Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Rohloff terug naar ? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Van Rohloff terug naar ?

Leon schreef:
AB schreef:discussies hier zijn gewoon te lastig om in getallen uit te drukken
Jammer dat je daar moeite mee hebt.
Leon
Er zijn (imho) gewoon teveel variabelen die inspelen op de weerstanden van een vakantiefietser (wijze van bagage vervoeren, wel of geen zijtassen, wel of geen voortassen, stuurtas ja of nee, overgewicht ja of nee, strakke kleding ja of nee, klikpedalen ja of nee, harde/zachte/brede/smalle banden ja of nee, ligstuur/racestuur ja of nee, etc). Veel meer variabelen dan bij een wielrenner. Twintig en twaalf zijn kennelijk algemeen bekende en redelijk absolute referentiepunten in een discussie als ik leon goed begrijp.
En hoe is dit los te lezen van de wijze waarop je die inspanning levert om de betreffende weerstanden te overwinnen om aldus de snelheden te genereren die hier genoemd worden. Of wordt hier louter over een proefopstelling gesproken met een wild aangeklede pop op een wild bepakte vsft400tx zonder spatborden op een op hol geslagen rollerbank in een windtunnel die uitsluitend de lucht- en rolweerstand meet??
Wat denken jullie ?

Groeten....Willem :wink:[/quote]


Ik denk dat ik inmiddels gezien heb dat er op dit forum enorme voorstanders zijn van de fiets met Rohloff en dat er mensen zijn die erg graag met een derailleur fietsen.
Net zoals dat mensen hier en voorkeur hebben voor staal. Anderen zweren bij aluminium.
En dan hebben we nog de merken. Ik denk zelf dat veel te maken heeft met persoonlijke voorkeur, maatvoering die toevallig goed of minder bij je past, ervaring met een merk of de vakkennis en service van de rijwielhandelaar.
Het levert in ieder geval leuke discussies op hier.
Voor wat betreft het bedienen van de Rohloff-naaf: Er zit nogal verschil in bedienen met kabels of de aanwezigheid va een schakelbox.
Maar ik blijf deze discussie graag even volgen :P :arrow:
m-gineering schreef:
Michael W schreef:
Wim schreef:Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen
Volgens mij wil hij vooral comfortabel fietsen en niet per se snel.
Gezien zijn hartfalen zal hij waarschijnlijk ook wel medicijnen slikken (zoals o.a. bètablokkers) die dat niet bepaald bevorderen 8)
Wim bedoeld hier relatief snel, dus zo prettig mogelijk vooruitkomen met zo min mogelijk inspanning. Anders kan je ook wel een bakkerskar met koffiezetapparaat, zweefzadel en parasol overwegen
Vandaag weer een "fietstest"gedaan in ziekenhuis! 2 jaar geleden trapte ik nog 300 watt, 1 jaar geleden was dat nog 200 watt, vandaag nog 140 watt. Nu verkoop ik toevallig zelf koffiezetapparaten EN parasols, maar om die aan mijn fiets vast te knopen gaat me een beetje te ver. :D Kan idd beter mijn medicijnentasje meenemen.

Wat denken jullie dat nog een reële prijs zou zijn voor mijn Signature van 5 maanden oud:
• Frame Traveller KS-TR 28: Framekleur Mystic Black, Framemaat 57cm
• Vork Wide Bone vast
• Groep set Rohloff Speedhub: Kleur Zilver; gepolijst
• Remmen Magura hydraulisch HS33
• Banden Schwalbe Surpreme 42mm
• Velgen & spaken KM21 Xstrong / Sapim
• Zadel Brooks B-17 Standard heren leder
• Zadelpen KOGA Signature®
• Stuur KOGA Riser
• Stuurpen PRO verstelbaar
• Handvatten Ergon GP3-L
• Pedalen KOGA Sole-Mate
• Achterdrager Tubus Logo
• Drager accessoires Snelbinder
• Low-rider Tubus Ergo inclusief standaard
• Dynamo SON 28
• Koplamp Son LED Edelux
• Achterlicht B&M 4D'Toplight
• Standaard Pletscher Comp
• Beugelslot AXA Defender RL
• Pomp Topeak Road Morph
• Bidons & bidonhouders Elite Lysso & Taki 2x
• Spatborden SKS Chromoplastics
• Kettingkast
• Bel Widek Decibel II Kompas

2400 km op de teller.

Groeten Willem :wink:
Verdorie Willem, dit is niet leuk.
johankoning schreef:Verdorie Willem, dit is niet leuk.
één voordeel heb je wel met deze kwaal......je voelt echt véél beter wanneer iets zwaarder of lichter trapt ! :lol:

Groeten...Willem :wink:
Willem Focus schreef:Wat denken jullie dat nog een reële prijs zou zijn voor mijn Signature van 5 maanden oud:
Op Marktplaats doen veel (niet alle) gewilde artikelen in z.g.a.n.-staat zo'n 60% - 75% van de nieuwprijs; dat is dan de uiteindelijke prijs.
Je Koga valt zeker onder de categoerie gewilde artikelen. Na 2400 km is de ketting op, dus als je er net een nieuwe ketting van 15 euro omgelegd hebt en de kransjes slaan niet over dan lijkt 70% me een begin.

Als de kransjes niet meer goed zijn dan moet die prijs eraf. De rest van de fiets moet er uitzien alsof er alleen rondjes om de kerk mee gefietst zijn.

Kras = minusprijs. Deuk = vervelende minusprijs. Cranckstel vernaggeld aan drager op auto = kijk op rose.nl en trek de prijs eraf. Achterwiel verwaarloosd en spaken staan slap = probleem. Duidelijk 2400 km door de regen en pekel gefietst = vet probleem. (alleen om een beeld te schetsen)
Ongebruikelijke extra's zoals dat kompas mag je niet meetellen.
Ik heb wel eens gehoord dat Koga geen garantie geeft aan een 2e eigenaar. Als dat zo is mag er - zeer spijtig - wel nog een honderdje of twee vanaf. Als je in een uithoek van het land woont en menden moeten van ver komen om te kijken kost je dat ook.

De leeftijd van een fiets telt voor trekkingdoeleinden niet eens zwaar mee zolang het om nog goed verkrijgbare spullen gaat. Shimano 8 speed geldt nog als goed verkrijgbaar.

Succes, ook met de komende nieuwe fiets!
Leon
jumbo schreef:Het is te overwegen

http://www.youtube.com/watch?v=zF7HgZtJJ3I
Coooool :P
Precies, een ebike is in dit geval precies waar ik nu wel aan dacht. Laat je Signature ombouwen.
Wim
Wim schreef:Precies, een ebike is in dit geval precies waar ik nu wel aan dacht. Laat je Signature ombouwen.
Wim
effe terug naar het begin, een randonneur fietst wel fijn, de Signature niet. En dan wil je daar nog 10 kilo extra aanhangen?
Als je de specs van de signature zo leest dan is het bijna zonde om het te verkopen. Als je door hartfalen de helft van je motorvermogen kwijtraakt dan zal de snelheid laag liggen, dus meer accent op rolweerstand van banden (ronde banden!) en drivetrain (onderhoud!). Een e-bike zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet niet gedurende je reis je batterij leegraken, anders ben je nog meer de pineut.
Zwaartekracht voel je ook, vooral bij acceleren en dat doe je gedurende een fietsrit vaker dan je denkt. Gewicht van fiets+bagage speelt een rol, maar ook je eigen lichaamsgewicht. Een een nieuwe ronde band brengt je gewicht wat sneller op gang dan een afgesleten vlakke band. Misschien kun je je veroorloven wat vaker van band te wisselen zodat ze mooi rond blijven en gewoon voor elke rit goed je bandenspanning controleren.

Voor wat voor type fietsritten (woonwerk, dagritjes, bepakt en bezakt, etc) wil je de nieuwe fiets gaan gebruiken? En welk type wegdek zal je absoluut vermijden? Heb je nog meer verwachtingen over een nieuwe fiets, behalve dat het lichter rol en fijner schakelt?
Een Cube Dehli RF is weer zo'n 700euro goedkoper en 3kg lichter dan een Koga Randonneur.
OK,

Na rijp beraad toch beloten mijn Koga te blijven gebruiken zolang ik kan. Dan maar wat langzamer! :lol: Laat wel een ander stuur monteren en de Rohloff shifter eens goed nakijken en misschien wel links monteren om zoveel mogelijk van mijn polsklachten af te zijn, en andere olie in de naaf.
Als het dan echt niet meer boven de 15 km kan, omdat de "pomp"het niet meer wil, dan gaan we alsnog voor de Signature met turbostand, dwz ......ik krijg het haast niet uit mijn strot (toetsenbord) ......trapondersteuning.

miep.. miep... ieoonngggghh :oops:

Iedereen bedankt.....groetjes en geniet van de feestdagen ! Willem :wink:
Misschien nog te overwegen sommige onderdelen van je fiets te demonteren.
- geen voordrager
- vast pen ipv verstelbare stuurpen
- lichtere banden
- lichter zadel
- geen kettingkast
- geen snelbinder
- lichtere kleding
- heb je al klikpedalen en lichte fietsschoenen?

Voor je het weet is je fiets een paar kg lichter zonder aan een bagagelijst te denken.
Sterkte met je gezondheid en goede dagen toegewenst.
Ik zou zelf ook wel het Ergotec stuur van Humpert willen monteren. Ik kom op de site bij sicherheitshinweise de volgende melding tegen :

Lenkerbügel aus Aluminium müssen auf Grund von Materialermüdung
spätestens nach 10.000 Kilometer oder 3 Jahren ausgetauscht werden.

Heeft iemand dit eerder gezien bij fabrikanten van sturen ?
( ivm mogelijke aansprakelijkheid )
jumbo schreef:Ik zou zelf ook wel het Ergotec stuur van Humpert willen monteren. Ik kom op de site bij sicherheitshinweise de volgende melding tegen :

Lenkerbügel aus Aluminium müssen auf Grund von Materialermüdung
spätestens nach 10.000 Kilometer oder 3 Jahren ausgetauscht werden.

Heeft iemand dit eerder gezien bij fabrikanten van sturen ?
( ivm mogelijke aansprakelijkheid )
yup, altijd. Soms zelfs na 5000km, wat op een racefiets met stevig doorfietsen 2x per jaar is. Ach ja, liability :roll:
Hoi allemaal,

Al een hele poos hier niet meer geweest. Mede omdat de plannen met de door mij in 2012 aangeschafte fiets door gezondheidsperikelen niet uitgevoerd kunnen worden. (hartfalen)

Ik he destijds in dit draadje al om jullie mening en advies gevraagd, en zou dat nu nog eens willen doen.
Door het progressieve verloop van mijn hartfalen ondervind ik in toenemende mate last bij het fietsen. Ik wil het echter niet opgeven, en hoewel ik steeds geroepen heb er niet aan te willen, heb ik nu weinig andere opties meer dan:
1. mijn huidige Koga om laten bouwen met trapondersteuning
2. mijn huidige Koga verkopen en een nieuwe fiets met trapondersteuning kopen.

Voor wat betreft de eerste optie heb ik hier in dit draadje al een filmpje gezien, maar wil jullie eens vragen of er iemand suggesties heeft over betrouwbare en kwalitatief goede sets om dit te realiseren, en bovenal adressen van mensen die dat doen.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Groet......Willem :wink:
Willem Focus schreef:Door het progressieve verloop van mijn hartfalen ondervind ik in toenemende mate last bij het fietsen. Ik wil het echter niet opgeven, en hoewel ik steeds geroepen heb er niet aan te willen, heb ik nu weinig andere opties meer dan:
1. mijn huidige Koga om laten bouwen met trapondersteuning
2. mijn huidige Koga verkopen en een nieuwe fiets met trapondersteuning kopen.
Graag hoor ik jullie mening hierover.
3. Een nieuwe fiets met traponderstuening kopen en gaan genieten van het mooie weer!
Leon
Akkoord met Leon.

Kijk eens wat inruilen opbrengt of verkoop de fiets op MP.

Het eerste zal misschien minder opbrengen, maar je bent er vanaf (vergeef me deze uitdrukking) zonder poespas.
Bij verkoop is het misschien mogelijk meer krijgen, maar dan kun je te maken hebben met funbieders, lui die afspreken om te komen kijken en niet opdagen enz...

En om eens bij te Koga te blijven: die heeft toch een heel mooi gamma Elo's?
Dergelijke fiets zet meer kilo's op de weegschaal; maar daar krijg je wel wat voor terug: trapondersteuning.

Ga je vaak ergens anders fietsen,? Daarmee bedoel ik fiets op achterdrager van de auto?
Met dergelijk zware fiets kan dit een stuk lastiger zijn.

In elke geval, wat je beslissing ook is: veel succes en vooral dat je terug plezier in het fietsen krijgt.
Misschien moet je gewoon even rustig kijken welke elektrische fiets jou kan bekoren. Vervolgens zoek je uit wat het gaat kosten om je Signature om te laten bouwen naar een elektrische fiets. Gecombineerd met een schatting wat je Signature gaat opbrengen bij verkoop heb je in elk geval financieel een idee wat de meest voordelige oplossing is.

Maar nog belangrijker; dan kan je vergelijken wat volgens jou de betere elektrische fiets gaat worden? Ik kan me voorstellen dat je bij het ombouwen van de Signature soms niet de ideale oplossing kan kiezen terwijl je dat bij een nieuwe elektrische fiets wel kan vinden. (Bijvoorbeeld de vorm van aandrijving; op de trapas, voor- of achterwiel.)

Komt daarna het lastigere deel; waar heb je het beste gevoel bij?
Dank voor jullie meedenken.

Ik ben me nu dus wel een beetje aan het inlezen over E-bikes. Heb ook al een beetje advies gekregen van een bevriende fietsenwinkel, die overigens mijn Koga niet kan/wil inruilen omdat hij in een ander marktgebied opereert.

Denk inmiddels wel de indruk te hebben dat aandrijving in het achterwiel het prettigst zou zijn. Wellicht eens een aantal proefritjes gaan maken. Heb nog nooit op zo'n fiets gezeten. Maar met de wind van afgelopen week kreeg ik toch echt het verlangen naar dat "steuntje in de rug". Kl#te kwaal. :evil:

Maar goed, het is niet anders. Indien hier iemand geïnteresseerd is in mijn Koga, specs staan in dit draadje. Zit alleen ander stuur op en de Hebi is er af en zit orginele Koga kettingkast op. Prijs n.o.t.k. maar in ieder geval heel redelijk.

Groet....Willem :wink: