Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Monteren trapas: cup wel of niet vastzetten met loctite? - Forum Wereldfietser

Monteren trapas: cup wel of niet vastzetten met loctite?

Mijn fiets is tweedehands en van rond 2000. Ik weet dus niet precies hoeveel kilometers er mee gereden is. Nu ik bezig ben alles eens goed schoon te maken en te smeren bemerkte ik dat de trapas best wel stroef draait. Waarschijnlijk nog de originele.
Het lijkt mij verstandig de trapas maar eens (preventief) te vervangen, het is een vierkante as in een Koga WorldTraveller. Dus waarschijnlijk een BB-UN54 of zo.

Met geen mogelijkheid kreeg ik de rechtercup los, lijkt wel te zijn vastgelijmd met loctite. De fietsenmaker gaat er zo mee aan de slag. Ik weet straks dus precies wat voor as is gebruikt.

Nu is mijn vraag of bij het monteren van een dergelijke nieuwe trapas de rechtercup standaard wordt vastgeplakt met loctite of aanverwant spul. Dat zou betekenen dat ik onderweg de cup zelf nooit los zou krijgen. Op deze site en Google kan ik er niet veel over vinden.

Klopt het dat bij de BB-UN55 de linkercup van metaal is i.p.v. kunststof (de 54).

Groet,

Arno
Glika schreef:Mijn fiets is tweedehands en van rond 2000. Ik weet dus niet precies hoeveel kilometers er mee gereden is. Nu ik bezig ben alles eens goed schoon te maken en te smeren bemerkte ik dat de trapas best wel stroef draait. Waarschijnlijk nog de originele.
Het lijkt mij verstandig de trapas maar eens (preventief) te vervangen, het is een vierkante as in een Koga WorldTraveller. Dus waarschijnlijk een BB-UN54 of zo.

Met geen mogelijkheid kreeg ik de rechtercup los, lijkt wel te zijn vastgelijmd met loctite. De fietsenmaker gaat er zo mee aan de slag. Ik weet straks dus precies wat voor as is gebruikt.

Nu is mijn vraag of bij het monteren van een dergelijke nieuwe trapas de rechtercup standaard wordt vastgeplakt met loctite of aanverwant spul. Dat zou betekenen dat ik onderweg de cup zelf nooit los zou krijgen. Op deze site en Google kan ik er niet veel over vinden.

Klopt het dat bij de BB-UN55 de linkercup van metaal is i.p.v. kunststof (de 54).

Groet,

Arno
nergens voor nodig om een trapas vast te zetten met borgmiddel, maar ze kunnen best vastgeroest zitten (en soms draaien mensen de verkeerde kant op :D )
Paar dagen kruipolie, het gereedschap rechtop in de bankschroef en het fietsframe met de klok meedraaien werkt meestal prima.

Ik heb het opgegeven om te achterhalen wat de verschillen tussen alle un5x zijn, S doet maar wat volgens mij
De trapas is er uit. Bleek vast te zitten met heel veel montagepasta.
Het is een BB-UN73, 68, BC 1.37 x 24, 113. ...............en heel zwaar.

Afgaande op de gegevens zou er dus een BB-UN54 of 55 in kunnen met lengte 68, as 113 en BSA-draad (prijs tussen 11,= en 29,= euro, wat een verschil). Of zijn er goede alternatieven of toch maar weer een UN73 zien te regelen.

Ik ga er dan maar van uit dat de as JIS-vierkanten heeft (ik heb shimano M750 XT trapassen).

Als ik Marten goed begrijp geen kleefzooi gebruiken, maar ik neem aan dat wat vet geen kwaad kan.

Groet,

Arno
ik had begrepen dat "men" nog al vol is van de sks bracket.
Afbeelding
http://janheine.wordpress.com/2011/01/2 ... exclusive/
Ja die skf trapas is heel mooi, maar ook iets van 100 euri. Kortom, het is de trapas als je van alles het allerbeste wilt hebben, en geld geen rol speelt. De UN5x is ook best goed, en heel veel goedkoper. Als ik me goed herinner was de UN73 een iets luxere en lichtere variant van de UN5x, maar wordt de UN73 nu niet meer gemaakt.
Wim
Kortom, het is de trapas als je van alles het allerbeste wilt hebben, en geld geen rol speelt.
Die mening deel ik met je wanneer het gaat om 'balhoofdsetjes' van bv. Chris King..
Balhoofd wordt volgens mij stukken minder belast als een trapas. Daar kun je je hopelijk iets bij voorstellen. ( er vanuit gaande dat we het hier hebben over een vakantiefiets..)

Vond het zelf zeker geen slechte investering. 100.000 km is niet misselijk.. en wanneer je toch aan vervanging toe bent

Enige nadeel vind ik die alu cup (rood op de foto) boter zacht (ook met het juiste gereedschap! Had van mij - ook - van rvs mogen zijn. Die paar gram maakt dan mi ook geen verschil meer..
Heb net een nieuwe trapas in fiets geschroefd. BBUN 55 voor 11 euro gekocht buij Rose. Ze hebben nu eindelijk metalen cups gemaakt.

Mario
Het ging hier wel om een tweedehands fiets van 10-15 jaar oud. Glika/Arno wilde de trapas preventief vervangen. Dat is slim want een UN5X kost bijna niks en gaat al gauw weer 20000 km mee. Als je nog 100000 km wilt halen zul je nog wel meer moeten vervangen, ofwel: zo'n dure trapas is economische onzin voor een fiets als deze.
Wim
In een oud draadje op dit forum las ik dat enkele wereldfietsers meer dan 50.000 km met een UN54 doen. Dergelijke getallen kwam ik ook op een Duits forum tegen. En dat voor 11 euro (Rose).

Van Marten begreep ik dat een borgmiddel om de cup vast te zetten niet nodig is. Ik ga het brackethuis (of hoe dat heten mag) goed schoonmaken. Is een laagje vet op het inwendige schroefdraad wel aan te raden?

Groet,

Arno
Glika schreef: Is een laagje vet op het inwendige schroefdraad wel aan te raden?
Montagepasta of kopervet gebruiken
zo'n dure trapas is economische onzin voor een fiets als deze.
Waarom bekijken de meesten - jij nu ook weer - dingen toch altijd vanuit economisch perspectief.. Vreemd

Ik zal wel een afwijking hebben wdb want betreffende fiets is van begin negentig :?
Fatsoenlijke harde kettingbladen vind je dan vanzelfsprekend ook onzin..
Begrijpelijk.. [NOT]
eenzame schreef:
Glika schreef: Is een laagje vet op het inwendige schroefdraad wel aan te raden?
Montagepasta of kopervet gebruiken
Ik kreeg de as niet los, deze was gemonteerd en bleek voorzien van rijkelijk montagepasta. De cup zat vast als ware het gelijmd. Vandaar dus mijn vraag of bijv. iets anders niet beter is, d.w.z. beschermt en zorgt dat het ook nog op een normale manier te demonteren is.

Groet,

Arno
Is een laagje vet op het inwendige schroefdraad wel aan te raden?
Altijd

Gebruikte zelf meestal vet van Cyclon, gewoon omdat ik dat 'standaard' in huis heb.. 8)
grundig schreef:
zo'n dure trapas is economische onzin voor een fiets als deze.
Waarom bekijken de meesten - jij nu ook weer - dingen toch altijd vanuit economisch perspectief.. Vreemd
Zelfs voor een niet-econoom zou ik het niet raar vinden, maar in dit geval is het een inkoppertje :D :D :D
Het zal wel een beroepsdeformatie zijn, maar geld over de balk gooien vind ik gewoon dom. En geld weggooien is het, om een duur onderdeel te kopen omdat het onderdeel 100000 km mee zal gaan terwijl de rest van de fiets misschien nog enkele tienduizenden km's mee zal gaan. Die UN5x haalt de eindstreep vermoedelijk ook wel, en anders vervang je hem na 20000 km toch nog een keer?
Begrijp me goed, ik heb niets tegen dure fietsen en dure onderdelen, maar het moet wel een beetje in balans zijn. En ik gebruik zelf TA kettingbladen, voor de duidelijkheid. Maar als het budget gering is zou ik zonder aarzelen stalen bladen monteren, zeker voor het kleinste en middelste blad. Het hoeft niet altijd een fortuin te kosten.
Wim
Glika schreef:Mijn fiets is tweedehands en van rond 2000. Ik weet dus niet precies hoeveel kilometers er mee gereden is. Nu ik bezig ben alles eens goed schoon te maken en te smeren bemerkte ik dat de trapas best wel stroef draait. Waarschijnlijk nog de originele.
Om hierop terug te komen, wat is best stroef? Nieuwe trapassen blijven ook bepaald niet doordraaien als je er zonder crancks en trappers een draai aan geeft. Als je de as met twee slappe vingertjes kunt draaien maar er geen korreligheid of speling is, is hij bij mij goed.

Verder lijkt me het locktiten van de verbinding en een aluminium cup beiden ideale recepten om op termijn spijt te krijgen, ook onafhankelijk van elkaar.

Leon
Glika schreef:Nu is mijn vraag of bij het monteren van een dergelijke nieuwe trapas de rechtercup standaard wordt vastgeplakt met loctite of aanverwant spul. Dat zou betekenen dat ik onderweg de cup zelf nooit los zou krijgen. Op deze site en Google kan ik er niet veel over vinden.
Loc-tite laat meestal wel los als je er een keteltje heet water overheen giet. Voor zover ik weet werkt deze truc niet met Lock-bond, het alternatief van Bison.

Groet,
Walter - gaat nooit op pad zonder loc-tite
Slaapt schreef:ik had begrepen dat "men" nog al vol is van de sks bracket.
Afbeelding
http://janheine.wordpress.com/2011/01/2 ... exclusive/
Weet iemand of je deze SKF trapas eens in de zoveel tijd moet smeren?

of ter wijl, kun je 'm uberhaupt openmaken om te smeren?
Afbeelding
lijkt of ie open kan, maar of dat ook de bedoeling is.
dit is een cartidge trapas, moet in principe niet gesmeerd worden en ik verwacht dat je hem zonder speciaal gereedschap ook niet zal open krijgen of toch alleszins niet op een niet-destructieve manier.
+1, niet smeren, niet openmaken, vooral vanaf blijven. Het is een cartridge. Wel monteren met vet/montagepasta anders krijg je hem nooit meer eruit na een paar jaar.