Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België: minder couchsurfing? - Forum Wereldfietser

België: minder couchsurfing?

De Belgische overheid heeft aangekondigd couchsurfing (overnachten bij vreemden) aan banden te leggen. Een artikel hierover van De Standaard is hier te vinden. Overnachten bij vrienden valt hier niet onder, de vraag is dus hoe ver de mazen van de wet gaan. Wellicht kan een 'vriendenclub' of 'vriendenwebsite' oprichten deze gang van zaken ontwijken. Het lijkt me daarom een lastig te handhaven regelgeving.
Men spoort actief mensen op die zich aanbieden op de site... dit gaat toch al vrij ver vind ik.
Ik ben benieuwd of ik als lid van couchsurfing en warmshowers een briefje in men bus ga vinden. Ook benieuwd of het me iets gaat kosten, om mezelf te registreren. In dat geval -> gedaan met zetel/slaapplaats aan te bieden. Only in Belgium (Flanders, want toerisme is een Vlaamse aangelegenheid)

Evert
Ben ook nieuwsgierig of ik een brief zal krijgen.

Ze zullen werk hebben om iedereen aan te schrijven en onze adressen te zoeken. We zijn met ongeveer 25000 heb ik ergens gelezen.

Straks mogen we geen groenten meer zelf kweken omdat we concurrentie zijn van de landbouwer ;)


Jolien
Is ergens wel logisch natuurlijk: als professionals moeten voldoen aan allerlei voorwaarden en vergunningen voldoen ter bescherming van de gebruiker, moet je de zwarte markt ook wel proberen te reguleren. Of het nou gaat om taxi's of woningverhuur. Nou zijn genoeg regels tenenkrommend, maar andere zorgen er weer voor dat ongelukken worden voorkomen. Als bewoner kun je bv. wel weten hoe je bij brand weg kunt komen, als toerist in een vreemde woning weet je dat niet zo snel.

In Nederland is het privé verhuren van je woning ook goeddeels verboden trouwens, heeft het gerechtshof in Amsterdam eind 2013 bepaald. Hoofdargument is dat het bedrijfsmatige exploitatie is en dat mag niet in een pand met woonbestemming. De gemeenteraad van Amsterdam heeft daarop voorwaarden gesteld waarop het in Amsterdam alsnog is toegestaan. Andere gemeenten hebben dat voorbeeld nog niet gevolgd bij mijn weten.
Vergunningen zijn dan nog niet nodig maar de eerste de beste keer dat een AirBNB-toerist bij een brand om het leven komt is dat ook subiet afgelopen.
Airbnb is oneerlijke concurrentie, kan ik inkomen. Maar Couchsurfing en Warmshowers verdien je toch niets aan? Kost mij eerder geld als er een warmshower gast komt.... Lijken mij 2 verschillende dingen.
Maar Couchsurfing en Warmshowers verdien je toch niets aan?
Nee, daar gaat het natuurlijk niet om. Maar juist omdat ze gratis zijn vormen ze oneerlijke concurrentie met betaalde overnachtingen.
Ik snap de redenering, maar ben het er niet mee eens. Couchsurfing en Warmshowers en ook Airbnb hebben deels ook een sociale functie. Je komt in contact met de lokale bevolking. Daarom hebben ze volgens mij bestaansrecht naast het hotel- en campingwezen.
Daar heb je gelijk in, berger.

Kan me dan wel vinden in de opmerkingen van OpenVLD: met wat eisen op gebied van brandveiligheid is niks mis (brandblussers, rookmelders, nooduitgang), maar niet meteen met hoge boetes gaan wapperen. Die hele GAS-boete-toestand in België is overigens tenenkrommend en lachwekkend - zie http://www.knack.be/nieuws/belgie/top-1 ... 20656.html - in Wellen mag je alleen met confetti strooien als die niet groter is van 10 mm doorsnee. Toch wel knap hoe ze Nederland voorbij zijn gestreefd in absurde regelzucht.
Ik ken wel wat mensen die hun huis via Airbnb verhuren (aan het einde van de maand meestal :lol: ) Maar dat is een puur zakelijke transactie hoor, weinig sociaal aan.
Ik begrijp ook wel dat een warmshower gast die bij mij slaapt niet in een hotel slaapt, maar zo is het systeem nu eenmaal. Dat iemand het leuk vindt af en toe met een medefietser te socializen kan toch moeilijk verboden worden? Staat volgens mij ook in de voorwaarden dat er geen financiële vergoeding tegenover mag staan. Mag je straks in belgie een toerist ook geen drankje aanbieden omdat je daarmee de lokale horeca uitschakeld?
Dag allemaal,

Straks zijn er hier verkiezingen, wat wil je!
Beste groet en vrolijk Pasen

Roeca
Als ik iemand slaapplaats wil aanbieden, dan heeft niemand zich daar in te mengen. Ook niet als ik er voor kies dat te doen voor mensen die ik niet ken. Ik ben van mening dat pas op het moment dat ik daar geld voor vraag een vorm van reglementering terecht is en dat er anders van oneerlijke concurrentie sprake is.

Maar zolang ik er geen cent voor vraag, dan bepaal ik en niemand anders wie ik wanneer bij mij thuis laat overnachten. Anders kan men het meenemen van een lifter gaan beschouwen als concurrentie van taxi's, iemand gratis een oude fiets geven als concurrentie voor de fietswinkel, ...

Renaat
jansenius schreef:Nuancering....

Couchsurfers worden met rust gelaten, rest niet
Ik hoopte al dat de soep niet zo warm gegeten ging worden. Hier kan ik me wel in vinden.

Renaat
jansenius schreef:Nuancering....

Couchsurfers worden met rust gelaten, rest niet
Volgens diezelfde krant is de dienst toeristische vergunningen niet op de hoogte van die nuancering...