Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Thailand en Laos - Forum Wereldfietser

Route Thailand en Laos

Hoi,

Ik heb het plan om eind september vanaf Bangkok in ieder geval noord thailand en noord laos te gaan fietsen. Eind november, begin december wil ik weer terugvliegen, waarschijnlijk ook vanuit Bangkok.

Ondanks dat er veel te vinden is op het internet over fietsen in deze regio's heb ik toch nog wel wat vragen. Zo ben ik op o.a. www.shanecycles.com al een mooie route tegen gekomen voor Noord-Thailand, die start vanuit Sukothai en via de Thais-Birmeese grens uitkomt bij Chiang Rai. Zie ik hiermee het mooiste van Noord Thailand, of zijn er betere routes beschikbaar? Daarna wil ik Laos in uiteraard, heeft iemand daar suggesties voor? Ik houd van fysieke uitdagingen en kan warmte goed verdragen, ik vind hoge cols klimmen geen probleem. Eventuele links naar websites zouden me ook kunnen helpen :)

Een aantal andere praktische zaken waar ik nog wat over wil weten;
- Kunnen jullie bepaalde vliegmaatschappijen aanraden i.v.m. (goedkoop) transport van mijn fiets?
- De fiets moet ik nog kopen, helaas is mijn budget niet toereikend voor de dure Santossen etc, maar wat kunnen jullie qua type fiets aanraden? Off-road banden nodig? Vering nodig? Of is het vooral over asfalt in deze landen?
- Het stuk tussen Bangkok en Sukothai wil ik, gezien de tijd, misschien wel "overslaan" door openbaar vervoer te pakken. Trein lijkt mij een goede en betrouwbare optie?
- Wat is volgens jullie de beste optie om te navigeren? Gps-computer, smartphone, uitzoeken via googlemaps of iets anders?

Mijn fietservaring in Azie is nog niet heel groot, vorig jaar heb ik een tweedehands mountainbike gekocht op de markt in Phnom Penh en ben ik een maand lang door Cambodia en Zuid Laos (tot aan Pakse) gefietst. Qua comfort hoop ik dit jaar toch een betere fiets te hebben, bijvoorbeeld een fiets die in de bergen wel terug kan schakelen naar het kleinste blad :) Wat mij aan deze reis echter wel beviel was de vrijheid, het fietsen in mooie omgevingen, het zelf samenstellen (met behulp van anderen) van je route, mede daarom lijkt een organisatie als AWOL mij niets. Dit zou ik enkel ter inspiratie kunnen gebruiken van mijn uiteindelijk zelf uitgestippelde route.

Hopelijk zijn er wat mensen die hun expertise met mij willen delen. Alvast bedankt,

Nicky
Lees eerst eens dit topic door:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 14&t=20539
Ik heb vorig winter in Noord-Thailand en Laos gefietst. Dan heb je alvast een paar antwoorden. Als je meer wil weten, laat maar horen.
Dank je, ik had dat topic even over het hoofd gezien denk ik. Ik probeer in de komende tijd een routeschema op te stellen, mede dankzij dat topic, mede dankzij crazyguyonabike enz. Zodra ik mijn route vast heb staan zal ik hem hier posten. In ieder geval al bedankt en mochten er alvast meer tips zijn dan hoor ik het graag.
Hoi Nicky,

Etihad neemt gratis fietsen mee, binnen de 30 kg bagage vrijdom,
je vliegt wel met een overstap in Abu Dhabi. Zij bieden ook leuke prijzen naar Bangkok.

Je kunt ook overwegen een fiets in Bangkok te kopen.
(scheelt je wat zorgen om vervoer, verpakking, beschadiging etc)
Wij hebben dat deze winter gedaan en waren zéér tevreden.
Gekocht bij Saeng Thong Bike & parts in Nonthaburi, (noord-Bangkok)
Een Merida mountainbike, 24 speed, V-brakes, voorvering kostte ons na een paar aanpassingen, zoals smallere banden, dames zadel, bagagedrager, km-teller, handgrepen, 13.000 Thai baht per stuk = +/- € 300.

Zij hebben een aardige keus aan fietsen ook in een hogere prijsklasse,
met bijv schijfremmen, voor- en achter vering. En Trek fietsen.
Binnen 1 dag gereed.

Na een kleine 4 maanden fietsen hebben wij ze in no-time verkocht.
Buiten Bangkok is er veel interesse om een dergelijke fiets te kopen,
maar hangt natuurlijk ook van je vraagprijs af.

Succes met je voorbereidingen
José
Een fiets kopen in Bangkok behoort ook zeker tot de mogelijkheden, dus bedankt voor je tips daarvoor.

Ondertussen ben ik de route al wat meer vorm aan het geven. Het plan is om te beginnen met fietsen vanuit Chiang Mai. Vanuit daar de Mae Hong Son Loop (Pai - Mae Hong Son, etc) richting Sukothai en terug naar Chiang Mai. Vanuit daar ga ik een "loop doen, door een deel Thailand en voornamelijk Noord Laos. De laatste loop heb ik nog niet concreet uitgewerkt, eerst wil ik namelijk de Mae Hong Son Loop uitwerken, waarover ik een vraag heb.

Frank Roetgen beschrijft op crazyguyonabike echt prachtige verhalen (inclusief foto's) over het fietsen van deze loop. Echter, vanaf Mae Sariang moest hij zijn route wijzigen. Waar hij oorspronkelijk zuidwaarts wilde gaan richting uiteindelijk Mae Sot, moest hij zijn route aanpassen in oostelijke richting, vanwege militairen die hem een halt toeriepen; er schenen op die route problemen te zijn geweest met vluchtelingenkampen. Heeft iemand die route recentelijk nog gefietst en ben je toen tegen dezelfde problemen aangelopen? Of is dit verleden tijd en kan er gewoon weer gefietst worden? Ik zou namelijk het liefst de route naar Mae Sot gewoon zuidwaarts afmaken.

Alvast bedankt.

Nick
Hoi, wij hebben er een jaar of twee geleden ook gefietst, nog een langer stuk langs de grens met Birma (vanaf Mae Sot), zonder problemen. Voor de route zie cebenzoa.wordpress.com. Laos wordt in par tempo geasfalteerd, er zijn nu meerdere opties om door het noorden te fietsen en niet meer verplicht met de boot naar Luang Prabang varen.

En als je nog specifieke vragen hebt...

Groet, BertV
Ik heb in december van 2012 de weg van Mae Sariang naar Mae Sot gefietst. Geen last van militairen gehad of van Birmese vluchtelingen.

Het is echter wel een stuk dat je goed moet plannen qua bevoorrading en onderkomen. De route telt zo'n 230 km die ik in 2 dagen heb gedaan. Onderweg heb ik geslapen in Mae Salit. Dat wat volgens de lonely planet het einge dorpje onderweg waar overnachtingsmogelijkheden waren. Op de eerste 90 km vanuit Mae Sariang ben ik niets tegengekomen; geen winkeltjes geen stalletjes. Pas na 90 km trof ik een winkeltje waar ik de plaatselijke koelkast heb leeg gekocht. Ik had nogal dorst na 4 uur in de brandende zon. Maar ook voor de rest van de route geldt dat je niet veel tegenkomt onderweg. Veel water inslaan dus en eten meenemen. Er komt wel genoeg verkeer langs igv noodgevallen; daar hoef je geen zorgen over te maken.

Het is verder een mooie route met mooi landschap; links bergen en rechts de Mae Nam Moei rivier.
Bedankt voor de tips. Ik zal genoeg voorraad meenemen, vooral op die specifieke dag :)

Ondertussen ben ik ook op zoek naar een fiets. Zoals gebruikelijk op deze website, heb ik dus een vragenlijst ingevuld;

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
In eerste instantie voor bovenstaande fietsreis, later ook voor soortgelijke fietsreizen in andere landen. Dus als vakantiefiets, waarbij veel hoogtemeters gemaakt kunnen worden.
Zelf twijfel ik eventueel aan een MTB (met de nodige aanpassingen van dien), die ik ook af en toe kan gebruiken om een tochtje door te duinen te fietsen. Maar, prioriteit is een goede vakantiefiets, dus als dit volgens jullie (de deskundigen) niet mogelijk is, dan zie ik daar van af.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Eerder fietsvakanties gedaan, dus ik hoop hem zeker een aantal van zulke reizen mee te kunnen nemen.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig fietsen

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportieve zit

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Zelden, dan hoop ik al in de hangmat te hangen.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Kan zeker voorkomen ja.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Nu dus Thailand en Laos. Toekomstdromen; Argentinie, Chili, Canada, Nieuw Zeeland enz.

* Wat voor vakanties worden dat?
Stevige fietsvakanties, waarbij 100 km per dag geen uitzondering zal zijn.

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw. leeftijd en geslacht
1.68 - 65 kg - normaal. 25 jaar, man

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Zo weinig mogelijk, geen tenten en dergelijke, dus onder de 10 kg moet lukken.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Tilburg en Reeuwijk (nabij Gouda)

* Wat is je budget?
Om en nabij de 1000 euro, liefst inclusief tassen. Is dit niet reeel, dan hoor ik graag iets duurdere alternatieven.

* Welke fietservaring heb je?
Recreatief wielrenner en daarnaast 1800 km door Cambodia en Zuid Laos op een roestfiets.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
100 - 150

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Banden plakken, fiets schoon houden, klein onderhoud lukt nog net zelf. Anders schakel ik wel een fietsenmaker in (al is dit in het buitenland niet altijd even goed)

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Zeer zeker, maar waar begin ik met zoeken. Er is zoveel aanbod (zowel tweedehands als nieuw).

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Zoals eerder gezegd, eventueel een mountainbike die aangepast kan worden tot trekkingsfiets.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Kan handig zijn, is hoe ik het nu bekijk echter geen must.

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
De reis zal pas vanaf eind september plaatsvinden, maar ik zou zeker in het zomerseizoen ook al km's willen maken op de nieuwe fiets, dus het liefst z.s.m.

Ondanks dat ik veel op het forum te kijk en het document over verschillende soorten vakantiefietsen heb gelezen, ben ik er, zoals je misschien wel leest, nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat uit naar een mtb, anders sowieso een sportieve fiets. Verder lijkt me de gedachte om een zware fiets constant over die hellingen te moeten sleuren niet fijn. Aangezien ik niet al te veel bagage mee wil nemen en zelf niet heel zwaar ben, behoort in mijn ogen een lichte fiets daarom tot de mogelijkheden.

Mocht iemand me vooruit kunnen helpen door ofwel wat modellen te noemen, ofwel me advies te kunnen geven over welk type fiets het best bij deze reis past, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.
Er schieten me zo snel 2 soorten fietsen te binnen.

1 een cyclocrosser.
2 een cross-hybride.

Beide zijn sportieve fietsen. Cyclocrossers met oogjes voor een drager vind je helaas niet zo heel veel maar oa Kona, Cannondale en Ridley hebben leuke fietsen in hun assortiment. Cross-hybrides zijn er wel heel veel en ze hebben bijna allemaal oogjes voor een drager. En elk groot merk heeft dat soort fietsen in hun gamma. Ik raad een vast voorvork aan, een beetje stevige wielen en een triple.

twee voorbeelden:
http://www.cannondale.com/nld/catalog/p ... egory/930/
http://www.stevensbikes.de/2014/index.p ... lang=nl_NL
Een stukje zuidwest van ChiangMai kun j de Doi Inthanon meepikken. Heb je gelijk de hoogste berg van Thailand bedwongen.

Stuur anders eens een berichtje naar Orawan Othong ( Thaibikeworld. Thaise wereldfietsers die ook erg veel in eigen land hebben gefietst. Ze hebben onder andee een boek over het gebied rond Sukhothai geschreven.

Vorig jaar heb ik een GPS met OSM Thailand gebruikt. Staan echt veel meer wegen op dan welke papieren kaart ik ook heb kunnen vinden.
De Doi Inthanon staat genoteerd, hopelijk kan ik hem in het routeschema opnemen :)

Over de Stevens fiets ben ik meteen wel enthousiast, aangezien ik ook al positieve ervaringen heb met mijn Stevens racefiets. Dus daar ben ik eens verder op gaan zoeken. Bergbeklimmer; jij hebt me o.a. de Stevens x6 Lite aanbevolen, ik zie dat er ook een touringversie van is: http://www.profilepeerenboom.nl/collect ... lite-tour/

Zou je die ook overwegen of heb je die bewust niet genoemd?
Dat is precies dezelfde fiets; zelfde frame en nagenoeg gelijke afmontage. Alleen heeft de ene een drager een lampje en op de andere moet je dat zelf monteren. Ik hou zelf wel van kale fietsen, dus zonder spatborden, lampjes of andere zooi. Mijn oog blijft gewoon sneller hangen bij een snel ogende fiets. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat ik die ander niet genoemd heb
Zo, ticket is geboekt. Wilde graag naar Chiang Mai vliegen, maar zag nu een redelijk goedkoop ticket naar Bangkok, dus 30 september vlieg ik naar Bangkok en 3 december vlieg ik terug.

Fiets is ook gekocht, Stevens x8 lite tour.

Dus op deze fiets twee maanden op naar Thailand en Laos. Ben nu nog op zoek naar een fietsnavigatiesysteem die ik kan gebruiken icm open fiets map. Wil dit ding deze zomer ook al gebruiken in de Alpen overigens, waarbij hartslag, hoogteprofiel en trapfrequentiesensor me interessant lijken. Tips? Garmin edge 810 of wat anders?
Een binnenlandse vlucht boeken van Bangkok naar Changmai is tientjes werk,scheelt je toch weer gauw een dag of 5 fietsen
Je kan natuurlijk ook de trein pakken

Dirk
Bij nader inzien toch tijd genoeg dus ben van plan om gewoon in Bangkok te beginnen. Schijnt gekkenwerk te zijn om uit die stad te komen, maar dat lijkt me wel wat eigenlijk.

Ik heb dag 1 richting Ayutthaya voorbereid op basis van een kml bestand van iemand op internet. Hier heb ik iets op aangepast en daarna een eigen gpx bestand ervan gemaakt:

http://www.speedyshare.com/eayGY/Dag-1- ... tthaya.gpx

Aangezien ik nog helemaal nieuw ben in het gps/navigatie/basecamp verhaal, weet ik niet of dit goed is. Als ik deze gpx route naar mijn nog aan te schaffen Garmin (welk model, gewoon op zijn tom-tom's navigeren in de steden lijkt me ook wel wat..) upload icm de openfietsmap van azie, wijst dat ding me dan gewoon de weg? Ofwel; zegt de garmin dan bij iedere bocht: sla hier linksaf, sla daar rechtsaf (etc.)

Alvast bedankt!
Je kunt ook de trein nemen vanuit Bangkok naar Ayuthaya, dat scheelt denk ik toch wel een hoop uitlaatgassen happen. Vroeger, vanaf het oude internationale vliegveld Don Muang, was dat helemaal ideaal; er ligt een treinstation voor de aankomsthal. Dan kon je direct vanuit het vliegtuig de trein in en in Ayuthaya in een van de rivierrestaurants bijkomen van de vlucht.
Wij fietsten ooit van Ayuthaya naar het vliegveld. Voordeel is dan dat je Niet door de stad hoeft te rijden. Nadeel is dat deze weg ook behoorlijk druk was. In ieder geval qua afstand goed te doen in een dag.

aantekeningen bij de rit:
Ayutthaya – Bangkok; 95 km. Voor de hand lag vervoer per openbaar vervoer of met een busje. Fietsen is leuker. ZEER drukke weg maar makkelijk te doen in een dag en veel gelegenheid tot stoppen in dorpjes en bij tempels. weg 309, 352, 3004, Thanon Nimit Mai en 3119. Er zijn vast betere routes, we houden ons aanbevolen, ook voor een mooie route vanaf het vliegveld naar binnenstad Bangkok…….

succes ermee en wij zijn redelijk tevreden met een Garmin 800. aanwijzingen geeft ie alleen met een piepje en een pijltje op het scherm.

BertV
Vroeger fietste je gemakkelijk over een vrij rustige weg vanuit Bangkok naar Ayutthaya langs een watervoorzieningskanaal even ten westen van het oude vliegveld. Maar dit weggetje wordt nu afgekneld door nieuwe snelwegen.
De dagtreinen naar Ayutthaya waarin fietsen meekunnen hebben vaak alleen maar derde klas en houten banken. Ze zitten regelmatig vol en rijden langzaam, maar je bent wel even in het échte Thaise leven. Ik betaalde 3 jaar geleden slechts 4 baht (10 cent) voor mij en 90 baht voor de fiets (dit is de eenheidsprijs voor het meenemen van een fiets in de trein in Thailand). Echt iets anders dan Khao San Road, Siam Square, Nanna, Sukhumvit, Asoke, en Pat Pong in Bangkok.
nov '13, 20 baht pp en nog steeds 90 baht pf
De treintip ga ik zeer zeker onthouden, thnx! Over twee maanden mag ik, maar ik heb nog wel een aantal dingen die ik denk nog aan te moeten schaffen:

Fietstassen Ik slaap in ho(s)tels, eet op straat, dus ik heb weinig ruimte nodig. Ik denk daarom aan de Ortlieb back roller city van 40 ltr i.c.m. het rugzak systeem, zodat ik ook meteen een rugzak ervan kan maken. Verder lijkt dit model me stevig, waterdicht en redelijk licht.

Pedalen/ schoenen Ik twijfel nog tussen een aantal opties.
- raceschoenen.
- mtb/ tour schoenen, die tevens te gebruiken zijn als wandelschoen.

Buitenbanden Er zitten nu Bontrager Race All Weather 700X32 op. Zoek een band met iets meer profiel en met een lange levensduur. Vandaag bij de fietszaak geweest en die hadden twee opties die me wel aanspraken: Schwalbe marathon Supreme of Schwalbe marathon mondial. Op mijn wielen wordt aangeraden max 37 mm te zetten.

Verder: Nemen jullie altijd een extra buitenbandje mee? Ik zat vorig jaar met een gat in mijn buitenband, maar dat was sowieso al een oude band, dus ik twijfel aan de noodzaak ervan.

Tips? Heb je tips? Raadt je me andere modellen aan die ik op heb geschreven of kun je juist aangeven waarom dat model goed is? Ik hoor ze graag. Alvast bedankt!