Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mening over sportvoeding/drank - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

mening over sportvoeding/drank

kenben schreef:Aangezien deze suikers zijn opgelost worden deze sneller in het bloed opgenomen waardoor je minder pieken krijgt in de suikerspiegel.
??????????????

sneller opgenomen = grotere pieken
cycloantverpia schreef:Volgens mij zit het 'voordeel' van sportdranken grotendeels tussen de oren en ben je met bijvoorbeeld een simpel glas melk (of wat kaas) al goed op weg [...]
:shock: Een simpel glas melk? Zie dat buiten de lage landen maar eens te pakken te krijgen!

Carl
Carl schreef:
cycloantverpia schreef:Volgens mij zit het 'voordeel' van sportdranken grotendeels tussen de oren en ben je met bijvoorbeeld een simpel glas melk (of wat kaas) al goed op weg [...]
:shock: Een simpel glas melk? Zie dat buiten de lage landen maar eens te pakken te krijgen!

Carl
Ik beschouw kaas in dit geval als een vaste vorm van melk en het stopt heus niet bij Gouda... :wink:
whoooo.....ik zie redelijk wat onzin op deze pagina staan.
Glas melk? Tussen de oren? Snelle opgeloste suikers die voor minder pieken zorgen....Poeh.

Even wat theorie, ik hou het simpel.

Spieren verbranden enkelvoudige suikers, vetten en/of eiwitten. Insuline zorgt ervoor dat die enkelvoudige suikers bij de spieren komen (even kort door de bocht om het simpel te houden).
Elke voedingsstof wordt afgebroken tot enkelvoudige suikers. Dat afbreken kost tijd.
Simple gesteld: eet je een dikke boterham met pindakaas dan is de piek met suikers later, en over meer tijd verspreid dan wanneer je de suikerport van oma leeg lepelt.
Voor de boterham geldt ongeveer een tijd van 1 a 1,5 uur. Voor de inhoud van de suikerpot kan dat al binnen 15 minuten tot 3/4 uur zijn en is de suikerpiek stijlleer en hoger.

Wanneer je je stevig inspant dan gaat dat allemaal een tikkeltje sneller. Temperatuur, gemoedstoestand, enz hebben daar eveneens invloed op.

Wanneer je onvoldoende suikers in je bloed heb zitten gaat het lichaam op zoek naar andere brandstoffen en komt dan uit op vet en op eiwitten. Bij dat laatste verbrand het ook de spieren omdat die uit eiwitten bestaan.

Nu terug naar de praktijk.
Bij het maken van een fietsvakantie met een gemiddelde snelheid van plusminus 20 km/h kan je prima uitkomen met boterhammen met pindakaas. De verbranding is langzaam genoeg om het lichaam tijd te geven de boterhammen te verwerken tot enkelvoudige suikers die door de spieren worden gebruikt als brandstof.
Maar sta je na rustig gefietst te hebben voor de Alpen en je moet even 1500 meter klimmen en je bent ook nog van plan een wedstrijdje te doen met je vriendin om je mannelijkheid te bewijzen dan kan je van een koude kermis thuis komen. Je spieren schreeuwen om meer snelle koolhydraten. Je kan dan twee dingen doen:
1. stoppen, boterhammen smeren, 30 minuutjes wachten totdat er een voorafje enkelvoudige suikers in je lichaam zit en dan weer gaan klimmen.
2. sportgelletje al fietsend nemen, paar minuutjes rustig aan doen en dan weer knallen.

Afhankelijk van je ego, of dat van je vriendin, kies je voor optie 1 of 2.

In zijn algemeenheid zorgt een duursporter ervoor om nooit bij dat punt van te lage bloedsuikers te komen. Wanneer ik marathons loop, en ik wil ook nog snel lopen, red ik dat nooit op boterhammen. Elke 30 minuten gaat er een reepje in om vervolgens door te knallen.
Afhankelijk van de soort fietstocht die we maken pas ik mijn voeding aan.

Kaas en melk is pure onzin als middel om de berg te lijf te gaan. Prima overigens voor andere stoffen die je lichaam ook nodig heeft.
Thuis doe ik altijd Taksi, smaak tropisch-fruit, in de bidon. Ik heb ooit de smaak, samenstelling en energiewaarde met die van Extran-Orange vergeleken en ze kwamen vrijwel overeen, maar Taksi kost ongeveer een faktor 3 minder. Taksi koop je in pakken van 1,5 ltr voor ca. €0,90; Extran in flesjes van 0,5 ltr voor ca. €0,80. Beide dranken worden gemaakt door Riedel, een onderdeel van Friesland/Campina. Van belang is nog dat ik thuis altijd op intensief niveau rijd, 2-3 uur, waarbij een drank met hoge energiewaarde zeker zin heeft (zie mening van Marco Meijerink hierboven, waar ik het geheel mee eens ben).

In het buitenland koop ik meestal Cranberry Juice voor de bidon. Dat heeft een goede zoet/bitter balans. Als er geen cranberrysap is, dan vaak Mountain Dew of cola. Ik rijd dan minder intensief, 6-8 uur, maar meestal wel in de bergen. Ook dan is regelmatige aanvulling van suikers onderweg zinvol. Ik maak me niet zo druk om isotone eigenschappen.
Ik heb meestal wel dextro en/of mueslirepen bij me, maar die komt eigenlijk nooit uit de tas. Het helpt om a) goed te luisteren naar je lijf en b) eetmomenten in te plannen. Zo kwam ik er achter dat ik echt beter draai op een ontbijt met muesli dan brood (dat heb ik sindsdien ook doorgevoerd naar het dagelijks leven). Dat was gewoon een kwestie van wat dingen proberen en dan kijken waarmee je je goed voelt. Daarnaast ga ik er gewoon van uit dat ik of twee keer lunch, of een serieus tussendoortje neem. Dus na 30 km fietsen gewoon een leuk plekje uitzoeken en wat fruit gaan eten. Dus ook als je nog geen honger hebt.

Als het heel warm is let ik op zout. Maar ik kook altijd zelf op de camping en dan gebruik ik altijd iets meer kant-en-klaar producten dan thuis, dus daar zit bijna altijd wel genoeg zout in.
Ik gebruik allang geen sportdrank meer op langere reizen. Ik wil mijn bidons en drinkflessen zo schoon mogelijk houden. Met suikerwater in mijn bidon in combinatie met warm weer ben ik bang dat ik een ideaal petrischaaltje maak voor ongewenst bacterie-explosies, algengroei en champignons.

Sjirk
Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn. En we zijn het eens met Sjirk, suiker in je Bidon is alleen maar voeding voor ongewenste gasten. Pure suiker = snelle suiker is trouwens helemaal niet goed voor je. Je krijgt hier een snelle stoot energie van en daarna gaat het slechter. Wanneer je bijvoorbeeld een ontbijt eet van gedroogde vruchten met een product met een lage glycemische waarde, waar langzame suikers inzitten, zoals boekweit dan heb je voor de hele ochtend genoeg energie genoeg. En s' middags zorgen we voor wat extra zout op bijvoorbeeld het brood dat je bij je eten eet als je veel vocht bent kwijt geraakt. In het moderne westen laten we ons tegenwoordig door allerlei fabrikanten vertellen dat we bepaalde producten nodig hebben. Producten waarvoor je een hoop meer geld betaald. Meerwaarde geven en product differentiatie noemen die slimme marketeers dat. Laten wij slimmer zijn , en gewoon niet geraffineerde basis voeding eten, das veel beter voor je lijf! :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn. :wink:
Nergens onderweg een cola of andere frisdrank gedronken?
math schreef:Frans & Dieuwertje schreef:
Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn.


Nergens onderweg een cola of andere frisdrank gedronken?
Frans & Dieuwertje schreef:Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn. :wink:
Nergens onderweg een cola of andere frisdrank gedronken?
Cola lijkt me niet de sportdrank waar hier op gedoeld wordt. In mijn ogen is sportdrank volstrekt onzin (mits je geen topsport levert zoals Marco). Oké, soms fiets je inderdaad 1000 hoogtemeters en 130km in de brandende zon. Dan is het zaak heeeel veel water te drinken (ik heb wel 7 liter weggeklokt) en daarbij ook aan de zoutinname te denken (magnesiumtabletjes aan het einde van de dag, ben 1x flauw geworden aan het einde van de dag). En natuurlijk lekker eten wanneer je trek hebt, een strakke planning heb ik daarbij nooit. De meeste mensen die sportdrank gebruiken hebben dat volstrekt niet nodig!
Bedankt voor alle reactie's
Zelf gebruik ik Isostar Lemon gebruik de helft van de aangegeven hoeveelheid omdat ik dat lekker is, hou zelf niet van frisdranken, en hou ook niet van alleen water, ik heb voor mijn verjaardag iets gekregen voor na het fietsen, dit neem ik mee, en als het op is, zal ik het zelf nooit kopen.
SjirkM schreef:Ik gebruik allang geen sportdrank meer op langere reizen. Ik wil mijn bidons en drinkflessen zo schoon mogelijk houden. Met suikerwater in mijn bidon in combinatie met warm weer ben ik bang dat ik een ideaal petrischaaltje maak voor ongewenst bacterie-explosies, algengroei en champignons.

Sjirk
Ik doe er om die reden ook alleen water in, maar afgelopen jaar, na 6 weken van bijvullen in Noorse en Zweedse bergstroompjes, begon de binnenkant toch wel erg groen uit te slaan... . :D Mijn 'snelle' suikers haal ik wel uit een fles frisdrank, niet bijzonder lekker, zeker niet als het warm is en de prik allang vervlogen, maar het voldoet.
Marco Meijerink schreef:melk is pure onzin als middel om de berg te lijf te gaan. Prima overigens voor andere stoffen die je lichaam ook nodig heeft.
Melk bevat ongeveer evenveel koolhydraten per 100 mL als vele sportdrankjes. Daarnaast bevat het eiwitten en evt. vetten welk door het lichaam ook als energiebron verbruikt kunnen worden. Het enige verschil met vele sportdrankjes is dat de koolhydraten in melk disachariden zijn ipv monosachariden. Maar ook hierbij is de opname snelheid nog steeds hoog.

En bij zorgen voor voldoende vocht intake, zal de energie intake bij het drinken van melk ook toereikend zijn.

De enige 2 problemen met melk als sportdrank zijn:
1. 70% Van de wereldbevolking heeft een lactase deficiëntie, en een groot deel is zelfs lactose intolerant.
2. Lauwe melk is niet altijd even lekker om te drinken.

Maar voor de 30% met een normale lactase activiteit, en welk daarvan geen bezwaar heeft tegen het drinken van lauwe melk, is melk een prima optie om ook gedurende het sporten ter vervanging van sportdrankjes te drinken. Ook alvorens en tijdens het klimmen van een berg.
Of het even veel koolhydraten bevat als het gemiddelde sportdrankje daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Laat koolhydraten (in het geval van sportdranken liefst snel beschikbare suikers) nu net hét ingrediënt van een sportdrank zijn dat het eenvoudigst op een andere manier kan worden aangevuld.

Voor alle duidelijkheid ik heb het over de gemiddelde vakantiefietser, niet de wanna-be profwielrenner, 100-cols rijder of ultracycler. Die mensen hebben inderdaad mogelijk baat bij extra suikerconsumtie aangezien hun inspanningen ook ver bovengemiddeld zijn. Ik had niet begrepen dat de topicstarter zich tot die laatste categorie rekende.

Voor de vakantiefietser die warme streken doorkruist en liters zweet verliest is de functie van een sportdrank naast extra energie leveren ook in grote mate het terug aanvullen van de verloren elektrolyten. Net op het vlak van elektrolyten blijkt dat melk verrassend dicht in de buurt ligt van een gemiddelde sportdrank. Het grootste verschil tussen deze twee dranken situeert zich namelijk in het koolhydraatgehalte (en bijgevolg ook in het energieinhoud). Op vlak van elektrolyten liggen ze met uitzondering van magnesium en natrium enorm dicht bij elkaar in de buurt.

Om één en ander te onderbouwen even ter vergelijking de waarden van 200ml Isostar (een algemeen verkrijgbaar sportdrankje) en 200ml volle melk (ook in verschillende sommige werelddelen algemeen verkrijgbaar). Data zijn afkomstig van Isostar zelf en voor melk van the 2002 summary edition of The Composition of Foods (Food Standards Agency (2002) McCance and Widdowson’s The Composition of Foods, Sixth summary edition. Cambridge: Royal Society of Chemistry.

Afbeelding

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Of het even veel koolhydraten bevat als het gemiddelde sportdrankje daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Varieert erg per sportdrank. Isostar ligt vrij hoog. AA en Aquarius bijv. echter liggen in de richting van 5 - 6.5 g per 100 mL. Melk ca. 4 - 6 g per 100 mL. AA en Aquarius hebben high energy varianten. Maar zijn minder algemeen verkrijgbaar. En qua melk kun je opteren te kiezen voor chocolademelk, ca. 10 - 14 g kh per 100 mL. Variabel per merk.

Qua natrium gehalte overigens hebben redelijk wat van de sportdranken ca. 30 - 50 mg per 100 mL.

Magnesium in melk is wel lager dan in veel sportdranken. Chocolademelk bevat ca. het dubbele qua magnesium ivm regulier melk. Beschikbaarheid van chocolademelk wereldwijd is wel wat beperkter echter. Maar binnen veel westerse landen verkrijgbaar.
cycloantverpia schreef:Net op het vlak van elektrolyten blijkt dat melk verrassend dicht in de buurt ligt van een gemiddelde sportdrank.
...
Op vlak van elektrolyten liggen ze met uitzondering van magnesium en natrium enorm dicht bij elkaar in de buurt.

Om één en ander te onderbouwen even ter vergelijking de waarden van 200ml Isostar (een algemeen verkrijgbaar sportdrankje) en 200ml volle melk (ook in verschillende sommige werelddelen algemeen verkrijgbaar).
Je kan onmogelijk op basis van de grafiek die je hier geeft besluiten dat op vlak van elektrolyten melk in de buurt van de gemiddelde sportdrank ligt. Enkel fosfor en calcium liggen in elkaars buurt. Hieruit concluderen dat er fundamentele verschillen zijn tussen elektrolyten in volle melk en sportdrank zou even correct zijn als jouw conclusie.

Renaat
Renaat,

Als we de resterende ionen beschouwen waar ietsje meer verschil op zit dan doet volle melk enkel onder op vlak van magnesium.
Voor de twee andere elementen kalium en natrium zijn de concentraties in volle melk zelfs hoger in melk dan in de sportdrank!
Een belangrijke voetnoot hierbij is dat de zouten die je via zweet uitscheidt hoofdzakelijk zijn samengesteld uit Natrium en Kalium en laat die elementen nu net in melk zelfs in hogere mate aanwezig dan in Isostar. :lol:
Ik zal dit dan ook maar staven met een publicatie zeker?
Montain et al. (2007) Sweat mineral-element responses during 7 h of excerise-heat stress. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 17(6):574-82
Abstract en summarised results zijn te raadplegen op de NCBI-site:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18156662

Wat betreft jouw uitspraak van 'enkel fosfor en calcium liggen in elkaars buurt', zowel kalium, natrium als fosforconcentraties liggen zelfs hoger in melk! :!:
Verder zijn de 'verschillen' in concentraties die in de grafiek zichtbaar zijn slechts relatief aangezien de concentraties in alle gevallen nog steeds beduidend hoger zijn dan die in reguliere dranken.


Met andere woorden, melk bevat net zoals een sportdrank ruim voldoende ionen om de voorraad na een zweterige rit terug op peil te brengen.

Mijn conclusie is dan ook nog steeds dat melk echt niet hoeft onder te doen.

Greetz,
Bram
Bram,

Je moet niet alleen kijken naar welke mineralen en voedingsstoffen in melk zitten, maar ook naar de spijsvertering en opneembaarheid van die stoffen. En dan scoort melk erg slecht. Zeker koemelk. Al eerder is geschreven dat vele mensen te weinig lactase (enzym) produceren om de lactose in melk af te breken tot opneembaar voedsel. Het gevolg is dat circa 5% melksuikers door darmbacteriën, lees gisten en schimmels, worden omgezet is CO2 en H2O. Krampen en diaree liggen op de loer.

Dat geldt ook voor sportdranken. Door een hoog percentage aan fructose, onderdeel van tafelsuiker, kun je die fructose onvoldoende snel opzetten in glucose. Je hebt het enzym fructase nodig voor het opneembaar maken. Fructose wordt door de lever herkent als gif. Gelijk alcohol. Het wordt in de lever opgezet als vet en draagt bij aan een verstoorde cholesterol waarde.
Was 100 jeer terug de suikerconsumptie gemiddeld circa 7 kg/jaar. Nu is dat gestegen naar bijna 50 kg/jaar. Er zijn sterke aanwijzingen dat de toename van de suikerconsumptie gelijke tred houdt met drie volksziekten. Kanker, hart- en vaartziekte en Alzheimer.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Sportdrank is voor topsporters gemaakt en wordt ook commercieel verkocht aan kinderen. In Nederland lopen nu 18.500 kinderen met morbide obesitas.

Ook de calcium in melk is slecht opneembaar en wordt met de ontlasting afgevoerd. Mineralen uit groenten zijn voor de mens het best opneembaar.

Melk is voor jonge dieren en moedermelk voor kinderen. Als sportdrank ongeschikt.

Uit de vele opmerking over melk: http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/9 ... ezond.html

Piet.