Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benodigde calorieën per reisdag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Benodigde calorieën per reisdag

Daantje de fietskampioen schreef:Deze mannen doen fiets- expedities waarbij ze hun eigen gevriesdroogde voedsel meenemen.
Bij een tocht van 5000 km met gemiddeld 120 km/dag ben je ongeveer 40 fietsdagen onderweg. Het bestaat niet dat je al het eten als gevriesdroogd voedsel kunt meenemen, tenzij je een volgauto hebt. Ook bij extreem waterarm voedsel moet je ongeveer 1 kg per dag eten, bij dit soort inspanning.

Gevriesdroogd eten is voor een fietser eigenlijk helemaal niet ideaal, in tegenstelling tot voor bergbeklimmers, die alles op hun rug moeten meesjouwen en vaak smeltwater of sneeuw in hun kampjes hebben. Gevriesdroogd eten is duur, moet lang wellen, verteerd minder goed en veroorzaakt bij veel mensen maagkrampen en ruften.

Fietsers die kamperen in woestijnachtige gebieden waar goed water niet voorhanden is, moeten ook water meenemen. Als je toch liters water moet meenemen, is het veel gemakkelijker, lekkerder en goedkoper om ingeblikt eten te kopen, bv. bruine bonen in dikke saus, spaghetti met gehaktballetjes in tomatensaus, soep met veel vermicelli. Ik neem vaak blikken met vruchten op dik sap mee; je kan je daar de hele dag op verheugen! Ingeblikt eten is ook overal te krijgen.
EvertVdJ schreef:De vraag is hoeveel van dat harde werk er gaat overschieten na de reis, los van het feit dat al die krachttraining juist in functie was voor die reis en het voorkomen van blessures.
In mijn fietsreis van 5000km die ik komende zomervakantie ga ondernemen, zal ik elke dag gemiddeld 120 km afleggen met een zwaar beladen fiets (weliswaar elke 5 dagen een rustdag), en waarschijnlijk per dag 7 uren onderweg zijn op het zadel. Ik zal naar schatting tussen de 5000 en 8000 kcalorieën per dag verbruiken.
Is vooraf lastig aan te geven. Grotendeels individueel bepaald. Belangrijkste om je te realiseren is dat fietsen op zich geen vervanging is voor krachttraining, en met name sufficiënte eiwit intake moeizaam kan zijn. Dit laatste is afhankelijk van waar je naar toe gaat.

Je zult gezien het ontbreken van krachttraining dan ook zonder twijfel spiermassa verliezen. Veel meer dan de schade te beperken door voldoende eiwit en kcals te nuttigen kun je niet. Het lastige is echter ook het ontbreken van een weegschaal. Je kunt bij een lange reis dan ook je intake niet echt afstemmen op eventueel gewichtsverlies. En om het nog moeizamer te maken, langdurige cardio onderdrukt bij veel mensen het hongergevoel deels, waardoor je indien enkel varend op hongergevoel er de neiging is in een kcal deficit te schieten.
EvertVdJ schreef:Welnu, als ik aan een relatief lage gemiddelde hartslag rijd (ongeveer 130bpm-140bpm), en in de 'comfortzone' blijf, zal het gewichtsverlies dan beperkter zijn dan wanneer ik sneller rijd (maar minder lang dus)?
Zoals bij iedere vorm van cardio is dit verschil verwaarloosbaar. De hoeveelheid verbruikte kcals wordt bepaald door de geleverde inspanning, deze inspanning staat grotendeels overeen met afgelegde afstand. Of je 120 km nu in 4 uur aflegt, of in 6 of 12 uur, zal voor de benodigde aantal te investeren kcals niet veel uitmaken. Het is voor het lichaam wel gemakkelijker om zichzelf van voldoende energie te voldoen indien het kcal verbruik per uur lager ligt. Maar op dagbasis maakt het eigenlijk niet uit of je gespreid eet, opslaat als vet en spier, weer verbruikt of direct verbrand vanuit glucose.
EvertVdJ schreef:Een dagelijkse calorie-inname van 7000kcalorieën lijkt me niet evident maar een uitdaging die de moeite waard is. Hoe kan je de inname het beste verdelen over de dag? Is de sleutel om op het zadel genoeg suikers en koolhydraten te vreten (om het half uur een portie en suikers in drank), en in welke mate moet ik mij in het dubbele avondmaal volproppen met koolhydraten, vetten en eiwitten?
Dagelijkse kcal inname van 7000 zul je ook niet snel nodig hebben. Afhankelijk van hoe heuvelachtig, berg opwaarts/afwaarts, temperatuur, etc. 5000 - 6000 zul je op de meeste dagen voldoende aan hebben. Zelf eet ik op lange fietsdagen gewoon de gehele dag door. En bovendien vervang ik water door kcal rijke dranken als bijv. volle chocolade melk.
EvertVdJ schreef:Uit raadplegingen van forums constateer ik dat lange, trage cardio niet tot spierverlies leidt, tenminste als er een calorische surplus is. Maar aangezien ik hier spreek over 7 uur fietsen per dag, en ik bij de opeenvolgende ritten niet optimaal zal herstellen, zal die calorische surplus dan nog wel genoeg zijn om spiermassa te behouden? Zal het gebrek aan optimaal herstel niet leiden tot spierverlies? Is het wijzer om meer pauzes te nemen onderweg om te eten of meer absolute rustdagen te nemen waarin ik mij volprop?
Intensieve cardio is in het kader van spierbehoud inderdaad niet raadzaam. Een rustiger tempo is dan ook wenselijk. Bovendien ook feiner voor wat betreft het vakantiegevoel ipv een dagenlange cardio sessie :). Meer rust, hersteldagen, etc zijn vrij persoonlijk. Beetje hetzelfde als gewoon in de gym. Voor de één werkt 6 dagen in de week, de ander moet het behouden tot 3.
EvertVdJ schreef:laatste vraag: Ik streef naar een gewicht van 72kg bij vertrek (met wat meer vetmassa ook). Zal de extra vetmassa gunstig zijn om spiermassa te beschermen?
Bij een huidig vp van 8%, ja. Maar je hoeft ook zeker niet heel veel hoger te gaan zitten. Stijg je bijv. naar ca 74kg met een vp van 14% dan draag je ca. 5kg extra vetmassa. Komt neer op zo'n 35k kcals extra ter reserve. Belangrijkste om te onthouden voor wat betreft spierbehoud is dat je gedurende je reis iig je element krachttraining kwijt bent, en daardoor spierverlies een gegeven zal worden. Maar blijf zoveel mogelijk kcals nuttigen, en met name ook voldoende eiwit indien mogelijk om dit te beperken.

Gedroogd eten zou ik achterwege laten. Veel te duur, plus onpraktisch om mee te nemen zoals anderen ook al aangeven. Vreet gewoon wat je pakken kan. En schroom niet te junken. Kcal denser dan bijv. een hamburger, pizza of wat dan ook wordt het veelal niet. Prima voer om op dit soort dagen te blijven voorzien. Wees vooral niet bang of dit soort items binnen de groep dirty zouden vallen of niet, zoals we binnen de krachtsport zo vaak als issue voorbij zien komen.
stef.l schreef:
EvertVdJ schreef:Welnu, als ik aan een relatief lage gemiddelde hartslag rijd (ongeveer 130bpm-140bpm), en in de 'comfortzone' blijf, zal het gewichtsverlies dan beperkter zijn dan wanneer ik sneller rijd (maar minder lang dus)?
Zoals bij iedere vorm van cardio is dit verschil verwaarloosbaar. De hoeveelheid verbruikte kcals wordt bepaald door de geleverde inspanning, deze inspanning staat grotendeels overeen met afgelegde afstand. Of je 120 km nu in 4 uur aflegt, of in 6 of 12 uur, zal voor de benodigde aantal te investeren kcals niet veel uitmaken.
Ik ben het met bijna alles van stef.l eens, behalve met het bovenstaande. Als je fietst op het vlakke is de luchtweerstand de belangrijkste factor voor de inspanning die je moet leveren. Dat gaat met de 2-3e macht van de snelheid, dus niet lineair zoals hierboven geïmpliceerd. Fietsen van 120 km met 30 km/h kost echt veel meer brandstof dan diezelfde afstand gereden met 20 km/h.
Dat is anders als het parcours vooral klimmen en dalen inhoudt. Dan ligt de snelheid duidelijk beneden 10 km/h en zijn de effekten van de luchtweerstand minder sterk.
math schreef:Dat gaat met de 2-3e macht van de snelheid, dus niet lineair zoals hierboven geïmpliceerd. Fietsen van 120 km met 30 km/h kost echt veel meer brandstof dan diezelfde afstand gereden met 20 km/h.
Inderdaad, dat maakt bij dit voorbeeld makkelijk een factor 2-3 verschil in energiegebruik. En voor mensen kan dat het verschil zijn tussen heel ontspannen rijden en 's avonds nog een pak energie hebben en zich 'kapot rijden'.

Renaat
math schreef:
stef.l schreef:
EvertVdJ schreef:Welnu, als ik aan een relatief lage gemiddelde hartslag rijd (ongeveer 130bpm-140bpm), en in de 'comfortzone' blijf, zal het gewichtsverlies dan beperkter zijn dan wanneer ik sneller rijd (maar minder lang dus)?
Zoals bij iedere vorm van cardio is dit verschil verwaarloosbaar. De hoeveelheid verbruikte kcals wordt bepaald door de geleverde inspanning, deze inspanning staat grotendeels overeen met afgelegde afstand. Of je 120 km nu in 4 uur aflegt, of in 6 of 12 uur, zal voor de benodigde aantal te investeren kcals niet veel uitmaken.
Ik ben het met bijna alles van stef.l eens, behalve met het bovenstaande. Als je fietst op het vlakke is de luchtweerstand de belangrijkste factor voor de inspanning die je moet leveren. Dat gaat met de 2-3e macht van de snelheid, dus niet lineair zoals hierboven geïmpliceerd. Fietsen van 120 km met 30 km/h kost echt veel meer brandstof dan diezelfde afstand gereden met 20 km/h.
Dat is anders als het parcours vooral klimmen en dalen inhoudt. Dan ligt de snelheid duidelijk beneden 10 km/h en zijn de effekten van de luchtweerstand minder sterk.
Ik was mogelijk wat kort door de bocht. Maar doelde op in de trend van binnen de comfortzone. Het verschil gemaakt door luchtweerstand is daarbij nog marginaal. De genoemde tijden waren volkomen arbitrair. Tegenwind, meewind, aerodynamica van fiets, rijder en houding, etc. maken het tenslotte onmogelijk om echt een getal aan te plakken qua snelheid en comfort.
stef.l schreef:Het verschil gemaakt door luchtweerstand is daarbij nog marginaal.
Dat begrijp ik niet. Door het exponentiële karakter van de toename van de luchtweerstand bij toenemende snelheid maakt enkele kilometers per uur verschil in snelheid al een behoorlijk groot verschil in benodigde energie om een afstand af te leggen.

Renaat
{Gezien de *********** reacties verderop heb ik het maar weer weggehaald.}
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:exponentiële
Misschien ff opzoeken.
Je hebt gelijk.
Ik dacht dat 'exponentieel' (taalkundig) ook gebruikt werd voor elke groei die sterker is dan zuiver lineair, maar dat klopt dus blijkbaar niet.
De essentie van de boodschap (weerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid en iets meer snelheid vraagt een pak meer vermogen) blijft wel behouden.

Renaat
Math schreef:
'Bij een tocht van 5000 km met gemiddeld 120 km/dag ben je ongeveer 40 fietsdagen onderweg. Het bestaat niet dat je al het eten als gevriesdroogd voedsel kunt meenemen, tenzij je een volgauto hebt. Ook bij extreem waterarm voedsel moet je ongeveer 1 kg per dag eten, bij dit soort inspanning.'

@ Math; dan heb je volgens mij de website die ik noemde http://www.mountainbike-expedition-team ... /food.html
niet goed gelezen, want dat is dus precies wat deze mannen WEL doen. Ze hebben dan ook een karretje achter de fiets.
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:exponentiële
Misschien ff opzoeken.
Zeker exponentieel! Weet je nog: x^n = e ^ n.ln x

@daantje: ik zie die grote plastic tonnen met gevriesdroogd eten nog niet op fietsaanhangers. Ik zie wel de sponsorlabels.
De beschreven tocht door Australie http://www.mountainbike-expedition-team ... ussie.html is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel. Er wordt gezegd dat er 110 kg per persoon is meegenomen. Een Bob-Yak kan volgens spec max 32 kg dragen, op verharde wegen misschien 50 kg. De rest moet dus anders vervoerd zijn! Maar er wordt ook gezegd dat er voor 3 dagen water wordt meegenomen. Wat is dan de zin van duur, gevriesdroogd eten? Met eten uit blik zou je al die transportkosten niet hoeven maken, heb je meer keus, is je eten sneller klaar (je kunt desnoods zonder brander onderweg) en het is beter verteerbaar.
Daantje de fietskampioen schreef:Math schreef:
@ Math; dan heb je volgens mij de website die ik noemde http://www.mountainbike-expedition-team ... /food.html
niet goed gelezen, want dat is dus precies wat deze mannen WEL doen. Ze hebben dan ook een karretje achter de fiets.
Waar ze het hebben over 1,2 kg per persoon per dag. Dat is voor een tocht van 40 dagen bijna 50 kilo. Ze geven zelf al aan dat ze maar voor drie weken meenemen op de fiets en de rest in depots langs de route vooruitsturen, maar dan nog heb je het over zo'n 25 kilo aan eten. Ik kan dat nou niet echt scharen onder de noemer "je niet een breuk zeulen" en moet er niet aan denken om onderstaande kolos vooruit te sleuren :)

Desalniettemin erg interessant om te lezen hoe ze het hebben aangepakt, thanks voor de link!

Afbeelding
Dag iedereen, bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan.

Vanuit verschillende antwoorden kan ik tot de conclusie komen dat ik verlies van spiermassa zou kunnen beperken door:

-voldoende calorie-intake, r.h.m. de benodigde mineralen, eiwitten, suikers en vetten; -een geringe verhoging van mijn huidig vetpercentage, voor vertrek;
-gerichte krachtoefeningen naast de fiets,voor behoud van witte spiervezels (squats, lunges, steps, bridges,..);
-voldoende pauzes inlassen gedurende de rit;

- en chocomelk


Spiermassa wordt door het lichaam zoveel mogelijk gespaard als bron voor brandstof, aangezien vet en koolhydraten op de eerste plaats komen als efficiënte brandstof. even belangrijk als calorie-intake is dat de witte spiervezels gebruikt worden. Spieren verdwijnen als ze niet meer gebruikt worden (witte spiervezels in dit geval), dus extra oefeningen naast de fiets zouden ook nog gunstig zijn om de vezels actief te houden.

Nog iets:
Heeft er iemand suggesties of ideeën om het gewicht te meten gedurende de reis? (en nee ik ga geen weegschaal meesleuren) Misschien dat ze in sommige jeugdherbergen of bed and breakfasts wel weegschalen hebben?
De apotheek of een dokterspraktijk hebben vaak wel een weegschaal. Kwestie van naar binnen lopen en vragen of je even op de weegschaal mag gaan staan.

Persoonlijk wil ik tijdens mijn vakantie helemaal niet met mijn gewicht bezig zijn, dus ik loop er altijd met een grote boog omheen. :D