Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste paklijst - Forum Wereldfietser

Eerste paklijst

Over 25 dagen ga ik voor het eerst op vakantie met de fiets. Heb er erg veel vind in alleen zit nog te kijken wat ik wel een niet mee moet nemen. Dus als jullie er even naar willen kijken en dan tips of aanmerkingen hebben, hoor ik het graag.

We gaan met zijn 3e. We gaan naar Tallinn via de noordelijke route. Duitsland, Denenmarken, Zweden, Finland en tenslotte Estland. We denken er ongeveer 5 weken over te doen. Dit zijn de dingen die ik denk ik nodig te hebben:

Kleding
2 Fleece vesten
2 Shirt voor bij de tent
2 Fietsshirts
2 Afritsbroeken
2 Fietsbroeken met zeem
3 Onderbroek
2 Korten sokken
Lange sokken
Helm
Pet
Shimano SPD schoenen
Fietshandschoenen
Fietsbril
Regenbroek + jas
Slippers
Zwembroek

Koken
Vango gasbrander
Gasblik
2 soorten gasadapters
Bo-camp 4-delige pannenset
Spateltje
Snijmes
Beker
Mok
Diep en ondiep bord
Vork, mes, lepel
Aansteker
Schuursponsje
Kruidenpotje
Olijfolie
Theedoek

Slapen
Vango Sabre 200
Sabre footprint
Slaapzak
Exped synmat LW 7 slaapmat
Exped covermat
Exped pompzak

Persoonlijk
Tandenborstel + tandenpasta
Gel
Scheerapparaat
Deo
Shampoo
Zonnenbrand
Deet
2 Handdoeken
Washandje
WC papier
Medicijnen

Elektronica
Iphone + oplader
Camera + oplader
Gps + oplader
Powerbank
Hoofdlamp
3x AAA Batterijen

Diversen
ID-kaart
Portemonnee
Pen + schrift
Sudoku
Oortjes
EHBO setje
Rugzak + Camelbak
Leatherman
Stoeltje

Eten
Opkikker (drink bouillon)
Thee
Cola
Dextro (druivensuiker)

Onderdelen/tools
Reserve band
BBB Inbus (3 meest voorkomende inbussleutels)
Ketting 9 speed
Remblokjes
Plaksetje
Pompje
Kettingolie
Duct tape
Tyraps
Spaken voor + achter
Spaken steller

Volgens mij zit ik op de goede weg met deze paklijst maar tips zijn altijd welkom!
Kleding
1 Fleece vest
1 Shirt voor bij de tent
1 Fietsshirts
1 Afritsbroek
1 Fietsbroek met zeem
3 Onderbroek
1 Korte sokken
Helm
Pet
Shimano SPD schoenen
Fietshandschoenen
Fietsbril
Regenbroek + jas
Slippers
Zwembroek

Koken
Vango gasbrander
Gasblik
2 soorten gasadapters
Bo-camp 4-delige pannenset
Spateltje
Snijmes
Beker
Ondiep bord
Vork, mes, lepel
Aansteker
Schuursponsje
Kruidenpotje
Olijfolie
Theedoek

Slapen
Vango Sabre 200
Sabre footprint
Slaapzak
Exped synmat LW 7 slaapmat

Persoonlijk
Tandenborstel + tandenpasta
Gel
Scheerapparaat
Deo
Shampoo
Zonnenbrand
Deet
2 Handdoeken
Washandje
WC papier
Medicijnen

Elektronica
Iphone + oplader
Camera + oplader
Gps + oplader
Powerbank
Hoofdlamp
3x AAA Batterijen

Diversen
ID-kaart
Portemonnee
Pen + schrift
Sudoku
Oortjes
EHBO setje

Eten
Opkikker (drink bouillon)
Thee
Cola
Dextro (druivensuiker)

Onderdelen/tools
Reserve band
BBB Inbus (3 meest voorkomende inbussleutels)
Remblokjes
Plaksetje
Pompje
Kettingolie
Duct tape
Tyraps
Spaken voor + achter
Spaken steller
Volgens mij kun je nog wel wat bezuinigen. Mijn ervaring is dat je toch meestal teveel meeneemt. Ik zou vooral nog kritisch kijken naar je kleding en je keuken spullen. Twee fleecen en twee afritsbroeken lijkt me veel. Een regenbuien heb ik eigenlijk nooit aan. Een lange fietsbroek kan in koudere omstandigheden wel handig zijn of anders pijpjes.

Verder hebben wij bezuinigd op keukenspullen. Alleen een lepel, 1 zakmes samen, twee pannen, geen theedoek (het droogt ook vanzelf), alleen een diep bord en een mok per persoon etc.
Een paar knijpers zijn handig en zeep om te wassen.

Veel plezier!
Pim, je hebt de wiki natuurlijk al doorgelezen denk ik.
2 dingen die je nu al kan doen is kijken of alles wat je op deze lijst hebt staan past in de tassen die je hebt. (Wat je aandoet pak je natuurlijk niet in). en alles past zodat het gewicht netjes is verdeelt over alle tassen.

Wat me opvalt is dat je 2 afritsbroeken, 2 shirts en 2 fleecetruien mee wil nemen, nu kan ik me daar wel iets bij voorstellen, als jullie gaan is het nog geen hoogzomer, dus als iets nat wordt of is wil je wel wat droogs aan kunnen trekken, ik denk persoonlijk dat dat een beetje veel van het goede is, ook al heb je de ruimte.

2 handdoeken kan, zorg er dan wel voor dat er in ieder geval 1 een buitensport geval is (Snel droog, niet heel veel volume en weegt bijna niks)

Bij het gereedschap mis nog de NBT 2 (zie http://www.m-gineering.nl/ voor het geval je Rohloff-loos fietst. en je een spaak aan de aandrijfzijde moet vervangen.

Peter
Mooie lijst. Overal waar een 2 of een 3 voor staat vervangen door een 1. Geen kettingpons? En hopelijk niet een hele ketting, maar alleen een paar schakels. En een lange fietsbroek/beenwarmers omdat het aan het begin van je reis nogal guur/koud kan zijn. Goede reis!
Hoofdlampje
Steeksleutel in de juiste maatvoering. En wat zit er in je EHBO-setje?
Nette lijst voor je 1e reis vind ik.

Nog wat suggesties:
  • oordopjes meenemen
  • een ouderwetse routekaart is een fijne aanvulling op een GPS, geeft beter overzicht
  • lippenbalsem meenemen (met SPF25 of beter)
  • 3xAAA -> als je hoofdlamp LED is heb je geen reserve nodig (plus dat AAA overal te koop is)
  • kan je iPhone lader de GPS niet laden (met ander kabeltje) of vice versa?
  • is er geen sudoku app voor je iphone te vinden?
  • liever een muts dan een pet wat mij betreft
  • onderbroek is eigenlijk alleen voor 's avonds / 's nachts -> 2 zijn genoeg
  • een lange fietsbroek zonder zeem (running tights, legging, hoe je ze maar wilt noemen) is multifunctioneel als het wat kouder is: over je fietsbroek tijdens het fietsen, onder je afritsbroek 's avonds en als het echt koud is in je slaapzak
  • als je een regenbroek mee hebt dan zijn waterdichte overschoenen ook erg fijn
  • er gaat niks boven (merino) wollen sokken (wel prijzig :()
Voor de rest, grotendeels eens met wat de anderen ook al schreven. Zelf vind ik een extra fietsbroek wel fijn. Kun je dagelijks een broek wassen en toch altijd de volgende dag een droge broek hebben. Plus, als je twee verschillende merken neemt, geeft de afwisseling naar mijn idee minder huid irritatie.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb 2 afritsbroeken en fleece vesten mee omdat ik graag een reserve heb. Als het nog te koud is om in een korte fietsbroek te fietsen doe ik er altijd een afritsbroek overheen. Zit nog steeds comfortabel.

Had ik nog niet van die handdoeken maar als die beter zijn dan deze ga ik die zeker aanschaffen. Kun je die gewoon kopen bij elke sportzaak? Kun je hiermee ook fatsoenlijk douche of zijn ze zo klein dat dat eigenlijk niet makkelijk is?

NBT 2 en kettingpons gaan ook mee was het vergeten erop te zetten. Ik neem ook een extra ketting mee. Dit is een snelketting, neem ook schakels mee zodat ik mijne kapotte ketting op de camping kan maken.

In het EHBO setje zit:
Steriel kompres
Hydrofiel windsel
Wondpleisters verschillende maten
Snelverband
Rol hechtpleisters
handschoentjes
Alcoholdoekjes
Eerstehulp schaar
Pincet
Veiligheidsspelden

Oordopjes staan erbij (oortjes).
Heb niet echt vaak last van mijn lippen, is dit toch aan te raden om mee te nemen?
Iphone kapel en GPS kabel is niet hetzelfde, maar neem wel maar 1 usb lader mee ze gaan namelijk allebei via de usb.
Sudoku gaat mij mee om het gevoel en de sfeer. Zit liever niet de hele tijd op mijn telefoon te kijken.
Overschoenen wil ik wel meenemen vergeten op mijn lijstje te zetten.
Die extra ketting is echt overdreven hoor. Je kunt ook een (of meer) powerlinkje(s) meenemen en dus die pons. Let er wel op dat je een powerlink hebt die overeenkomt met jouw aantal versnellingen (8/9/10 speed?).

Scheelt gewoon een paar honderd gram. Kun je extra eten meenemen:).
Die ketting gaat natuurlijk nooit op de camping kapot! De enige keer dat ik problemen met de ketting had kwam omdat ik hem verkeerd had gemonteerd. Bij een Rohloffnaaf is het niet nodig het tandwiel te verwijderen om een spaak te vervangen, dus dat stuk gereedschap kun je ook thuislaten.
Ik mis in je EHBO-set nog de tekentang. Zeker in deze regio is het wel belangrijk dagelijks te controleren en die beestjes te verwijderen, zeker als je zo nu en dan wild wilt kamperen.
Travelmaster schreef:Die extra ketting is echt overdreven hoor. Je kunt ook een (of meer) powerlinkje(s) meenemen en dus die pons. Let er wel op dat je een powerlink hebt die overeenkomt met jouw aantal versnellingen (8/9/10 speed?).

Scheelt gewoon een paar honderd gram. Kun je extra eten meenemen:).
+1. Gewoon vertrekken met een nieuwe ketting.
arnob schreef:Ik mis in je EHBO-set nog de tekentang. Zeker in deze regio is het wel belangrijk dagelijks te controleren en die beestjes te verwijderen, zeker als je zo nu en dan wild wilt kamperen.
Niet aan gedacht. Goed dat je het zegt.
Thermo lange mouw en thermo lange broek, en dan bedoel ik die dunne 1e laag onderkleding niet een windstopper toplaag oid. Vind zelf de pasvorm en comfort van Craft heerlijk, maar ze zijn er van elk merk. Weegt niets, zo droog, riekt niet zo snel, kan overal onder en ook als pyjama onovertroffen.
arnob schreef:Steeksleutel in de juiste maatvoering
Bv verkrijgbaar als 8x10 en 13x15 in broekzakformaat dan heb je met 2 sleutels toch wel de meest voorkomende maten te pakken.
Vorig jaar fietste ik heerlijk ik me eentje, behalve een dag. Ik kwam op de route Hans tegen. Na twee uur fietsen begon Hans geweldig te gillen. Een wesp was zijn helm ingevlogen en hem een mooie bult op zunne kopke bezorgd. Nadat ik was uitgelachen, kwam de azaron goed van pas.

Verder kreeg ik kapotte lippen, dus een middeltje tegen lip herpes. Zonnebrand met een hele hoge factor. Voor bovenbenen en handen en polsen.

Handje vol vitaminepillen, je eet onderweg toch vaak wat minder vers.
Naast wat eerder gezegd is (geen twee fleectruien en geen twee afritsbroeken e.d.) vind ik twee fietsbroeken wel handig. Ik was s avonds onder de douchme meteen mijn ene fietsbroek uit en die kan dan onderweg drogen achterop de fiets terwijl ik de andere aan heb.

Verder: neem babyshampoo mee, want daarme kun je zowel jezelf als je kleding wassen.

Ik neem ook altijd een stukje worteldoek mee voor onder mijn tent en een meter daarnaast. Weegt bijna niets en je stapt toch met droge voeten je tent in en uit.

Verder: Xenos heeft altijd handige fleecehanddoekjes.
Ik neem ook altijd een paar plastic afsluitbare potjes mee (Ook Xenos) gevuld met mijn favoriete vruchtenhagelslag, havermout (geweldig als ontbijt op de fiets!) e.d.
Wat ik zou schrappen (al heeft iedereen andere behoeften en fiets ik enkel met twee achtertassen). Deels ivm volume, deels ivm gewicht:
Fleece (eentje is genoeg, die dingen drogen snel. Ruil er eventueel eentje in voor een dunne merino trui met lange mouwen)
Shirt voor bij tent (bij je tent lever je geen inspanning, dus twee shirts zijn niet echt nodig)
Afritsbroek
Onderbroek
Regenbroek + jas (heb ik persoonlijk een hekel aan, heb een vrij waterdichte softshell fietsjack, mijn benen mogen wel nat worden)
Scheerapparaat (gebruik wegwerpmesje of laat je baard staan ;-) )
Handdoek (één is genoeg, neem zo'n travel handdoek)
GPS (maar da's just me. Als ik zo'n ding op mijn stuur heb, zit ik er de hele tijd op te kijken. Zonder GPS geniet ik veel meer van de omgeving. Ik heb maps + routes op m'n smartphone als ik echt even de route nodig heb)
Leatherman (neem enkel de gereedschappen/inbussleutels mee die je echt nodig hebt: weegt uiteindelijk net zo veel maar is veel praktischer in gebruik)
Ketting (neem een paar schakels mee en een snelsluitschakel)
Mok en ondiep bord (ik gebruik enkel een melamine kom met deksel, handig om eten mee te nemen voor onderweg. Indien leeg kun je er andere dingen in opbergen)
Theedoek (neem een microvezeldoekje. Neemt veel vocht op, makkelijk uit te wringen, droogt supersnel)
Exped covermat (waterdichte vuilbescherming lijkt me niet echt nodig als je al een grondzeil meeneemt, toch? Tegen de eventuele kou lijkt een lichtgewicht schuimmatje met reflectiefolie van bv. de Action me beter, die wegen 100 gram)
Twee pannen (twee pannen is voor mij genoeg)
Slippers (als je toch iets mee wilt nemen voor op de camping, overweeg dan Hi-Tec Zuuk's, kun je ook onder de douche gebruiken)
Zwembroek (neem een korte broek die ook als zwembroek kan dienen. of vice versa)


Wat ik nog zou meenemen:
Reflectiehesje (onontbeerlijk bij slecht zicht, kan je leven redden. Voor een paar euro te koop bij chinese prullariawinkels)
Noodachterlichtje (dingetje van een paar gram, voor als je eigen licht kapot gaat)
(Zijden) lakenhoes (weegt weinig, blijft je slaapzak lekker schoon van, makkelijk uit te wassen en te drogen. Bij warm weer te gebruiken ipv slaapzak)
Beenstukken (wegen bijna niks en kun je onderweg eenvoudig aan- of uitdoen als het nodig is)
Bankpasreader
SD-card reader met kabeltje naar camera (om backups van camera te maken naar telefoon. Je zult de eerste niet zijn bij wie een SD kaartje kapot gaat)
Kruiden: geen potje, maar kleine ziplock-zakjes (neemt veel minder ruimte in beslag en je kunt meer verschillende kruiden meenemen)
Klein flesje afwasmiddel
Microvezeldoekje voor schoonmaken fiets
Waslijntje (Bever heeft een prachtig lichtgewichtlijntje waarbij je geen knijpers nodig hebt)
Extra spanbandjes (komen altijd van pas)
Nog een reservebinnenband (je wilt niet zonder komen te zitten op het moment dat je het echt nodig hebt.)
NBT2 (zie reactie _Peter_ - test hem wel thuis wel even of je de boel niet te vast hebt aangedraaid)
Waterzak (altijd handig voor op de camping, weegt vrijwel niks onderweg)
Minirugzakje (ik heb een Sea To Summit Ultra Sil Daypack - rugzakje dat opgevouwen in je handpalm past, maar waar je een paar kilo aan boodschappen in kwijt kunt. Superhandig ding, m'n favoriete reisaccesoire)
Stuff sacks (maken je kleding compact in je fietstassen. Ik heb daarnaast een grijs zakje voor tools/handig gerei en een gele voor kookspullen. Zo blijft alles lekker duidelijk bij elkaar in de tassen)
Hardplastic placemat (weegt niks, neemt geen ruimte in, erg handig bij het snijden/koken)
Aansteker


Ben het met PeterFokkings eens: twee fietsbroeken is onontbeerlijk.
Als je een aansteker meeneemt, doe dan een barbeque-aansteker. Dan blijf je met je vingers wat verder van het aanspringende vuur af .. Ik bedoel dus zoiets: Afbeelding