Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag budget Iran? - Forum Wereldfietser

Dag budget Iran?

We willen als het lukt wel 6 weken tot 2 maanden in Iran verblijven. Je kan echter geen geld afhalen in Iran begrijpen we. Aan welk dag-bedrag moeten we denken voor twee personen die goedkoop willen slapen en iets beter willen eten? We zijn geen absolute low low budget reizigers. Maar absoluut geen flash bike packers. En wat is beter euro's of dollars? En nu maar duimen dat die LOI binnenkort afkomt en we ons visum kunnen ophalen.

p.s. tips voor het verstoppen van al dat geld zijn ook welkom :wink:

Bedankt alvast!
Duur is Iran zeker niet, je kan er voor 5 euro eten, let wel op het is overal dezelfde kebab en linzensoep. Euro's of Dollars kun je in elke bank wisselen. Naar het schijnt geven ze op de zwarte markt nu het drievoud van de officiële koers.
Hoi Fans en Dieuwertje,

Als ik het me goed herinner verschilde de prijzen per overnachting nogal in Iran. In Yazd betaalden we geloof ik iets van 15 euro voor twee personen in een dorm. Maar in een kleine provinciestad hebben we ook wel eens voor een tientje een hotelkamer gehad. In Teheran betaalden we meen ik 70 dollar. Daar kwamen we wel extreem laat aan dus dan zoek je niet naar het goedkoopste en leukste adres.

Geld wisselen heb ik altijd op de zwarte markt gedaan, m.u.v. de eerste paar Rialen na de grens. In 2011 kregen we toen voor een euro al 7-10% boven de officiële wisselkoers zonder al teveel onderhandelen.

Qua opbergplekken voor je geld: een deel van het geld had ik in m'n riem (moneybelt) zitten. Verder hadden we het geld verspreid over de verschillende tassen.

Je kan trouwens erg goed kamperen in Iran. Zowel buiten de steden als binnen de steden. Vaak is er een park in de stad waar de Iraniërs zelf een soort 'overnight picknick' houden. Als je het niet erg vind om zo nu en dan in de belangstelling te staan is dat erg leuk! Naar je levensmiddelen is het in net wat grotere steden soms even zoeken omdat winkeltjes vaak soort bij soort gegroepeerd zijn. De groenteboeren zitten dus allemaal in een straat terwijl de straat ernaast vol zit met loodgietersbenodigdheden of zaakjes die alleen maar brandblussers en brandslangen verkopen. De bakkers kunnen dan zomaar vijf straten verderop zitten....

EDIT: Zag dat ik heb geschreven dat het merendeel van het geld is m'n riem zat. Dat klopt niet. Daar had ik wel een paar honderd dollar zitten maar zeker niet het merendeel.
Dank voor de antwoorden maar ze laten me nog steeds twijfelen over het mee te nemen bedrag voor 6 - 8 weken :wink:
Hoi,

Bij deze wat tips voor het verstoppen van jullie geld :)

1. Wat geld in een plastic zak in je stuur en zadel pen hebben je al wel aan gedacht denk ik, doe wel een stukje flosdraad omheen om het makkelijk weer uit te krijgen :wink:

2. Als jullie ortlieb tassen hebben (misschien werkt het ook bij vaude?) de plastic binnenvoering is makkelijk los te schroeven. Als je een paar hundred $ door de helft vouwt, in plastic doet dan aan de binnen kant vast taped, opnieuw weer dicht schroef moet iemand toch erg zijn best doen om het te vinden en uit te krijgen. Nadeel als je tassen gestolen word, ben je ook een hoop geld kwijt.

3. Ik zou niet te veel geld in een moneybelt doen, iedereen weet dat toeristen zo'n ding hebben dus weet precies waar ze moeten zoeken...(zou ook niet te veel in je stuurtas doen, mensen zien dat je dat ding altijd bij je hebt dus wordt het ook interessant).

4. Onder de losse binnenzool van je schoenen werkt ook goed, zeker als je ze aan hebt :D Ook weer in plastic anders gaat het geld stuk :) Als je het niet te lang doen, blijf een credit card in karton ook een tijdje goed onder je binnenzool :shock:

5. Als je helemaal creative wil gaan worden kan je kiezen om b.v. een toilettas/gereedschap tas open te maken bij een naad, geld instoppen en weer dicht naaien. Als ze vluchtig kijken zal de extra stijfheid niet opvallen.

6. Waar ik ook vaak veel geld/of een pasje heb is in mijn toilet tas, omdat die altijd mee naar de douche gaat, dus ook als mijn kamer wordt leeg geroofd dan heb ik nog wat geld bij me :oops:

Zo had ik meestal rond $1000 goed gespreid tijdens mijn jaar in Afrika.