Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meldpunt excessen fiets in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Meldpunt excessen fiets in vliegtuig

Ik wil een dossier maken van excessen bij het meenemen van een fiets in het vliegtuig.

Bijvoorbeeld:
*er komen ineens extra hoge kosten uit de hoge hoed die bij het boeken niet duidelijk waren aangegeven;
*je fiets krijg je dusdanig zwaar beschadigd terug, dat dit beduidend meer is dan "transport-risico";
*je fiets is zoek op de luchthaven van aankomst en je hele vakantie wordt er door verknald;
* je fiets wordt kwaadwillig met bruut geweld in een veel te kleine scanner gestouwd;
* op de luchthaven worden andere regels gehanteerd voor de verpakking, dan door de maatschappij was aangegeven, waardoor je voor problemen komt te staan;
* je hebt een combi-ticket KLM en Thalys en je hebt je fiets gedemonteerd en verpakt volgens de richtlijnen van Thalys, maar de conducteur weigert jouw fiets in de trein toe te laten, waardoor je je vlucht dreigt te missen.

Als je wenst mee te werken, stuur mij een BP-tje.
Wat is je oogmerk met een dergelijk zwartboek, Bert?

Ik had overigens nooit een negatieve ervaring op de 7 vluchten die ik tot nu toe heb gemaakt.
Jan Eleveld schreef:Wat is je oogmerk met een dergelijk zwartboek, Bert?

Ik had overigens nooit een negatieve ervaring op de 7 vluchten die ik tot nu toe heb gemaakt.

Het doel is problemen die luchtvaartpassagiers met een fiets onder de aandacht te brengen.
De consumentenbond brengt in een campagne naar voren dat KLM-passagiers maar liefst 10 Euro aan boekingskosten moeten betalen, die niet bij de vluchtprijzen vermeld staan. Bij 700 Euro voor een fiets bij China Southern gaat het natuurlijk om een veel gigantischer bedrag.

Geweldig voor jou dat je geen negatieve ervaring hebt gehad. De voorbeelden die ik in mijn posting geef, komen wel uit de praktijk. Zij tonen aan overduidelijk dat het ook wel eens anders is. Pluis de postings over dit onderwerp op dit forum maar na.
Beste Bert,
Goed dat het opgesomd wordt allemaal. We hebben namelijk allemaal belang bij een zo goed mogelijk verlopend fietstransport. In veel treinen gaat het nu redelijk, maar vooral omdat je zelf je fiets mag 'stallen' en er dus op kan toezien dat dit schadevrij gebeurt. Nu nog alle hogesnelheidstreinen, zucht.

Vliegtuigmaatschappijen zijn van oudsher ingesteld op doosvormige en oerdegelijke bagage en alles wat daar van afwijkt valt meestal meestal onder de categorie 'vracht'.
En daar komen dan de fietsers met hun kwetsbare (tand)wielen, schakelaars, kabeltjes en alle andere kwetsbaar uitstekende delen. Je bent overgeleverd aan de goden.

Plotseling bijkomende kosten heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Toe nu toe één keer meegemaakt dat mijn fiets echt zwaar beschadigd was. Gelukkig op de terugreis en ik had de fiets 'verpakt' met een doorzichtige fietshoes.

Grote ergenis: Bij aankomst je fiets gewoon op dezelfde transportband aan zien komen als alle koffers (hier facepalm emoticon aub)

Grote ergenis: Op veel luchthavens werken ze nog met scanners uit de jaren '60 waar alleen koffers doorheen kunnen. Elke zwakbegaafde ziet het onmiddellijk: hier gaat geen fiets doorheen passen. En toch doen hè. Vaak gedwongen met een zwaar bewapende soldaat in je nek. Na het vastlopen van het voorwiel wordt er zenuwachtig heen en weer gebeld en mag je fiets gewoon mee. Als straf vouwen ze je fiets achter je rug toch even dubbel..

Grote ergenis: De grondstewardes die je moet inchecken aan de balie doet alsof er in de hele geschiedenis van de luchtvaart nog nooit een fiets is meegegaan als bagage en als het aan haar ligt gaat dit vandaag ook niet gebeuren. Dreigen, dreigen en nog een beetje dreigen en vooral de boel blijven blokkeren tot er een oplossing gevonden wordt.
Tot nu toe ook nog geen 'echte' problemen gehad met het meenemen van de fiets. Kijk bij het boeken ook altijd hoeveel er bijbetaald moet worden voor de fietsen. Die staat altijd op de site van de maatschappijen duis dat komt niet als n verassing. Maak dan op voorhand de overweging welke maatschappij het goedkoopste is incl transport fietsen.
OP vliegveld dan altijd nog even proberen om een fiets als gewone bagage mee te krijgen omdat we heel weinig bagage hebben. In NL weinig kans maar in Azie (en Cuba) wel gelukt.

Fiets op schiphol ene keer niet aanwezig maar is later 'netjes' thuis afgeleverd. Beetje schade maar dat loopt de fiets ook wel op tijdens de fietsvakanties, het is tenslotte n gebruiksvoorwerp en geen museumstuk, dus daar geen punt van gemaakt.

Ook met (het zichtbare) grondpersoneeel eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Veelal zeer welwillend en behulpzaam. Kortom het is niet allemaal kommer en kwel en een grote samenzwering tegen mensen met fietsen..
@kenben:
Ondanks dat het altijd een 'gedoe' is met een fiets op een luchthaven (had ik al genoemd dat je vaak via de snelweg moet rijden om er te komen?) loopt het meestal goed af.

Maar ik zou graag zien dat ze mijn fiets onverpakt van me in ontvangst nemen, naar het vliegtuig rijden en daar in goede fietsenhangers plaatsen. Hoe moeilijk is dat nou?
Wat de "onduidelijke kosten" betreft: vrijwel elke maatschappij geeft tegenwoordig in een rubriek "sportuitrusting" of soortgelijke benaming aan wat de kosten van fietsvervoer zijn. Het blijft een extra dienst, die daarom natuurlijk niet bij de vluchtprijzen wordt vermeld. Bij budgetmaatschappijen als Ryanair en Transavia kun je zelfs tijdens het boeken met een vinkje al aangeven dat er een fiets mee gaat, en dan weet je meteen hoeveel dat kost. Verder heb je een bewijs van de fietsboeking op je e-ticket staan. Zo zouden alle maatschappijen dat moeten doen, zodat je niet extra hoeft te bellen of mailen.
Verder is het aan te bevelen dat alle vliegmaatschappijen duidelijk aangeven hoe de fiets verpakt moet worden. Bij Ryanair is dat momenteel onduidelijk, want wat is precies een "speciale fietstas"? Kennelijk niet de fietspyjama, want diverse reizigers zijn daarmee geweigerd (en anderen weer niet...)
Goed idee Bert,
Ik doe mijn best waardeloze vervoerders uit te zoeken zodat ik jou van munitie kan voorzien.
Robw
bert sitters schreef:Bij 700 Euro voor een fiets bij China Southern gaat het natuurlijk om een veel gigantischer bedrag.
Bij dit bedrag ging het om 2 fietsen voor heen- en terugreis samen, dus 175 euro per fiets per reis. Of je iets een exces kunt noemen, begint natuurlijk bij een goede weergave van de feiten.

Bovendien valt te bedenken dat er voor de vliegmaatschappij ook kosten tegenover staan, zoals het bemannen van een balie voor 'odd-size' baggage, het speciale transport, fietsdozen die veel ruimte innemen en niet op de normale transportbanen passen en steeds met twee mensen aangepakt moeten worden.

Ik vind dat op dit forum wereldfietsers zich vaak als slachtoffers van vervoersmaatschappijen voordoen, terwijl daar weinig reden voor is. Zo is het fietstarief voor de trein een schijntje, als je de plaatsruimte en hinder voor andere reizigers in aanmerking neemt.
@windinderugfietser er wordt nu al 'geklaagd' over de vervoerskosten..wat zal die service wel niet gaat kosten of gaan ze een dergelijke'haal/breng/inpak' service voor e15 aanbieden? Oh ja ook nog speciale fietsenrekken gaan maken die een speciale plek in het vrachtruim krijgen. En dat voor al die fietsers :wink:

@robw @math : :lol: hear hear


Net gelezen of het linkedin (enigszins aansluitend):
http://www.linkedin.com/today/post/arti ... st-large_0
Ik heb eens mijn statistieken gepost op deze site.......bij de meerderheid van onze vluchten dat we de fiets meenamen ging wat fout. Een paar grote ergernissen:
--Incheckpersoneel welke niet weet hoe het zit. Als voorbeeld: afgelopen jaar met Arke-fly naar Nepal gevlogen. De voorwaarden zijn duidelijk: je betaalt een bepaald bedrag voor de fiets (ik dacht 150 Euro enkele reis). Het personeel van Kathmandu dacht toch echt dat de fiets overgewicht was, waarvoor ik een bepaald bedrag per kilogram moest betalen (duurder)
--Geen goede begeleiding als je fiets niet meekomt met je vlucht (en dat heb ik vaak gehad).........PS hier op Schiphol doen ze dat overigens keurig. Voorbeeld: Met Air Spain in Havana (Cuba) waren onze fietsen niet meegekomen. Eerst uren moeten wachten voordat je dit in hun kantoortje kan aangeven, vervolgens kosten moeten maken voor een taxi (geen begrip of vergoeding voor), ze zouden zeker naar ons bellen in ons Casa particular waar de fietsen waren en wanneer ze kwamen, en hoe ze zouden afleveren bij ons CP (nooit gebeld).......er zelf twee dagen achteraan moeten gaan eer we met veel lef en stress eindelijk onze fietsen kregen.......geen enkele vorm van meedenken hierin.
--De onduidelijkheid op vele sites hoe het nou precies zit en werkt (en wat het kost) om een fiets mee te nemen. Ik vind het geen enkel probleem te betalen, als het maar duidelijk is. Misschien een vervelend maar wel duidelijk voorbeeld: Ryan Air
--Het feit dat elke maatschappij een ander idee heeft wat nu een juiste verpakking van een fiets is
Theo B schreef:Met Air Spain in Havana (Cuba) waren onze fietsen niet meegekomen.
Air Spain? Wel een ver afgedwaalde kist dan, want deze maatschappij vloog tussen 1967 en 1975 rond Mallorca... :o
Oeps Peter........je hebt ongetwijfeld gelijk. Grappig trouwens dat je zo' feiten weet. Zat echt in mijn hoofd dat het Air Spain was. Moet dus een andere maatschappij zijn geweest (misschien Air Europe)