Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draagwijze hoofddoek in Iran? - Forum Wereldfietser

Draagwijze hoofddoek in Iran?

Vraagje - hoe dien je als vrouw een hoofddoek te dragen?
Enkel je haren bedekt of moet je nek ook? En mag een driekwart broek of moet hij echt tot je enkels?

Bedankt!
Hoi Dieuwertje,

In Iran wordt er van jou als vrouw verwacht dat je decent gekleed gaat. Wat dat precies is staat nergens beschreven. Toen we net in Iran waren droeg Line de hoofddoek op Turkse wijze - dus met d'r nek vrij. We stonden op een gegeven moment te praten met een jongeman die net uit de gevangenis was vrijgelaten nadat hij had deelgenomen aan de protesten rondom de verkiezingen van 2007. Hij zei dat de manier waarop Line gekleed was als zeer uitdagend werd beschouwd door de overheid. Als vrouw dien je de hoofddoek zo te dragen dat je nek bedekt is. Ook wordt er van je verwacht dat je een shirt met lange mouwen draagt wat ruim valt zodat vormen bedekt worden. Het moet zo lang zijn dat ook je billen en kruis bedekt zijn.

Toen wij er waren hebben we ook een paar dagen opgetrokken met een man die een driekwart broek droeg. Daar werd duidelijk raar tot afkeurend naar gekeken.

Maarten & Line
Mijn ervaring met 3 maanden fietsen in Iran:

Hoofd, nek en hals bedekken. In sommige steden/streken wordt het hoofd half bedekt en hangt de hoofddoek wat naar achteren. Soms moet het helemaal strak, alle haren onder de hoofddoek, bijvoorbeeld als je een religieus gebouw bezoekt. Kijk gewoon om je heen wat de vrouwen doen.

Geen driekwart broek. Aan te raden is een lange broek met daarover heen een lange wijde blouse of een jurk, die de vrouwelijke vormen verhullen. En ook geen blote voeten of korte mouwen. De armen moeten tot de pols bedekt zijn.

Zelf fietsten wij er in de wintermaanden, toen was het goed te doen.

veel plezier!
Edith
Dank! Lange mouwen heb ik altijd al tegen de zon. Hier in Oman heb ik zelfs met een buf voor mijn gezicht gefietst omdat de zon zo scherp was. Jurk en hoofddoek moet ik dan nog maar snel kopen.
Dus Dieuwertje,

wil je voor zeker gaan; beiden een burka.....zie je ook niet of het een mannetje of een vrouwtje is...en je hoeft geen tentje meer op te zetten....
:wink:
des al niet te min: geniet er van!
Groot gelijk die Iraniërs. Driekwartbroeken is geen gezicht. :D
Al een week in Iran en en dit zijn de kledingvoorschriften die gewoon mogen aldus de Iraanse bevolking;

- Frans fietst in zijn driekwart broek en tshirt
- Dieuwertje heeft een buf op als hoofddoek, slaat haar lange broek rechterkant om zodat hij niet tussen de ketting komt en heeft een los sjaaltje om de hals. Hierbij is echt wel hals te zien.Shirt met lange mouwen. Over de lange broek en billen een rokje of een sjaaltje.

Verder hebben we regelmatig een afgewaaide buf onderweg of losse haren bij mensen thuis zonder problemen. De mensen zelf zeggen dat we het allemaal niet heel nauw komt voor ons. Ook zagen we zat Turkse Iraniërs jong en oud met doorzichtige sjaaltjes en enorm veel haar onder het minuscule sjaaltje.

groetjes vanuit Shiraz!