Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Effectieve bandbreedte en -hoogte 47-622 Marathon Mondial - Forum Wereldfietser

Effectieve bandbreedte en -hoogte 47-622 Marathon Mondial

Ik wil binnenkort een 47-622 Schwalbe Marathon Mondial op mijn Santos Travelmaster 2.8 bouwjaar 2007 (om en nabij..) fiets zetten.

Kan iemand die deze banden gemonteerd heeft, en op spanning, een schuifmaat erop zetten en mij de exacte breedte- en hoog (bedankt Leon) maat van deze band dan doorgeven?

Dit n.a.v meerdere vragen ook van anderen op dit forum over deze passing.
]Ik heb deze band niet, dus ga niet voor je meten, helaas.
Vergeet ook niet de hoogte boven de velg te meten. Al past de band in de breedte, hij kan ook vast gaan zitten op diverse plekken door de hoogte ervan.
Leon
Leon schreef:Vergeet ook niet de hoogte boven de velg te meten.
Ja da's een goeie, bedankt (bericht gewijzigd).

Hopelijk is er ook iemand met een winkel op dit forum, die dit soort banden gemonteerd ergens heeft staan... of moet ik daar t.z.t. eens langsfietsen.
De effectieve bandbreedte van een 47-622 buitenband is sterk afhankelijk van de velgbedbreedte. In een smal velgbed haal je de nominale breedte niet. In een breede velgbed ga je over de 47 mm heen. In een breed velgbed wordt de band aanmerkelijk stabieler. Ook bij een wat lagere bandenspanning, wat comfortabeler rijdt.

Piet.
PietV schreef:De effectieve bandbreedte van een 47-622 buitenband is sterk afhankelijk van de velgbedbreedte.
Dat valt redelijk mee.
Een smalle velg voor een 47 is er een van 17 mm
Een brede meet 23
Verschil 6 mm
Dat komt bij de omtrek van de gespannen karkasdraden, die opgepompt een tamelijk zuidere cirkelvorm hebben.
Doe er 2 mm bij als matsfaktor voor het feit dat de velg de draden niet volgt.
Zijn we bij 8.
Voor de diameter delen we door pi.
Resultaat: een maximaal verschil van 2,5 mm.
Misschien wel verstandig om de velgbreedte te vermelden, meestal is dat één van de getallen op de velgsticker.
Veel banden halen overigens ook bij heel smalle dan wel heel brede velgen hun nominale diameter niet, er zijn wel degelijk forse verschillen per type en nominale breedte. Nog sterker is dat sommige banden van exact hetzelfde type in 28" een stuk smaller zijn dan in 26". (Ze staan hier naast elkaar in het schuurtje.)
Leon
Hou zeker rekening met de hoogte. Dit type is een hoge band. Op mijn nieuwe Stevens was ik van plan deze te leggen. In de breedte was het geen probleem, 't was in de hoogte dat ie bleef haperen.

Jammer genoeg zijn dat gegevens die zelf de vertegenwoordigers niet kunnen opgeven.
Misschien kun je 't zelf best opmeten door de omtrek (onbelast) te meten met een (lange) lintmeter, zodat je de straal van je wiel kunt berekenen, want ik weet niet of alle velgen perfect dezelfde diameter hebben. :?:
Maar wellicht zal 't zoveel niet schelen, anders zou de band ook niet steeds passen.
Xyuny schreef:weet niet of alle velgen perfect dezelfde diameter hebben. :?:
Dat maakt minder uit dan de constantheid van de lengte van de hieldraad, die daarbij aardig constand van diameter zijn.
Bedenk zelf het krachtenspel tussen binnenband met druk, een velg met een groef waar de hieldraad in komt (maar niet alle krachten opvangt, sterker: ouderwetse stadsfietsvelgen hebben in het geheel geen groef) en de karkasdraden die de krachten in de rest van de band opvangen. De berg rubber die het loopvlak vormt doet verder niet veel in de statische toestand van de band.
Leon

Plaatjes zie: http://www.m-gineering.nl/velg.htm

plaatje:
Afbeelding
Het blauwe gedeelte is wat lekveroorzakers tegenhoudt en de rijeigenschappen verpest, maak je eigen optimum.
fietsert schreef:Ik wil binnenkort een 47-622 Schwalbe Marathon Mondial op mijn Santos Travelmaster 2.8 bouwjaar 2007 (om en nabij..) fiets zetten.

Kan iemand die deze banden gemonteerd heeft, en op spanning, een schuifmaat erop zetten en mij de exacte breedte- en hoog (bedankt Leon) maat van deze band dan doorgeven?

Dit n.a.v meerdere vragen ook van anderen op dit forum over deze passing.
Exal EX19 velg:
Bandenspanning: ? (hard opgepompt)
breed: 44 mm
hoog: 42 mm (boven velgrand)

Lang geen 47 dus.
Er zijn maar weinig banden die hun nominale maat halen. De Panaracer Pasela is de enige die ik ken. Op een 26 inch Exal SP19 meet ik 45 mm voor een 50 mm Big Apple, 55 mm voor een 60 mm Big Apple, 47 mm voor een 50 mm Marathon Extreme, en iets van ik geloof 43 mm voor een 50 mm Conti Topconact Winter II (die laatste is wel vrij hoog).
Wim
Exal EX19 velg:
Bandenspanning: ? (hard opgepompt)
breed: 44 mm
hoog: 42 mm (boven velgrand)

Lang geen 47 dus.
Bedankt hiervoor,ahead, daar kan ik wat mee. Ik gebruik ook dezelfde velg, is dus precies wat ik zocht qua informatie. Ik gebruik al een paar 42-622 marathon winter met spikes, ik kan nu dus goed bepalen hoe deze 47- er door de achtervork zal lopen.
fietsert schreef:
Exal EX19 velg:
Bandenspanning: ? (hard opgepompt)
breed: 44 mm
hoog: 42 mm (boven velgrand)

Lang geen 47 dus.
Bedankt hiervoor,ahead, daar kan ik wat mee. Ik gebruik ook dezelfde velg, is dus precies wat ik zocht qua informatie. Ik gebruik al een paar 42-622 marathon winter met spikes, ik kan nu dus goed bepalen hoe deze 47- er door de achtervork zal lopen.
For the record. Ik heb dus ook even gemeten ('winterwielen'), de Schwalbe Marathon Winter band (2012) gemonteerd op en Rigida ZAC 19 (?) velg (velg heeft een breedte buiten van 24 mm).

Bandenspanning: ? (voldoende)
breed: 40 mm
hoog: 40 mm (boven velgrand)

Deze band loopt met voldoende ruimte én met een breed spatbord door de vorken van de Santos TM 2.8 alu (2007).

De extra milimeters (resp. 4 breed en 2 hoog), die de Marathon Mondial 47-622 heeft t.o.v. deze 42-622 Marathon Winter, gaat wel lukken...binnenkort dus eens bestellen. Een mooie oplossing denk ik, als alternatief voor 50-622 Marathon banden die waarschijnlijk op deze fiets nét niet lekker passen.
De Marathon oude versie-banden op mijn vakantiefiets toch meer even opgemeten. Raar.
Maat is 50-559 (26x2.00 staat er ook op), samen gekocht, zelfde opdruk. Druk 4,5 bar. Velgen Exal MX(?)19. De achterband is 50 mm breed en de voorband 48. Als de schuifmaat gemakkelijk over de voorband gaat, gaat hij niet over de achterband.
Leon
Leon schreef:De Marathon oude versie-banden op mijn vakantiefiets toch meer even opgemeten. Raar.
Maat is 50-559 (26x2.00 staat er ook op), samen gekocht, zelfde opdruk. Druk 4,5 bar. Velgen Exal MX(?)19. De achterband is 50 mm breed en de voorband 48. Als de schuifmaat gemakkelijk over de voorband gaat, gaat hij niet over de achterband.
Leon
Mogelijk heeft dat met rek in canvas karkas, rubber en hieldraad te maken. En achter is de rek eerder en sterker, want meer belast. Vergelijkbaar met het gemak waarmee je een gebruikte band op de velg monteerd tegenover de duimverrekkende :evil: bezigheid die dit kan zijn bij eerste montage van een stugge nieuwe band op dezelfde velg.
fietsert schreef:
fietsert schreef:
Exal EX19 velg:
Bandenspanning: ? (hard opgepompt)
breed: 44 mm
hoog: 42 mm (boven velgrand)

Lang geen 47 dus.
Bedankt hiervoor,ahead, daar kan ik wat mee. Ik gebruik ook dezelfde velg, is dus precies wat ik zocht qua informatie. Ik gebruik al een paar 42-622 marathon winter met spikes, ik kan nu dus goed bepalen hoe deze 47- er door de achtervork zal lopen.
For the record. Ik heb dus ook even gemeten ('winterwielen'), de Schwalbe Marathon Winter band (2012) gemonteerd op en Rigida ZAC 19 (?) velg (velg heeft een breedte buiten van 24 mm).

Bandenspanning: ? (voldoende)
breed: 40 mm
hoog: 40 mm (boven velgrand)

Deze band loopt met voldoende ruimte én met een breed spatbord door de vorken van de Santos TM 2.8 alu (2007).

De extra milimeters (resp. 4 breed en 2 hoog), die de Marathon Mondial 47-622 heeft t.o.v. deze 42-622 Marathon Winter, gaat wel lukken...binnenkort dus eens bestellen. Een mooie oplossing denk ik, als alternatief voor 50-622 Marathon banden die waarschijnlijk op deze fiets nét niet lekker passen.
Inmiddels heb ik op mijn achterwiel deze Schwalbe Marathon Mondial Evolution 47-622 zelf gemonteerd. Het past prima, zoals verwacht, met de brede spatborden die ik al gebruikte . Ik meet zelf een effectieve breedte van (slechts) 43,4 mm voor deze band, maar de is vers uit de doos gemonteerd, op 6 bar gezet.

Dit bevestigd wel mijn stoute vermoeden dat van ditzelfde model band de 50-622 toch ook nog wel zal passen, echter dan niet mét spatborden gemonteerd. Ondanks de aanbevelingen/specificaties van de fabrikant voor deze fiets, en naar ik meen te herinneren ondanks een uitspraak van een ander forumlid. Ik wil dat zelf echter niet en ben nu tevreden met deze maat band 47-622.

Ik heb er vandaag nog niet op gefietst, dus ben benieuwd. Hier aan voorafgaand heb ik een ruim half jaar op een Schwalbe Marathon Mondial Performance 42-622 (lager geprijsd, 'skinnwalls', draadband) achter gereden, daarbij viel vooral het flinke verschil in rijcomfort qua demping op, in vergelijk met de stugge Marathon Extreme van al weer wat jaren geleden, die ik eerst in dezelfde maat achter reed. Iig een goede reden waarom ik nu, sinds vandaag deze Performance 42-622 als voorband gebruik.
fietsert schreef:
Inmiddels heb ik op mijn achterwiel deze Schwalbe Marathon Mondial Evolution 47-622 zelf gemonteerd. Het past prima, zoals verwacht, met de brede spatborden die ik al gebruikte . Ik meet zelf een effectieve breedte van (slechts) 43,4 mm voor deze band, maar de is vers uit de doos gemonteerd, op 6 bar gezet.

Dit bevestigd wel mijn stoute vermoeden dat van ditzelfde model band de 50-622 toch ook nog wel zal passen, echter dan niet mét spatborden gemonteerd. Ondanks de aanbevelingen/specificaties van de fabrikant voor deze fiets, en naar ik meen te herinneren ondanks een uitspraak van een ander forumlid. Ik wil dat zelf echter niet en ben nu tevreden met deze maat band 47-622.

Ik heb er vandaag nog niet op gefietst, dus ben benieuwd. Hier aan voorafgaand heb ik een ruim half jaar op een Schwalbe Marathon Mondial Performance 42-622 (lager geprijsd, 'skinnwalls', draadband) achter gereden, daarbij viel vooral het flinke verschil in rijcomfort qua demping op, in vergelijk met de stugge Marathon Extreme van al weer wat jaren geleden, die ik eerst in dezelfde maat achter reed. Iig een goede reden waarom ik nu, sinds vandaag deze Performance 42-622 als voorband gebruik.
Is de Mondial Performance comfortabeler dan de Evolution of vice versa?

ik heb eigenlijk alleen de Mondial performance te koop zien staan en was er ook benieuwd naar.

alvast bedankt,