Additionally, paste this code immediately after the opening tag: malaga algeciras alternatieve kustroute - Forum Wereldfietser

malaga algeciras alternatieve kustroute

Wie kent er een alternatieve route langs de kust van Malaga naar Algeciras. De N340 lijkt mij tamelijk druk. Of is er goed te fietsen.

Groet,
Edwin
De N340 is een van de gevaarlijkste wegen van Europa.
Het alternatief loopt volgens mij door de bergen, via Ronda.
Ja, die N340 is een ramp. Het beste is via Cartama, Ronda en El Burgo. Ook heel mooi fietsen daar. Om Malaga uit te komen naar Cartama is ook al een hele klus want je moet niet alleen de ter plekke 4 baans N340 kruizen maar ook nog de tolweg. Op de site van Raul Gonzalez http://fietseninspanje.nl/ staat hoe je het beste deze hindernis kunt nemen. Op die site staat trouwens ook een routebeschrijving hoe over autoluwe wegen van het vliegveld naar de kust te komen. In Torremolinos is een leuke camping.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Ja, die N340 is een ramp. Het beste is via Cartama, Ronda en El Burgo. Ook heel mooi fietsen daar. Om Malaga uit te komen naar Cartama is ook al een hele klus want je moet niet alleen de ter plekke 4 baans N340 kruizen maar ook nog de tolweg. Op de site van Raul Gonzalez http://fietseninspanje.nl/ staat hoe je het beste deze hindernis kunt nemen. Op die site staat trouwens ook een routebeschrijving hoe over autoluwe wegen van het vliegveld naar de kust te komen. In Torremolinos is een leuke camping.

Ronald
Wat zoek je in Algeciras? De Baai van Algeciras is omgeven door petrochemische industrie en verder zij de wegen breed en druk met veel vrachtverkeer
bert sitters schreef:
Ronald van der Perk schreef:Ja, die N340 is een ramp. Het beste is via Cartama, Ronda en El Burgo. Ook heel mooi fietsen daar. Om Malaga uit te komen naar Cartama is ook al een hele klus want je moet niet alleen de ter plekke 4 baans N340 kruizen maar ook nog de tolweg. Op de site van Raul Gonzalez http://fietseninspanje.nl/ staat hoe je het beste deze hindernis kunt nemen. Op die site staat trouwens ook een routebeschrijving hoe over autoluwe wegen van het vliegveld naar de kust te komen. In Torremolinos is een leuke camping.

Ronald
Wat zoek je in Algeciras? De Baai van Algeciras is omgeven door petrochemische industrie en verder zijn de wegen breed en druk met veel vrachtverkeer. De stad La Linea de Concepcion bij de de grensovergang naar Gibraltar is de lelijkste stad van Spanje. Tijdens het bewind van Franco was hier een brede strook verboden gebied
Mocht de noodzaak daarheen te gaan er zij:
Ik zie op de kaart een aantal interessante witte en gele weggetjes, i.p.v. een drukke groene weg naar Ronda. Over deze kleinere weggetjes (ik vind sommige gele al druk zat...) kun je dan richting Algatocín. Of er dan na een stukje groene weg verder naar Algeciras te komen is over witte en gele weggetjes, kom ik niet helemaal wijs uit op de kaart. Het lijkt erop dat de Rio Genal dan de boosdoener is, waar geen brug over lijkt te zijn? Hetzelfde zie ik bij de Rio Hozgarganta: alleen via een groene weg lijkt men er overheen te kunnen komen. Voor auto's geen probleem, maar op de fiets natuurlijk minder prettig.
De omgeving van Ronda is wel fraai met o.a. de Dronken Steeneikenpas!
Geen fraaie omgeving rond Ageciras dus. Jammer.

We verzamelen daar om met de boot naar Ceuta te varen en te fietsen naar Marrakech.

Ik heb 1 dag om te komen van Malaga naar Algeciras. Omfietsen via Ronda vind ik dan geen optie. Ik kies dus voor de N340.
edwinvanooijen schreef:Geen fraaie omgeving rond Ageciras dus. Jammer.

We verzamelen daar om met de boot naar Ceuta te varen en te fietsen naar Marrakech.

Ik heb 1 dag om te komen van Malaga naar Algeciras. Omfietsen via Ronda vind ik dan geen optie. Ik kies dus voor de N340.
De N-340 is een loeidrukke vierbaans snelweg met veel gevaarlijke afslagen. Hoe ga je als fietser om met invoegend verkeer van rechts? Lijkt mij bepaald geen pretje om een lange dag daarop te fietsen. Als jouw idee is om in een dag door Spanje te scheuren, zonder echt op je fiets te genieten, zou ik in jouw geval wat anders regelen, zoals een trein (via een overstap in Bobadilla).
edwinvanooijen schreef:Ik heb 1 dag om te komen van Malaga naar Algeciras. Omfietsen via Ronda vind ik dan geen optie. Ik kies dus voor de N340.
Oeps, dat moet ik je toch afraden. De afslagen zijn levensgevaarlijk, die zijn namelijk net als op de snelweg, dus je hebt steeds kans dat je vol geraakt wordt door een afslaande auto als je de afslag kruist. Ik vraag me zelfs af of je wel mag fietsen op die weg.
Er gaan vast wel bussen van Malaga naar Algeciras waarin de fiets mee kan.
Als je je verveelt in Algeciras, kun je altijd nog naar Gibraltar, dat is heel leuk voor een dagje (apenrots beklimmen).
Ik heb de hele weg zitten bekijken via google maps. Tot een eindje na Marbella is het wel te doen om langs de kust te fietsen.

Daarna lijkt het me idd te gevaarlijk en zijn er weinig alternatieven. Dan maar met de bus naar Algeciras.
Je zou i.p.v. de bus ook de trein kunnen overwegen.
Malaga - Bobadilla - Algeciras is een optie.
Op beide verbindingen rijden regionale treinen, dus de fiets gaat voor nop mee.

Malaga (07:40) - Bobadilla (08:33)
Bobadilla (8:57) - Algeciras (11:46)
peter de rijk schreef:
edwinvanooijen schreef:Ik heb 1 dag om te komen van Malaga naar Algeciras. Omfietsen via Ronda vind ik dan geen optie. Ik kies dus voor de N340.
Oeps, dat moet ik je toch afraden. De afslagen zijn levensgevaarlijk, die zijn namelijk net als op de snelweg, dus je hebt steeds kans dat je vol geraakt wordt door een afslaande auto als je de afslag kruist. Ik vraag me zelfs af of je wel mag fietsen op die weg.
Er gaan vast wel bussen van Malaga naar Algeciras waarin de fiets mee kan.
Als je je verveelt in Algeciras, kun je altijd nog naar Gibraltar, dat is heel leuk voor een dagje (apenrots beklimmen).

Begin April: Ik ben erg nieuwsgierig of er in middels opbeurend fietsnieuws is over die route. Ben van plan vanaf Malaga langs kust Gibraltar, Cádiz, dan langs kust Faro Portugal etc naar wellicht Lissabon en dan weet ik nog niet. Binnenland kan ook optie zijn maar dan fiets ik dat voor de tweede keer wat overigens geen straf is, want dat Andalusie is en blijft bloedmooi. Robw
alime schreef:
peter de rijk schreef:
edwinvanooijen schreef:Ik heb 1 dag om te komen van Malaga naar Algeciras. Omfietsen via Ronda vind ik dan geen optie. Ik kies dus voor de N340.
Oeps, dat moet ik je toch afraden. De afslagen zijn levensgevaarlijk, die zijn namelijk net als op de snelweg, dus je hebt steeds kans dat je vol geraakt wordt door een afslaande auto als je de afslag kruist. Ik vraag me zelfs af of je wel mag fietsen op die weg.
Er gaan vast wel bussen van Malaga naar Algeciras waarin de fiets mee kan.
Als je je verveelt in Algeciras, kun je altijd nog naar Gibraltar, dat is heel leuk voor een dagje (apenrots beklimmen).

Begin April: Ik ben erg nieuwsgierig of er in middels opbeurend fietsnieuws is over die route. Ben van plan vanaf Malaga langs kust Gibraltar, Cádiz, dan langs kust Faro Portugal etc naar wellicht Lissabon en dan weet ik nog niet. Binnenland kan ook optie zijn maar dan fiets ik dat voor de tweede keer wat overigens geen straf is, want dat Andalusie is en blijft bloedmooi. Robw
Spanje is een geweldig fietsland, maar een dringend advies: mijd de kust daar in Andalusie. De N-340 langs de Costa del Sol is giantisch druk. Er is nu wel op grote stukken de Autopista AP-7, maar dat is een tolweg, waardoor veel verkeer toch kiest voor de N-340. De Baai van Algeciras zit vol petrochemische industrie. La Línea de Concepción is de lelijkste stad van Spanje. Ook de omgeving van de stad Huelva is bezaaid met vieze industrie. Berucht is de zwaar vervuilde Rio Tinto (Rode Rivier).
Tussen Zahara de los Atunes en Chiclana de la Frontera gaat wel een redelijk te doen stukje langs de kust, maar in Chiclana de la Frontera raak je verstrikt tussen de snelwegen. De leuke oude stad Cadiz kun je het beste benaderen met een veerdienst vanaf El Puerto de Santa María, maar dat is wel vanaf de noordkant.

Het échte Andalusie vind je in het binnenland. In april ontluikt het voorjaar met heerlijke bloesemgeuren. Veel huizen hebben net een nieuwe laag witte verf gekregen en blinken in het zonlicht. De mannetjes zitten op de Plaza Mayor. Echt een wereld van verschil met de Friet van Piet und unser Bratwurst aan de Costa del Sol en alle chemische luchtjes rond de Bahia.

Andalusie is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs in de stand van Spanje
Spanje is een geweldig fietsland, maar een dringend advies: mijd de kust daar in Andalusie. De N-340 langs de Costa del Sol is giantisch druk. Er is nu wel op grote stukken de Autopista AP-7, maar dat is een tolweg, waardoor veel verkeer toch kiest voor de N-340. De Baai van Algeciras zit vol petrochemische industrie. La Línea de Concepción is de lelijkste stad van Spanje. Ook de omgeving van de stad Huelva is bezaaid met vieze industrie. Berucht is de zwaar vervuilde Rio Tinto (Rode Rivier).
Tussen Zahara de los Atunes en Chiclana de la Frontera gaat wel een redelijk te doen stukje langs de kust, maar in Chiclana de la Frontera raak je verstrikt tussen de snelwegen. De leuke oude stad Cadiz kun je het beste benaderen met een veerdienst vanaf El Puerto de Santa María, maar dat is wel vanaf de noordkant.

Het échte Andalusie vind je in het binnenland. In april ontluikt het voorjaar met heerlijke bloesemgeuren. Veel huizen hebben net een nieuwe laag witte verf gekregen en blinken in het zonlicht. De mannetjes zitten op de Plaza Mayor. Echt een wereld van verschil met de Friet van Piet und unser Bratwurst aan de Costa del Sol en alle chemische luchtjes rond de Bahia.
---------------
Dank je Bert,

Er is dus langs de kust nagenoeg niets veranderd. Wordt dan een stuk via het mooie voorjaarsbinnenland en daar een Risotto van Otto.
Robw
L.S.,
Even terugkomend op bovenstaande:

Ik heb altijd al eens een stukje langs de Spaanse toeristenkust willen fietsen voordat ik het binnenland in ga rond 10 april.

Is er ervaring op het forum over de route van San Pedro (iets ten westen van Marbella) naar Ronda over de A397. Ik kan er niet achter komen of het allemaal erg steil is, noch of er hostalletjes/hotelletjes onderweg zijn. Vanaf Malaga naar Ronda en verder heb ik al eens gedaan en wil dus eens wat anders proberen.
Robw
Je kunt ook van Malaga naar Motril fietsen en daar overvaren naar Al Hoceima (Marokko) of Melilla (Spaans grondgebied in Marokko) om vandaaruit naar Marrakech te fietsen. De N340 van Malaga naar Motril is vanwege de aanleg van de A7 (snelweg) tot aan Almuñecar heel goed te befietsen. Vanaf Almuñecar wordt het iets drukker maar nog steeds goed te doen. Is een mooie route langs de kust met mooie plaatsen als Nerja en Salobreña.

Raimundo
alime schreef:L.S.,
Even terugkomend op bovenstaande:

Ik heb altijd al eens een stukje langs de Spaanse toeristenkust willen fietsen voordat ik het binnenland in ga rond 10 april.

Is er ervaring op het forum over de route van San Pedro (iets ten westen van Marbella) naar Ronda over de A397. Ik kan er niet achter komen of het allemaal erg steil is, noch of er hostalletjes/hotelletjes onderweg zijn. Vanaf Malaga naar Ronda en verder heb ik al eens gedaan en wil dus eens wat anders proberen.
Robw
-------------------

Maar eigenlijk was mijn vraag de bovenstaande. Ook zou een mooie mogelijk zijn van Motril naar Granada en dan verder het binnenland richting zuid. Weet iemand dus iets van:
San Pedro naar Ronda
of
Motril naar Granada

Beide eerst vanaf Malaga langs de kust.

Robw
De A397 is de hoofdroute van Malaga naar Ronda. Afhankelijk van het seizoen kan het er dus heel erg druk zijn met toeristen die vanaf de kust een dagtochtje maken naar Ronda. Ook wordt het veel gebruikt door motorrijders die hun rijvaardigheden met elkaar willen testen. Er zitten wel enkele steile stukjes tussen maar over het algemeen zou het goed te doen moeten zijn. Gezien de afstand van 50 km zou het ook in een dag te doen moeten zijn.

Raimundo
Dank je wel.
Ik had gedacht, gezien de vele bochten dat de afstand langer zou zijn.
Het kan dan een goed alternatief zijn om zodoende die kustweg naar Gibraltar te omzeilen. Misschien vanaf Ronda dan via binnenland naar Gibraltar. Iemand daar ervaringen mee? Robw