Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sterke wielen - Forum Wereldfietser

Sterke wielen

Hallo,

Is het volgens jullie zinvol om op een 26" (lig)fiets 48-spaaks wielen te monteren?
En welke materialen lenen zich daartoe het best? (naven - velgen - spaken)

Volgens mij maakt Re-Cycle in wageningen zulke wielen (ze moeten dan wel zelf de gaten in de velgen boren aangezien 26" 48-gaats niet echt de standaard is -of zijn deze velgen wel te vinden?).

Is het bovendien mogelijk (na bvb ongeval waarbij de velg -onherstelbaar - geplooid is) om met de 48-gaats naven een wiel samen te stellen met minder spaken (en eventueel enkele gaten in de naaf open te laten).

Wie heeft ervaring op dit vlak?
Ik heb zojuist mijn trekkingfiets afgebouwd en heb daarvoor 40-spaaks wielen gebruikt. Goede 26" velgen zijn prima te vinden (ik gebruikte overigens 28") en de 40-spaaks naven zijn standaard van Shimano (XT bv.). Ik heb nog speciaal tandemnaven gebruikt met een hogere flens (kortere spaken dus steviger) en een bredere inbouwbasis. (145mm ipv 135mm)

Zo creer je een vreselijk sterk wiel met nog redelijk standaard componenten.
48-spaaks is gewoon heel lastig om te krijgen.
Ik hoop dat jer er wat mee kunt.

groetjes,
Martijn
[quote="Headley"]
1. Is het volgens jullie zinvol om op een 26" (lig)fiets 48-spaaks wielen te monteren?
2. Volgens mij maakt Re-Cycle in wageningen ze.

3.Is het bovendien mogelijk (na bvb ongeval waarbij de velg -onherstelbaar - geplooid is) om met de 48-gaats naven een wiel samen te stellen met minder spaken (en eventueel enkele gaten in de naaf open te laten).
Hoi,
1. Het lijk me alleen zinvol voor behoorlijk extreme gevallen, maar daarvoor is dit ook de wereldfietsersite
2. Frank Groot (Vittorio) maakt ze zeker.
3. Met 24 spaken zal wel lukken, maar dat wordt toch heel voorzichtig fietsen naar de eerstvolgende winkel. Op een normale fiets zou je zo'n wiel als voorwiel gebruiken, maat bij een ligfiets maakt dat niet zo veel uit.
Leon
geen licht gewicht spul, nemen zoals mavic crossland,

ik moest deze velgen onderweg laten spaken, dat was ontiegelijk balen.

ik zou gewoon lekker standaard wielen nemen,

met zoveel mogelijk spaken. goede naven erin,

als je ze gemonteerd hebt, 2 weken fietsen
even laten spaken, daarna lekker op vakantie,

20 km lopen is niet prettig als het 25 graden is.
geen licht gewicht spul, nemen zoals mavic crossland,

ik moest deze velgen onderweg laten spaken, dat was ontiegelijk balen.

ik zou gewoon lekker standaard wielen nemen,

met zoveel mogelijk spaken. goede naven erin,

als je ze gemonteerd hebt, 2 weken fietsen
even laten spaken, daarna lekker op vakantie,

20 km lopen is niet prettig als het 25 graden is.

Een aantal overwegingen:

Een 36 spaaks mtb velg heeft al de zelfde spaakafstand als een 40 spaaks 28" velg.

Als de spaken de belasting niet aankunnen kun je behalve meer spaken te nemen ook de belasting beter verdelen over de spaken die je al hebt: dat doe je met een stijvere (=hoge) velg

een standaard diameter laagflensnaaf met 40 gaten is geitenkaas. Er hoeft weinig te gebeuren en je hebt 40 'spaken als nieuw' alleen geen gaten meer om ze door te steken.

een 36 gaats velg kun je vaak op een 48H naaf vlechten (zelfde spaken, kruisje minder)

40-48h velgen zijn hier al slecht leverbaar, laat staan op vakantie. Heb je al die extra sterkte nodig? Wat mij betreft zijn voor een persoons fietsen 48 spaaks wielen een overblijfsel uit de tijd dat de velgen nog errug slap waren.

Een slecht gebouwd wiel gaat altijd stuk, of er nou drie of 72 spaken inzitten

/Marten

Hoi Headley,

Ik gebruik al jaren 32 spaaks ATB wielen, geen probleem.
XT naven en MAVIC downhill velgen type 321 geloof ik.
Mijn gewicht ligt op ongeveer 90 kg en dan komt er nog bagage bij.
De velg is half hoog en het wiel is zo hard als een plank.
Als ik ooit problemen krijg in een ver buitenland kan ik zo een velg van een chinees ATB barrel gebruiken, probeer dat een met 48 spaken, je houd er een hoop over.

Groeten, John.

Misschien heeft Headley inmiddels al wielen gekocht, zijn vraag dateerde van 20 mei 2003! :D :lol: :wink:
Groetjes,
Leon
ben soms een beetje traag van begrip,javascript:emoticon(':cry:')
Crying or Very sad

48 spaaks wielen kan je kopen bij Vittorio in Heerhugowaard.
Rijd er al jaren mee.
De 26" versie heeft Alesa Explorer velgen met Shimano XT tandemnaven.
Groet
niko

[quote="m-gineering"]Een aantal overwegingen:

Een 36 spaaks mtb velg heeft al de zelfde spaakafstand als een 40 spaaks 28" velg.

Als de spaken de belasting niet aankunnen kun je behalve meer spaken te nemen ook de belasting beter verdelen over de spaken die je al hebt: dat doe je met een stijvere (=hoge) velg

een standaard diameter laagflensnaaf met 40 gaten is geitenkaas. Er hoeft weinig te gebeuren en je hebt 40 'spaken als nieuw' alleen geen gaten meer om ze door te steken.

een 36 gaats velg kun je vaak op een 48H naaf vlechten (zelfde spaken, kruisje minder)

40-48h velgen zijn hier al slecht leverbaar, laat staan op vakantie. Heb je al die extra sterkte nodig? Wat mij betreft zijn voor een persoons fietsen 48 spaaks wielen een overblijfsel uit de tijd dat de velgen nog errug slap waren.

Een slecht gebouwd wiel gaat altijd stuk, of er nou drie of 72 spaken inzitten

/Marten[/quote]

Sorry mensen, ik heb een beetje zitten klunzen met de quote functie, maar wat ik wilde doen is de facto gelukt: aandacht vragen voor de eerdere discussie, en Marten Gerritsen's opvatting dat 40 gaten in een gewone xt naaf (dus niet de speciale tandemnaaf) geen goed idee is. Bovendien zegt hij het altijd zo leuk.
Ik kan er alleen nog mijn eigen ervaring aan toevoegen. Op onze tandem (een zware volwassene voor, een kind achter, wat bagage op de fiets, en een kar erachter) met 26 inch wielen zit achter een gewone xt met 36 spaken en een downhill velg (Sun Rhyno), en voor 32 spaken en een (te) smalle Mavic. De wielen zijn wel door een gerenommeerde bouwer met de hand gespaakt. We fietsen er al weer heel wat jaren op, hebben de tandem ook een tijdlang dagelijks gebruikt, en op vakantie schuwen we de onverharde paadjes niet. Ik heb enkele jaren terug de spaken achter een keer laten bijspannen, en dat is alles geweest. Er is nooit iets gebroken. Ik verwacht dat het eerste onderhoud zal komen als de velgen vervangen moeten worden wanneer ze doorgesleten zijn. 32 spaken en een smalle velg in het voorwiel van een tandem is natuurlijk dwaas, maar dit was voor dat wij hem overnamen gedurende een aantal jaren de prive tandem van de bouwer, en hij had blijkbaar veel vertrouwen in de kwaliteit van zijn werk. En terecht. Een goede wielbouwer is het belangrijkste onderdeel van een wiel.
Ik heb zelf laatst voor mijn vrouw een nieuwe solofiets gekocht (Santos Travelmaster 26) en heb nog geen moment spijt gehad van de LX naaf met 36 gaten. Dat krijgt ze vast niet stuk. Het wiel is heel mooi gespaakt.
Wim
Wim