Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routetips gevraagd voor 3weken rondreis in januari 2014 - Forum Wereldfietser

Routetips gevraagd voor 3weken rondreis in januari 2014

Ik ben op zoek naar route0ideen voor een 3 weekse rondreis door Marokko, vanuit Marrakech. Met als basis een bezoek aan 3 of 4 koningssteden, en een uitstapje naar de bergen.
Als de mogelijk te laten vallen Koningsstad, (weinig interessant) werd Mekhnes genoemd. klopt dat in jullie ervaring.
Mekhnes vond ik juist 1 van de mooiste en meest interessante. De Koningsteden zijn interessant vooral vanwege hun historie als je Mekhnes in dat rijtje niet interessant vindt, kun je de rest ook overslaan.

Als je fietsen wil combineren met het bezoek aan meerder koningssteden en als je als uitvalsbasis Marrakech kiest, is het wellicht even handig om naar wat afstandstabellen te kijken. Dat wordt heel lang in de bus zitten met een fiets.

Waar Marokko op zijn best is? Niet in de "koningssteden" het is in de vele plaatsjes onderweg. Het bezoek aan een markt in kleine stad is veel leuker dan het bezoek aan hetzelfde in Fez. Vergelijk de Koningssteden met Amsterdam. Iemand die Nederland echt kent, vindt echt niet dat je Nederland pas kent als je Amsterdam heb gezien, je weet toch echt wel beter....

Fietsen in de Hoge Atlas in januari kan pittig zijn, meer naar het zuiden en iets lager is lekker (maar het kan tegen zitten).

Sjirk
Meknes overslaan is ook niet logisch, want het ligt op een dag fietsen van Fes. De treinen tussen Rabat en Fes stoppen er bovendien.
Ik heb de Koningssteden bezocht door de trein te nemen. Ik had trouwens geen fiets bij me. Dat is goed te doen. De treinen zijn comfortabel en redelijk snel. Tussen Marrakesh en Fes kun je ook een bus nemen, wat een kortere reistijd betekent.
Fietsen in deze steden is trouwens niet onproblematisch. In de medina's kun je nauwelijks fietsen vanwege de vele voetgangers en daarbuiten is het verkeer vrij hectisch, vooral in Marrakesh.
De wegen vanuit Marrakesh zijn ook niet echt prettig zolang je nog in de buurt van de stad bent.
bedankt folks voor de antwoorden. Ik heb een rondreis gemaakt langs de koningssteden. 7 dagen Marakech, en 7 dagen Fes (was duidelijk te veel), een dag Mekhnes en een dag Rabat (hadden bij beide 2 mogen zijn,)
Volgende keer toch maar naar de mooiere gebeiden: de Atlas dus.Daar hoor je van de meeste travellers de mooiste verhalen over. Koningssteden, ja, moet je een keer gezien hebben. Maar 2-3 dagen per stad is ruim voldoende.Trek verder met bus (CTM en Supratours) of trein het land rond. Je ziet veel meer, en vooral meer van de "gewone bevolking". Ik ga de volgende keer zeker met de fiest, door de atlas.
Aanrader: ga naar Essaouira aan de kust. Mooie en actieve vissersplaats met leuke Medina en veel kunstgalerijen met volkskunst.
Marakech was indrukwekkend, Fes een stuk minder, Fes was smeriger en toeristischer envooral veel en veel duurder dan Marakech. Ook de hostels waren in Fes wel 2 tot 3 keer zo duur als in Marakech bij gelijkblijvende kwaliteit. Fes Hostels halen ook de truc uit hun prijzen kunstmatig laag aan te geven, om vervolgens in de kleine lettertjes te melden dat je toeristentax pp en pernacht moet betalen. in mijn geval Riad Verus vroeg 4.50 europ.p.en per nacht!!!! te zot voor woorden.Meknehs is mooi gerenoveerd.
Rabat is was het is. Klein stukje mooie kasbah en medina.Voor de rest modern industrieel. niks bijzonders dus.

Let op: indien mogelijk pin NOOIT bij ATM's (=pinautomaten). Ga altijd een bank binnen om geld op te nemen, of neem geld mee en wissel dat op het vliegvled of bij de banken.

Ok, maar los van deze puntjes om op te letten. marokko is een kleurrijk en geurrijk land met veel verschillende landschappen. De bergen bevallen mij het meest.
Veel ATM's zijn gemanipuleerd., en je hebt geen enkel bewijs van fraude. Mijn overkwam dit dus ook. 2 flinke afschrijvingen; geld waarschijnlijk foetsie.
[Veel ATM's zijn gemanipuleerd., en je hebt geen enkel bewijs van fraude. Mijn overkwam dit dus ook. 2 flinke afschrijvingen; geld waarschijnlijk foetsie.]

Bij onze tussenstop op Abu Dhabi, met visa card een paar drankjes afgerekend op het vliegveld. (De enige keer dat we onze kaart even hebben afgegeven)
Weken later wordt er ineens E 1500
afgeschreven door een franse firma. Nog nóóít van gehoord.
Mailtje gestuurd, daarna wat persoonlijke gegevens doorgegeven en
binnen 1 week hadden we ons geld terug!
Wanneer je binnen 1 maand reclameert kan je het vaak nog terugdraaien. Het proberen waard, toch?
Succes