Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colombia: Alto de Letras - Forum Wereldfietser

Colombia: Alto de Letras

Ik wil in het voorjaar in Colombia fietsen, onder meer om de Alto de Letras te beklimmen, een klim van 200m naar 3.700m. Plus daarna nog eventueel de afslag naar 4800m naar de Nevado del Ruiz. Dat is 4600m hoogteverschil in één aaneengesloten klim.
Wie kent deze klim en heeft hem ook al eens gedaan?
Zou dit het grootste hoogteverschil zijn die je in één aaneengesloten klim kunt doen op deze aarde?
Afbeelding
Op kaart:
Afbeelding
Ha Jim,
Er zijn eerder mensen geweest die vanuit Manizales (aan de andere kant van La Esperanza) omhoog hebben gefietst. Volgens hem/haar/hen ligt de ingang van het Nationaal Park op 4050 meter. Daarna ziet het er ook erg prachtig uit.
Ik denk overigens wel dat dit het grootste hoogteverschil is wat er in één klim te fietsen is, totdat we weer iets hogers tegenkomen. :wink: Over de klim zelf weet ik niets.
Wow. Hoe acclimatiseer je daarvoor?
Travelmaster schreef:Wow. Hoe acclimatiseer je daarvoor?
Daar dacht ik ook aan. Het beste lijkt me al een tijdje hoog te zijn, dan snel af te dalen en de klim te doen.
Maar Jim kennende denk ik dat hij zijn mogelijkheden goed genoeg kan inschatten.
Leon
Met de stukjes afdaling in de klim erbij geteld, kom je aan 5000 hm op een dag. Dat is op zijn zachts gezegd best veel. Ik heb dat ooit een keer gedaan tijdens de Marmotte. Je moet dus best wel een stukkie kunnen fietsen om die uitdaging aan te gaan. Mij lijkt het wel leuk.

Om goed geaclimatiseerd te zijn, zou ik zo'n 5-7 dagen op 3000 m hoogte verblijven. Dan naar beneden rijden, een nacht goed slapen en dan de klim doen.
jimvandenberg schreef:Ik wil in het voorjaar in Colombia fietsen, onder meer om de Alto de Letras te beklimmen, een klim van 200m naar 3.700m. Plus daarna nog eventueel de afslag naar 4800m naar de Nevado del Ruiz. Dat is 4600m hoogteverschil in één aaneengesloten klim.
Wie kent deze klim en heeft hem ook al eens gedaan?
Zou dit het grootste hoogteverschil zijn die je in één aaneengesloten klim kunt doen op deze aarde?
Jim, als je deze in 1 keer doet zonder overnachting wel volgens het internet. Op één dag 126 km is voor velen al meer dan genoeg om dat ook nog eens bijna alleen maar klimmend te doen is denk ik teveel gevraagd. Zelf zou ik hem in drie dagen opknippen en er vooral van gaan genieten.
Wat een onderneming! Hoe bereid je je hier op voor?

Op climbybike nog meer moois, deze begint vanaf zeeniveau
http://www.climbbybike.com/climb.asp?co ... ainID=8349
kun je s'avonds nog een drankje aan het strand nemen ;)
Ja, lijkt me een hele uitdaging. Wij knippen hem inderdaad wel op in drieën, de derde dag denk ik zonder bagage, slapen op 3700m en eventueel klimmen naar 4800m, afhankelijk van hoe we ons voelen. Is net te doen qua acclimatisatie denk ik. Zo niet dan kunnen we zelfs onmiddellijk afdalen naar Manizales op 2000m.
Die hawaii is trouwens ook heel bijzonder, maar daar ga je niet zo gauw heen voor een fietsvakantie.
Ik ben jou niet, dus wat dat betreft moet je misschien niet al te veel waarde hechten aan mijn woorden, maar ik heb afgelopen zomer ook in Zuid-Amerika gefietst en ik zou je aanraden om de klim niet te onderschatten. Ik neem aan dat je al wel goed weet hoe je reageert op hoogte?
Voor mezelf zou ik dit pas doen na minstens een week acclimatiseren rond 3500-4000m. Maar ik acclimatiseer geloof ik vrij traag.

Ik ben ooit na een paar weken jungle (max. 1000m) 3 dagen naar 4300m gefietst (500 naar 2200; pauzedag; 2200-4300). En ik voelde me zo buitengewoon beroerd daarboven dat ik eigenlijk af had moeten dalen, maar ik te duizelig was om dat te durven. (ondertussen was het ook donker). Ik heb toen bijna de hele nacht buiten adem wakker gelegen. De volgende dag ging het wel iets beter en gelukkig kon ik afdalen naar 4000m. En dat zou ik je graag besparen.

Qua hoogtemeters is dit misschien de hoogste, maar wat mij betreft tellen hoogtemeters op hoogte wel wat zwaarder. Rond zeeniveau klim ik makkelijk 500m/uur met bagage, maar rond de 5000m had ik al moeite met 150m/uur.

Toen ik daar was was het park gesloten wegens vulkanische activiteit. Houd daar dus rekening mee.



Er is daar overigens langs de zuidkant van de berg ook een mooie, maar lastige onverharde weg. Langs Toche of iets dergelijks. Dat is tussen Ibague en Salento. Die andere wegen zijn vrij druk, dus wat minder mooi fietsbaar.
Ik heb een keer een Nepal gewandeld en ik kan met het volgende heugen over acclimatiseren op hoogte:
Je kan in een keer naar 3000 m hoogte toe zonder te hoeven acclimatiseren.
Vanaf deze hoogte mag je maar maximaal 300 per dag stijgen in je slaapplaats. Je mag wel hoger komen overdag maar je slaapplaats mag elke dag maar een beetje stijgen. Om van 3000 naar 5000 te komen en daar kunnen blijven overnachten ben je dus rap een week bezig. Uiteraard is ook nog persoonsgevoelig en je moet goed naar je lichaam blijven luisteren.

Als je de klim in etappes doet en niet op de top wil slapen dan zou je bijvoorbeeld in 2 etappes naar 3000 kunnen fietsen. Vervolgens een dag rust en de dag daarna naar de top en weer terug naar 3000. Als je echt op 4800 meter hoogte wil overnachten moet je dus wel veel tijd nemen om je slaapplaats hoogte op te bouwen.
De Medische commissie van de NKBV (link) noemt 2500 meter als ondergrens. En ik heb in mijn bergsportcarriere ook 1 keer een geval van hoogteziekte (in dit geval longoedeem) op iets boven de 2500 meter meegemaakt. Je kunt op de site van de NKBV ook een boekje downloaden over het reizen op hoogtes.

Of je last van hoogteziekte krijgt, kun je niet heel goed voorspellen op basis van eerdere ervaringen, heb ik ooit geleerd.
Hoi Jim

Wij hebben deze gedaan tot de afslag op ongeveer 4000 mtr. daarna door naar Murillo. Vanuit Honda tot 3 km na Padua, is het volgens mijn vdo computer (sorry geen gps) 3400 mtr klimmen, we hebben bij een wegrestaurant geslapen. Daar vandaan is het 2700 mtr klimmen naar een school voor laguna negra, je zit dan op een officieele hoogte van 3710 mtr (tourtk) De volgende dag zijn wij door het park naar Murillo gereden weer 1410 mtr klimmen. Voor meer info kan je me een pb sturen, veel plezier, het is een mooie tocht. Let wel, het is best hoog