Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" of 28" fiets? - Forum Wereldfietser

26" of 28" fiets?

Ik ben 1.80 lang. ik rijd nu op een Batavus Kiowa uit 1997, 28"wielen. Ik ben nu toe aan een nieuwe fiets voor een meerjarige tocht. Ik laat hem zelf opbouwen, maar weet niet zeker of het 26" of 28" moet worden. Ideeen? Ook wat andere onderdelen betreft.

Onderdelen voor 26" zijn wereldwijd beter verkrijgbaar (moutainbikes) dan 28". Ik zou daarom voor een meerjarige tocht heel snel kiezen voor 26" wielen.

Precies, dat is toch iets wat algemeen aangenomen wordt.

Wij zouden ook altijd eerder voor een 26" fiets gaan, maar misschien zijn hier mensen die goede argumenten voor een 28" hebben...

El & El

Hierover is natuurlijk al veel vaker geschreven. 26 inch is inderdaad op veel plaatsen makkelijker te krijgen. Toch is dat niet het enige voordeel: de wielen zijn in principe bij een gelijk aantal spaken sterker, en als je brede banden wilt hebben (een goed idee op slecht wegdek) dan worden de wielen niet gelijk zo zwaar (of anders: bij een gelijk totaalgewicht van het wiel kun je bredere banden nemen).
De rolweerstand van 28 inch wielen is een heel klein beetje minder, maar daar staat tegenover dat de bredere banden die je op een 26 inch velg al gauw zult monteren (50 mm, of zelfs 60mm?) weer een lagere rolweerstand hebben dan smalle. Smalle banden hebben weer een lagere luchtweerstand.
De conclusie is denk ik dat er voor een stevige tocht met bagage over vaak slecht wegdek veel te zeggen valt voor 26 inch met brede banden, en dat voor een snelle tocht over asfalt zonder al teveel bagage 28 inch met wat smallere banden (32 mm?) vermoedelijk het beste is.
Bedenk echter dat er al veel tochten om de wereld gereden zijn op fietsen met 28 inch banden (bijvoorbeeld Dick en Els op hun Vittorio's), en dat een 26 inch wiel met slicks ook heel snel kan zijn.
Ik weet niet hoeveel je kunt uitgeven, maar ik zou bij een tocht zoals je van plan bent altijd aan een Rohloff naaf denken, en eigenlijk ook aan een maatframe. Als je er zo lang en zoveel op moet zitten is pasvorm van groot belang, net als betrouwbaarheid.
Veel plezier met de voorbereiding,
Wim

Willem Jongman schreef: Bedenk echter dat er al veel tochten om de wereld gereden zijn op fietsen met 28 inch banden (bijvoorbeeld Dick en Els op hun Vittorio's.
Klopt... sterker nog: verreweg de meeste fietsers die jarenlang onderweg waren deden dat op 28 inch, met een derailleurversnelling en op veel dunnere banden dan nu verkrijgbaar zijn. Ze deden dat ook nog eens op slechtere wegen want de asfaltering van de wereld gaat de laatste jaren in rap tempo door.

Maar... (dat heb ik ooit al in Op Pad geschreven) wanneer ik nu opnieuw fietsen zou moeten/willen laten maken dan zou ik zeker kiezen voor 26 inch en een Rohloff naaf (vanwege bovengenoemde argumenten). Er zijn sinds 1997 nu eenmaal technische ontwikkelingen geweest die nu andere keuzes mogelijk maken.

Echter... onze Vittorio's gaan inmiddels hun 7e jaar 'on the road' in en zijn allebei nog in absoluut perfecte conditie. Dus hopen we dat we ons plan op deze fietsen kunnen afronden; de volgende 5 jaar op dezelfde Vittorio's.

Wat mij nog steeds in hoge mate verbaasd is dat fietsers die per jaar 3 a 4 weken op vakantie gaan oprecht menen een 'Hummer' nodig te hebben.

Groeten uit (een licht bewolkt maar niet onaangenaam) Melbourne

Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn, maar als je van plan bent veel op asfalt te fietsen, zou ik zeggen neem een 28". Mijn belangrijkste ervaringsargument: het fietst gewoon lekkerder.

Wat betreft de tegenargumenten:

26"-wielen zijn sterker. Vast, maar hoeveel sterker? Maakt het objectief nu echt zoveel verschil? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat kwalitatief goede 28"-wielen in normale situaties sterk genoeg zijn.

26"- wielen en banden zijn wereldwijd veel makkelijker verkrijgbaar. Dat mag waar zijn, maar dat is eigenlijk niet de vraag. Zijn ook kwalitatief hoogwaardige en voor een wereldfietser geschikte 26"-wielen en banden wereldwijd zo makkelijk te verkrijgen? Ik waag dat te betwijfelen? Wil jij je wereldreis vervolgen op een noppenband voor mountainbikes? Ik niet.

En Willem, op mijn 28" Santos Travelmaster zitten 50mm Big Apples. De 60mm Big Apples bleken niet te passen. Dat lag niet aan de grootte van het wiel, maar aan de breedte van de achtervork. Ik betwijfel of 60mm Big Apples wel passen in de 26" Santos Travelmaster. En het gewichtsverschil (790 gr vs. 885 gr): Het onsje oude kaas voor je ontbijt weegt meer.

Gerd

GerdC schreef:Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn, maar als je van plan bent veel op asfalt te fietsen, zou ik zeggen neem een 28". Mijn belangrijkste ervaringsargument: het fietst gewoon lekkerder.

Wat betreft de tegenargumenten:

26"-wielen zijn sterker. Vast, maar hoeveel sterker? Maakt het objectief nu echt zoveel verschil? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat kwalitatief goede 28"-wielen in normale situaties sterk genoeg zijn.

26"- wielen en banden zijn wereldwijd veel makkelijker verkrijgbaar. Dat mag waar zijn, maar dat is eigenlijk niet de vraag. Zijn ook kwalitatief hoogwaardige en voor een wereldfietser geschikte 26"-wielen en banden wereldwijd zo makkelijk te verkrijgen? Ik waag dat te betwijfelen? Wil jij je wereldreis vervolgen op een noppenband voor mountainbikes? Ik niet.

En Willem, op mijn 28" Santos Travelmaster zitten 50mm Big Apples. De 60mm Big Apples bleken niet te passen. Dat lag niet aan de grootte van het wiel, maar aan de breedte van de achtervork. Ik betwijfel of 60mm Big Apples wel passen in de 26" Santos Travelmaster. En het gewichtsverschil (790 gr vs. 885 gr): Het onsje oude kaas voor je ontbijt weegt meer.

Gerd
Het fietst lekkerder is een persoonlijk iets, en afhankelijk van talloze andere factoren. Zelf vind ik juist een 26 inch lekkerder fietsen.

Wat betreft de sterkte:
Het sterkteverschil tussen 28 en 26. Vergelijk een 36 spaaks 26 inch wiel met een 40 spaaks 28 inch wiel. (afstand tussen de spaakgaten komt bijna overeen).
Dan heb je nog niet eens de extra weerstand tegen buiging van de velg meegenomen van een 26 inch wiel als gevolg van de kleinere radius. Het daadwerkelijke verschil is dus eigenlijk nog iets groter.
Maar goed, een kwaliteits 28 inch wiel blijft ook lang heel.

Marco

In theorie zou je met een 26" ook een iets groter koppel=moment=krachtxarm kunnen genereren en zo iets beter bergop kunnen trappen.
Als je fiets soms per vliegtuig moet en je groot bent is er nog een reden om voor 26" te kiezen: de fiets is dan kleiner. Mijn 28" past bijvoorbeeld alleen in een KLM-doos als ik de voorband helemaal leeg maak en een gat in de doos knip voor het puntje van het achterspatbord, om een voorbeeld te noemen. En het is maar een 61-cm-frame.
Leon

Dick en Els schreef: Wat mij nog steeds in hoge mate verbaasd is dat fietsers die per jaar 3 a 4 weken op vakantie gaan oprecht menen een 'Hummer' nodig te hebben.
Elmacay geeft wel aan dat het voor een meerjarige tocht is, dus niet voor 3 a 4 wken per jaar. En ook al zou dat zo zijn maar ben je stiekem van plan om over een tijdje voor langere tijd weg te gaan, dan zou het toch zonde zijn als je je "trabant" de deur uit moet doen om alsnog die "hummer" aan te schaffen...

:roll:

wie kan het verschil in watts uitrekenen tussen een 26 en een 28 inch wiel, zodat we eindelijk eens weten waar over we praten.

mijn 26 fiets is sneller dan mijn 28 fiets met vergelijkbare zadel/stuurhoogte en banden. maar het 26 frame is veel stijver en 4 kg lichter. dus het blijft appels met peren vergelijken.

zelfde vraag over het verschil in watts tussen een derailleur en een Rohlff naaf. de meningen daarover lopen nogal sterk uiteen.

zelf fiets ik op een 2x26 inch ligfiets, niet omdat ik harder wil, maar omdat ik als gevolg van een aantal lichamelijke ongemakken niet meer lange afstanden op een bukfiets kan rijden en ik wil/kan niet meer terug.

wim
wimligfiets schreef:wie kan het verschil in watts uitrekenen tussen een 26 en een 28 inch wiel, zodat we eindelijk eens weten waar over we praten.

mijn 26 fiets is sneller dan mijn 28 fiets met vergelijkbare zadel/stuurhoogte en banden. maar het 26 frame is veel stijver en 4 kg lichter. dus het blijft appels met peren vergelijken.
wim
WimLigFiets heeft hier alles mee gezegd!! 8)

Schorpioen :mrgreen:

GerdC schreef: 26"- wielen en banden zijn wereldwijd veel makkelijker verkrijgbaar. Dat mag waar zijn, maar dat is eigenlijk niet de vraag. Zijn ook kwalitatief hoogwaardige en voor een wereldfietser geschikte 26"-wielen en banden wereldwijd zo makkelijk te verkrijgen? Ik waag dat te betwijfelen? Wil jij je wereldreis vervolgen op een noppenband voor mountainbikes? Ik niet.
Ik denk als je ergens aan het eind van de wereld problemen krijgt met je fiets je blij zal zijn als je met een of andere tokiewokie band/spaak/velg verder kan dan dat je daat met je 28" moet wachten op vervoer of tot je onderdelen er zijn.

Voor een lange reis lijkt het me dan ook verstandig om onderdelen te nemen die eenvoudige te vervangen repareren zijn. en dan bedoel ik eigenlijk voornamelijk nog dat ze eenvoudig verkrijgbaar moeten zijn.

In de binnenlanden van Rusland zijn juist 28 inch banden beter te krijgen. 37-622 is daar de standaardmaat

Beste mensen,
Deze vraag is al 535 keer op dit forum besproken, en al zijn de zoekwoorden kwijtgeraakt, alle discussies zijn nog via Google te vinden.
Voor dit onderwerp heb ik even dit linkje gemaakt http://tinyurl.com/dy4af, kies maar een discussie uit.
Veel leesplezier :D
Groeten,
Leon

Leon, je hebt helemaal gelijk. Deze discussie is al honderden malen gevoerd. Maar ja, is er niet toch een reden om de discussie opnieuw te voeren als de feitelijke omstandigheden gewijzigd zijn.
Is het sterkte-argument nog steeds zo overtuigend op het moment dat de kwaliteit van velgen en spaken zodanig verbeterd is dat ook 28'-wielen ruimschoots sterk genoeg zijn voor de gemidelde wereldfieter?
Is het beschikbaarheidsarument nog steeds zo overtuigend op het moment dat je - voor relatief akseptabele kosten - het benodigde onderdeel via koeriersdiensten op elke plek ter wereld binnen 2 á 3 dgen kunt laten bezorgen?

Gerd

GerdC schreef:Is het sterkte-argument nog steeds zo overtuigend op het moment dat de kwaliteit van velgen en spaken zodanig verbeterd is dat ook 28'-wielen ruimschoots sterk genoeg zijn voor de gemidelde wereldfieter?
Is het beschikbaarheidsarument nog steeds zo overtuigend op het moment dat je - voor relatief akseptabele kosten - het benodigde onderdeel via koeriersdiensten op elke plek ter wereld binnen 2 á 3 dgen kunt laten bezorgen?Gerd
Leuke argumenten,
Je geeft dus aan dat het stuk gaan van bv een velg (mogelijk) minder relevant qua keuze is geworden. Je kunt je dus concentreren op andere redenen om een bepaalde keuze te maken.
Wat ik dan bedoel is dat in de oude discussies nog tal van argumenten worden besproken die toch nog actueel zijn.
Groeten,
Leon

er is nog een argument dat voor mij voor een 26 inch wiel pleit: mijn minimale klimsnelheid, zowel op een bukfiets als op mijn ligfiets is 5 km per uur. om die snelheid te kunnen fietsen met een 22t voor en een 34t achter, moet ik op een 28 inch fiets 61 omwentelingen per minuut trappen en op een 26 inch fiets 64,5 . dat lijkt geen groot verschil, maar dat trapt toch net iets makkelijker op een moment dat je het zwaar hebt.

en Elmacay let je op je cranklengte, met 1,80 zal je waarschijnlijk wel uitkomen op 175mm, maar als je relatief lange benen hebt, moet naar 180mm. en dan kom je met een standaardframe in de problemen met je grondspeling. de formule die ik gebruik daarvoor (totdat iemand gefundeert een betere heeft) is 20% van je binnenbeenlengte afgerond op 5mm naar boven.

en Leon, ik heb nog steeds geen antwoord gekregen/gevonden op mijn vragen.

wim

wimligfiets schreef:wie kan het verschil in watts uitrekenen tussen een 26 en een 28 inch wiel, zodat we eindelijk eens weten waar over we praten.
zelfde vraag over het verschil in watts tussen een derailleur en een Rohlff naaf. de meningen daarover lopen nogal sterk uiteen.
Hallo Wim,
Niemand kan de wrijving van een wiel berekenen, want de wrijving van, door en in een rubberband KUN je niet berekenen, maar alleen meten. Zelfs dat meten is een hondsmoeilijke klus, want de wrijving is klein en er zijn tal van grootheden die hierin meespelen, zoals bijvoorbeeld: bandbreedte, bandtype, leeftijd van de band, slijtagetoestand van de band, druk in de band, type wegdek, zand en/of stof op het wegdek en vocht op het wegdek. Ik denk dat het wrijvingsverschil tussen verschillende type banden veel groter is dan het verschil tussen 26" en 28", datzelfde geldt voor de druk in de band. Bovendien hebben we het nog niet gehad over de luchtweerstand van de wielen + banden, die is boven ca. 20 km/u niet verwaarloosbaar.
Het verschil "in watts" tussen derailleur en rohloffnaaf kun je evenmin berekenen. Wat ik gelezen heb is dat een vrijwel nieuwe, helemaal schone en mooi gesmeerde derailleurfiets lichter loopt dan een idem dito schone fiets met een Rohloffnaaf. In gevallen waarin de zaak begint te verslijten, vies wordt en/of niet meer goed gesmeerd is - meestal dus - komt het voordeel van de Rohloffnaaf om de hoek kijken. Moet er wel een kettingkast om de ketting zitten natuurlijk.
Groeten,
Leo

wimligfiets schreef:er is nog een argument dat voor mij voor een 26 inch wiel pleit: mijn minimale klimsnelheid, zowel op een bukfiets als op mijn ligfiets is 5 km per uur. om die snelheid te kunnen fietsen met een 22t voor en een 34t achter, moet ik op een 28 inch fiets 61 omwentelingen per minuut trappen en op een 26 inch fiets 64,5 . dat lijkt geen groot verschil, maar dat trapt toch net iets makkelijker op een moment dat je het zwaar hebt.

wim
Tenzij je liever iets meer op "kracht" fietst, en iets minder op "souplesse" Ik heb vreselijk veel moeite om op 75 omwetelingen per minuut uit te komen ook al weet ik dat het heel goed is als je dat toch doet. Dan steek ik liever een tandje minder, en iets zwaarder en rij 28".

Groet, Haike