Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schroefdraad pedalen stuk; crank vervangen of draad tappen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

schroefdraad pedalen stuk; crank vervangen of draad tappen?

Vermoedelijk is de schroefdraad verruiineerd doordat 't pedaal net scheef in de crank is gezet. :(

Ik neem aan dat je geen tapgereedschap hebt.
In dit geval kun je soms de schroefdraad weer in zijn verband krijgen door het pedaal er van de achterkant in te draaien. De buitenste gang van het schroefdraad herstel je dan soms niet omdat het pedaal niet ver genoeg komt.
Die kun je dan verwijderen met een ronde vijl of met de Dremel.
Vervolgens draai je het pedaal er weer zorgvuldig recht in.

Meestal doen dit soort problemen zich alleen voor met de linker cranck omdat die een linkse schroefdraad heeft.
Je kunt dan ook volstaan met het vervangen van alleen de linker cranck.
Er zijn fietsenwinkels die gebruikte onderdelen op voorraad houden.
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat je in midden Nederland onder meer terecht kunt bij "het Fietsenhuis" in Barneveld en "de Fietsenhal" in Ede.
Met even wat rondbellen voor een gebruikte cranck in de juiste kleur en lengte is het probleem wellicht snel de wereld uit.

Succes!

Adriaan
Dank allen voor de tips en suggesties.

Uitendelijk heb ik los een linker Truvativ 5D crank besteld bij http://www.fiets-onderdelen-online.nl/

Nu nog even wachten tot de nieuwe pedalen binnen zijn en dan kan ik de boel gaan repareren.
's kijken hoe de Shimano Saint PD-MX80 gaan bevallen tov de Santos Wellgo's.
Verstandig besluit.
Te meer omdat ik denk dat linkse helicoil tappen van die afmeting ook niet zo makkelijk te vinden zijn

Dirk
En het is zo simpel. Je kan er opnieuw schroefdraad in tappen met een oversized pedaaltap. En er daarna een nieuwe schroefbus in zetten, wel met locktide vastzetten. Een werkje van totaal 15 minuten en kosten voor de schroefbus is 3euro.
Ik snap wat je zegt Trike, zelf ben ik ook handig en mag graag dingen echt maken ipv vervangen.
Maar voor dat je iemand hebt gevonden met de juiste tab en busje en tijd.
Dan is hij nu klaar voor 14,95 en in 2 dagen thuis.
En nieuwe crank kleed het ook mooi aan:)
Trike schreef:En het is zo simpel. Je kan er opnieuw schroefdraad in tappen met een oversized pedaaltap. En er daarna een nieuwe schroefbus in zetten, wel met locktide vastzetten. Een werkje van totaal 15 minuten en kosten voor de schroefbus is 3euro.
Helicoils gaan per set en je moet wel de linker hebben. Pakweg 5 euro. Tappen gaan per set, pakweg 75 euro. Moet je nog een taphouder hebben die de kracht aan kan. Wordt in de praktijk goedkoop wringijzer van 15 euro waar je je uiteindelijk alleen aan ergert. Busje snijolie pakweg 10. Aan te bevel: loctite ook nog 15, maar dat komt ook elders wel van pas.
Tappen aan de fiets is een ramp, dus crank eraf en voorzichtig in de hopelijk aanwezige bankschroef. En dan nog zien dat je allereerste tapwerkje ook daadwerkelijk recht is! En dan nog even oefenen op het op de juiste manier afbreken van de coil.
Ik gebruik regelmatig helicoils, in de standaardmaten kost een setje met tap en inschroever nog geen 25 euro. Daar heb ik dus niks op tegen.
Maar het moet wel rendabel zijn!

@TravelDuck

Als je de nieuwe pedalen plaatst: 'anti-seize' vet is een wondermiddel. Het smeert bij het indraaien en voorkomt veel ergernis als je ze weer los moet hebben. Zelf gebruik ik voor dat doel het aanmerkelijk goedkopere kopervet. Voor 7,95 genoeg vet om je hele leven mee te doen. En na 5 jaar gewoon met handkracht weer los draaien!
Ik gebruik ook kopervet ipv die witte duurdere. Ik heb het idee dat die witte na verloop van tijd verhard. Met kopervet heb ik dat nog niet meegemaakt.
En bij de Action koop je voor 3 euro 100 weggoi handschoenen als je bang bent voor koperhanden :)
Geen goed advies. Koperpasta tussen schroefdraad staal/staal gaat prima. Tussen staal/aluminium kan vervelende reacties opleveren. Ik gebruik geen koperpasta op aluminium schroefdraad.

Piet.
PietV schreef:Geen goed advies. Koperpasta tussen schroefdraad staal/staal gaat prima. Tussen staal/aluminium kan vervelende reacties opleveren. Ik gebruik geen koperpasta op aluminium schroefdraad.

Piet.
Theoretisch juist maar bij het vastzetten van een pedaal absoluut verwaarloosbaar.
Het voordeel is hier veel groter dan het nadeel.
gartnl schreef:Theoretisch juist maar bij het vastzetten van een pedaal absoluut verwaarloosbaar.
Het voordeel is hier veel groter dan het nadeel.
Niet bij het vastzetten, maar voor het losdraaien. Bijna alle vetten zijn beter voor het aluminium dan koperpasta. Welk voordeel heeft koperpasta boven andere vetten?

Piet.
Theoretisch klopt het wel van dat alu/staal gebeuren met koperpasta.
Echter ik heb het nog niet meegemaakt dat het kapot ging of niet meer los te draaien was door corrosie.

Speel je op safe, koop je van die shimano witte pasta. Aangezien je met een alu frame 1 keer per jaar alle boutjes die in of aan je frame zitten moet natrekken, combineer dat ook met je trappers. Haal je ze even los en smeer je er een nieuw laagje op. Voor het geld maakt het niet zo veel uit allemaal. Nalopen moet je toch 1 keer per jaar en een alu frame, ook al gebruik je loctite.
PietV schreef: Niet bij het vastzetten, maar voor het losdraaien. Bijna alle vetten zijn beter voor het aluminium dan koperpasta. Welk voordeel heeft koperpasta boven andere vetten?
Piet.
Dat het bewezen werkt en dat het standaard in mijn kelder staat? Ik geloof best dat het in kritische toepassingen niiet kan/mag, maar zo'n dikke crank zal er niet van stukgaan.
Mijn gewoonte, bij mijn auto, de raakvlakken van het wiel met de trommel nu schijfrem een dun laagje vet te smeren en een beetje op de schroefdraad op de bouten van het wiel. Bij pech de moeren zijn zo los en het wiel valt als het ware van de naaf. Zonder te weten smeerde ik een laagje koperpaste op de naven van de wielen maar nu waren het aluminiumvelgen. Bij het wisselen van de wielen, van voor naar achter, bleek dat deze als het ware vastgevreten zaten aan het staal. Meet heel veel moeite de wielen los gekregen. Ik moet er niet aandenken dat ik onderweg zo'n wiel had moeten wisselen. Die wielen hebben niet langer dat twee jaar gemonteerd gezeten.
Koperpasta staal aluminium ik weet het wel. :wink:
Slaapt schreef:Theoretisch klopt het wel van dat alu/staal gebeuren met koperpasta.
Echter ik heb het nog niet meegemaakt dat het kapot ging of niet meer los te draaien was door corrosie.

Speel je op safe, koop je van die shimano witte pasta. Aangezien je met een alu frame 1 keer per jaar alle boutjes die in of aan je frame zitten moet natrekken, combineer dat ook met je trappers. Haal je ze even los en smeer je er een nieuw laagje op. Voor het geld maakt het niet zo veel uit allemaal. Nalopen moet je toch 1 keer per jaar en een alu frame, ook al gebruik je loctite.
Dank allen,
inmiddels zit er een al een paa 100km's nieuwe crank op en een paar nieuwe pedalen. Alles gemonteerd met witte shimano montage pasta.

't pedaal was met geen mogelijkheid uit de cranck te krijgen en daarnaast gaf 't pedaal toch al een aardige speling op 't lager.

Kan er weer een paar 1000km's tegen.

De oude pedalen zaten met koperpasta gemonteerd, dat ging best als je ze regelmatig losdraait. Bij de fiets van m'n vriendin is 't goed gegaan, bij mij helaas ff niet.