Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kookboek/gids voor de vakantiefietser... - Forum Wereldfietser

kookboek/gids voor de vakantiefietser...

Ik kan heel goed een ei bakken maar......dan houd het verder wel op met mijn kookkunsten.....
bestaat er zoiets als een kookboek waar gemakkelijke en gezonde gerechten in staan die ook te maken zijn voor fietskampeerders?
Dus zonder heel speciale zaken die er allemaal in moeten ?

zoiets zou wel handig zijn voor mij....maar geen idee of zoiets wel bestaat...
In het tijdschrift staat iedere uitgave een recept. En volgens mij moet er ook nog wat te vinden zijn hier op het forum en op de wiki:
Wiki pagina Koken en recpeten
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=recept
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=recept

Eet smakelijk!
Ik denk dat het een gat (gaatje) in de markt is, zo'n kookboek.

Zelf weet ik altijd, naar mijn bescheiden mening, een redelijke maaltijd in elkaar te flansen met twee minimale pannetjes van Primus. (solo) Het ene is een 1 liter pan en de andere een deksel annex mini braadpannetje. Het werkt nog ook.
Meestal pasta's met vlees of vis (vlees en vis/saus maken in het kleine pannetje bovenop de kookpan, of eerste koken en dan de kleine pan, bakken kost meestal weinig tijd zodat de pasta/rijst verder gaart in de kookpan terwijl ik de saus maak.
Ook wel risotto, met groene asperges, brood en vis (zalm).
Of gerechten met kip, of gevulde omelet, etc. Dan ben je al een tijdje onderweg hoor.
En vooral overal lekker brood bij, of wat rauw groenvoer of salade.
Eind van de dag even de winkels in de gaten houden en toeslaan.

Maar een kookboek, nee niet gezien.
Er bestaan wel kookboekjes die claimen dat ze gericht zijn op de lichtgewicht kampeerder (even googelen levert een aantal hits) maar alles wat ik ooit bij een buitensportzaak aan zulke kookboekjes heb zien liggen ging toch uit van meer materiaal dan een brandertje, twee kookpannetjes en een deksel/koekepannetje. (en daarbij is een kookboek ook flink wat om mee te slepen).

Wat wij meestal doen is pasta / rijst aan de kook brengen. In de slaapzak door laten koken en ondertussen een roerbak maken van groente, vlees/vis en saus.
Het zit 'm meer in het goed inkopen van dingen die je lekker vindt dan in het koken zelf. (lekker brood, stukje droge worst, ingrediënten voor een goede salade, etc.). Op vakantie gebruiken we ook potten, pakjes en zakjes. Bv. aardappelpuree, polenta in Italië, Cassoulet met eend uit blik in Frankrijk, etc.
Vooral dingen proberen uit de lokale (super)markt dus.
Ik zet kleine recepten op mijn IPhone onder Notities.
Georg schreef:Ik denk dat het een gat (gaatje) in de markt is, zo'n kookboek.
Dat betwijfel ik. Er zijn al honderden outdoor kookboeken op de markt. De meesten verkopen slecht gezien de zeer beperkte markt. Bovendien is er een bijkomend probleem, een diversiteit aan wensen en wet- en regelgeving op diverse campings en per land.

Afhankelijk van hoe licht je wilt gaan kan een deel van het kookgerei namelijk al afvallen. Afhankelijk van de mogelijkheid tot het koken op open vuur kan een deel van de mogelijke recepten al afvallen.

Ben je namelijk bereid iets meer gewicht mee te nemen, en zit je in een land waar koken op open vuur is toegestaan, en verblijf je in het wild of op een camping waar dit ook is toegestaan? Dan is het aantal te maken recepten direct al een stuk uitgebreider dan wanneer dit niet geldt.

Een oud studiegenoot van mij heeft zo bijv. enkele maanden scandinavië rondgetrokken als backpacker. Geen gas, brander of lightweight pannensetje meegenomen maar een gietijzeren skillet van ca. 1.5 kg, een grillroosterje van een paar honderd gram, een paar BBQ spiezen, een firesteel en een rol aluminium folie. Alles wat hij nodig had om te kunnen BBQ'en, grillen, gepofte aardappelen te maken, etc.

Beter kun je denk ik voor jezelf individuele gerechten opzoeken welk je met je eigen kookkunsten en materialen zult kunnen bereiden, en deze meenemen. Overigens kun je op bijv. amazon.co.uk of bol.com wel redelijk wat outdoor kookboeken vinden.
Misschien is een kookboek voor de vakantiefietser niet direct een gat in de markt maar recepten hier delen kan natuurlijk altijd. Of tips over kruiden, en specerijen die je meeneemt in je keukentas.

Naast ons benzinebrandertje nemen we de laatste tijd ook regelmatig een wegwerpbarbeque mee. Ideaal om een forel of biefstuk op te bereiden. :P
Ha die Arno,

Klopt, er is al meer over geschreven. Misschien lukt het wel om het voor geïnteresseerden wat concreter te maken. Hier op het forum worden betrekkelijk weinig 'How to's' geplaatst terwijl er best wat onderwerpen zijn die zich daar voor lenen. De keren dat ze hier geplaatst worden wordt er echter vaak wel enthousiast op gereageerd.

In mei gaan we weer een rondje fietsen dus zal in elk geval m'n camera meenemen en eens kijken of ik wat in elkaar kan steken.

Maarten
@Maarten,

Dan zal ik deze zomer hetzelfde doen. Goed idee om dat met afbeeldingen te doen: wekt vast eetlust op.
Maarten & Line schreef:Misschien is een kookboek voor de vakantiefietser niet direct een gat in de markt maar recepten hier delen kan natuurlijk altijd. Of tips over kruiden, en specerijen die je meeneemt in je keukentas.
Ik houd erg van koken en diversiteit aan smaak. Gebruik aan kruiden is riant:
zout, peper, bruine suiker, cayenne, paprika, chilli flakes, knoflook, uienpoeder, kippenbouillon poeder, garam masala, basilicum, nootmuskaat, oregano, tijm.

Lege tic-tac doosjes zijn een goede uitkomst om te besparen in gewicht en ruimte. Wil je een iets stevigere container, dan kun je denken aan ouderweste 35mm film containers, 15 mL falcon tubes, etc. Kun je vaak via ebay wel vinden.

Qua recepten heb ik zelf niet echt eigen recepten. Ter inspiratie kun je echter bijv. op één van de volgende sites een beetje rondneuzen. Afgestemd op backpackers, maar veel hiervan is ook onderweg op de fiets prima te maken.

http://www.onepanwonders.com/
http://www.wildbackpacker.com/backpacking-food/recipes/
http://www.backpackingchef.com/
stef.l schreef: Lege tic-tac doosjes zijn een goede uitkomst om te besparen in gewicht en ruimte. Wil je een iets stevigere container, dan kun je denken aan ouderweste 35mm film containers, 15 mL falcon tubes, etc.
Of de andere kant op: zip loc-zakjes. Niet stevig, maar flexibel en daardoor handig te gebruiken als padding/opvulmiddel, bv tussen pannen om krassen te voorkomen. Via internet (zip loc, ziplock, gripzakje) heb je voor een paar euro honderd zakjes in huis. Ik reis zelf ook met een hoop kruiden en inderdaad ook altijd bouillonblokjes - hele efficiënte smaakmakers.
Ik maak zelf een kookboekje! Hoe? recepten komen overal vandaan, deze site, het tijdschrift, Allerhande, etc. Ik verzamel ze in een word document en met http://www.pocketmod.com/ maak ik daar een superklein handig kookboekje van.
Heel handig voor die dagen dat je even geen fantasie hebt. Gaat bij mij al jaren mee.