Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank: laden tijdens gebruik. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Powerbank: laden tijdens gebruik.

De tovenaar schreef:Volgens mij overdrijf je een beetje, 5400/500=10,8 :wink:
Maar hij gaat 'm toch never nooit niet vol krijgen :) Er is sowieso een verlies van ca 30% door die extra keer laden.

Frank
Hij hoeft toch ook niet vol?
eindgebruiker schreef:Hij hoeft toch ook niet vol?
Je wil geen batterij met een batterij laden, da's zeer bijzonder inefficiënt.
Maar het wordt pas echt zinloos als je die batterij niet eens goed kunt opladen. Het vermogen dat je bij elkaar fietst wordt niet groter met de opslagcapaciteit, het gewicht neemt wel toe.
Als je 11A (of 7A) nodig hebt zul je sowieso aan het stopcontact moeten.

Frank
marcelwingelaar schreef:Ik zie dat dit app een capiciteit heeft van 5.400mAh,

Je moet je zelf even afvragen hoeveel je dynamo kan leveren, stel hij levert bij,
25Kmh maar 500mAh dan zou je dus 108 uur op deze snelheid moeten fietsen om hem compleet te laden,

108 uur maal 25km/h is 2700 KM
Ik weet niet waar jouw cijfers vandaan komen, maar ik kan met de combinatie: een Son naafdynamo, een Ixon IQ-lamp van BM en de Ride and Charge van BM in ongeveer 6 uur met een gemiddelde snelheid van 18 á 19 km/u vier NiMH-batterijen van 2100 mAh opladen.

Dus een 5400 mAh powerpack hoeft echt geen 108 uur te duren.

Gerd
Niet alleen de hoeveelheid Ampere is bepalend voor de capaciteit, maar ook het voltage waarop deze amperes worden afgegeven. NiMH heeft een voltage van 1.2 V, de meeste powerpacks geven 5V af. 1000 mAh van een NiMH batterij is dus hetzelfde als 240 mAh van een powerpack (even allerlei verliezen als gevolg van voltageverschillen/conversie buiten beschouwing gelaten).
Yep

rekenfoutje, maar dan nog veel te lang bij die snelheid :P
Interessant al die rekenkundige beschouwingen. :wink:
Maar volstrekt oninteressant voor mij.

Het enige wat ik wil:
- een bufferbatterij voor de GPS;
- oplaadbaar aan de naafdynamo;
- tegelijkertijd opladen en uitladen ( :lol: )
- oplaadbaar aan het net.

Het totale vermogen van de powerbank vind ik niet echt interessant. De Biological Reecharge (1600 mAh)die ik had, was in principe voldoende. Omdat die kapot was, en ik er wel meer opmerkingen op het apparaat had, zocht ik een andere oplossing.

En een oplossing die blijkbaar bij niemand is opgekomen, anders sla je niet aan het rekenen over hoe lang het duurt voordat je een powerbank vol fietst, is gewoon starten met een volle powerbank, opgeladen aan het net. En kom je onderweg een keer in de problemen, kun je hem altijd weer aan het net opladen.

Peter
Peter M schreef:Interessant al die rekenkundige beschouwingen. :wink:
Maar volstrekt oninteressant voor mij.Peter
Wie niet wil rekenen moet voelen :lol:
Omdat het zo aantrekkelijk en logisch lijkt en omdat de vraag in verschillende vorm telkens terugkeert was ik begonnen aan een kort stukje waarin in ik uitleg waarom de door jou voorgestelde schakeling geen goed idee is.
Met een héél klein beetje meerekenen, en dat kun je, dat weet ik, zul je het zeker snappen :wink:
Moet nu rennen, post het later vandaag.

Frank
Waarom een accupack én GPS aan de naafdynamo geen goed idee is.

Het lijkt zo aantrekkelijk: een groot accupack opladen aan de naafdynamo en daarmee gelijktijdig de GPS van stroom voorzien. Nooit meer dat lastige aan/uit gezeur van de GPS en altijd een voorraadje stroom voor andere apparaten.

Allereerst, het kán, de schakeling werkt als je een accupack hebt dat gelijktijdig kan opladen en stroom kan afgeven. Sommige accupacks kunnen dat. Maar het is afschuwelijk inefficënt.

Namelijk, bij de laden/ontladen cyclus van een accu gaat ca 25-30% van de energie verloren, merendeels als warmte. Dat wil zeggen, voor elke 100 Watt die je bij elkaar trapt krijg je maximaal 75 Watt terug, nog afgezien van andere verliezen zoals in de lader/gelijkrichter.

Met die resterende 75% uit het accupack voorzie je de GPS van stroom die daarmee z'n interne batterij gaat voeden. Wéér 25-30% verlies.
Van de geleverde 100 Watt (trap)vermogen is nu nog maar een klein deel beschikbaar. Namelijk 100 x 0,75 x 0,75 = 56,25 Watt. In de praktijk is het minder.

Daarnaast is het niet moeilijk om uit te rekenen dat een 10 of 11 Ampere accupack dagen nodig zal hebben om aan een naafdynamo op te laden, als het al ooit volledig geladen zal raken:
Accupack: 11 Ampere x 5 Volt = 55 Watt
Naafdynamo: afhankelijk van fietssnelheid, ca 3 Watt
Laadtijd, uitgaande van een niet bestaand, volledig efficiënt laadsysteem: 55 / 3 = 18,33 uur. En dan is er nog niets aangesloten dat gelijktijdig stroom verbruikt.

Conclusie, je trapenergie gaat voor meer dan de helft verloren. Daarnaast vervoer je een tamelijk zwaar en kwetsbaar apparaat.
Heb je werkelijk zo'n grote dagelijkse stroombehoefte, en/of blijf je lang buiten bereik van een stopcontact, dan kan een groot accupack de oplossing zijn, misschien zelfs wel meer dan één. Maar een accupack aansluiten op de naafdynamo en daar gelijktijdig een GPS mee laden is een heilloze weg.

Frank
Beetje mosterd na de maaltijd aangezien je al antwoord gekregen hebt.
Frank heeft gelijk, het is gruwelijk inefficient.
En toch doe ik het ook.....een bufferaccu is m.i. noodzakelijk want:
- Je wil een buffer accu voor je brakke Garmin
- Je fietst ook wel eens steil omhoog zodat je te weinig stroom levert
- Je kampeert wild zonder stopcontact en je wilt toch je usb-ledlampje aansluiten
- etc.

Kortom redenen genoeg. Maar omdat Frank gelijk heeft kun je beter een bufferaccu nemen zoals in de recente Forumslader want die schakelt slim aan/uit.

Bij mijn losse bufferaccu, 5000mah, moet ik hem eerst aansluiten aan GPS/Telefoon, dan aanzetten en dan pas aansluiten op voeding van transformator. Test dat even.

@Frank,
Ik denk dat menigeen gewoon die naafdynamo ziet draaien en en die 6v/3W als gratis stroom ziet die naar behoeven gebruikt kan worden. Gratis geld. Of dat dan inefficient is doet er niet zo toe, de zekerheid dat je altijd alles vol geladen hebt is belangrijker. Natuurkundig klopt je verhaal als bus.

Kwetsbaar? Ik gebruik transformator en bufferaccu tijdens "echt" mountainbiken. Tie wraps en frametasje en alles is weggewerkt.
willem12 schreef:Ik denk dat menigeen gewoon die naafdynamo ziet draaien en en die 6v/3W als gratis stroom ziet die naar behoeven gebruikt kan worden. Gratis geld. Of dat dan inefficient is doet er niet zo toe, de zekerheid dat je altijd alles vol geladen hebt is belangrijker.
Waarvan akte.

Peter
Hoe werkt dat trouwens bij een naafdynamo? Wat ik wel heb gemerkt dat er aanmerkelijk meer weerstand is als de lamp aanstaat, het wiel maakt aanzienlijk minder omwentelingen met de lamp aan als ik er een draai aangeef.

Hoe zit dat met een powerbank eraan gekoppeld, maakt dat ook nog wat uit (kleine bufferaccu tov een flinke powerbank), heb dat nog niet getest. :idea:
De tovenaar schreef:Hoe werkt dat trouwens bij een naafdynamo? Wat ik wel heb gemerkt dat er aanmerkelijk meer weerstand is als de lamp aanstaat, het wiel maakt aanzienlijk minder omwentelingen met de lamp aan als ik er een draai aangeef.
Ik ben blij dat u die vraag stelt :wink:

De hoeveelheid stroom uit een naafdynamo is geen vast gegeven maar wordt bepaald door de vraag. Hoe meer stroom er wordt gevraagd door aangesloten apparatuur hoe meer de dynamo zal leveren en dus hoe zwaarder je zult moeten trappen.

Het is makkelijk te verifiëren:
Hang je voorwiel los van de grond en geeft het een slinger. Afhankelijk van het merk naafdynamo loopt het onbelast redelijk tot goed rond.
Sluit, terwijl het wiel nog draait, de twee polen van de naafdynamo kort (= maximale belasting). Het wiel staat binnen de kortste keren stil.
Herhaal de proef maar plaats tussen de kortsluitdraden een weerstandje, een fietslampje bijvoorbeeld. Het wiel wordt afgeremd maar blijft veel langer doordraaien.

Een grote accupack met daaraan een GPS werkt zo inefficiënt dat je de kortsluitsituatie aardig zult benaderen. Maakt niet uit of de accupack vooraf is geladen of niet.

Frank
frank bueters schreef:Een grote accupack met daaraan een GPS werkt zo inefficiënt dat je de kortsluitsituatie aardig zult benaderen. Maakt niet uit of de accupack vooraf is geladen of niet.
Frank
Da's helder Frank, bedankt! Ga het tzt eens testen met wat powerbanks en gps-en :wink: Tussen de koplamp en de Kemo omvormer merkte ik al een groot verschil.

Hier nog wat schattingen/metingen uit de praktijk.
Met een Shimano naafdynamo, Kemo M172N naafdynamo en Garmin Monterra met 7,4W lipo accu kom ik ruw geschat op 1,25 W/h bruto energie bij een gemiddelde snelheid van 18 km/u. Dat is dus veel minder dan de 4W die wordt opgegeven (5Vx800mAh=4W). *)

Ik heb dit ingeschat ahv de battery doctor app op het apparaat. De GPS zelf verbruikt schat ik 1W/h, dus 0,25W blijft over om de batterij op te laden. Ik zou dus in theorie 30 uur moeten fietsen om een lege lipo te vullen. Of ruim een week om een 10A powerpack op te laden (zonder dat er nog een apparaat aanhangt) of ruim een dag om 4 AA battterijen te vullen.

*) Edit: Even opgezocht, heb een Shimano 2N-72 en die levert volgens de specs 6V/2,4W. Daar blijft dus effectief nog maar de helft van over.
De tovenaar schreef:Hier nog wat schattingen/metingen uit de praktijk.
Met een Shimano naafdynamo, Kemo M172N naafdynamo en Garmin Monterra met 7,4W lipo accu kom ik ruw geschat op 1,25 W/h bruto energie bij een gemiddelde snelheid van 18 km/u. Dat is dus veel minder dan de 4W die wordt opgegeven (5Vx800mAh=4W).
Het blijkt behoorlijk lastig om de stroom uit de naafdynamo te meten. Bij Son schijnen ze er een opstelling voor te hebben gemaakt met rijen lampjes die één voor één of in groepen kunnen worden in- en uit geschakeld (info van Marten).
Ik heb, in jeugdige overmoed, wel geprobeerd om het vermogen te meten met een universeelmeter en makita schroefmachine die het wiel aandreef, staat nog wel ergens op het forum. Maar doe geen moeite, het leverde weinig tot niets op.

Tot nu toe het meest nauwkeurig en bovendien tamelijk gemakkelijk in gebruik vind ik een appje op m'n smartphone dat het actuele stroomverbruik kan weergeven (CurrentWidget, android).

Frank
Jullie kennen deze werkjes ?

Fahrrad Zukumft:
http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
http://fahrradzukunft.de/1/labortest-nabendynamos/

en
Forumslader:
http://www.forumslader.de/12V-Automatik-USB.219.0.html

Dit draadje wordt trouwens goed gestolen ;) De vraag was of het kan: ja het kan.
Nu wordt het: kost het teveel energie ;)

Nu nog een discussie starten over hoe je een Openfietsmap Thema/Style voor Locus/Andromaps maakt en het wordt één grote brei. :)
Leuk om te lezen dat er weer wordt gerekend aan accu's icm met een naafdynamo. Ben ik zelf ook mee bezig geweest tijdens het bouwen van de "forumslader" http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=20156

Berekening capaciteit accu
Let er wel op dat je de juiste eenheden gebruikt. De capaciteit van een accu is vaak weergegeven in Ah of mAh. Dat zegt eigenlijk nog niets omdat je de spanning van je accu ook mee moet nemen. (wat JaapG als zei). Vermenigvuldig je accucapaciteit met de spanning (NiMH meestal 1,2 en Li-ion meestal 3.7) krijg je de capaciteit in Wh.

Bij accupacks wordt vaak de capaciteit in mAh of Ah genoemd, dis is vaak gewoon de capaciteit van de interne Li-ion accu, en zal je dus met 3,7 moeten vermenigvuldigen om op de capaciteit in Wh uit te komen.



Efficiency powerbank icm garmin gps
Frank heeft een punt dat het laden van accu's met een andere accu niet de meest efficiënte manier is. Ik weet dat in het geval van de forumslader het allemaal wel mee valt. De stroom die wordt netjes verdeelt tussen de accu en de verbruiker (in dit geval een Garmin eTrex 20) de stroom naar de GPS wordt meteen gebruikt, en de rest wordt opgeslagen in de accu voor later gebruik. Helaas heb je bij het opslaan in de accu wel het eerder genoemde verlies.

Je hebt dus een powerbank nodig de tegelijkertijd kan laden en ontladen (leveren). En die zó is gemaakt dat de stroom niet altijd via de accu gaat, maar ook direct naar de verbruiker gaat. (dit is met 99% zekerheid bij de forumslader het geval)

Als je een Garmin gps gebruikt die ook zelf batterijen kan laden(Monterra,Edge, en Oregon 600 met accupack) Ben je wel weer accu's met accu's aan het laden, en dan zou ik die optie uitschakelen(als dat kan).
lukeotto schreef:Als je een Garmin gps gebruikt die ook zelf batterijen kan laden(Monterra,Edge, en Oregon 600 met accupack) Ben je wel weer accu's met accu's aan het laden, en dan zou ik die optie uitschakelen(als dat kan).
De Monterra kan je direct aansluiten op de omvormer, je hoort alleen een piepje als er niets wordt opgeladen. NiMH AA's kunnen er ook in, die kan die echter niet opladen.
De Oregon 600 kan alleen de AA's opladen als er een accupack in zit, deze accupack is echter makkelijk zelf te maken mbv 2AA's en een plastic stripje die een schakelaartje indrukt. Met of zonder accupack, op de Oregon krijgt je altijd een hinderlijk scherm (apparaat schakelt uit na 30s zonder bevestiging om aan te blijven) zodat een bufferaccu gewenst is.
De tovenaar schreef:De Monterra kan je direct aansluiten op de omvormer, je hoort alleen een piepje als er niets wordt opgeladen. NiMH AA's kunnen er ook in, die kan die echter niet opladen.
De Oregon 600 kan alleen de AA's opladen als er een accupack in zit, deze accupack is echter makkelijk zelf te maken mbv 2AA's en een plastic stripje die een schakelaartje indrukt. Met of zonder accupack, op de Oregon krijgt je altijd een hinderlijk scherm (apparaat schakelt uit na 30s zonder bevestiging om aan te blijven) zodat een bufferaccu gewenst is.
Hypothese: als de Oregon 600 zich aan de dynamo/lader gedraagt als een USB apparaat dat niet zelf kan opladen dan zou het zo kunnen zijn dat het apparaat onderscheid maakt tussen netstroom waarmee hij eerst de interne batterijen laadt en stroom uit een accu oid waarmee hij de eigen batterijen passeert en de beschikbare stroom direct doorgeeft aan het GPS gedeelte. Dat zou 'm dan bijzonder geschikt maken om aan te sluiten op een externe accu, i.e. accupack /hypothese

Frank
frank bueters schreef:
De tovenaar schreef:Volgens mij overdrijf je een beetje, 5400/500=10,8 :wink:
Maar hij gaat 'm toch never nooit niet vol krijgen :) Er is sowieso een verlies van ca 30% door die extra keer laden.

Frank
Ik had zelf altijd begrepen dat het overzetten van energie naar de gps garmin een energieverlies teweeg brengt van 20%. Dit kan natuurlijk van de omstandigheden afhangen en de kwaliteit van de powerbank. Veel mensen houden hier in de berekening geen rekening mee, waardoor ze denken dat de power bank niet correct functioneerdt of een lagere capaciteit heeft dan beschreven. Dit is dus niet het geval.

Zelf heb ik vorige week een GP powerbank gekocht op www.powerladers.nl en ben daar zeer tevreden mee. Heb bijna de hele week gefietst (redelijk weer voor de tijd van het jaar!) en een aantal keren moeten opladen onderweg. Eigenlijk vooral gestest voor als ik in het voorjaar op fietsvakantie ga. Zeker aan te raden!