Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel doormidden gebroken… normaal? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadel doormidden gebroken… normaal?

Slaapt schreef:Dus het is met een beetje mechanisch inzicht volstrekt onlogisch om je set back te halen uit je zadel rail.
Volgens mij is het gewoon een constructiefout want als je je zadel zover naar achteren kan schuiven, dan moet de rails stevig genoeg zijn; dus of beter of dikker materiaal of anders ervoor zorgen dat het gewoon niet mogelijk is. 8)

Ze kunnen ook aangeven "niet geschikt voor mensen zwaarder dan 70 kg" :wink:
Revanho schreef: Als het 'verkeerd' is om een zadel zo te monteren, dan lijkt het me logisch dat de fabrikant dit of zeer duidelijk vermeldt of aanduidt op het zadel (of zelf technisch onmogelijk maakt).
Daar sluit ik me bij aan (en bij MichaelW). Afgezien daarvan heb ik begrepen dat breuk een bekend probleem is bij bepaalde typen rails; iets te maken met warmtebehandeling ofzo waardoor het materiaal te bros werd. Ik dacht bij de 'copper plated' variant, dan zou het niet voor jou van toepassing zijn, maar ik kan me natuurlijk niet meer met zekerheid herinneren bij welke soort rails of in welke periode... Misschien kan Google je verder helpen, Raimundo.

Succes gewenst,

Carl
Slaapt
Ik vind het best een steekhoudend verhaal van je leverancier.
Als jij het zadel niet binnen de plek monteert waar het hoort, het midden van de rail. Dus niet zo ver mogelijk vooraan zodat het zadel zover mogelijk naar achter steekt dan haal je vering uit de twee achterste stangen en die kunnen een keer op zijn en dus breken.


Dit waren exact de woorden van Hollandbikeshop (wellicht ingefluisterd door de leverancier) die ik door de telefoon te horen kreeg. Je hebt toch geen belang in een van de twee ondernemingen?

Nu kan Hollandbikeshop of zijn leverancier gelijk hebben in wat ze stellen. Maar ik ben het met Renaat eens ”dat er op zijn minst iets fundamenteel mis gaat in de communicatie van de fabrikant”.

Mijn inziens niet alleen vanuit de fabrikant, die weliswaar eindverantwoordelijke is, maar ook vanuit de winkelier die ook zijn verplichtingen tegenover zijn klanten heeft. Als het een algemeen bekend iets is dat het dermate belangrijk is dat je het zadel binnen een bepaalde grens bevestigd, dan lijkt het me van essentieel belang om als winkelier je klanten hierover te informeren als de fabrikant dit nalaat. Dit alleen al om te voorkomen dat je niet steeds geconfronteerd wordt met klanten die over het zelfde komen klagen, terwijl het simpel te voorkomen zou zijn geweest met de juiste informatie.

Natuurlijk is “sleutelen aan een fiets vakwerk”, maar als de winkelier de juiste informatie verstrekt dan hoeft iemand die 84 kilo weegt en rond de 3000 km heeft gefietst niet na 1,5 jaar een nieuw zadel te kopen. Uiteindelijk is het plaatsen van een zadel met de juiste informatie toch wel iets wat de gemiddelde fietser zou moeten kunnen.

Carl, bedankt voor de tip.

Raimundo
Nee ik heb geen aandelen en maak ook geen deel uit van.
Dit is gewoon kennis van hoe het moet. Ik heb net even gekeken bij het sq-lab zadel van de vrouw en daar staan merk tekens op.

Ook blijkt het dat Brooks toch wel aan product innovatie doet. Zojuist even mijn zadel bekeken en zag de B17 rails aangepast zijn. Je kan de set back niet veranderen met het rails van nieuwere zadels! Dus alle speculaties ten spijt: Brooks heeft een modificatie gedaan. Dus graag stoppen met het complot denken.
Kijk maar:
Afbeelding

Enige wat ik je kan adviseren om te doen: Spreek je leverancier aan dat je een oud model hebt gekocht en dat er geen deugdelijk montage handleiding bijzat. Het feit dat jouw model gevoelig is voor breuk maakt dat zonder waarschuwing ze het uit coulance mogen vervangen.

Tevens ook een waarschuwing voor anderen: kijk naar de rails en hoe je het hebt gemonteerd....
Slaapt schreef:... uit coulance mogen vervangen.
Nou, eerlijk gezegd,
een terugroepactie lijkt mij méér op z'n plaats voordat er een keer een echt ongeluk mee gebeurt! 8)
jazeker! Maar dit is niet America.
Dus liever iemand eerst met een dikke darm perforatie en uitgeschuurde kringspier voor er actie komt :)

Enfin een gewaarschuwd mens telt voor voor twee en even allemaal de schuur in en even controleren.
Slaapt schreef:Dus nogmaals we kunnen helemaal los gaan op Brooks dat het meuk is enz, wat overigens feitelijk onjuist is. Gezien de miljoenen zadels die daar de deur uit gaan
dit begrijp ik niet
Slaapt schreef:Ook blijkt het dat Brooks toch wel aan product innovatie doet. Zojuist even mijn zadel bekeken en zag de B17 rails aangepast zijn. Je kan de set back niet veranderen met het rails van nieuwere zadels! Dus alle speculaties ten spijt: Brooks heeft een modificatie gedaan. Dus graag stoppen met het complot denken.
"Brooks England is steeped in history, a prestige brand that boasts almost 150 years of tradition and expertise. But quality and style never age." (bron: http://www.brookssaddles.com/)
Wat is er niet te begrijpen? Er worden miljoenen zadels verkocht en heel af en toe gaat er wat stuk. Tis ook niet dat het hele internet vol gekotst wordt met klachten. Ik vind het wel meevallen. En in deze ook nog door verkeerde montage door onwetendheid?
Dan wordt er van alles bijgehaald van verkeerd staal tot bezuinigingen op materiaal tot verkeerd chromeren of verkoperen wat ook nog een galvanisch proces is en niet van invloed op treksterktes.

Ik weet het niet hoor maar iets zegt mij dat het nogal hysterisch is al die reacties op de firma.....
Slaapt schreef:Wat is er niet te begrijpen? Er worden miljoenen zadels verkocht en heel af en toe gaat er wat stuk. Tis ook niet dat het hele internet vol gekotst wordt met klachten. Ik vind het wel meevallen. En in deze ook nog door verkeerde montage door onwetendheid?
Dan wordt er van alles bijgehaald van verkeerd staal tot bezuinigingen op materiaal tot verkeerd chromeren of verkoperen wat ook nog een galvanisch proces is en niet van invloed op treksterktes.

Ik weet het niet hoor maar iets zegt mij dat het nogal hysterisch is al die reacties op de firma.....
Wat ik niet begrijp is waarom jij stelt dat er een verband bestaat tussen verkoop aantallen en kwaliteit. Naar mijn mening staat dit volledig los van elkaar.

Wat ik mij ook afvraag is hoe je aan de informatie komt dat er heel af en toe wat stuk gaat?

Je mag het hysterisch en complot noemen, maar wat ik in dit topic geschreven heb zijn eenvoudig mijn ervaringen. En ik heb er moeite mee dat Brooks zich profileert met woorden als "quality craftsmanship" en "a prestige brand" terwijl mijn zadels van deze fabrikant onderweg regelmatig kapot gaan.

Overigens vind ik die versmalling van de rails zodat je het zadel niet meer verkeerd kunt inklemmen zoals je op jouw foto laat zien wel een verbetering.
Die versmalling van de rails van het zadel van Brooks is natuurlijk helemaal geen verbetering. Aanpassingen aan de stand van het zadel zijn zo niet meer te maken. Aanpassingen dien je dan te doen d.m.v. het aanpassen van de zadelpen. "One size fits all" zadel moeten ze daar bij Brooks wel gedacht hebben.
Robbert10 schreef:Die versmalling van de rails van het zadel van Brooks is natuurlijk helemaal geen verbetering. Aanpassingen aan de stand van het zadel zijn zo niet meer te maken. Aanpassingen dien je dan te doen d.m.v. het aanpassen van de zadelpen. "One size fits all" zadel moeten ze daar bij Brooks wel gedacht hebben.
Inderdaad, het neemt wel een instelmogelijkheid weg. Als GB wel een degelijke rails kan maken waar genoeg lengte voor meerdere fore/aft posities is, dan moet Brooks dat toch ook kunnen. Of zijn de duurdere Brooks modellen van meer dan 150 euro wel degelijk?
Nou ja, je kan het gelijk natuurlijk naar je toe blijven praten.
Heb je al eens op internet gezocht hoeveel mensen er een gebroken Brooks hebben?
100? 1000? van de miljoenen die er verkocht worden vind ik dat een goede kwaliteit. Klagers zijn altijd de mensen bij wie het niet goed gaat en volgens mij zijn er vele tevreden brooks gebruikers. Maar goed je hoeft het niet met mijn eens te zijn hoor. Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet belangrijk. Ieder zijn eigen werkelijkheid zeg ik altijd maar.

En hoezo zijn er nu geen aanpassingen te maken door een brooks zadel?
Nogmaals en dat heeft zich nu wel aangetoond.
Setback regel je met je zadel pen(en de vorm van je frame) net als de hoek van je zadel. Doe je dat niet dan breekt het. Wat is daar zo moeilijk en lastig aan? Dat was al jaren zo en dat zal ook wel jaren zo blijven denk ik.

Maar goed moet je wel goed nadenken over je zadelpen en een paar tientjes extra uitgeven voor jaren en 10.000-en km's fietsplezier ipv elke 1 tot 3 jaar op een forum klagen dat je brooks gebroken is....
Slaapt schreef:En hoezo zijn er nu geen aanpassingen te maken door een brooks zadel?
Nogmaals en dat heeft zich nu wel aangetoond.
Setback regel je met je zadel pen(en de vorm van je frame) net als de hoek van je zadel. Doe je dat niet dan breekt het. Wat is daar zo moeilijk en lastig aan? Dat was al jaren zo en dat zal ook wel jaren zo blijven denk ik.
Die nauwelijks afstelbare rails die jij toont op jouw B17 zien er verschrikkelijk onhandig uit om het zadel goed af te kunnen stellen. Als er voor de minste aanpassing in de voor/achter-positie een nieuwe zadelpen nodig is koop ik in het vervolg wel iets anders (geen enkele van de 10+ zadels die hier in de garage liggen is zo beperkt qua instelling). Mijn Brooks Flyer van 2012 heeft gelukkig wel ruimte om wat met de positie te kunnen experimenteren...
Ik fiets nu al heel wat jaartjes vrij intensief de wereld rond, en de enige andere fietsers die ik in al die jaren tegengekomen ben die zadelproblemen hadden, reden met Brooks.
Ik ben er 3 tegen gekomen met verhalen van gebroken zadels.
Zelf heb ik 5 fietsen, waarvan geen enkele met Brooks zadel, en nog nooit heb ik een gebroken zadel gehad.
Op mijn tourfiets fiets ik al vele jaren, naar grote tevredenheid en zonder stukken met een San Marco Rolls zadel.
Ik zou nooit een Brooks riskeren voor een serieuze trip.
Ik heb vele jaren op leren zadels gereden. begonnen met Lepper, daarna 2x Brooks en nu Gilles Berthoud, type Mente. Een prachtig kwaliteitszadel voor maar 119 euro. Moest even wachten op de levering, omdat de fabriek niet tevreden was over de klinknagelbevestiging.
Inrijden was eigenlijk niet nodig. Na montage gelijk een rit van 100 km gemaakt. Na 8 maanden nog prima van vorm. Nog steeds niet hoeven spannen.

De beide Brooks hadden een zeer beperkte levensduur. Vooral het leren zadeldek was erg dun en slap. Het zadel werd zienderoog langer en de stelboutbevestiging slapper. Gelet op prijs/kwaliteit komt Brooks bij mij op de laatste plaats. Nooit meer een Brooks zadel op mijn fiets.

Dat nu regelmatig stalen Brooks frames en stelbouten breken, zegt wat over de kwaliteit van staal en/of de gekozen productiemethode.

Piet.
Slaapt schreef:Je kan de set back niet veranderen met het rails van nieuwere zadels!
Ik vind het toch wel belangrijk (en niet meer dan logisch) dat de setback gedeeltelijk kan aangepast worden door het verschuiven van een zadel over de rails.

Renaat
Het zou me niets verbazen dat bij de ontwikkeling van dit klemsysteem deze mogelijkheid er niet was. Later betere en lichte metalen werd dit schuifsysteem ontwikkeld.
Ik zie dit soort zaken anders. Brooks heeft, op advies van de afdeling inkoop, een zooitje onderrails in de handen laten drukken. Van coulance kan geen sprake meer zijn de schade wordt te groot. En dan heeft de klant het gedaan. Ze geven de winkelier de juiste handvatten om deze de schuld te geven en dan maar hopen dat het met een sisser gaat aflopen. Maar ja dat Internet he. Ze mogen blij zijn het maar om pakweg 30 miljoen mensen gaat die Nederlands lezen.
multiwgb schreef:Het zou me niets verbazen dat bij de ontwikkeling van dit klemsysteem deze mogelijkheid er niet was. Later betere en lichte metalen werd dit schuifsysteem ontwikkeld.
Dat lijkt me erg aannemelijk. Maar 'tegenwoordig' verwacht ik die mogelijkheid toch, behalve als het om echt lichtgewichtspul gaat. (20 jaar geleden ging ik ook op trektocht met een niet aanpasbare 'one-side-fits-all rugzak met een buitenframe, dat is nu gelukkig anders.)

Renaat
Ik ga vanavond toch eens kijken bij mijn zadel. Volgens mij kan ik mijn zadel wel enigszins verstellen over de rails. Dat zadel heb ik anderhalf jaar geleden gekocht.
Revanho schreef:Dat lijkt me erg aannemelijk. Maar 'tegenwoordig' verwacht ik die mogelijkheid toch,
Renaat, ik had van jou toch verwacht dat jij een klein beetje zoekwerk zou doen.
Afbeelding