Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
jpost0760 schreef:Volgens mij is de werkelijke hoofdreden niet dat er nadelen aan het ligfietsen zitten (ja die zijn er wel), maar vooral omdat mensen kudde dieren zijn, die anderen in de kudde graag volgen.
Citaat is representatief voor de gemiddelde reactie van ligfietsers die stuk voor stuk denken dat ze de enigen zijn die nadenken over de keuzes die ze maken. Blijkt nog het meest uit het woord "bukfiets" dat echt niet door "ons kuddedieren" bedacht is.

Leuke fietsen die ligfietsen!
johnny-vs schreef:als ik de reacties hier zo lees , blijkt dat het antwoord op mijn vraag niet zo eenvoudig is....
maar ik blijf deze zeer interessante discusie hier graag volgen!!
behalve lezen (er is o.a. ook nog een wikipedia pagina over ligfietsen) en discusseren over ligfietsen versus rechtopfietsen zou ik, indien je echt nieuwsgierig bent hoe een ligfiets fietst, ook eens daadwerkelijk gaan ligfietsen.

Je kan dat binnenkort vrijblijvend en gratis op de ligfiets-opstap-dagen doen. (http://ligfietsopstapdagen.nl/) Of je kunt een ligfiets huren bij een dealer. Dan heb je ten minste praktijk ervaring wat ik ook wel waardevol vind.
Hoi,
Volgens mij krijg ik van een ligfiets pijn in mijn rug en nek, je wordt echt enorm nat bij regen en je bent heel slecht zichtbaar voor andere weggebruikers. En nog sneller hoef ik niet: op mijn huidige fiets rijd ik ten opzichte van ander fietsverkeer al best snel (ik word weinig ingehaald) wat regelmatig niet ongevaarlijke situatie oplevert bij inhalen of kruisend verkeer dat mijn snelheid verkeerd inschat.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:Hoi,
Volgens mij krijg ik van een ligfiets pijn in mijn rug en nek, je wordt echt enorm nat bij regen en je bent heel slecht zichtbaar voor andere weggebruikers. En nog sneller hoef ik niet: op mijn huidige fiets rijd ik ten opzichte van ander fietsverkeer al best snel (ik word weinig ingehaald) wat regelmatig niet ongevaarlijke situatie oplevert bij inhalen of kruisend verkeer dat mijn snelheid verkeerd inschat.
Groet, Petra.
* nekpijn: heb ik inderdaad aan het begin van het seizoen als ik niet getraind ben; gaat binnen 1 a 2 weken volledig weg;
* rugpijn: had je wel een goed passend zitje? Zelf heb ik hier bijna geen last van gehad, toevallig wel de afgelopen maanden. Ik ben toen op de rechtopfiets overgestapt en tot mijn verbazing bleven de klachten aanhouden. Vandaag heerlijk zonder problemen ge-ligfietst. Vermoedelijk ligt oorzaak dus ergens anders. Maar inderdaad, ik heb hier ook wel eens last van gehad op de ligfiets. Nadeel vind ik in dit geval de statische houding.
* slechte zichtbaarheid andere weggebruikers: ik word wel een beetje simpel van dit m.i. onjuiste verwijt. Ik heb op zowel rechtop - als ligfiets vrij veel gefietst. Hoewel het geen wetenschappelijk bewijs is, is mijn ervaring absoluut niet dat gemotoriseerd verkeer mij op de ligfiets minder goed ziet. Ik zou denken: even goed / slecht. Ik heb geen lage ligfiets. Het is in de eerste plaats belangrijk zelf op te merken wanneer een autmobilist niet goed oplet. Vaak heeft men de aandacht op de weg als jij op het fietspad zit. Laatst trainde ik op mijn rechtopfiets. Ik werd pas op +/- 1 meter afstand opgemerkt, de auto stond toen al half op het fietspad. Ik verwacht dat er daarom geen recht evenredig verband is tussen zichtbaarheid en hoogte van het lichaam. Wel lijkt het mij gevaarlijker indien je onder heggen e.d. verdwijnt met je ligfiets. Maar niet iedere ligfiets is laag.
* snelheid: ook denkt volgens mij bijna iedereen dat je alleen maar heel hard kunt op een ligfiets. Ik ben een ligfietser die langzamer dan de meeste serieuze rechtopfietsers fietst. Mijn gemiddelde snelheid ligt rond 13 km/uur. Lijkt mij niet zo snel?
LHTJoost schreef:
jpost0760 schreef:Volgens mij is de werkelijke hoofdreden niet dat er nadelen aan het ligfietsen zitten (ja die zijn er wel), maar vooral omdat mensen kudde dieren zijn, die anderen in de kudde graag volgen.
Citaat is representatief voor de gemiddelde reactie van ligfietsers die stuk voor stuk denken dat ze de enigen zijn die nadenken over de keuzes die ze maken. Blijkt nog het meest uit het woord "bukfiets" dat echt niet door "ons kuddedieren" bedacht is.

Leuke fietsen die ligfietsen!
Dat is niet wat ik bedoel.
Die mensen kiezen wel bewust voor een racefiets, mtb, ebike, ..., maar niet voor een ligfiets of 'gewone' fiets.

Een voorbeeld. Op mijn werk is een fietsgroepje ontstaan, met als doel eens in de maand samen te fietsen en eind van de zomer de Ventoux te beklimmen.
Nu hebben mijn collega's bijna allemaal een nieuwe fiets uitgekozen, maar niet een, op ikzelf na, heeft ook maar 1 seconde overwogen een ligfiets te nemen. En dat komt volgens mij doordat mensen elkaar graag kopiëren en ook graag bij een groep willen horen.
Oftewel, ze kiezen een gewone (race)fiets. Lekker veilig, lekker makkelijk (want op elke straathoek verkrijgbaar) en je past mooi in het groepje.
Daar is niets mis mee, maar het heeft nagenoeg niets te maken met de zogenaamde werkelijke nadelen van een ligfiets, behalve dat je ze bijna nergens kan kopen.
Vervolgens denken ze wel na over het merk, welke groep erop moet, wielsetje, kleding, enz. Kortom, ze denken heus na over een fiets.

Vervolgens komt men wel in aanraking met het fenomeen ligfiets. Op een feestje, bij het verkeerslicht war een ligfietser staat te wachten, op een forum, ...
Pas dan gaat men echt nadenken waarom ze geen ligfiets hebben gekozen. En dan worden er ineens allemaal nadelen verzonnen, of vooroordelen herhaald, waarvan elke ligfietser weet dat ze niet of slechts gedeeltelijk waar zijn.
We zien dat hier in dit topic ook weer.

Vervolgens worden die vooroordelen door andere weer overgenomen en ook door mensen die wellicht wel een ligfiets overwegen. Sommigen zullen daardoor misschien dan niet meer een ligfiets kiezen.

Er zullen vast mensen zijn die wel een goede overweging hebben gemaakt, maar over het algemeen worden alleen de vooroordelen genoemd als reden waarom men niet ligfietst. De oorzaak daarvan, ligt naar mijn mening, bij het 'kudde gedrag' (elkaar kopiëren, niet willen opvallen) en het feit dat er weinig ligfietsshops zijn. Dit zorgt er vervolgens voor dat anderen deze nadelen weer overnemen en vervolgens ook niet voor een ligfiets kiezen.

Overigens is het elkaar kopiëren heel nuttig. Stel je voor dat we bij elk dingetje weer zelf het wiel zouden moeten uitvinden. Iedereen, ook ligfietsers, doen dit. Bijna iedere ligfietser rijdt tegenwoordig ook op een massa product, al zijn het kleine series. Slechts in een heel enkel geval bouwt zelf iemand zijn fiets (of laat bouwen) naar zijn eigen ontwerp. En zelfs dan worden er zaken 'zomaar' overgenomen, omdat je ze eerder gezien hebt bij anderen.
jpost0760 schreef:Een voorbeeld. Op mijn werk is een fietsgroepje ontstaan, met als doel eens in de maand samen te fietsen en eind van de zomer de Ventoux te beklimmen.
Nu hebben mijn collega's bijna allemaal een nieuwe fiets uitgekozen, maar niet een, op ikzelf na, heeft ook maar 1 seconde overwogen een ligfiets te nemen. En dat komt volgens mij doordat mensen elkaar graag kopiëren en ook graag bij een groep willen horen.
Maar waar baseer je dat dan op? Heb je je collega's ernaar gevraagd? Je kunt namelijk best nog een andere reden bedenken, je noemt hem zelfs in je bericht twee keer:
[..] behalve dat je ze bijna nergens kan kopen.
Er zijn al heel veel redenen genoemd waarom mensen geen ligfiets nemen. Jij noemt dat vooroordelen, en het kan best zo zijn dat veel van die redenen niet kloppen (of niet voor iedereen, of voor alle ligfietsen). Desalniettemin zijn ze dan wel voor de mensen die dat denken een reden om af te zien van een ligfiets. Daar hoef je dan toch niet zelf een nieuwe reden, kopieergedrag, voor te verzinnen?

Carl
jpost0760 schreef:Dat is niet wat ik bedoel.
Dan zou ik je aanraden in het vervolg je woorden wat zorgvuldiger te kiezen.

Nu versterk je voor "de buitenwacht" alleen maar het beeld van ligfietsers als zelote mafkezen.
Ja, maar waarom dragen mensen dan redenen aan die niet kloppen? Waar komen die vandaan?
De oorsprong/oorzaak daarvan is volgens mij de werkelijke reden dat men geen ligfiets koopt. Daarom 'verzin' ik het kopieer gedrag en dat je ze bijna nergens kan kopen.

Ik zie gewoon dat men van ligfietsen afziet op basis van vooroordelen, of simpelweg omdat men er niet over nadenkt, of men niet wil. Dat moet toch ergens vandaan komen, lijkt me. En dat heeft heel vaak weinig te maken met de werkelijke nadelen van het ligfietsen.
Natuurlijk zijn soms de werkelijke redenen wel meegenomen en er zijn tal van situaties waar een ligfiets ook inderdaad niet handig is, maar dat heb ik in mijn eerste post al beschreven.

Wat is volgens jou de oorzaak dan, van deze vooroordelen en werkelijke reden dat men geen ligfiets koopt?
In mijn geval, voorlopig waarom niet. Een fiets meer in onze schuur. Met de vrouw fietsen of met iemand anders wat ontspannen rond toeren wordt nog onhandiger. Zo'n fiets pak je niet even snel voor een boodschapje te doen, maar dat zou misschien mee kunnen vallen.
Wat is volgens jou de oorzaak dan, van deze vooroordelen en werkelijke reden dat men geen ligfiets koopt?
Ik denk dan aan: ze zijn wat in de hogere prijsklasse, dus wil je ze wegzetten beschermd tegen de natuurelementen en fietsendieven. De meeste mensen die in stedelijk gebied wonen hebben die plaats niet.
jpost0760 schreef:Ja, maar waarom dragen mensen dan redenen aan die niet kloppen? Waar komen die vandaan?
De oorsprong/oorzaak daarvan is volgens mij de werkelijke reden dat men geen ligfiets koopt. Daarom 'verzin' ik het kopieer gedrag en dat je ze bijna nergens kan kopen.

Ik zie gewoon dat men van ligfietsen afziet op basis van vooroordelen, of simpelweg omdat men er niet over nadenkt, of men niet wil. Dat moet toch ergens vandaan komen, lijkt me. En dat heeft heel vaak weinig te maken met de werkelijke nadelen van het ligfietsen.
Natuurlijk zijn soms de werkelijke redenen wel meegenomen en er zijn tal van situaties waar een ligfiets ook inderdaad niet handig is, maar dat heb ik in mijn eerste post al beschreven.

Wat is volgens jou de oorzaak dan, van deze vooroordelen en werkelijke reden dat men geen ligfiets koopt?
Het is allemaal een kwestie van perceptie en omgevingsmilieu.

Ik heb nog nooit op een ligfiets gereden. Ik leefde in de veronderstelling dat het een aparte kunst was die je je eigen moet maken 'opnieuw leren fietsen'.

Ook ik heb een ordinaire racefiets aangeschaft toen de beklimming van de ventoux als doel gesteld werd. Ligfiets overwogen? Geen seconde.
Als iemand het mij voor had gesteld had ik de volgende onzin redenen genoemd:
1. lauren ten dam rijdt niet op een ligfiets.
2. de rest van de groep rijdt op een gewone fiets, ik wil hen verslaan met hetzelfde soort materiaal.
3. ik dacht dat je er niet mee kon klimmen (nog steeds twijfel ik aan het plezier van klimmen met een ligfiets, ik snap dat je er een lichtverzet op kan zetten. Maar a la danseuse zie ik niet zo snel voor me, liggend in je eigen zweet :wink: )

De meest voor de hand liggende reden dat weinig mensen een ligfiets kopen lijkt mij simpel weg de drempel naar het overgaan naar een andere fietshouding waar men nog niet mee bekend is. c'est ca.

Het valt een beetje in straatje: wat de boer niet kent...
Ik ben zowel een ligfietser als rechtop/bukfietser. De voordelen zijn al eerder genoemd, comfort, sneller, betere wegligging, minder kans om over de kop te gaan, je hebt maar twee grote banaantassen ipv vier. Opvallender, dus auto's rijden met een grotere boog om je heen.

Nadelen: Klimmen met de ligfiets gaat, maar langzamer en je gebruikt andere spieren. Je moet idd opnieuw leren fietsen. Honden vinden je aantrekkelijker en in sommige streken wordt men handtastelijk en word je van de fiets gesleurd. In de stad ben je minder wendbaar en zichtbaar, onverhard bergop moet ik eerder afstappen.
Michaël schreef: Het is allemaal een kwestie van perceptie en omgevingsmilieu.

Het valt een beetje in straatje: wat de boer niet kent...
Dat is toch eigenlijk niet zo heel ver van wat ik ook beweer?

Men ziet nu eenmaal overal gewone fietsen, ze heten niet voor niets gewoon. Dus de meesten overwegen niet of nauwelijks iets anders.
Alleen, dan worden er 'non' redenen verzonnen, of overgenomen van anderen. Dat is wat ik aan het verhaal toevoeg. Maar die redenen zijn eigenlijk helemaal niet waarom men niet ligfiets, maar een gevolg van het niet overwegen, of horen zeggen.
jpost0760 schreef: Dat is toch eigenlijk niet zo heel ver van wat ik ook beweer?
Inderdaad, ik ben het ook niet oneens met je :D
Dit is wat mij betreft helemaal waar:
jpost0760 schreef: Ik zie gewoon dat men van ligfietsen afziet op basis van vooroordelen, of simpelweg omdat men er niet over nadenkt, of men niet wil. Dat moet toch ergens vandaan komen, lijkt me. En dat heeft heel vaak weinig te maken met de werkelijke nadelen van het ligfietsen.
Ik quote/reageerde op jou omdat ik vind dat jij heel terecht vraagt wat de werkelijke reden is dat men geen ligfiets koopt :)
De tovenaar schreef:
Nadelen: in sommige streken wordt men handtastelijk en word je van de fiets gesleurd.
oei.....in welke streek heb je dat voorgehad???
trouwens eens jou site bekeken, jij hebt al heel mooie dingen gezien moet ik zeggen, knap hoor!!
Marco Meijerink schreef: * Fietsen zijn te zwaar
LOL
* Onverhard vind ik het een ramp. Het kan wel, maar het kan ook met een driewieler. Wil nog niet zeggen dat het ervoor gemaakt is.
Kwestie van een 2x26"-fiets, brede banden en voldoende ervaring. Maar zelfs met mijn vorige vakantiefiets heb ik heel wat bospaadjes, gravelwegen en andere toestanden gereden. En dat was toch echt een asfaltracer met klein voorwiel en 35 mm slicks.
* Je kan niet lekker achter elkaar fietsen en elkaar uit de wind houden
Tuurlijk kan dat wel. Het effect is alleen minder omdat een ligfiets sowieso veel minder wind vangt.
* Lastig te bepakken, gewicht is moeilijk te verdelen.
Beter juist. Gebruik alleen banaantassen ipv tassen die voor traditionele fietsen ontworpen zijn. Mijn nieuwe fiets heeft niet eens een bagagedrager nodig om 75 liter tasruimte kwijt te kunnen. Als je dan de zware dingen in de neus van de banaantassen stopt, zit het zwaartepunt mooi laag midden tussen de wielen.
* Kwaliteit van veel ligfietsen laat te wensen over
Over welke fabrikanten heb je het dan? Dat is namelijk nou niet echt de reputatie van Challenge en Nazca. En als je een vakantiefiets zoekt, wil je er een van deze twee fabrikanten.

Groetjes,

Walter - Challenge
waltertje schreef:
* Je kan niet lekker achter elkaar fietsen en elkaar uit de wind houden
Tuurlijk kan dat wel. Het effect is alleen minder omdat een ligfiets sowieso veel minder wind vangt.
En ik bedacht me net: als je toch al op een ligfiets rijdt, waarom zou je dan nog uit de wind willen rijden? ;-)
johnny-vs schreef:
De tovenaar schreef:
Nadelen: in sommige streken wordt men handtastelijk en word je van de fiets gesleurd.
oei.....in welke streek heb je dat voorgehad???
trouwens eens jou site bekeken, jij hebt al heel mooie dingen gezien moet ik zeggen, knap hoor!!
Dat was op de Balkan (Montenegro), dus als je van wat avontuur houdt vooral daar heen gaan en niet naar Frankrijk :wink:
Zelf jaren ligfietsen gehad en gebruikt:

plus:
woon-werkverkeer
35% minder energiegebruik
comfortabel liggen
heerlijk soezend in de zon
vakantie op vlak terrein
positieve reacties van (vooral) kinderen


min:
hagelbui (niet zo vaak)
wegrijden helling-op is hopeloos
tegen hagen en muurtjes aankijken (Engeland)
negatieve reacties van (ook weer) kinderen
partner op bukfiets kon niet uit-de-wind rijden
achtervolging door honden: niet zo leuk, een bouvier op ooghoogte!

Koos
Koos Leek schreef:Zelf jaren ligfietsen gehad en gebruikt:
positieve reacties van (vooral) kinderen
achtervolging door honden: niet zo leuk, een bouvier op ooghoogte!
De beste reacties krijg je in de USA, met name onder latino's in LA.

Honden vinden je inderdaad veel aantrekkelijker, heb heel wat honden heel hard het erf zijn aflopen. Gelukkig ligt je topsnelheid een stuk hoger dus ben je ze zo weer kwijt.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet meer mijn ligfiets op vakantie meeneem. Mijn lage Optima Baron is daar ook wat minder geschikt voor.
Met name klimmen gaat trager (bij mij tot zo'n 20 minuten per klim), alhoewel dat wel verschilt per persoon. Steile hellingen kom je wel boven (o.a. Stelvio en Mortirolo en hellingen in Engeland tot 25% gefietst met een ligfiets), maar door kleine verzet rij je minder snel.