Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2-persoons tent Noorwegen/schotland - Forum Wereldfietser

2-persoons tent Noorwegen/schotland

Wij zoeken een goede tent voor een fietsvakantie in Noorwegen en Schotland. Hij moet dus regen en wind bestendig zijn :? Wie kan ons adviseren? Wel redelijk geprijsd..
Oke, en nu dezelfde vraag graag, maar iets serieuzer:
- Welk gewicht maximaal?
- Hoeveel ruimte binnentent/buitentent? (fietstassen/fietskar(ren)/fiets?)
- Hoe degelijk grondzeil? (goede campingondergrond/ruwe wildkampeerplaats?)
- Hoe hoog is het budget?
- Verdere wensen?

Als je flink wat geld hebt: een Hilleberg Nammatj 3 GT. Als het goedkoper moet: een Ramble Four fingers voor euro 169 in de opruiming bij Bever. Ze staan nog op de site, dus mischien hebben ze ze nog. Ramble schijnt bovendien te zijn herboren: www.ramble.nl
Ik zou het in zulke natte gebieden niet al te krap willen hebben, vandaar mijn voorkeur voor een driepersoons voor twee personen.
Wim

Willem, helemaal gelijk. Maar vaak is een zwak punt van goedkope tenten nu juist dat grondzijl, en volgens mij is dat van die Ramble ook niet meer dan "redelijk". En je wil niet wakker worden in een natte slaapzak omdat je het water door je grondzijl heen hebt geperst, terwijl het buiten guur is (ik spreek uit ervaring).
Voor zo'n goedkope tent is het een must, maar überhaupt is een extra bescherming voor je grondzijl aan te raden. Het is het deel dat het meeste te lijden heeft (zorg dat het weekmaker-vrij is, Bever Aquafolie is uitstekend), en zorgt ook voor minder condens in je tent. Bovendien zorgt het er ook voor dat je in de luifel geen modderboel krijgt.
Tussen die mooie dure Hilleberg en leuke goedkope Ramble vind je wellicht bij Vaude nog goede modellen.

Willem, inderdaad, in koude en nattere gebieden is wat extra ruimte wel mooi meegenomen. Aangezien wij niet 2 tenten wilden aanschaffen, hebben we in mooi weer extra ruimte maar voor lief genomen! :lol:

Wij hebben een Hilleberg Stalon GT, niet goedkoop, maar wel heel fijn. Uit m'n hoofd, 3,6kg en een dwarsslaper. Aan de achterkant heb je dus ook wat ruimte voor tassen. We hebben ontzettend veel plezier beleefd aan de ruime voortent tijdens ontelbare regenbuien.

De Nammatj is ook een hele goede keuze, door de schuin aflopende zijkanten, bespaar je in gewicht... maar dus ook in ruimte.

Succes met je keuze!

Zelf hebben we laatst voor elk van onze kinderen omdat ze nu wat groter zijn een kleine Ramble Ogre Thumb gekocht in de aanbieding (met ondergrondzeil). Ze wilden niet meer bij ons in de tent, en junior wilde ook niet bij zijn oudere zus.... Twee extra kleine tenten werd wat duur, en we hadden ook niet zo'n zin in de stress als ze eens wat verkeerd zouden doen. Ze zijn 7 en 10 en moeten voortaan zelf hun eigen tenten opzetten is de afspraak. Ik ben heel benieuwd hoeveel minder van kwaliteit deze tentjes zullen blijken te zijn dan onze grote Keron 4GT familietent. Het ziet er in elk geval erg netjes uit.
Er zijn inderdaad nog wel meer mooie Hilleberg modellen (de Stalon GT is een soort tweepersoons Keron 4 GT). Ik noemde de Nammatj omdat ik niet van dwarsslapers houd.
Wim

Hoi,

Ikzelf heb voor mijn (wandel) vakantie door Schotland ook lang gezocht. Uiteindelijk was de keuze tussen de Hilleberg Nallo 2 en de de Exped Sirius extreme. Ik heb voor de laatste gekozen omdat je veel waar voor je geld krijgt.
Het is een erg ruime twee persoon 4 seizoens tent (3kg) met een grote voorluifel. Erg handig voor het koken in Schotland als het weer eens regend.
Hij heeft het schotse weer in ieder geval goed doorstaan, ook windkracht 8 was geen probleem. In de beierse sneeuw funktioneerd hij ook nog prima. Hij is zo ruim dat er twee mensen met fietsbagage inpassen. Hij kost 300E.

Een Hilleberg is ook mooi maar en stuk duurder...

Fiets de wereld,
Whisky
Ook aan te raden zijn Terra Nova en Fjällräven. Lichte tentjes.
Terra nova kost zo'n € 350-€450 voor een 2-persoons.
Fjällräven kost ongeveer hetzelfde voor een 2-persoons.
Bij Fjällräven gaat het gewicht tot zo'n 3 kg, bij Terra-Nova dan tot zo'n 2 kg. Er is bij Terra Nova een nieuwe 1-persoonstent op komst, waarbij het totaalgewicht (incl. haringen en scheerlijnen enz.) onder de 1 kg blijft!!!

Bedankt voor al de adviezen! Zitten momenteel in de orietatiefase. Waarschijnlijk wordt het een exped sirius extreme.

Hoi!

Daar doe je een hele goede koop aan :D
Er rijdt ook nog een andere wereldfietser met die tent rond en is er ook erg tevreden over. Ben zijn naam alleen even kwijt.... Hier de tent in Schotland:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Door de groene kleur ideaal voor wildkamperen (geen probleem in Schotland natuurlijk) en ook minder last van midges. Die zijn vooral gek op de kleuren geel en rood, Mijn gele buurtent op de laatse camping was er helemaal mee bedekt en ik had haast niks :)

Whisky