Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadeltas tegen shimmy? - Forum Wereldfietser

Zadeltas tegen shimmy?

Na enkele tochten op mijn Gazelle met een heel slap aluminium frame en de daarbij horende 'shimmy' boven de 40-45kmh (dit alles met rond de 15kg bagage verdeeld over twee achtertassen en een stuurtas,dus geen voortassen) vraag ik me af of een grote zadeltas zoals een Carradice Camper ipv de achtertassen de vervelende slingeringen kan voorkomen.
Ik zou dan natuurlijk liters inhoud verliezen maar voor bijvoorbeeld kortere tochten zou het een oplossing kunnen zijn.
Misschien heeft iemand daar ervaring mee?
Een nieuwe tas is nl voordeliger dan een nieuwe fiets...
Misschien helpt het, maar word je daar gelukkig van? Wat heb je al geprobeerd om de shimmy uit de wereld te helpen?
Van rustig hellingaf kunnen word ik wel gelukkiger denk ik.
Nu moet ik echt zelf een brug vormen om voor-en achterkant van de fiets bijeen te houden. Niet onoverkomelijk, maar het beperkt mijn 'fietsmogelijkheden' wel behoorlijk natuurlijk.
Er aan gedaan? Ik zou niet weten wat ik eraan zou moeten doen anders dan het verplaatsen van de bagage naar de zitbuis.
Georg schreef:Van rustig hellingaf kunnen word ik wel gelukkiger denk ik.
Nu moet ik echt zelf een brug vormen om voor-en achterkant van de fiets bijeen te houden. Niet onoverkomelijk, maar het beperkt mijn 'fietsmogelijkheden' wel behoorlijk natuurlijk.
Er aan gedaan? Ik zou niet weten wat ik eraan zou moeten doen anders dan het verplaatsen van de bagage naar de zitbuis.
Heb je al eens nieuwe banden geprobeerd?
Niet dat valt te voorspellen of nieuwe banden helpen, shimmy (resonantie) kan in van alles zitten. Trial en error dus..... maar shimmy bij hoge snelheden wil je niet hebben, zorg er dus voor dat je het oplost. Wat voor fiets heb je?
Naaldlager balhoofd monteren? Staat gekend als een oplossing om shimmen te voorkomen (vroeger de stronglight delta of A9, tegenwoordig replica van velo orange, maar er zijn er nog)

Bandenspanning nakijken? Frame inspecteren op scheurtjes? Stijvere achterdrager? Experimenteren met ook gewicht op het voorwiel? (een stuurtas is bij mijn fiets erg negatief, lowrider tassen maken mijn fiets eerder stabieler dan onstabieler)
Het is een zgn Gazelle Ultimate Excellent uit 2011.
Ondanks de afschuwelijke verzonnen naam een hele fijne comfortabele en snelle fiets, maar zoals gezegd wat minder sterk met (kampeer)bagage. (Daar is ie natuurlijk ook helemaal niet voor ontworpen dat weet ik)
Ik heb geen voortassen en ben ook niet van plan die aan te schaffen.
Overigens heb ik er nu Schwalbe Marathon Racer's op gemonteerd in de breedte 40mm.
De banden tijdens het wiebelen waren Continental Sport Contact 37.
Ik pompte ze op tot 6 bar achter en 5 voor.
Georg schreef:Het is een zgn Gazelle Ultimate Excellent uit 2011.
Ondanks de afschuwelijke verzonnen naam een hele fijne comfortabele en snelle fiets, maar zoals gezegd wat minder sterk met (kampeer)bagage. (Daar is ie natuurlijk ook helemaal niet voor ontworpen dat weet ik)
Ik heb geen voortassen en ben ook niet van plan die aan te schaffen.
Overigens heb ik er nu Schwalbe Marathon Racer's op gemonteerd in de breedte 40mm.
De banden tijdens het wiebelen waren Continental Sport Contact 37.
Ik pompte ze op tot 6 bar achter en 5 voor.
En die banden maakten geen verschil?

zo'n fietsje?
Afbeelding

Carradice Camper lijkt me geen verkeerde investering, minder bagage meenemen is altijd goed..... of volumineuzere/zware bagage inruilen voor iets compacters en lichters. Moeite van het proberen waard. Wat je ook kunt doen is twee voortassen kopen en die als achtertas gebruiken.
Shimmyen is een resonantieverschijnseld, dat wordt versterkt als je voor en achter grote gewichten hebt hangen. Het resoneren kun je verminderen door demping (wrijving) en door de opslingerende gewichten te verminderen. Beide doe je door een frametas te monteren en een deel van het gewicht (1-2 kg is vaak voldoende) naar het centrum te verplaatsen. Een eenvoudige frametas zoals van Rose http://www.rose.nl/artikel/xtreme-frame ... aid:635693 kan al veel helpen.
Zo te zien een ahead balhoofd, en in één van de reviews staat al meteen dat het van fabriek uit te los was vastgezet. Je balhoofdstel is de verbinding tussen frame en vork, en de eerste verdachte bij shimmen. Dus zeker eerst controleren ! Speling is sowieso uit den boze.

een zadeltas gaat het gewicht verplaatsen naar het zadel, dat kan een oplossing zijn als het de drager is die niet stijf genoeg is. Ik heb ooit een testrit met een gelijkaardig frame van gazelle gedaan (gazelle fuente als ik het me goed herinner) gedaan en ik denk niet dat het probleem in het frame zit, dat voelde zeker niet slap aan. Dus ik zou eerst dat balhoofd, dan de spaakspanning en de drager controleren. Pas als je zeker bent dat het daar niet inzit, kan je met andere tassen beginnen experimenteren.
@AB: precies die fiets is het!
De drager heet Racktime Light-it; met een vermelde Max van 20kg.
Wat het frame betreft; als ik flink kracht zet op de pedalen buigt ie naar de tegenovergestelde zijde dan waar de kracht wordt uitgeoefend. Dat leek mij ook geen teken van grote stijfheid.
Het is ook een fiets die totaal nog geen 14kg weegt, wat wel weer lekker snel accelereert. Een krachtpatser is het zeker niet.
Ik heb hem gekocht met het idee veel zonder bagage te fietsen en af en toe met.
Alleen de shimmy is wel een nadeel zo heb ik ondervonden.
(Hoewel ik op dit forum ook wel shimmy-verhalen las van sterke vakantiefietsen)
Het gebruiken van twee voortassen als achtertassen lijkt me wel een luxe oplossing, dan kan ik ook de normale achtertassen halfvol laden. Blijft er nog ruimte over voor fourage aan het eind van de dag.
Het balhoofd zal ik nakijken.
De nieuwe banden heb ik nog niet met bagage gereden.
De voorvork is overigens van carbon.
Georg schreef: Wat het frame betreft; als ik flink kracht zet op de pedalen buigt ie naar de tegenovergestelde zijde dan waar de kracht wordt uitgeoefend. Dat leek mij ook geen teken van grote stijfheid.
Wat je waarschijnlijk ziet (tenzij je een testbank hebt) is dat als je hard op je pedaal duwt dat het geheel fiets+wielen vervomd. Onderschat de vervorming, zelfs van sterke wielen niet. Probeer maar eens tegen je velg te duwen met de hand terwijl je afzet tegen je voorvork (of achtervork). Sommige wielen kan je makkelijk een halve centimeter scheefduwen (dat zijn dus niet de beste wielen :-)). Het kan dat het frame niet sterk is, maar de verbuiging die je ziet zit voor een groot deel waarschijnlijk in de wielen.