Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen met de fiets - Forum Wereldfietser

problemen met de fiets

hallo

ik wil van zomer graag met een fiets naar Frankrijk.
maar nu vraag ik me af, welke problemen je met de fiets vaak voorkomen, zodat ik bepaalde onderdelen mee kan nemen van huis en onderweg kan repareren.

groeten Gerjan
Frankrijk is een heus geciviliseerd land waar elke stad wel een fietsenmaker zit. Je hoeft dus echt geen bergen aan reservemateriaal mee te nemen.

Wat vaak genoeg is:
Een imbusset
bandenplak spullen
een mini pompje
reserve binnenband

En vooraf aan je vakantie een keer je fiets laten nakijken door een expert
Leuk om hier een top tien van meest voorkomende pechgevallen te maken. Mijn top tien lijstje ziet er als volgt uit:

1. Op een staat natuurlijk lekke band en dergelijke. Naast plakspullen in elk geval een nieuwe binnenband meenemen en bij lange tochten liefst ook een opvouwbare buitenband.
2. Kettingbreuk zet ik op twee. Dat had ik een paar jaar geleden in Arras op tweede paasdag tijdens de Frontlinieroute. Zonder kettingpons en schakeltjes bij me en fietsenmakers dicht. Meenemen dus!
3. Op drie staat gebroken spaken. Laat de staat van de velg en spaken goed controleren en neem reserve- of noodspaken mee in de verachillende lengtes.
4. Op vier staat bij mij een verbogen trapas na ondeugdelijk fietsvervoer. Knap lastig om zelf te verhelpen! Het werd fietsenmakerswerk.
5. Breuk van mijn toenmalige Alivio versnellingshandel, tijdens hanzefietstocht. Onderweg door fietsenmaker hersteld.

Breuk van versnellings- en remkabels heb ik nog nooit gehad. Ook vroeger niet toen ik als tiener/twintiger met een bepakt racefietsje Europa doorkroste. Maar ik zorgde ervoor dat er altijd nieuwe kabels omlagen. Remblokjes net zo. Neem trouwens altijd reservekabels en remblokjes mee op meerdaagse tochten.
Voor je op vakantie gaat gewoon je fiets nog een keer goed goed schoonmaken en alles lekker smeren. Tijdens het schoonmaken kom je je hele fiets tegen dus als er iets aan vervanging toe is merk je het dan vanzelf.

Qua gereedschap zou ik ook niet veel meer meenemen dan Bergbeklimmer voorstelt. Ik zou nog wel wat spul meenemen om je ketting onderweg schoon te maken en te smeren. Zelf vind ik fietsen met een schone gesmeerde ketting veel fijner rijden dan een vieze droge ketting.

Mocht je een lekke band hebben dan kan je ervoor kiezen om de binnenband te wisselen - wel de buitenband goed controleren! - en 's avonds op de camping op je gemak het lek in de andere binnenband op te zoeken.

Maarten
Kettingpons zie het bericht Kettingbreuk.
Als je reservespaken meeneemt (ipv noodspaak) en ze zelf wil vervangen ook NBT2 ((M-Gineering) meenemen om cassette te verwijderen. Anders heb je toch een fietsenmaker nodig.
Fietsen in Frankrijk lijkt me niet zo verschillend van fietsen in Nederland. Welke onderdelen en gereedschappen neem je mee als je een weekendje gaat fietsen?
:twisted: Duct tape.
LHTJoost schreef:Als je reservespaken meeneemt (ipv noodspaak) en ze zelf wil vervangen ook NBT2 ((M-Gineering) meenemen om cassette te verwijderen
en ook nog een spaaksleutel,
LHTJoost schreef:Anders heb je toch een fietsenmaker nodig.
Gereedschap van bergbeklimmer zou ik nog aanvullen met het spaak- en kettingbreukgereedschap, maar dat hangt wel van de staat van je fiets(-wielen) af. Duct tape is ook een goede tip, kan wat schelen bij beschadigde dragers enzo. Let wel op bij het fietspompje dat ie ook op jouw ventielen past. Anders een verloopstukje bij de fietsenboer kopen.
Reserve buitenband zeer zeker niet meenemen naar Frankrijk, vooraf vervangen indien ze (bijna) versleten zijn kan geen slechte investering zijn.

Hans
naast de al eerder genoemde duck tape een paar taai reps
bedankt voor de tips :lol:

en als je langs de fietsenmaker gaat in Frankrijk is dat duur of net zoiets als in Nederland?
Als je fiets goed kapot is, is het niet snel te duur :wink:
Net zo hartstikke duur als in Nederland ;-).
Er ligt momenteel een fietsreparatietool incl. kettingpons voor weinig bij de Aldi. Ik heb 'm vorig jaar gekocht en het meeste zit er in.
http://www.aldi.nl/aldi_mini_fietstools ... _8001.html
Met een punttangetje en een bahcootje erbij ben je klaar. En een paar tieraps, natuurlijk.
Zonder tieraps kan je niet weg.
Marko schreef:Er ligt momenteel een fietsreparatietool incl. kettingpons voor weinig bij de Aldi. Ik heb 'm vorig jaar gekocht en het meeste zit er in.
http://www.aldi.nl/aldi_mini_fietstools ... _8001.html
Ik heb geen ervaring met dat reparatiesetje, maar wel met verschillende kettingponsen en het verschil in functionaliteit is - zelf voor zo'n eenvoudig apparaatje - best wel groot. Zonder zelf te testen (of voldoende positieve ervaringen van anderen) zou ik er niet vanuit gaan dat die fietsreparatietool ook functioneel bruikbaar is.

Renaat
Ik heb er vorige week de ketting van mijn stadsfiets nog mee ingekort
En 'functioneel bruikbaar' is een pleonasme.
Losse gereedschapjes heb ik liever. Kan je er net iets beter bij en zijn tegelijk te gebruiken. Echt functioneel bruikbaar, zeg maar.