Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht totaal - Forum Wereldfietser

gewicht totaal

Hey

Het vraagje is hoeveel gewicht ik maximaal zou of mag meenemen
op mijn fiets (Moozes tailwind travaler deluxe)voor een lange trip.
heb redelijk wat afgezocht en vond niets.
En hoe beste verdelen op de fiets zelf?

ik zit nu op volledige bepakking zonder water en voeding op 25kg ongeveer.
Tips zijn welkom.

grtzz kurt
Dat kan de leverancier of fabrikant je moeiteloos vertellen, dat is namelijk bepalend voor de garantie.

Puur gekeken naar de bagagedragers lijkt het erop dat er achter een Tubus Cargo Classic zit, en voor een Tubus Tara. Die moeten resp 40 en 25 kg kunnen dragen, maar dat zegt nog niks over of de fiets dat ook houdt.
Volgens mij mag een Tara volgens Tubus 15 kg dragen.
Wat je fiets als systeemgewicht kan hebben is voornamelijk afhankelijk van frame+vork (en maar hopen dat je wielen heel blijven). De fabrikant kan je er alles over vertellen. Waarschijnlijk gaat hij iets roepen als systeemgewicht max 120 kg (= gewicht fiets + alle bagage + jezelf).
over gewicht gesproken....
ik heb een avaghon met 26" wielen, en weeg zelf 110 kg, als ik dan nog een hoop bagage er op ga laden dan begin ik toch te twijfelen of ik geen stukken ga maken op een lange reis, vandaar denk ik er over om met een aanhanger te gaan rijden dan heb ik die zorgen toch al niet meer.....

geen idee wat jou gewicht is maar je moet kijken naar het totaalplaatje en niet enkel bagage gewicht denk ik....

liever de "last" van een aanhanger dan onderweg met miserie te zitten denk ik....
HEy

BEdankt voor reactie, zal is langsgaan bij de dealer.
Want is voor een trip rond europa met fiets, jaar lang,
Dus wil geen brokken aan mijn fiets voorhebben.
Ikzelf weeg rond 71kg tot max 74kg.
Verschilt week tot week raar weet het ma is zo.
Jaap, je hebt gelijk, draagvermogen van de Tara is inderdaad 15 kg, niet 25.

Die Tubus-dragers zijn op zich prima dingen trouwens. Heb zelf een Tubus Fly-dragertje op mijn racefiets. Dat lijkt een wiebelig, ielig ding maar is in de praktijk zo stabiel als een huis. Ben er vorig jaar mee naar Rome gefietst met gemiddeld zo'n 16-18kg achterop en dat ding gaf geen krimp. Daar kun je dus wel van op aan.
hey.

Heb nagevraagd en van voor mag er 15kg aanhangen.
Vanachter zou er tot maximaal 40kg aan mogen ,maar
ze raden aan om onder 30kg te blijven vanachter.

Grtzz
Een tip van een reiziger (weliswaar niet met de fiets): het klimaat en de omgeving waar je doorkomt verandert je hele reis. Bovendien slijten je spullen nog harder dan wanneer je elke dag thuis zit.

Dus neem mee wat je nodig hebt qua materiaal en vul aan met wat kleding die je de eerste maand kan gebruiken. De verleiding om te veel spullen mee te nemen die je perfect onderweg kan kopen als zou blijken dat je ze nodig hebt, is te groot. En het is nog veel frustrerender vast te stellen dat de locals een veel betere versie hebben van het spul dat je bij hebt, maar het niet willen kopen omdat je er twee moet meesleuren.
Hoewel ik zeker geen zin zou hebben met een maximaal beladen fiets eropuit te trekken, helpt het bij mij persoonlijk als ik zulke dingen afvraag altijd om me te realiseren dat er ook tandems bestaan, en dat die voor een groot deel uit dezelfde onderdelen opgebouwd zijn. Die hebben maar één wiel per persoon, één aandrijving voor twee, etc., en blijven doorgaans ook gewoon rollen.
das een opmerking om over na te denken.....eigenlijk is het idd wel zo ....
Voordat er hier mensen onzacht met de grond in aanraking gaan komen, waar de discussie hierboven op uit kan lopen, even het volgende:
- de belasting van een fiets bestaat uit het totaal van alles wat er op en aan de fiets zit: de fiets zelf, de berijder, de bagage, de dragers, de tassen, het water in de bidons, het zadeltasje, de reserveband, etc.
- een fiets is ontworpen voor een maximale belasting icm een beoogd gebruik. Met name het frame en de vork is in deze bepalend. Dit bij gewoon normaal standaard gebruik. Downhill fietsen hebben een heel ander ontwerp, gebruik, en doel dan de 3 kg lichtste racefiets.
- Vooral brekende voorvorken leiden tot vervelende valpartijen. De maximale belasting van een fiets wordt dus voor een groot stuk bepaald door de voorvork. Gebruikelijke waardes voor trekkingfietsen zijn 130 kg voor een alu vork, 140 kg voor staal (beide van goede kwaliteit, geen warenhuisrommel).
- Andere onderdelen zijn niet zo heel relevant, op de wielen na. En deze gaan gewoon minder lang mee (snel gebroken spaken etc.) en zullen niet abrupt breken wat tot valpartijen leidt. Tandems hebben overigens in het algemeen heel wat sterkere wielen dan eenpersoons trekkingfietsen, bijv. met 48 spaken.
- een tandem heeft een hele andere maximale belasting dan een eenpersoonsfiets. Een tandem heeft zeker niet dezelfde voorvork als een eenpersoonsfiets. 180 kg max belasting voor een tandemvoorvork is niet ongebruikelijk, hogere waardes zijn geen uitzondering.

Tav de OP: de maximale belasting van een drager is in jouw geval relatief irrelevant, zeker voor de Tubus dragers die je hebt. De cargo kan zonder problemen 40 kg dragen, daar staat hij zelfs om bekend (of je zoveel op je fiets achterop mee wilt nemen is een andere vraag). Tegen de tijd dat je beide dragers op hun maximum belast zit je allang boven je max systeemgewicht: 75 (jezelf) + 55 (bagage etc.) + 15 (fiets) = 145 kg, en dat is zeker boven de max van je fiets. Behalve natuurlijk als je alleen langzaam over glad asfalt rijdt.
Dus als je echt wilt weten wat het maximum is wat je mee mag nemen moet je het aan de fabrikant je van je fiets vragen. En vergeet niet je gebruiksdoel (off-road afdalingen.....etc.) en soort voorvork aan hem te vertellen bij deze vraag.
Ik heb eens op het internet naar je fiets gekeken (ken de fiets zelf niet) en het lijkt me dat het meer een randonneurachtige fiets is, een snelle asfaltvakantieracer bedoelt voor weinig bagage.
Het plaatje op de website icm de wielen (en banden) die in de configurator staan gaan wat mij betreft alleen samen met een rijder van < 65 kg. Max systeemgewicht lijkt me nl. niet al te hoog, zeg 110 kg oid. De fabrikant kan het je vertellen, vraag het hem vooral, zeker gelet op de reisplannen.

Zoals de website zegt: Je kan de Tailwind gebruiken als een pure sportfiets, maar met de ultralichte onderdelen zoals de Currana spatborden en Tubes bagagedrager kan je een perfecte woon-werkfiets bouwen.
HEy

Heb navraag gedaan bij de dealer.
PLus ja kan niet meer terug, hij is aangekocht
En al in bezit,dusja. Ben er tot nu toe tevreden over.
Maar ga wel bepaalde aanpassingen aan doen.
Bredere bande en rest ga ik zien door ervaring.

Kwa gewicht blijf ik zowiezo maximaal vanvoor. 10kg
Vanachter 20-25kg.
Zodat het toch ni te heavy word.
Rest zal ik door ondervinding moeten meemaken.

Grt
Met jouw relatief lage gewicht gaat die fiets echt niet kapot. Laat je niet gek maken.
Je zou eventueel een kritische blik kunnen werpen op je wielen, of iemand die verstand heeft van wielen dat laten doen. Als je de Mavic Aksium wielen(die er niet om bekend staan dat ze heel erg sterk zijn) erin hebt zitten: investeer in een goede wielset. Voor ongeveer €225 kan je een stel sterke wielen laten spaken.
HEy

Wat zijn dan goede merken van fietsbanden.
Niet al te duur ale moeten afkomen met 1000euro
Voor 2 banden. Maar welke merken zijn goed, sterk en
Kunnen wat verdragen.

Irtz
kurt 1991 schreef:HEy

Wat zijn dan goede merken van fietsbanden.
Niet al te duur ale moeten afkomen met 1000euro
Voor 2 banden. Maar welke merken zijn goed, sterk en
Kunnen wat verdragen.

Irtz
Wielen. Banden doe je om je wielen ;-)

Voor België zou ik het niet weten, maar in Nederland zou je kunnen kijken bij:
- http://www.bikeboosting.nl/
- http://www.bikexperto.com/ (hier heb ik een set vandaan, bevallen goed)
- http://wheel-tec.nl/introductie/
- http://www.m-gineering.nl/index.htm
- http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 6tqeg9fmr6
- http://www.rose.nl/producten/onderdelen ... standaard/
De wielen die er nu inzitten zijn Mavic Aksium?
Die kun je op marktplaats nog wel slijten voor ongeveer €125

Vraag aan je dealer om wielen met tenminste 36 spaken. Leg vooral ook uit dat je een jaar op pad wil, en dus gewoon stevig spul wil hebben. Misschien wil hij de Aksiums wel inruilen voor een set fatsoenlijke wielen.

Heb net nog even mijn handgespaakte wielset bekeken: 36 spaken, Shimano105 10speed-naaf, RVS spaken, Mach1-510 velgen. Daarvoor was ik bij Bike-experto €228 kwijt, inclusief verzenden.
Vraag ook om banden die zo breed mogelijk zijn. 40mm zal misschien net passen. Schwalbe Little Big Ben is dan een goede band.
JaapG schreef:Ik heb eens op het internet naar je fiets gekeken (ken de fiets zelf niet) en het lijkt me dat het meer een randonneurachtige fiets is, een snelle asfaltvakantieracer bedoelt voor weinig bagage.
Het plaatje op de website icm de wielen (en banden) die in de configurator staan gaan wat mij betreft alleen samen met een rijder van < 65 kg. Max systeemgewicht lijkt me nl. niet al te hoog, zeg 110 kg oid. De fabrikant kan het je vertellen, vraag het hem vooral, zeker gelet op de reisplannen.
Ik zou me hier niet te veel van aantrekken! Het is ook niet waar dat het gewicht van rijder en bagage even sterk meetellen.

Het max. draaggewicht van een fiets is meer een argument van de fabrikant om garantieclaims af te houden dan een absolute begrenzing. Het is net zoiets als het laadvermogen van een auto of trekgewicht voor aanhangers. Geen enkele auto gaat kapot als dat wat meer is. Het is wel een nuttig getal om fietsen onderling te vergelijken.

Bij de sterkte van een fiets inclusief wielen is de statistische belasting, dus het gewicht van rijder + fiets + bagage, maar een onderdeel van wat een fiets moet aankunnen. De dynamische krachten zijn meestal veel groter en daar heeft de fabrikant ook rekening mee gehouden. En daarbij heb je zelf veel in eigen hand, met name in keuze van de banden en hoe hard je die oppompt en met je rijstijl.

Denk bijvoorbeeld aan dat je met fiets en bepakking recht op een trottoirbandje van 10 cm hoog rijdt. Fiets + rijder worden dan in een fractie van een seconde 10 cm omhoog getild. De krachten daarvan zijn een veelvoud van de statische last. Maar het maakt voor die botsing en voor de krachten heel veel uit of je banden niet te hard zijn opgepompt en breed zijn, en daardoor een groot deel van de schokpiek kunnen absorberen. Het maakt ook heel veel uit of jij net voor de botsing even uit het zadel gekomen bent en de versnellingskrachten op je lichaam met knievering opvangt. Alleen het gewicht dat hard aan je frame vastzit, dus die bepakking, moet wel snel de lucht in. Een groot verschil in belasting voor de fiets dus tussen rijdergewicht en gewicht van bepakking.

Mijn advies: neem die fiets gewoon zoals die is, steek geen geld in nieuwe wielen, koop wel zo breed mogelijke banden die je tot de onderkant van de geadviseerde drukrange oppompt, rijd attent en vermijd kuilen en opstaande kantjes en als je toch zoiets niet kunt vermijden, komt dan even uit het zadel en help de fiets over zo'n hindernis heen. Je zult zien: geen enkel probleem met wielen en voorvork!