Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingbreuk - Forum Wereldfietser

kettingbreuk

Kettingbreuk, hoe vaak komt dat nu voor?
Ik zie vaak in de paklijsten als onmisbaar opgegeven 'ketting pons, xtra schakels' etc, of soms zelf een hele ketting.
Behalve dat het gaat om het gewicht, de vereiste handigheid, is mijn vraag: hoe vaak komt kettingbreuk nu voor?
Maken we ons niet te veel zorgen????
kettingbreuk komt voor, op onverwachte en ongelegen momenten. Een losse schakel is geen gewicht en neemt ook geen plaats in. Die van SRAM is het handigste.
senior schreef:Kettingbreuk, hoe vaak komt dat nu voor?
Niet vaak. Maar het is één van de problemen die een fiets totaal onbruikbaar maakt, die bijna niet met 'improvisatie en alternatieve middelen' op te lossen zijn en waarbij de oplossing weinig ruimte in beslag neemt, weinig gewicht in de lade brengt en relatief weinig technische kennis en kunde vereisen.

Ik ken niet zoveel andere (potentiële) fietsproblemen die aan al die kenmerken voldoen.

Renaat
Komt niet veel voor maar als het gebeurt altijd op ongelegen plaatsen of tijd.
Bij mij brak een nieuwe ketting nog geen 500 km. op zaterdag middag door verkeerd schakelen bij steile klim.
Moest 10 km. lopen steppen naar dicht bijzijnde camping en grotere plaats had alles bij me reparatie schakels ketting pons maar daar was waarschijnlijk tijdens het inpakken thuis de stift uit gegaan die de bus uit de ketting drukt.
De fietsen maker was al gesloten en alle fietsenwinkels zijn maandag dicht.
gelukkig voor mij kwam er later nog een echtpaar op de camping die wel een complete ketting pons had.
anders moest ik wachten tot dinsdag.
Een paar reparatie schakels en een complete kettingpons zou ik zeker mee nemen zo zwaar is dat niet.
Heb nu Rohloff met snaar aandrijving dus niet meer nodig.
Maar ik neem ook geen reserve snaar mee moet ik wel zeggen.
Klaas
Revanho schreef:
senior schreef:Kettingbreuk, hoe vaak komt dat nu voor?
Niet vaak. Maar het is één van de problemen die een fiets totaal onbruikbaar maakt, die bijna niet met 'improvisatie en alternatieve middelen' op te lossen zijn en waarbij de oplossing weinig ruimte in beslag neemt, weinig gewicht in de lade brengt en relatief weinig technische kennis en kunde vereisen.

Ik ken niet zoveel andere (potentiële) fietsproblemen die aan al die kenmerken voldoen.

Renaat
Ik zit nu na te denken over wat voor vergelijkbare problemen er op een fiets nog meer kunnen optreden... Volgens mij komt een lekke band nog het meest in de buurt. Zonder pompje ben je nergens (ok, je kunt je buba met gras vullen). Maar goed, dit is off-topic.
Ik vraag me dan steeds af wat er verstaan wordt onder "ketting breekt", volgens mij breekt er nooit een onderdeeltje, maar raken de onderdelen los van elkaar. Ik ben benieuwd of dit op een willekeurige plaats gebeurd of op de plaats waar de ketting (wellicht niet geheel correct) aan elkaar is gezet?
Nee hoor, hij breekt in mijn geval. Of liever: scheurt. Bij de gevallen die ik gezien heb bij het gat waar het stiftje door de schalm (zo heet dat toch?) gaat. En dat was ook bij nieuwe kettingen.

Heb zelf denk ik 3x kettingbreuk gehad ofzo, verdeeld over MTB en racer.
Twee jaar geleden kwam ik in Frankrijk een jongeman tegen die bij een fiets zat met twee zwarte knuisten. Probleem was dat zijn ketting was gebroken en hij probeerde met een paar stenen!! de ketting weer in elkaar te zetten. Kettingpons had hij bij vertrek niet meegenomen omdat zijn fietsenmaker er voor vertrek een nieuwe ketting had opgelegd.
Een paar jaar daarvoor liep de ketting bij mijn vrouw van het kleine voorblad en had zich helemaal ingeklemd in de ruimte tussen kettingblad en trapas. Repareren was alleen mogelijk door de ketting te openen en er door te trekken.
Jullie begrijpen dat ik altijd een kettingpons bij mij heb samen met een snelsluiting en een klein stukje ketting.

Ronald van der Perk
Overigens heb ik met 10 speed powerlocks (van SRAM) alleen maar ellende bij het eerste gebruik. Als je die schakels voor het eerst dicht wil krijgen -tot-ie klik zegt- moet je echt een hulk op steroïden zijn. Ik ben er met mijn racefiets afgelopen zaterdag mee bezig geweest bij een fikse onderhoudsbeurt - niet gelukt. Ik heb die powerlock beheerst weggelegd (in een hoek gesmeten), ik heb een breekstiftje gepakt, en was binnen vijf minuten klaar. Dus voor 10-speed kettingen neem ik vermoedelijk alleen nog breekstiftjes mee. De gouden powerlinks voor 9-speed kettingen werken m.i. wel naar behoren, hoewel ik deze met de hand ook niet open krijg. Misschien moet ik daar ook maar breekstiftjes voor gebruiken.

Voor onderhoud vind ik de powerlinks/locks, eenmaal goed geïnstalleerd, wél handig.
Een keer zonder zitten en je leert het wel af om die pons niet bij je te hebben. :wink:
Precies. Overigens heb je met een powerlink nog altijd een pons nodig :idea: . Iets wat mijn fietsmaatjes nogal eens over het hoofd zien.
@travelmaster, is op te lossen door de KMC tool te kopen of door de schakel zo goed mogelijk vast te zetten, fiets rechtop, rem inknijpen, voet op de trapper en kracht zetten. Door de kracht die je dan dan opzet schiet hij er wel in.

Persoonlijk vind ik die van Wippermann ook erg ok. die zijn ook makkelijker los te krijgen dan de KMC en/of SRAM.
kenben schreef:@travelmaster, is op te lossen door de KMC tool te kopen of door de schakel zo goed mogelijk vast te zetten, fiets rechtop, rem inknijpen, voet op de trapper en kracht zetten. Door de kracht die je dan dan opzet schiet hij er wel in.

Persoonlijk vind ik die van Wippermann ook erg ok. die zijn ook makkelijker los te krijgen dan de KMC en/of SRAM.
Geloof me: I tried, and failed miserably. Maar is er dan een tool om hem vást te zetten? Waterpomptang werkt ook niet (goed). Ik heb wel een tang om hem los te halen.

Edit: verrek, die bestaat dus inderdaad. Kijk, da's een interessante aanvulling op mijn onderhoudskit.Thanks Kenben!
Boeiende en leerzame discussie!
1x breuk gehad, opstarten vanaf 0 met een veel te hoog verzet trapte ik hem stuk. Wat een kracht in de toen nog jonge benen!
Bij een verkeerslicht, dus IN de bewoonde kom, fietsenmaker redelijk in de buurt, slechts 5 km lopen want inderdaad: ketting stuk, fietsie doet 't niet meer! :D
Heb wel altijd zo'n schakelstukje bij me (SRAM?) maar eigenlijk geen idee wat voor ketting, SRAM, Shimano?, ik erop heb zitten :oops: (3x9 versnelling)
Laat er elke 2 jaar een nieuwe opleggen maar ben nu wel overtuigd van het nut der pons. Dank!
Hoewel fabrikanten je anders doen willen geloven, doet het er feitelijk niet heel veel toe welk merk je gebruikt. Ik gebruik al tijden SRAM links met shimano kettingen. Let wel op de breedte van de ketting, daar moet de link natuurlijk wel in passen (effectief het verschil tussen 9 en 10 speed dus.
Een noodoplossing die me ooit 10km lopen scheelde:

Afbeelding
Vertel. Zonder derailleur neem ik aan? Want dit kunnen slimme tips zijn. Singlespeed van gemaakt, of Rohloff?

Of steeds een halve kettinglengte trappen en weer achteruit trappen?
Jeuu schreef:Een noodoplossing die me ooit 10km lopen scheelde:
Ik zie dit met de grote meerderheid van de fietsen niet werken. (Of men dient steeds een halve trap voorwaarts en een halve trap achterwaarts te doen.)

Renaat
Nou, met een singlespeed zou het nog kunnen werken, en met een kleine spijker dan ook.... Daarom wil ik het wel graag weten:).
Het was uiteraard echt een noodoplossing en het dwong tot een halve trap heen en weer (het loopt vast op de derailleurs), maar op vlak terrein was dat tijdelijk prima te doen. In elk geval een stuk prettiger en sneller dan lopen.