Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Parijs - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Parijs

Hallo,

Toen ik 18 jaar was ben ik op een gammele damesfiets naar Parijs gefietst, dat was een heerlijke ervaring. Veel leuke mensen ontmoet enz enz.

Ik liep alleen steeds tegen 1 verschrikkelijk probleem aan, ik had kaarten gekocht voor een fietsroute maar keer op keer kwamen deze fietskaarten uit op wegen waar je met de fiets NIET in mocht. (autowegen enz).

Welke kaarten kan ik het beste aanschaffen om dergelijke verwarringen te voorkomen ?

Welke kaarten worden minimaal jaarlijks vernieuwd en zijn echt gericht op fietsers ?

Alvast bedankt,
Alex

Er zijn twee beschreven routes naar Parijs: van Paul Benjaminse en Clemens Sweerman. Deze kiezen rustige wegen, voor een deel zelfs autovrij. Kijk eens op de site van de Fietsvakantiewinkel naar de juiste kaarten. In Belgie zijn veel fietsroutes en knooppunten. In Frankrijk heb je de Michelinkaarten. Zoek op die kaarten de witte en de gele C en D-wegen uit.
Op de Fiets en Wandelbeurs op 18 en 19 februari in de Amsterdam RAI geeft Clemens Sweerman dialezingen over zijn Vincent van Goghroute naar Parijs. Ook andere informatie vind je daar: www.fietsenwandelbeurs.nl
Beste Alex,
Helaas bestaan er geen kaarten die op fietsniveau elk jaar of zelfs elke vijf jaar goed vernieuwd worden. De kaartenwereld is een heel lastige wereld waar degenen die ongeveer elke tien jaar het veld verkennenen het kunnen weten - de topografische diensten - copyright hebben op hun gegevens en alle andere kaartenmakers zich meestal moeten baseren op wat ze al wisten en verder bij elkaar gezochte en soms heel vage berichten. Lucht- en satellietfoto's zijn heel aardig, maar je kunt er moeilijk op zien of het onverharde weggetje onder de grote bomen nu naar een spoortunneltje leidt of niet.
Daarnaast zitten zelfs de topografische diensten met nieuwe geheimhoudingsproblemen, getuige de vele objecten die op de oude (10 jaar geleden) topografische kaarten van België wel staan, maar op de nieuwe versies niet meer.
De meeste kaarten, zelfs de Michelinkaarten (zie http://www.leonpoels.nl/fietsen/michelin.html) , staan daarom vol met onjuistheden. Toch kan ik de Michelinkaarten voor de route naar Parijs echter toch aanraden, de andere kaarten zijn gewoon minder.
Groeten,
Leon

Voor het Franse deel heb je ook fietskaarten van IGN (Institut Geographique National), zie website www.ign.fr of www.fietsvakantiewinkel.nl/ignfrankrijk.php
Deze kaarten zijn op schaal 1 : 100 000 en o.m. te koop bij de ANWB winkels.

succes, Roosje

Als je geen anwb lid bent mag je volgens mij niet kopen in de anwb winkel (of was dat alleen vroeger zo ?)

Je mag ook als niet ANWB lid kopen, alleen zijn sommige produkten dan duurder. Voor de IGN kaarten hanteren ze één prijs.
Heb hier nog een kaart liggen van Paris- Orleans, die kostte vorig jaar €6,60

Wie evt. de kaart over wil nemen, dit is mogelijk.