Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
Ik vraag me altijd af of het niet vermoeiend is je benen de hele tijd zo in de hoogte te houden? Je spieren zullen er wel aan wennen, maar toch, moet je je niet de hele tijd inspannen om te zorgen dat ze niet naar beneden zakken? Of zitten er klikpedalen o.i.d. op?
Gewoon niet cool, niet sexy, ik associeer ze met bebaarde jaren 70 figuren, irritante leraren exacte vakken, macrobioten, milieufanaten etc. Die fietsen met zo'n kast eromheen (bananen) zijn nog minder cool. Het ziet er niet uit. Ongetwijfeld hartstikke handig, praktisch en fijn maar ja dat zijn bergschoenen, afritsbroeken en joggingpakken ook maar ja daar wil ik ook niet al te veel in worden gezien etc.

Kortom waarschijnlijk gevalletje 'verkeerde' marketing, of ik behoor gewoon niet tot de doelgroep van de verkopers...of ergens in mijn jonge jaren is de verkeerde associatie gelegd die ik nu niet meer uit mijn hoofd krijg..Misschien moet één of ander stijlicoon eens op zo'n ding aanschaffen.. :D
Spinnetje schreef:Gewoon niet cool, niet sexy, ik associeer ze met bebaarde jaren 70 figuren
ik wist nog niet dat de seksualiteit van het voertuig ook een factor was :D
Even gewacht met reageren tot de discussie op gang kwam.

Zelf fietste ik jaren rechtop totdat lichamelijke ongemakken het plezier in het fietsend op vakantie zijn de boel dreigden te verpesten. Op dat moment werd het ook tijd voor een nieuwe fiets, weer een recht-op op maat zoals de vorige, maar dan met Rohloff en riem, of toch wat anders, een ligfiets bijvoorbeeld.
Prijs, je kan van beide het zo gek maken als je zelf wilt, voor wat een reisfiets met rohloff en riem kost kun je een hele knappe ligfiets kopen, (zonder Rohloff en riem), dat is dus geen issue meer.
Opnieuw leren fietsen. In het verleden (een jaar of 20, 25 geleden) Paul Voerman was net afgestudeerd en begonnen met Challenge eens proefgereden op een van zijn eerste modellen. Wat me daarvan bij gebleven was, dat gaat hem niet worden, voor mij te onstabiel.
Echter in 2010 is daar ook een trike bijgekomen, en ook nog eens een die je op kan vouwen en achterin een Smart past (Wel zonder bagagedrager maar toch) Voordelen van een trike, omvallen is zeker bij lage snelheden bijna onmogelijk, altijd een stabiele stoel bij je, het comfort van een "gewone" ligfiets en zo zijn er nog wel een paar.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, zo is de fiets zeker 6 kilo zwaarder dan een gewone reisfiets (Die van Walter laten we even buiten beschouwing). Dat maakt het klimmen ook wat zwaarder, doordat je echter niet om kan vallen is het ook mogelijk om met 4 km/u omhoog te fietsen. Je bent een stuk breder, en banden zijn niet overal te krijgen (20" en 24" wielen) voor accesoires als GPS en kilometertellertje en spiegel is het wat lastiger een plekje te vinden. Nat worden zoals vandaag, net zo nat als collega's op de gewone fiets, alleen niet aan de achterkant.
Als je gaat fietsen voor een mooi egaal kleurtje van de benen en armen, dan moet je geen ligfiets kopen, de onder/achterkant van de benen en armen zien bijna geen zon, daarentegen je neus wel.

Nu ongeveer 30.000 kilometer (9 kettingen en drie setjes tandwielen 9 buiten- en 3 binnenbanden) verder, woon-werk en 2 vakanties over de balkan hoor ik mezelf nog wel eens vragen, waarom heb ik dat niet eerder gedaan?


Wat vooroordelen betreft, dit is denk ik toch echt iets waar vooral wij nederlanders meer last van schijnen te hebben dan de mensen die ik onderweg in het buitenland tegenkom. Al moet ik wel zeggen dat vooral de mannen meer interesse hebben in de techniek van het apparaat dan in hoe het nu fietst. gefietst wordt daar uberhaupt weinig.

Waarom kopen mensen geen ligfiets, ik denk toch voor een deel dat je ze niet op de hoek van de straat koopt, het merendeel van de vakantiefietsers is de 50 gepasseert als ze deze manier van reizen ontdekken, en ik kan me voorstellen dat je dan niet meer zo makkelijk de overstap maakt.

Je moet dus blijkbaar wel over een paar randvoorwaarden beschikken.
(Die mogen jullie zelf verzinnen) (Als wereldfietser heb je er in ieder geval al 1)
Spinnetje schreef:Gewoon niet cool, niet sexy,
Dit hoor ik best vaak. Het begint me wel steeds meer op te vallen dat het eigenlijk altijd vrouwen van boven de 40 zijn die deze mening zijn toegedaan. Jongere vrouwen vinden het meestal juist spannend en interessant.

Groetjes, Walter
Spinnetje schreef:Gewoon niet cool, niet sexy ..
Nou, mocht ik ooit een ligfiets tegenkomen dan word ie zeker weten gelijk besprongen, wil er nl heel graag eentje proberen. En kan me ook goed voorstellen dat ik zal bezwijken want 't lijkt mij nl een fantastische fiets voor lange afstanden en dat maakt het toch wel zeer aantrekkelijk.
Ja, dat je iets meer opvalt dat spreekt me niet zo aan maar ach of je nu op een bepakte trekkingfiets, racer, mtb of fatbike zit .. men wil sowieso graag een praatje met je maken en vaak geeft dat alleen maar leuke momenten en contacten.

Wat ik juist onaantrekkelijk vind zijn die nogal lompe VSF fietsen met 6 glimmende Ortliebs, grote Brooks zadels en die slingerend een helling opkruipen. Dat is toch niet om aan te zien, dat moet toch beter kunnen??

Nee, geef mij dan maar een slanke racefiets met een paar strakgespannen mannenbillen erop of een no-nonsense bikepacker of een ligfietser dus want die zijn interessant dusss .. zeer aantrekkelijk. :wink:
jpost0760 schreef:Ja, maar waarom dragen mensen dan redenen aan die niet kloppen? Waar komen die vandaan?
In je reacties hoor ik het verdriet en onbegrip door: "waarom deelt niet iedereen mijn overtuiging dat de ligfiets geweldig is?"

Geef je strijd op, fiets lekker op je ligfiets en laat anderen zeggen dat je zo lekker eigengereid bent en met bewondering naar je unieke fiets kijken. Bedenkt dat ook verbazende of ogenschijnlijk negatieve reacties eigenlijk complimenten zijn.

En vul niet in dat het kuddegedrag is. Er zijn voldoende rationele redenen ( in ieder geval voor mij) om voor andere fietsen te kiezen.
waltertje schreef:Dit hoor ik best vaak. Het begint me wel steeds meer op te vallen dat het eigenlijk altijd vrouwen van boven de 40 zijn die deze mening zijn toegedaan. Jongere vrouwen vinden het meestal juist spannend en interessant.

Groetjes, Walter
ik ben<40 :shock:
Wat ik juist onaantrekkelijk vind zijn die nogal lompe VSF fietsen met 6 glimmende Ortliebs, grote Brooks zadels en die slingerend een helling opkruipen. Dat is toch niet om aan te zien, dat moet toch beter kunnen??
Eens, maar off topic :P
The Contraption Captain
Well over 100 years ago the bicycle realised its current form and it has remained largely unchanged ever since. However, there are some intrepid souls who refuse to accept this and who embrace alternative designs for human-powered wheeled vehicles. And by far the most popular alternative "bicycle" is the recumbent.

The recumbent strikes fear into the hearts of nearly every non-recumbent-riding cyclist. If you've ever seen a dog growl at a plastic bag caught in a shrub because the dog thinks it might be some kind of weird animal, then you understand the reaction. Cyclists all notice one another, so when we see something that looks somewhat like a bicycle yet places the rider in an odd position with his feet kicking at the air as if he's defending himself from an attacking eagle, we become confused and disoriented. And when animals (including humans) don't understand something they become angry and defensive.

However, Contraption Captains mean no harm, and they're simply operating machines they feel are superior to regular bicycles because they're potentially faster and they don't require the rider to sit on a narrow saddle. Of course, they also can't negotiate tight corners, they're heavy, they're difficult or impossible to lock to poles or bike racks, they're unwieldy and can't easily be stored in small apartments or offices, they don't climb hills well and they require big tall flags since they're below automobile bonnet level. Yet none of these things keep the Contraption Captains from polishing their helmet mirrors, combing their beards, packing a day's worth of supplies in their bum bags, and taking to the roads.
Van de enige echte Bike Snob...

Ik ben in deze discussie al een paar keer de term 'gewone fiets' tegengekomen. Waarom is die gewoon? Niet perse omdat dat 'gewoon' het beste ontwerp is. Toevallig is precies met een case study over de vroege ontwikkeling van fietsen de theorie van de 'Social Construction of Technology' groot geworden. Net als alle andere spullen die we gebruiken zijn de fietsen die we nu hebben het resultaat van een vage ontwikkeling die -als de wind anders had gestaan- net zo goed anders had kunnen uitpakken.
In die vroege ontwikkeling (toen alles nog mogelijk was) speelde de ligfiets bij mijn weten nog geen rol. Waarom niet? Tja, op een paard rijd je toch ook niet liggend? Nu er één vorm gestabiliseerd is, is het veel moeilijker om iets nieuws te introduceren. Het qwerty-toetsenbord is ook niet de beste oplossing, maar er zijn maar weinigen die iets anders proberen (ik denk dat er wel een correlatie zit tussen dvorak-typers en ligfietsers eigenlijk).
Persoonlijk ben ik wel ligfiets-curious, maar ja, ik heb een zwak voor de esthetiek van de klassieke randonneur, dus ik blijf nog wel een tijdje bukken denk ik.
LHTJoost schreef:
jpost0760 schreef:Ja, maar waarom dragen mensen dan redenen aan die niet kloppen? Waar komen die vandaan?
In je reacties hoor ik het verdriet en onbegrip door: "waarom deelt niet iedereen mijn overtuiging dat de ligfiets geweldig is?"

Geef je strijd op, fiets lekker op je ligfiets en laat anderen zeggen dat je zo lekker eigengereid bent en met bewondering naar je unieke fiets kijken. Bedenkt dat ook verbazende of ogenschijnlijk negatieve reacties eigenlijk complimenten zijn.

En vul niet in dat het kuddegedrag is. Er zijn voldoende rationele redenen ( in ieder geval voor mij) om voor andere fietsen te kiezen.
Mijn frustratie komt niet weg uit het niet kiezen voor ligfietsen, dat heb ik wel afgeleerd na 11 jaar ligfietsen.

Er zitten heus nadelen aan het ligfietsen en die zijn rationeel te onderbouwen, maar de discussie begint steevast met zogenaamde rationele redenen die gewoon niet waar zijn, oftewel vooroordelen. Vervolgens gaan ligfietsers die weer weerleggen, maar dat breng ons, naar mijn idee, geen stap dichter bij het antwoord op de vraag waarom je zo weinig ligfietsen ziet. Dat vind ik frustrerend.

Die vooroordelen moeten ergens vandaan komen en daar probeer ik een eigen draai aan te geven, met kopieer gedrag, niet willen opvallen enz. Dit is vast niet compleet en wellicht niet helemaal correct.
Vervolgens zie je ook andere antwoorden verschijnen, met redenen die volgens mij ook veel meer te maken hebben met de reden waarom je zo weinig ligfietsen ziet. En die antwoorden hebben vaak te maken met het gevoel.

Daar is helemaal niets mis mee, ieder mens (dus ook ligfietsers!) kiezen op gevoel, al dan niet in relatie tot 'de kudde, samenleving, clubje, vereniging', of hoe je het ook wilt noemen. Dan worden vaak achteraf 'rationele' redenen aan toegevoegd, om de keuze te onderbouwen, maar die kloppen vaak niet en zijn eigenlijk ook helemaal niet de rede voor een bepaalde keuze.
Natuurlijk zijn er ook rationele redenen te verzinnen, die hier ook door (ex)ligfietsers (dus niet alleen!) aangedragen worden, maar dat is slechts een (klein?) deel van het antwoord op de vraag waarom men zo weinig ligfietsen ziet.
@jpost: maak het klein...en laat het los :wink:
Nog even over klimmen; een paar keer in deze discussie komt de aanname voorbij dat ligfietsen minder goed zouden klimmen dan traditionele fietsen. Wel, dat klopt - als je er mee probeert te klimmen alsof het een racefiets is op een korte helling. Klimmen op de ligfiets vraagt een heel andere techniek, met meer focus op ademhaling en souplesse. Als je die techniek eenmaal beheerst en er op getraind bent, zijn de rollen opeens omgedraaid.

Walter - klimfreak
Spinnetje schreef:Gewoon niet cool, niet sexy
Afbeelding
En deze is speciaal voor Yopie :-)

Afbeelding

(Hier is een vrouw mee naar de zuidpool gereden. Ze had wat tegenwind.)
eindgebruiker schreef:En deze is speciaal voor Yopie :-)

Afbeelding

(Hier is een vrouw mee naar de zuidpool gereden. Ze had wat tegenwind.)
Dat is gewoon een hele VETTE fiets. En ze was er eerder dan haar mannelijke concurenten die op een gewone vette-fiets fietsten.

Dit overigens de mijne in vakantieuitrusting Afbeelding
urje schreef:Ik ben in deze discussie al een paar keer de term 'gewone fiets' tegengekomen.
Omdat bukfiets een raar woord is, en zitfiets... ook. :wink:

Carl
eindgebruiker schreef:En deze is speciaal voor Yopie :-)

Afbeelding

(Hier is een vrouw mee naar de zuidpool gereden. Ze had wat tegenwind.)
@Eindgebruiker, retecool! Daar zou ik maar wat graag een testritje mee willen maken: minder geweld aan je armen, geen blauwe plekken meer door het vele vallen en vooral vermoed ik dat je op deze manier veel meer kracht in je benen hebt, wat zal dat lekker gaan!
En bij erge kou kan je ook gewoon een slaapzak om je heen wikkelen, heerlijk! ja dat zie ik wel zitten. :D
Je hebt ook altijd een stoel bij je, je draait de fiets uit de wind en zo wordt de welverdiende koffie nog lekkerder. Åj, ik heb geloof ik de verkeerde fiets uitgezocht, fy fan! :wink:
Vraag me wel af hoe het rijdt over hobbels/obstakels want je zit wel lekker in je stoeltje maar je kunt niet ff uit het zadel komen om zo de klappen op je rug een beetje te vermijden.
Die drager ziet er trouwens ook apart uit.
En zaten die andere twee op gewone fatbikes? Cool, ik kan nu de Zuidpool over!
Ik fiets nu bijna 14 jaar op een ligfiets, ga er voor de tiende keer mee op vakantie (soms met twee, soms alleen, nu met drie). Voor dat je denkt dat het alleen maar Nederland is, nee, Schotland, Engeland, België, Frankrijk,....
Voor MIJ is het het meest ontspannen vervoermiddel voor naar werk en op vakantie.
Bram Moens van M5 heeft niet voor niets zijn merk als M5 gekozen: Meer Meters Met Minder Moeite.
Tuurlijk wordt ik wel eens moe van ligfietsen, maar dan wel van alle vooroordelen die, over het algemeen, ongefundeerd zijn op halve leugens, gekleurde waarnemingen en zo voort.
Verder moet je zelf kiezen wat je prettig vind om op te rijden en voor al geen ligfiets gaan proberen om te bewijzen dat het niets is: self fullfilling provecy.
Ga zoals je wilt op de fiets die je zelf kiest.
Op mijn werk zijn meer vakantie fietsers; de discussie over wat voor soort fiets hebben we daar inmiddels gehad. Er zijn op het werk meer ligfietsers. We hebben de gesprekken nu eerder over routes en bestemmingen, hoe er te komen en materiaal wat je mee neemt voor het kamperen. De fiets die het draagt is allang niet meer van belang, daar zijn we wel uit, dat maakt niet uit: wat een buk/zit fiets kan, kan een ligfiets ook en anders om. Dus waarom daar nog adem aan besteden maar het hebben over de dingen die juist het genoegen van de fiesttrektocht geven.
De vraag: "hoe komt het dat...."is dan net zo relevant als waarom rijden er niet meer mensen in een drie wiel auto; dat scheelt toch wel weer 25% rubber op de weg. Dan kan je dezelfde argumenten langs zien komen: niet veilig, vragen om commentaar, niet sexy,.... allemaal echt lekker belangrijk.
Nogmaals, voor dat je nu in de toetsen schiet, bedenkt wat JIJ prettig vind om te gebruiken en fiets er op. Als je na denkt over een ligfiets, ga dan proberen op de Ligfietsopstapdagen: kijk http://ligfietsopstapdag.nl/

Groet Erik
(kijk maar naar mijn onderschrift :D :D :D )
Ik wijk een beetje af van de vraag van de topic starter, maar volgens mij is de roeifiets nog niet genoemd in deze discussie. Hoe doet zo'n fiets het op de schaal van sexuele aantrekkelijkheid en coolheid?

Want dit type fiets lijkt mij best interessant om de reden dat ik de ligfiets een wat beperkte hoeveelheid spieren vind aanspreken.
Okee dan, nog een theorie :)

Zou het niet gewoon heel cultureel bepaald zijn? In Nederland leert niemand fietsen op een ligfiets, wordt niet naar de lagere school en middelbare school gefietst op een ligfiets, en ook als je gaat stappen in je studententijd doe je dat niet op een ligfiets. De norm is dus een 'normale' fiets. En zoals t in Nederland ook niet voor de hand ligt de dag met een warme maaltijd te beginnen (wat misschien best verstandig zou zijn), zo ligt het ook niet voor de hand voor een ligfiets te kiezen, of daar zelfs maar aan te denken als je een fiets aanschaft. Daar valt niet tegenop te rationaliseren. Ik zou bijna denken dat deze vraag voer voor antropologen is...

Roef (die ook nog nooit heeft overwogen voor een ligfiets te gaan)