Additionally, paste this code immediately after the opening tag: licht trap verzet - Forum Wereldfietser

licht trap verzet

hallo.

een kennis vroeg aan mij: ik ben wezen fietsen in Frankrijk en fietste tegen een berg op met 22/32, maar vond dit nog steeds zwaar trappen.

Ik zei toen koop dan een cassette met 11/34. mijn berekening:

22:32=0,6775.

Thuis gekomen had ik het idee dat ik een fout had gemaakt. Volgens mij had ik haar beter kunnen adviseren een cassette van bv 11/28

22:28=0.78571.

Wiskunde is nooit mijn sterkste vak geweest. maar volgens mij betekend dit: een keer rond trappen en je fietst 78 cm dus lichter. 0.67 is dus zwaarder trappen tegen die berg op.

Of maak ik nu een fout?

Mario
Ik ook niet daarom even snel naar deze site. Het scherm even omhoog schuiven. Ideaal.

11 /34 is wel erg licht. Zou ze nog 60 omw. kunnen draaien gaat ze met 2 km/uur omhoog.
Of deze site:

http://www.ritzelrechner.de/html5/

Leuk om mee te spelen :)

Roef
supermario schreef:hallo.

een kennis vroeg aan mij: ik ben wezen fietsen in Frankrijk en fietste tegen een berg op met 22/32, maar vond dit nog steeds zwaar trappen.

Ik zei toen koop dan een cassette met 11/34. mijn berekening:

22:32=0,6775.

Thuis gekomen had ik het idee dat ik een fout had gemaakt. Volgens mij had ik haar beter kunnen adviseren een cassette van bv 11/28

22:28=0.78571.

Wiskunde is nooit mijn sterkste vak geweest. maar volgens mij betekend dit: een keer rond trappen en je fietst 78 cm dus lichter. 0.67 is dus zwaarder trappen tegen die berg op.

Of maak ik nu een fout?

Mario
twee dingen:
die 0.78571 waar je op uit komt is geen afstand in meters. Het is de breuk tussen voor- en achtertandwiel. Als die breuk 1 zou zijn (bijv: 22:22) zou één keer rond trappen (je maakt een cirkel met het voortandwiel) ook precies een volledige cirkel van het achtertandwiel opleveren. Daarmee draait het achterwiel ook precies een keer rond. De afgelegde afstand is dan niet een meter, maar eenmaal de omtrek van het wiel (vaak ruim twee meter).
Bij 22(vt):28(at) levert een trapomwenteling van het 22 voortandwiel op:
0.78571-ste deel van een cirkel (iets meer dan driekwart cirkel) van het achtertandwiel, en dus ook het hele achterwiel. De afgelegde afstand is dan de omtrek van het wiel keer die 0.78571, ofwel vaak wat minder dan twee meter.

Bij 22:32 is de uitomst van de breuk kleiner, waarmee je dus een kleinere afstand aflegt per trapomwenteling. Dan kost een trapomwenteling ook minder kracht en fiets je lichter. Des te lichter je wil kunnen fietsen, des te kleiner moet de breuk kleinste voortandwiel : grootste achtertandwiel zijn op de fiets. Bijvoorbeeld 22:34 met bijvoorbeeld een 12-34 achtercassette.

Hans
multiwgb schreef:Ik ook niet daarom even snel naar deze site. Het scherm even omhoog schuiven. Ideaal.

11 /34 is wel erg licht. Zou ze nog 60 omw. kunnen draaien gaat ze met 2 km/uur omhoog.
Met een verzet 11:34 zou dit zo zijn inderdaad als je dan nog zou kunnen fietsen.
Supermario bedoelt met "koop een cassette van 11 / 34" niet dit, maar letterlijk één cassette waarvan het grootste tandwiel 34t is, en het kleinste (achter-)tandwiel 11 tandjes heeft.

Hans
Dat vroeg ik me ook wel af.

Wat zou de minimale snelheid zijn, om niet van je fiets te vallen.

Heb je 22 of 24 voor (bestaat er kleiner?) en 34 achter en het is nog zwaar dan blijft er niet veel meer over. Trainen zulle. :lol:

Electric?
hier: http://www.bikecalc.com/cadence_at_speed een calculator waar je het aantal tanden van je kettingbladen en achterkransjes in kan vullen om vervolgens te zien welke snelheid je rijdt bij welke cadans.

Ook andersom te gebruiken door eerst een snelheid in te vullen.

Mijn ervaring is dat 7km/u ongv het minimum is bergop om niet om te vallen.
Nou nee hoor. Mijn ervaring is dat ik met 5 per uur bergop nog niet van mijn fiets val. :lol: Hoeveel %-en hoe lang bergop he.
multiwgb schreef:Nou nee hoor. Mijn ervaring is dat ik met 5 per uur bergop nog niet van mijn fiets val. :lol: Hoeveel %-en hoe lang bergop he.
Ja gelijk heb je!
Die 7km/u was bij mij op zo'n 8-10%. Maar kwam eigenlijk voornamelijk voort uit mn verzet. Bij een lagere snelheid kreeg ik m niet meer rond :cry:

Als je t aan iemand met een goede sur place vraagt is de minimum snelheid 0 :D
Een Cateye in 2004 kon nog net 2,8km/u aangeven(*), ging ik langzamer dan ging ik volgens de fietscomputer 0,0 km/u, hoewel ik wél vooruitkwam.
Oh ja, om niet offtopic te gaan: dit ging prima met 22x32. Ook in Schotland een 'onmogelijke' helling gefietst met een vergelijkbare 22x32 (en 47-559 banden).

(*) Volgens de handleiding was 4 km/u het minimum wat 'ie kon aangeven. Niet dus.
22 voor en achter een 34.
Dat is al een mountainbikeverzet.
als je daar niet mee bergop komt dan kun je beter je fiets gaan duwen. :D
Japio schreef:22 voor en achter een 34.
Dat is al een mountainbikeverzet.
als je daar niet mee bergop komt dan kun je beter je fiets gaan duwen. :D
In 9sp kun je ook een 12-36 cassette verkrijgen, in 10sp bestaan er 11-36 cassettes. Wel je capaciteit in de gaten houden. Mbv een atb-triple, 26" wiel moet je dan een heel eind kunnen komen. Het is zelfs mogelijk om losse 42t achterbladen te bestellen.

Voor de racefietsers bestaan er nu ook ultegra 11sp 11-32 cassettes (wel medium derailleurkooi vereist)
Het gaat om een vrouwelijk kennis van 52 jaar. Haar man kan wel tegen een berg aan fietsen maar zijn vrouw heeft er meer moeite mee. Met sommige bergen dan

Mario
Ook met een passend klein verzet is klimmen zwaarder dan vlakfietsen in mijn beleving. Of klimmen met op de helling aangepaste snelheid natuurkundig zwaarder is doordat je toch de fiets' neiging tot achteruitrollen moet overwinnen, zullen anderen misschien weten. Psychologisch in ieder geval spelen een paar factoren een rol die klimmen zeker moeilijker kunnen maken. Los van het feit dat na de bocht een klim steeds "onverwachts" verder loopt, fiets je erg langzaam en wie dat tijdens de klim niet volledig kan accepteren zal harder proberen te trappen, maar nog steeds niet met bevredigende snelheid vooruitkomen. Hierdoor duurt het hardere trappen weer langer dan verwacht en dan is het zeker zwaar. Met ervaring zal zich dit probleem wel oplossen, en zal je jezelf "toestaan" om langzaam te klimmen.

Zoals ik het begrijp Supermario, klimt jouw kennis samen met haar man. Als deze man de neiging heeft om sneller de berg op te klimmen kan bovenstaand mentaal probleem extra de kop op steken voor zijn vrouw. Voor beiden dan de aanbeveling om mevrouw haar eigen klimritme te laten leren ontdekken.

Hans
multiwgb schreef:Dat vroeg ik me ook wel af.

Wat zou de minimale snelheid zijn, om niet van je fiets te vallen.

Heb je 22 of 24 voor (bestaat er kleiner?) en 34 achter en het is nog zwaar dan blijft er niet veel meer over.
Kleiner kettingblad? jazeker. Ik heb binnenblaadje van 20t (boutcirkel 94/58mm) en op de Mont Ventoux met mistral tegen, zoals vorig jaar zeer frequent voorkwam, zelfs in juli, zijn er weinigen die harder dan 7km/u gaan. Met een soepele tred heb je dan 30t achter nodig. Dat is te vergelijken met 22X32t. Ook bij 4km/u blijf je overeind, al ga je wel meer slingeren. Naarmate je zwaarder trapt, zul je eerder omvallen. Oorzaak: de twee dode punten nemen per omwenteling te veel tijd in beslag en dan is het gauw gebeurd.
javb2812 schreef:Ook met een passend klein verzet is klimmen zwaarder dan vlakfietsen in mijn beleving. Of klimmen met op de helling aangepaste snelheid natuurkundig zwaarder is doordat je toch de fiets' neiging tot achteruitrollen moet overwinnen, zullen anderen misschien weten. Psychologisch in ieder geval spelen een paar factoren een rol die klimmen zeker moeilijker kunnen maken. Los van het feit dat na de bocht een klim steeds "onverwachts" verder loopt, fiets je erg langzaam en wie dat tijdens de klim niet volledig kan accepteren zal harder proberen te trappen, maar nog steeds niet met bevredigende snelheid vooruitkomen. Hierdoor duurt het hardere trappen weer langer dan verwacht en dan is het zeker zwaar. Met ervaring zal zich dit probleem wel oplossen, en zal je jezelf "toestaan" om langzaam te klimmen.

Zoals ik het begrijp Supermario, klimt jouw kennis samen met haar man. Als deze man de neiging heeft om sneller de berg op te klimmen kan bovenstaand mentaal probleem extra de kop op steken voor zijn vrouw. Voor beiden dan de aanbeveling om mevrouw haar eigen klimritme te laten leren ontdekken.

Hans
Je eigen klimritme ontdekken is inderdaad heel belangrijk. Het mentale aspect is anders, maar ook het fysieke aspect. Om met voldoende doorbloeding in de spieren te kunnen klimmen moet je (denk ik) toch zo minimaal tussen de 60 en 70 omwentelingen per minuut kunnen halen, liefst nog meer, zo tussen de 70-90 zou mooi zijn. Sommige profrenners beweren zelfs dat ze bij nog hogere omwentelingen de bloedcirculatie helpen bevorderen, waarbij de beenspieren dan alshetware een tweede bloedpomp vormen. Nu weet ik niet of dit echt zo is, maar het is wel zo dat een hoog beenritme voor een veel betere doorbloeding en afvoer van afvalstoffen (melkzuur) zorgt dan een laag beenritme. Een klein verzet en een kleine wielmaat is dus aan te bevelen (atb-triple, 22t voor, 36t achter, 26" wielmaat).

Verder is klimmen natuurlijk een gevecht tegen de zwaartekracht. Als man en vrouw samen klimmen dan is snelheidsverschil te verwachten. De een is beter getraind, de ander heeft meer overgewicht of meer bagage/eten/drinken mee. Het totaalgewicht aan fietser+fiets+bagage+eten/drinken = 90-135kg en dat totaalgewicht moet je toch mee naar boven sjouwen. Komt nog bij dat een vrouw over het algemeen minder sterk is en relatief meer vetreserves meesjouwt. Veelal zijn vrouwen ook nog iets lichter wat het dan nog relatief moeilijker maakt om extra massa mee te nemen (fiets/bagage/eten/drinken). Vrouwen die in cyclo's meedoen in de alpen (Marmotte bijvoorbeeld) zijn dan ook veelal heel goed getrainde en lichte personen. Maar goed, dan neem je een lichte racefiets mee en geen zware trekkingbike met bagage.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat klimmen in de bergen net een andere beweging is dan op het vlakke. Ondanks honderden kilometers op het vlakke voel ik de eerste dagen in de bergen altijd veel meer mijn hamstrings, onderrug en armspieren. Ben geneigd om meer met mijn benen aan de klikpedalen te trekken, wat eveneens voor de armen geldt. Je zitpositie en fietsritme is dus net even anders, wat je wel gelijk merkt. Komt bij mij vaak voor dat je dan ook nog krampaanvallen krijgt savonds, iets wat ik bij mijn kilometers in de polder geen last van heb.

Nu kun je dus materiaaltechnisch heel ver komen met een goed verzet (22voor-36achter) en kleine wielen, maar dan nog zul je bij lange beklimmingen moeten beschikken over een goede motor (beenspieren, hartlongsysteem). Ook moet je niet teveel hooi op de vork nemen en het risico op een hongerklop riskeren, want dan sta je letterlijk geparkeerd in de bergen. De zwaartekracht is een sluipmoordenaar in de bergen die uiteindelijk alleen goed te pareren is met een goede fysieke gesteldheid, geduld en eventueel tijdige rust- en eetpauzes. Verder kan het weer in de bergen snel omslaan, wat ook veel energie kan vergen. Oververhitting in de beklimming, onderkoeling in de afdaling, het kost allemaal energie om dat soort klapjes op te vangen.
Natuurlijk fietst haar man sneller. Zo niet dan heeft die man 25% minder talent. Ieder jaar (geen tassen aan de fiets) met mijn fiets in de bergen, een vrouw die beter fietst dan haar man, partner of fietsmaat, zijn er nog meer combinaties, komt zelden voor.
Ook op het vlakke, in tenue, altijd de man op kop en de vrouw aan het elastiek er achter. Ze zijn lekker wezen fietsen samen. :lol:
Plezier met fietsen in de bergen ???. Trainen op vermogen helaas zover ik weet kan het is niet anders. Heb ik het mis laat maar horen, de behoefte wordt steeds groter. :lol:
Om een indruk te krijgen van wat je lichaam zou moeten kunnen vind ik dit heel nuttig.
Samen in de bergen fietsen is vaak ook een individuele aangelegenheid. Uiteindelijk gaat iedereen in zijn eigen tempo omhoog. Het enige wat je kunt doen is een beetje met het gewicht variëren, geef de man de zwaardere tent, voedsel etc. en de vrouw de wat lichtere tassen....