Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met gps - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen met gps

Wat ik ook van belang vind is dat je losse baterijen kan gebruiken en geen vaste accu als die onderweg leeg is kun je niets meer .
Ik kan er altijd nieuwe baterijen in doen .
Volgens mij is het scherm van de Map64 ook verbeterd tegen over de 62.
Klaas
oswald schreef:
supermario schreef:
Ja kan ook je naam en nummer in de gps zetten. Kan iemand mij vertellen hoe je dit doet, Moet je de gps aansluiten op de pc en dan veranderen?

Mario
Wijzig het welkomscherm. Geen pc nodig.
Kun je ook aangeven hoe? Want dat vraagt hij volgens mij. Ik heb hier twee Garmins en bij die modellen moet je een tekstbestandje in de map Garmin (met een editor op de computer) aanpassen.
saagstree schreef:Wat ik ook van belang vind is dat je losse baterijen kan gebruiken en geen vaste accu als die onderweg leeg is kun je niets meer .
Ik kan er altijd nieuwe baterijen in doen .
Volgens mij is het scherm van de Map64 ook verbeterd tegen over de 62.
Klaas
volgens hetgeen ik gelezen heb zou het scherm identiek hetzelfde zijn.....maar ben geen kenner dus ,zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt....
het gaat de 62s worden , lijkt mij een goed ding....
en dan uitzoeken hoe dat allemaal zit met die osm kaarten, want daar ben ik nog niet goed uit.....
Kun je ook aangeven hoe? [/quote]
Bij mij: instellingen/welkombericht.
De tovenaar schreef: Mocht je de layout van de CN beter (rustiger?) vinden (wat ik me niet kan voorstellen :wink: ) kijk dan ook eens naar de Generic OSM kaarten van http://garmin.openstreetmap.nl
Inderdaad. Gedownload en dit scherm is prima. Deze voormiddag getest.
Oswald,
wat voor gps heb jij

Mario
Hoi,
Ik heb een Garmin Dakota 20 met Open Street Maps erop. Alles werkt prima, al probeert hij wel eens (net als TomTom) de touristische route te geven. Oplaadbare Eneloop batterijen erin. Succes.
gr Linda
supermario schreef:Oswald,
wat voor gps heb jij

Mario
Ik gebruik nog steeds de oude Map60. Reed een vierdaagse met Dakota 20 en een Etrex 30.
Geen voordelen groot genoeg om van toestel te veranderen.
Moest het toestel nu stuk gaan, zou ik voor de 62 kiezen.
Goed scherm, toetsen, AA bat. (De 60 doet er ca 2,5 fietsdagen mee.)
supermario schreef:kan ook je naam en nummer in de gps zetten. Kan iemand mij vertellen hoe je dit doet, Moet je de gps aansluiten op de pc en dan veranderen?
Ja, aan de computer aansluiten en het bestandje \garmin\startup.txt aanvullen. Of gebruik maken van het gratis programma JaVaWa Device Manager om het bestandje aan te passen en gelijk een backup van de inhoud van je GPS te maken.


De tip van Oswald geldt voor de oudere generatie 60Csx en eTrex Hcx enzo, maar niet voor de huidige nieuwe generatie toestellen waartoe de Oregons behoren.
Ter orientatie op toestellen en kaarten heb je wellicht iets aan de video's op
http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Los daarvan:
a. de kwaliteit (en actualiteit) van de open fiets map is, vooral voor het fietsen vaak verbluffend goed.
b. neemt niet weg dat je mogelijk, wat vaker dan in de auto, nu en dan gezond verstand moet gebruiken.
c. voor het fietsen zou ik aanschaf van City Navigator NIET aanraden; dat heb je beslist meer aan de open fiets kaart
d. voor navigeren in de auto gaat het vaker om het opzoeken van een adres; daar is de OSM kaart minder goed in dan de city navigator.
e. toch zou ik ook afraden speciaal voor autogebruik een losse city navigator kaart aan te schaffen - een losse kaart kost zo'n 70 euro. Een lifetime kaartupdate (niet noodzakelijk allicht) nog eens zo'n bedrag. Terwijl je voor 100 euro een Nuvi 42 koopt, incl lifetime update. Maw: dan beter een apart toestel erbij - dat bovendien ook tegen je praat.
f. tot slot: ga je rijden met routes die je van internet downloadt: die routes staan meestal helemaal los van de kaart. Een overzicht van routesites zie je op http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen ... ownloaden/
het is mij nog niet helemaal duidelijk of je met de garmin 600 ook het accu pakket kan gebruiken, of geld dit alleen voor de 650

Mario
Ja, bij de Oregon 600 kun je het accu pakket ook gebruiken. Bij de Oregon 650 word het pakket meegeleverd, bij de Oregon 600 dien je die los bij te kopen of creatief met andere accus te zijn.
Maar wat is dan het verschil tussen oplaadbare batterijen en het accu pak

Mario
Het accu pakket zijn 2 oplaadbare accu's met de naam Garmin erop in een klemconstructie aan elkaar geklemt. Kijk maar eens goed op de website van Garmin in de accessoires en dan afbeeldingen. Dacht dat er ook youtubes van te vinden zijn.


Door het kooitje vormt het pakket één geheel en drukt de schakelaar in de Oregon in, zodat deze weet dat het een Garmin accupakket is en geladen kan worden.
en hoe moet je die accu pak dan laden met een speciale kabel

Mario
In toestel laten en zo laden of losmaken van elkaar en in een gewone lader stoppen.
het is dan toch nog een ander toestel geworden, de etrex 20, de openfietsmap europa staat er al op en het werkt allemaal nog ook :D :D :D
:lol:
Verstandige keuze waar je geen spijt van gaat krijgen!