Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Monteren trapas: cup wel of niet vastzetten met loctite? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Monteren trapas: cup wel of niet vastzetten met loctite?

Dank. Nu herinner ik 't me weer van de fietsreparaties cursus.
Dat scheeld weer werk. :)

Heb een vervelende tik in de fiets daaronder ergens, gezien de kwaliteit van die SKF as is dat dan ook niet het eerste weer ik aan dacht.
Zal weer verder zoeken.

bedankt,
Het kan dat de as (de cartridge) tikt op de schroefdraad bij de bevestiging in het frame. Komt vaak voor. Schoonmaken en teflon tape lost dit op (zie ook de site van m-gineering voor een mooi overzicht van kraakjes).
Overigens een heel vervelend probleem zo'n kraakje, het kan echt overal zitten. Succes ermee.
Mag ik even wat afdingen op de kwaliteit van SKF trapaslagers ?
Deze er 2.5 jaar geleden ingezet met het idee dat ik de rest van mijn fietsleven er niet meer naar om hoef te kijken. Maarrrr, deze nu na 15 000 km vervangen ivm speling.
Balen, want zoals eerder aangehaald het zijn peperdure lagers.
Ga er verantwoord mee om , geen hogedrukspuit er op niet door diep water etc. Er zitten nu maar weer reguliere S 55 ers in. maar misschien heb ik gewoon pech en was het een maandagochtend exemplaar of zo, of een namaak, wordt op diverse sites voor gewaarschuwd.

De verdere "dure" onderdelen doen het wel goed: de chris king balhoofdlagers zitten er nu 45.000 km in, pas geleden even los gehad, -verder niets mee gedaan zat nog goed in het vet- en het lijkt er op dat ze nog wel wat jaren mee kunnen. De Welgo pedalen zijn nu na deze kilometerstand vervangen kwam ook wat speling op. Zijn nu MX 80 van shimano geworden vond de pinnetjes bevestiging wat handiger.


ben
Het zou mij niet heel erg verbazen als een balhoofd grotere krachten doorstaat dan een trapas.
ben huve schreef:Mag ik even wat afdingen op de kwaliteit van SKF trapaslagers ?
Deze er 2.5 jaar geleden ingezet met het idee dat ik de rest van mijn fietsleven er niet meer naar om hoef te kijken. Maarrrr, deze nu na 15 000 km vervangen ivm speling.
Balen, want zoals eerder aangehaald het zijn peperdure lagers.
Je weet dat er 10 jaar garantie op zit? http://www.compasscycle.com/bb_SKFBAS_jis.html
Nee, dat wist ik niet, dank, kan ik wat mee.



ben
JaapG schreef:Het kan dat de as (de cartridge) tikt op de schroefdraad bij de bevestiging in het frame. Komt vaak voor. Schoonmaken en teflon tape lost dit op (zie ook de site van m-gineering voor een mooi overzicht van kraakjes).
Overigens een heel vervelend probleem zo'n kraakje, het kan echt overal zitten. Succes ermee.
't kraakje/tik is gevonden; er bleken 2 van de 4 bladboutjes gebroken te zijn.
't bus deel wat aan de binnenzijde van het kettingblad zit.
Vervangen door een steviger exemplaar (met dikkere wand).

De trapas kan ik vooralsnog dus lekker laten zitten.
TravelDuck schreef:
JaapG schreef:Het kan dat de as (de cartridge) tikt op de schroefdraad bij de bevestiging in het frame. Komt vaak voor. Schoonmaken en teflon tape lost dit op (zie ook de site van m-gineering voor een mooi overzicht van kraakjes).
Overigens een heel vervelend probleem zo'n kraakje, het kan echt overal zitten. Succes ermee.
't kraakje/tik is gevonden; er bleken 2 van de 4 bladboutjes gebroken te zijn.
't bus deel wat aan de binnenzijde van het kettingblad zit.
Vervangen door een steviger exemplaar (met dikkere wand).

De trapas kan ik vooralsnog dus lekker laten zitten.
Bij nader inzien blijkt de trapas schor te lopen, na 27.000km lijkt ie dan toch de geest te hebben gegeven.
TravelDuck schreef:[quote="TravelDuck]
't kraakje/tik is gevonden; er bleken 2 van de 4 bladboutjes gebroken te zijn.
't bus deel wat aan de binnenzijde van het kettingblad zit.
Vervangen door een steviger exemplaar (met dikkere wand).

De trapas kan ik vooralsnog dus lekker laten zitten.
Bij nader inzien blijkt de trapas schor te lopen, na 27.000km lijkt ie dan toch de geest te hebben gegeven.[/quote][/quote]

Welke kant moet ik eerst losmaken van de skf as om 'm eruit te krijgen? de linker (rode) kant of de rechter (grijze) ?

alvast bedankt,
De linker is altijd de borgkant, die dus eerst los, met de rechter komt de cartidge er helemaal uit.