff naaf lekt/zweet olie NA-zijde
Onze fietsenmaker stelt dat dit “normaal” is, en onderneemt hierop i.e.i. (augustus 2013) geen actie. Het probleem wordt echter alleen maar groter, en op 24 januari jl. heb ik alsnog het wiel aangeboden ter reparatie. Dit betekent echter wel wéér een rit naar de fietsenmaker, en wéér een fiets die enige tijd niet beschikbaar is.

2. Stuur onderweg losgeraakt.
Oorzaak: ankerbout niet op moment bij aflevering.
Een serieus veiligheidsaspect

3. Balhoofd onderweg losgelopen. Borgmoer nog maar op twee a drie draadgangen vast.
Oorzaak: Balhoofd niet op moment afgemonteerd bij aflevering.
Een serieus veiligheidsaspect, fiets wordt op hoge snelheid onbestuurbaar. (zo ook ontdekt, omdat mijn zoon in een afdaling zegt dat zijn fiets niet meer goed stuurt!)

4. Koplampbevestiging aan voorvork losgetrilt.
Oorzaak: ontwerp bevestigingsbeugel (nu een gebogen 3 mm RVS draadje)
Dit kan gewoon niet duurzaam vast blijven zitten.
Gevolgschade: lak weggesleten tot op blank metaal voorvork.
Opgelost door onze fietsenmaker door een andere beugel voor de koplampbevestiging toe te passen.

5. In samenhang met 4: voorspatbord losgeraakt t.p.v. voorvorkbevestiging onder het balhoofd, spatbord heeft de lak aan binnenzijde vorkpoot tot op het blanke metaal doorgesleten. Foto toont de slijtplek op het spatbord, waar dat tegen de voorvork heeft staan schavielen.

6. De achterrem (Magura) blijkt niet goed uitgelijnd bij initiële montage. Daarmee bedoel ik dat als ik de stelschroef van de remhandle zo afstel dat de rem niet aanloopt, ik, bezien in rijrichting, aan de linkerkant ca. 0.3 mm speling heb tussen remblok en velg, terwijl dat dan aan de rechterkant tot 3.3 mm speling leidt. Speling gemeten met voelermaten. Deze speling, nodig om de zaak niet aan te laten lopen, maakt dat de remhandel haast tot aan het handvat moet worden ingetrokken om enige remwerking te krijgen, wat voor de berijder tot een slechte controle over de uitgeoefende remkracht leidt. De fietsenmaker heeft dit probleem opgelost door de rechterremklauw met een grote waterpomptang te verschuiven in de bevestigingsklem, zie foto. De pijl geeft de verschuivingsafstand aan, d.w.z. de afstand waarover de remklauw in de beugel is verschoven. Als ik de montagevoorschriften van Magura er op nasla, dan blijkt dat 1: de initiële afstelling dient plaats te vinden door de klauwen op een “dummy” velg (zonder band) uit te lijnen (wat dus niet of niet correct is gebeurd) en dat 2: een “oplossing” van dit probleem door de klauw op een later moment met grof geweld te verschuiven in de klembeugel door Magura niet is toegestaan.

Los van bovenstaande mishandeling van de Magura’s an sich, zijn de wielen, en dan met name het achterwiel, niet te demonteren zonder de band leeg te laten lopen. Dit vanwege het aspect dat de linkerklauw een vaste klauw is. Nu zult u stellen dat de wielen er alleen met een lekke band uit hoeven: was dat maar waar! Als het aan mij ligt ruil ik de Magura’s van de Travelmasters nu nog om voor Shimano Deore XT V-brakes, want die zijn 1) 300 gram lichter, 2) beide klauwen bewegen weg van de velg, wat veel handiger is bij het uitnemen van de wielen, 3) een bowdenkabel en remblokjes zijn overal te krijgen en te repareren, i.t.t. een hydrauliek leidingkje en de hyperspeciale blokjes van Magura, en 4) remmen net zo hard. Als er mensen zijn die ook motorrijden, zoals ik, dan weten ze wat een "rolling-stoppie" is. Geen probleem met mijn Gazelle met Shimano V-brakes, en zeg nou zelf: kun je nóg harder remmen dan rijdend op voorwiel met het achterwiel dertig centimeter van de grond?

Specifieke problemen met Santos Travelmaster TM2

1. Afstandsbusje onderste bevestigingspunt bagagedrager NA-zijde ontbreekt.
Gevolg: bagagedrager zit scheef. Opgelost door onze fietsenmaker met een stapeltje onderlegringetjes, ná onze fietsvakantie.

2. De snelbinder is aan A-zijde spontaan losgeschoten en rond de naaf gewikkeld met blokkerend achterwiel tot gevolg.
Een serieus veiligheidsaspect. Het gebeurde nu gelukkig in een klim, maar in een afdaling loopt iets dergelijks gewoon ernstig af. Bij afdalen in Devon en Cornwall haal je moeiteloos en in no time snelheden van 50 km per uur en meer. De wijze van bevestigen van de snelbinder is hier debet aan: de haak kan eenvoudig van de drager af schuiven tijdens het rijden/door beweging van de tassen.

Tenslotte, voor onze volgende uitdaging heb ik een 2e set bidonhouders gemonteerd in het frame. Tot mijn verbazing lukt dat niet, zonder dat de bidon op de onderste framebuis staat. Om enige speling te krijgen tussen bidon en framebuis moet ik de houder maximaal omhoog schuiven. De verbinding tussen houder en frame is nu echter niet meer vormgebonden, maar louter krachtgebonden. Een klein beetje relaxatie van bout/houder/frame en de houder schuift gewoon naar beneden zodat de bovenzijde van het sleufgat rust op de bout. De bidon staat dan wel op de framebuis, en zal daar door de lak heen schavielen! De boutgaten voor de 2e bidon 5 tot 10 mm hoger op de framebuis monteren had dit probleem eenvoudig kunnen voorkomen. Nu een onhaalbare kaart om nog te wijzigen.

Samenvatting
De Travelmasters hebben tot op heden in het geheel niet aan onze verwachtingen voldaan. De grondoorzaak van de meeste hierboven aangehaalde problemen (niet meer/zeer zwaar schakelen, excenters reeds bij aflevering bijna aan einde stelbereik, remklauw niet uitgelijnd, olielekkage Rohloff naaf etc. etc. etc.) ligt mijns inziens besloten in een onzorgvuldige afmontage van de fietsen. Andere (pedalen waar geen reflector in blijft zitten, koplampen die lostrillen, spatborden die t.b.v. montage zijn platgeknepen) zijn wat mij betreft eenvoudig onzorgvuldige componentkeuzes. Voor hetzelfde geld is het in 1 keer goed. SANTOS heeft nu een jaar de kans gehad om adequaat op deze problemen te acteren, en is uitgebreid op de hoogte gesteld, maar heeft vooralsnog niet de moeite genomen om contact op te nemen.

Na het spenderen van 6 mille voor twee fietsjes, waarvan de ronkende teksten op de website van Santos, Christophorus etc. etc. deze fietsen hemelhoog prijzen, voel ik me op dit moment toch tamelijk bekocht. Ben ik te kritisch, en haalt elke échte wereldfietser zijn schouders op bij zo'n beetje tegenslag op een asfaltstukkie van 1.200 km, of......

Ik weet wel dat de vervangers van onze inmiddels wel versleten "confectie" Gazelle's van nu 11 jaar oud en ca. 45.000 km in ieder geval géén SANTOSSEN gaan worden.
Jammer zeg dat je zoveel problemen hebt met de santossen.
Veel van de punten lees ik als gebrek aan aandacht bij montage/aflevering als bouten die niet goed vast zitten. Je zou toch verwachten voor die prijs dat ....

Anderzijds wil ik niet je fietsenmaker als onkundig beschouwen maar 't blijkt maar weer dat ook een Santos bij aflevering alsnog na moet worden gelopen op loszittende boutjes etc.
't wil ook wel gebeuren dat na een 1000km de eerste boutjes en moeren los gaan trillen omdat dan alles in model komt. Dit verdient wel even aandacht.
Bij een auto worden ook na zoveel km's de wielbouten weer nagelopen.

Je punt:
--
4. De gemonteerde SANTOS Travelmaster pedalen zijn niet bestand tegen schoenen: de reflectors worden er spontaan uitgedrukt. De asymmetrische wijze van ontwerp van het pedaal is hier debet aan: de reflector wordt aan achterzijde eenvoudig niet door het pedaal afgeschermd van je schoen. Daarnaast zijn ze, behalve loodzwaar, geen garantie tegen afglijden, reden waarvoor ze ons zijn aanbevolen. Mijn dochter is hier wel heel pijnlijk achter gekomen, want de ene keer dat ze met haar linkervoet naar voren van het pedaal is geschoten heeft ze moeten bekopen met drie centimeters lange krassen die dwars door de huid in haar kuit zijn gekerft. Als het aan mij ligt, worden deze pedalen nu nog omgeruild voor Koga Sole-Mate’s.
---

herken ik, die reflectoren waren enkel alleen voor in de winkel bedoelt, wij hebben ze ook op de eerste fietsvakantie verloren. De punten op die pedalen zijn martelwerktuigen, daar moet je niet met je benen langs komen. Het midden van de pedalen blijven glad, je moet 't van de puntjes hebben. Als je schoenen niet groot genoeg zijn voor die grote pedalen op de punten te zetten heb je er niks aan. Zou dat je oorzaak van wegglijden zijn?

De fietsenmaker en Santos zouden toch een passende oplossing moeten kunnen bieden. Zolang het frame van de juiste maatvoering is zou je alles eromheen toch naar wens moeten kunnen wijzigen.

Veel sterkte,
Geheel probleemloos was de Santos van mijn vrouw evenmin, maar toch lijkt me dat hier vooral twee dingen spelen:
1 Slordige afmontage en aflevering door de winkel, en niet steeds veel kennis van zaken. De shifter moet redelijk soepel lopen, en Magura's stel je anders af dan met grof geweld. Overigens is het met zelfs de beste nieuwe fiets verstandig na enige tijd alle bouten en moeren na te lopen en indien nodig aan te draaien.
2 Onbegrip van jouw kant over de Rohloff naaf. De weerstand is niet of nauwelijks hoger dan met derailleurs, maar de afdichtingen slepen een klein beetje. Dat vertaalt zich niet in echte weerstand bij het rijden. Die chainglider is wat mij betreft wel iets om eraf te halen. Een beetje olielekkage is ook normaal en kan geen kwaad. Een ketting moet je helaas regelmatig aanspannen omdat de ketting slijt (sommige merken ketting slijten sneller dan andere). Zelf vervang ik dan na een paar duizend km de ketting. Het alternatief is er een schakel uit te halen.
Kortom, een betere winkel had de fiets netter afgeleverd, en je beter voorgelicht over wat je kon verwachten.
Wim
Beste MMM.
Ik begrijp jouw teleurstelling.
Tot voor een paar jaar had ik alleen een Gazelle Orange met een 7 versnellingsnaaf (bouwjaar 2003). Deze fiets werd gebruikt om boodschappen te doen en om op zondag een stukje te fietsen(maximaal 50 kilometer). Deze fiets blijft heel zonder echt onderhoud, alleen in het begin alle bouten en moeren natrekken en lagersafstellen. Na een georganiseerde fietsvakantie in Toscane op een huurfiets hebben ik en mijn vrouw een duurder (betere?) fiets gekocht. Twee Koga's inclusief aanpassingen zoals slot, zadel, zadelpen en verlichting voor totaal 3000 Euro, (voor de korting 3300 Euro). Ze rijden nog steeds heerlijk.
Deze lichte tourfietsen, Koga RoadSpeed (H) en Koga LightSpeed (D) modeljaar 2010, hebben wij in 2011 uitgerust met voordragers en de daarbij horende Ortlieb tassen.
Daarna zijn wij hotel/B&B fietsreizen gaan maken in Engeland (1100km), naar Zweden (1000km) en naar Berlijn (1300km). Alle ritten hoofdzakelijk op verharde wegen. Conclusie: Spatborden (SKS) breken spontaan af, een verstelbare stuurpen verliest al zijn splines, kettingkasten zitten vast met tieribs, trapaslagers kapot en batterij koplampen zijn niet meer te tellen (Ducktape, tieribs en tools altijd nodig). In eerste instantie bij fietsenhandelaar aangeklopt, reactie: "Daar zijn fietsen niet voor ontworpen. Dit valt buiten de garantie ". Oplossing: Heb de garantie van Koga en handelaar maar vergeten en heb al het onderhoud in eigen hand genomen. Al het speciale gereedschap in één keer terug verdient met het zelf vervangen van een trapaslager. Conclusie: Duurdere fietsen zijn vaak beter ontworpen en afgewerkt, maar niet automatisch beter geassembleerd.
Sterkte met de Santossen, vergeet de fabriek en fietsenmaker. Doe het onderhoud zelf, scheelt geld en ergernis. Fietsen is leuk en moet leuk blijven.
Sinds 2006 ben ik aan mijn derde Santos toe. Door omstandigheden ging ik met de eerste 2 'vers uit de doos ' op vakantie. De derde was al 6 maanden oud toen ik op vakantie ging, maar had weinig kilometers gemaakt.

augustus 2006 - juni 2011
Santos Travelmaster 2.8

Mankementen:
- Bij een enorme klap van het voorwiel, brak 1 van de boutjes van de lowrider af. (na ong. 700 km);
- Het asje van 1 van de derailleurwieltjes liep eruit, waardoor schakelen niet meer ging. (na ong. 8000 km) .
- Gestolen in Vilnius.

augustus 2011 - februari 2013
Santos Travelmaster 2.6 Special

Mankementen:
- Geen

Ingeruild voor een Santos met riem en Rohloff omdat ik de luxe kon permitteren.


februari 2013 - heden
Santos Travelmaster 2.6 Rohloff/riem

Mankenenten:

- Na 1700 km ontstond er bij elke pedaalomslag een tik. Na alle bouten te hebben nagelopen en aangetrokken die ik kon verzinnen bleef de tik. Conclusie was toen dat de riem gespannen moest worden omdat dat nog niet gebeurt was. Dit was een uitermate moeizame operatie. Dit in tegenspraak van wat er altijd gezegd wordt.
Het was daarna stil. Voor even. Na een 60-70 km begon het weer te tikken.

Na mijn terugkomst in Nederland een zeer uitvoerig gesprek gehad met Santos. De conclusie van dit gesprek was dat er te weing montagepasta was gebruikt bij het monteren van de excenter. Dit verklaarde het moeilijke riemspannen. De tik zou vermoedelijk veroorzaakt worden door metaal op metaalcontact bij het excenter. Santos nam de verantwoordelijkheid voor de fout en verwees mij naar de dealer om het op te lossen.

Grappig genoeg begon zo'n 70 km fietsen na het bezoek aan de dealer het tikken weer. Bij hernieuw bezoek aan de dealer werden weer alle bouten nagelopen. Alles zat goed, behalve de bouten bij de opening van het frame voor de riem. Die zaten gewoon los. Na dit bezoek aan de dealer geluidloos weggefietst.


Alle fietsen hebben alle soorten wegen gefietst. Van glad asfalt tot off-road.


Conclusie:
Ik kan me niet herkennen in de ervaringen van topicstarter. De enige keer dat ik echt de after-sales service nodig had, was Santos daar zeer meewerkend.

Peter
Wim schreef:Overigens is het met zelfs de beste nieuwe fiets verstandig na enige tijd alle bouten en moeren na te lopen en indien nodig aan te draaien.
Controleren is m.i. geen verstandige optie maar noodzaak. Om te beginnen vergeet zelfs de beste fietsenmaker wel eens een of meer boutjes aan te draaien (al schijnt het hier te gaan om een fietsenmaker die niet bepaald tot de besten behoort) maar daarboven is elke nieuwe fiets een grote verzameling schroefverbindingen die nog maar net in elkaar zitten en zich door de beweging gaan zetten. Verbindingen in nieuwstaat gaan veel gemakkleijker los omdat ze nog soepel lopen, tenzij het zelfborgende moertjes zijn uiteraard.
Bij een oude fiets heb je er zelden last van doordat je door alle corrosie en vervuiling het *voordeel* hebt dat moertjes stroef gaan.
Leon
Erg jammer dat MMM deze negatieve ervaringen heeft met de TravelMaster. Zelf heb ik voor mij en mijn partner in April '13 ieder een TravelMaster gekocht (Rohloff met riem).
Los van een losgetrild schroefje in de eerste 1000 Km en een hinderlijke tik die met montage pasta langs de zadelbuis, rijdt de fiets probleemloos.
De vraag is wel wat er met de Rohloff naaf aan de hand is, dat het schakelen zo zwaar gaat en dat het achterwiel na 2 rotaties stil staat. Dit mag toch echt niet en het lijkt me dat het ook ontzettend zwaar fietst. Als de fietsenmaker zegt, dat daar niets aan te doen is, dan lijkt dat me echt grote onzin. Je hebt overigens ruim garantie op de naaf

Kettingen worden door gebruik nu eenmaal langer, zodat draaien van de excenter niet meer voldoende is en er een schakel uitgeponst moet worden.

Ten aanzien van de Magura remmen ben ik zeer verbaasd. Niet in de laatste plaats over de mishandeling door de fietsenmaker. Overigens moet je om het wiel te kunnen verwijderen, de rem losmaken met de releasehendel aan de rem. Lucht eruit hoeft dus niet.

Heb je zelf al contact gehad met Santos of is alle contact via de fietsenmaker gegaan?
Topic vluchtig doorgelezen maar meeste problemen zijn onderdelen die Santos op de fiets zijn gezet en niet van Santos zelf zijn.
Klachten mbt oa zweten Rohloff naaf, schakelen zijn derhalve niet direct Santos aan te rekenen. Dat een slot tgv weersinvloeden moeten worden geolied lijkt mij logisch, rammel in slot is Santos volgens mij toch ook niet aan te rekenen.
Andere deels aan Santos (indien zij de fiets hebben opgebouwd) en deels aan de fietsenmaker die dus meer een dozenschuiver is gebleken.. Doos open, stuur rechtzetten (dus loszittend stuur aan de Fm te wijten, denk ik) eventueel wiel(en) erin en de fiets deur uit. DE oplossing van de FM mbt de afstelling van de magura remmen geeft mij niet echt een gevoel dat hij weet waar hij bezig is..Afstelling kan gewoon dmv losschroeven en opnieuw afstellen. dit kan gewoon met de wielen die erin zitten. Banden hoeven er ook niet vanaf. 'kale' wielen maakt het alleen maar eenvoudiger..

Tja doorschuren van de lak gebeurt niet van dag een op dag twee dus bij een kleine inspectie door eigenaar was het wellicht eerder aan het licht gekomen. Zou daarbij denken dat het toch ook te horen moet zijn geweest. Daarbij is met een lakstift het eenvoudig bij te werken en de functie van de fiets lijdt er niet onder..
Montage bidonhouders icm groteren bidons op kleinere frames is veelal lastig en zeker wanneer het slooping frames betreft.

Persoonlijk maak ik me minder druk om dergelijke zaken aangezien veel van de ongemakken 'eenvoudig' zelf op te lossen zijn. Om Santos volledig af te fakkelen omdat een medewerker steken heeft laten vallen is... Gezien de ervaringen van andere gebruikers lijkt mij dat er sprake is van beetje pech en hoge verwachtingen die niet volledig zijn uitgekomen.

Mbt tot dat laatste verbaas ik me nog wel eens. Ik heb de ervaring dat veel mensen denken dat wanneer ze een dure fiets kopen er geen onderhoud, controle nodig meer is en alles het blijft doen. En zijn dan op z'n minst verbaast dat ook die spullen kapot gaan, bijgesteld moeten worden en vervangen dienen te worden. Wellicht speelt ook mee dat mensen in het algemeen van goedkopere en langer in gebruik zijnde spullen meer accepteren mbt slecht of dis-functioneren. Je bent er aangewend en hebt je gedrag er op aangepast. Wil hier niet meezeggen dat je niet kritisch moet blijven en verwachtingen mag hebben maar er ook van bewust moet zijn (mijn mening).

MBt de werking en gebruik van Magura remmen en het vergelijk met V-brakes, ik denk dat er maar weinig mensen het eens zijn met de TS..Ik in ieder geval zeker niet. Powerstop etc zijn heel grappig om te doen en zien maar met bepakking wil ik dat nog wel eens zien. Hydraulisch remmen tov mechanisch heeft enkele voordelen.
raadt schreef:De vraag is wel wat er met de Rohloff naaf aan de hand is, dat het schakelen zo zwaar gaat en dat het achterwiel na 2 rotaties stil staat. Dit mag toch echt niet en het lijkt me dat het ook ontzettend zwaar fietst. Als de fietsenmaker zegt, dat daar niets aan te doen is, dan lijkt dat me echt grote onzin. Je hebt overigens ruim garantie op de naaf
Het eerste waar ik aan moet denken bij een achterwiel wat niet soepel rond wil draaien is een te strak gespannen ketting.

Verder zou ik inderdaad ook rechtstreeks contact opnemen met Santos als je er met je eigen fietsenmaker er niet uit komt. Kijk trouwens niet raar op als Robbert hier straks zelf reageert. In het verleden heeft hij dat vaker gedaan.
De reacties zo lezende ben ik mogelijk te kritisch. Mijn punt is echter dat de Gazelle's op deze punten nooit enige aanleiding tot klachten hebben vertoond, niet in 11 jaar gebruik. En na aanschaf van 4 maal duurdere fietsen liggen de verwachting wel hoog ja, dat zal ik zeker niet ontkennen.

Overigens, no offence aan het adres van degenen die anders beweren, maar "boutjes die zich moeten zetten", da's in mijn optiek (ik ben werktuigbouwer) grote onzin. Als je de zaak correct op moment vastzet, en waar nodig loc-tite gebruikt bij montage, zal er nooit wat loslopen. Ik rijd al tig jaar (en nog steeds) motor, en daar is ondanks zeer intensief gebruik nog nooit ook maar iets aan losgetrild. Stel je voor dat het balhoofd van een motorfiets zich tijdens het rijden loswerkt. Of de bevestigingsbouten van een remklauw spontaan loskomen. Iemand een dergelijke ervaring achter de rug met zijn auto, wellicht?
En zo ja, accepteer je dat dan onder het mom van "eigen verantwoordelijkheid gebruiker"? Kan me er niks bij voorstellen.
Als ik de reacties hierboven lees, dan ben ik het daar toch grondig met oneens. Ik ben het met TS eens dat het, zeker met zo'n lage km-stand, niet de taak is van de eigenaar om alle boutjes na te trekken. Dat ga je bij een wagen toch ook niet doen? Ik sleutel graag zelf aan mijn fiets, maar ik vind dat als je als niet enthousiasteling een dure fiets koopt, je er ook mag op rekenen dat het ding gewoon in orde is en blijft.

Dingen als een stuurpen, drager en spatborden mogen gewoon niet loskomen op de tijd tussen twee onderhoudsintervallen. (laat ons zeggen dat je om de 5000 km een onderhoud plant).

Die ketting spannen bij een rohloffnaaf: dat is echt het zwakke punt van dat ding. Geen enkel van de bestaande systemen op de markt kan mij echt overtuigen. Ik heb vroeger wat kleinere fietsvakanties met een versnellingsnaaf gedaan en toen zat ik ook elke avond mijn ketting bij te spannen.

Het is alleszins interessant te weten dat ook santos niet in staat is om geheel onderhoudsvrije fietsen te leveren. Nochtans moet dat volgens mij perfect mogelijk zijn. (net als MMM heb ik een mechanische achtergrond: als ingenieurs dingen zo zouden vastzetten als fietsenmakers zou er nogal veel misgaan)
Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben met een nieuwe Santos fiets waarvan balhoofd los zit: tijdens mijn eerste fietsvakantie bleek deze los te zitten, gelukkig kon ik toen in Bremerhaven een fietsenmaker vinden om hem vast te zetten. Spatbordproblemen herken ik ook, maar dat heb ik met iedere fiets.

Verder ben ik tevreden met mijn Santos, het rijgedrag vind ik erg prettig. Alleen vind ik het wel jammer dat het frame gaat corroderen. (vooral als ik dat vergelijk met de Batavus van mijn vriend die zo'n 500 euro goedkoper was en hier geen last van heeft)

Geen grip op draaischakelaars heb ik ook last van op mijn ligfiets, hier zitten SRAM X.9 draaischakelaars op. Die zijn erg fijn zolang je grip hebt maar bij warm weer i.c.m. zweet en zonnebrand op je handen kan ik het voorblad niet meer bedienen door onvoldoende grip.

groeten, Jeroen - zonder ultiem spatbord geen ultieme fiets
Enrice, je haalt me de woorden uit de mond. Ik werk als sr. technisch expert bij een groot energiebedrijf. Als we in onze centrales datgeen wat met bouten vast zit niet in één keer goed en betrouwbaar kunnen vastzetten, heb ik mijn baas heel wat uit te leggen (en lopen we met zijn allen enorme veiligheidsrisico's). Bout groot of klein, dat maakt niet uit. Het gaat om de mate van voorspanning die een verbinding nodig heeft in relatie tot de krachten die er op worden uitgeoefend. Overbelasting daargelaten mag er niks spontaan loslopen. Voor degenen die niet overtuigd zijn, en zelf alles natrekken: doe je dat ook met de flensboutjes van de Rohloff-naaf? Of ga je er van uit dat Rohloff dat correct voor je heeft gedaan?
Hoi MMM,
Ik heb oa. als kwaliteitsmanager/controleur gewerkt bij een bedrijf dat drukvaten bouwt voor in de chemische industrie (12m3, 6 bar, 180 gr.C, zoutuur, fosgeen ed.)
Daar wordt ook elk boutje verantwoord, terecht.
Hoewel er tegenwoordig zelfs op een rol wc-papier van de Lidl een productienummer staat is de fietsenwereld helaas nog iets uit vroeger tijden.
We zullen het er mee moeten doen. Mijn remedie: zelf doen, zelf controleren.

Voor Santos is het denk ik wel een case om eens na te denken hoe ze kunnen voorkomen dat het met hun meestal heel goede fietsen mis gaat vanaf het moment dat ze de prodcutie verlaten. In dit geval is het duidelijk een combinatie van een aantal hier al eerder genoemde oorzaken.

Leon
Dat je met je fietsenleverancier enige moeite hebt, kan ik me voorstellen.

Maar er is hierboven al meerdere keren gesuggereerd om rechtstreeks contact met Santos op te nemen.
Lijkt me productiever.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten.

Peter
Ik zet mijn fietsen altijd helemaal zelf in elkaar. Ik heb nog nooit problemen gehad en heb geen technische opleiding. :lol:

Heb vorige week een fiets voor een kennis opgebouwd. Veel pasta gebruiken voor de trapas, alle bouten met lijm vastgezet. Ik zet alles vast op gevoel en nooit problemen mee gehad.

mario
supermario schreef:Ik zet alles vast op gevoel en nooit problemen mee gehad.
Dat zeiden de mannen in de werkplaats waar ik werkte ook altijd. Maar die heetten dan ook geen SUPERmario. 8)
Leon
Hoi Peter,

Santos heeft de start van dit draadje eerder als brief van me ontvangen.
Reageren ze niet op. Niet eens een ontvangstbevestiging.
Ook niet na een 2e poging.
Beste anoniem,

Overigens zou het prettig zijn als je eerste post op een forum met deze inhoud niet zo anoniem zou zijn. :?

Maar je reactie verbaasd me ten zeerste. Het contact wat ik had met Santos gaf mij een geheel andere indruk dan die jij nu geeft.

Ik had ze naar aanleiding van mijn gedoe met het spannen van de riem een mailtje gestuurd. Binnen een dag had ik mailtje terug met het verzoek om te bellen. In een ruim half uur durend gesprek werd de hele zaak doorgenomen.
Aan het einde van het gesprek kwam nog de mededeling, dat zij blij waren met het gesprek, omdat het hen er ook nog eens op wees dat hun productielijntje soms een steek laat vallen. En dat mijn klacht zeker mee genomen zou worden.

Peter
Een fietsenmaker die met een grote waterpomptang een Magura te lijf gaat... Dat geeft te denken. Bij het probleem wat jij beschrijft zou een waterpomptang niet nodig zijn.

Gaele
(die heel wat Santossen en Magura's onder handen heeft gehad)