Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
Shane schreef:Morgen vertrek ik voor drie weken Lapland in winter met verwacht nacht temperaturen van -20 tot -30.

Fiets 18-19kg
Baggage 20kg
Snow boots 2.7kg :roll:

Niet slecht vind ik, en nu kijken of ik terug kan komen met alle vingers en tenen 8)
- 20 met een cumulus sleeping bag 250 down is dat comfort temperatuur van 3 ?
Wat voor snowboots heb je ? is dat categori c/d wandelschoen ?
Wat voor fiets heb je en met welke dikte banden ga je fietsen ?
Waarom heb je geen vbl liner bij ?
cotweetje schreef:
Shane schreef:Morgen vertrek ik voor drie weken Lapland in winter met verwacht nacht temperaturen van -20 tot -30.

Fiets 18-19kg
Baggage 20kg
Snow boots 2.7kg :roll:

Niet slecht vind ik, en nu kijken of ik terug kan komen met alle vingers en tenen 8)
- 20 met een cumulus sleeping bag 250 down is dat comfort temperatuur van 3 ?
Wat voor snowboots heb je ? is dat categori c/d wandelschoen ?
Wat voor fiets heb je en met welke dikte banden ga je fietsen ?
Waarom heb je geen vbl liner bij ?
Ik vermoed dat je 2 verhalen door elkaar halt.......

Voor Afrika had ik http://www.shanecycles.com/africa/2012/ ... king-list/

Voor Lapland heb ik http://wintercycletouring.com/2013/01/p ... e-lapland/
Shane schreef:
cotweetje schreef:
Shane schreef:Morgen vertrek ik voor drie weken Lapland in winter met verwacht nacht temperaturen van -20 tot -30.

Fiets 18-19kg
Baggage 20kg
Snow boots 2.7kg :roll:

Niet slecht vind ik, en nu kijken of ik terug kan komen met alle vingers en tenen 8)
- 20 met een cumulus sleeping bag 250 down is dat comfort temperatuur van 3 ?
Wat voor snowboots heb je ? is dat categori c/d wandelschoen ?
Wat voor fiets heb je en met welke dikte banden ga je fietsen ?
Waarom heb je geen vbl liner bij ?
Ik vermoed dat je 2 verhalen door elkaar halt.......

Voor Afrika had ik http://www.shanecycles.com/africa/2012/ ... king-list/

Voor Lapland heb ik http://wintercycletouring.com/2013/01/p ... e-lapland/
Hahaha denk het ook, lekker warme slaapzak ;)
zal wel koud zijn met toiletbezoek en hoe doe je dat met wassen, gewoon even niet als je buiten bent ? veel succes en je hebt lekker geinvesteerd in kleren 8)

Heb je die powerstretch dingen besteld op http://www.webtogs.co.uk/ of gewoon in nederland ? zoja waar ?
Shane schreef: Rugzak om in te checken : 20kg.
Handbagage : 7kg

Niet slecht vind ik, als je na gaat dat er geen compromis is gemaakt in comfort.....

Lafuma stoeltje, hangmat, wandelstokken @600g, rugzak @ 2.2kg, netbook @ 1.4kg, e-reader, etc etc.
En 25 maand later vertrek ik met precies hetzelfde gewicht voor een heel ander sort fietsvakantie, grappig hé :D

Afbeelding
packed

Afbeelding
Winter cycle cycling packing list (1)
Afgelopen zomer in schotland kon de fiets op een weegbrug.

Het totaal gewicht was 180 kg.
Dit was inclusief:

-fiets ( idworx easy rohler)
-weehoo aanhang fiets
-voor en achter tassen
-tassen op de weehoo (alleen slaapzakken en matjes)
-ikzelf (90 kg)
- onze zoon (ongeveer 20 kg)

Afbeelding
Misschien een beetje laat:
Voor de reisperiode 05 mei tot 14 juli 2013 (Spanje, Portugal, Gibraltar, Andorra, Frankrijk):
Gewicht fiets (SANTOS TM 2.8 ALU):
- vooras: 24 kg (met Ortlieb tassen en stuurtas)
- achteras: 34 kg (met tent, slaapzak, 4 liter water, voeding, ..., de rest van de reutemeteut)
Mijn gewicht: 66kg
Samen toch zowat 124kg, op de Envalira in Andorra viel het lichtjes tegen :|
Dit jaar hetzelfde verhaal maar de aandrijftrein is aangepast naar een lichter verzet (de Alpen hé :? ).
IJsland en Noorwegen in de zomer:

Fiets: 14kg (incl spatborden en bagagedrager)
Bagage: 14kg
Ik: 61kg (incl kleding)
Daar kwam dan zo'n 2 a 3 kg aan eten een paar bidons bij.

Totaal: 90-95kg

In Australië had ik minder bagage (kleding, slaapzak) maar veel meer water en eten. Totaal gewicht was waarschijnlijk iets hoger.

Frank
Hoi,

Dit weekend vertrek ik vanuit Belgie richting India-Myanmar via de Zijderoute, Pamir en hopelijk ook Karakorum.

Net voor het eerst alles gepakt en ik kom uit op 25-26kg zonder eten en drinken. onmiddellijk helinox-stoeltje en aantal kledingstukken overboard gegooid. Zo gaat er ruim 2 kg af. Als ik alles hier lees, sleep ik dus weer veel te veel mee.

Alternatief is om mijn winterkledij voor de bergen na te sturen om er nog wat af te halen.

Wat denken jullie?
Het andere uiterste is DIT. Let erop dat de eerste foto is gemaakt bij zijn trip door de Himalaya, op 4200 meter hoogte. Nog niet zo hoog als je wellicht zult gaan komen (dan kom je regelmatig nog 1000m hoger), maar toch al behoorlijk.

Bagagegewicht: 7,5kg, excl. water en noodvoedsel (maar incl. bidonhouders). Alles wat daar tussenin zit, zal waarschijnlijk ook wel gaan lukken. :wink: Het is een kwestie van datgene kiezen waar je jezelf het prettigste bij voelt. Ervaren (fiets)reizigers kunnen vaak met minder bagage toe dan iemand die nog niet zo veel heeft gereisd.
Hallo Dennis, maak je geen zorgen over het gewicht van je bagage op dit moment. Je gaat een lange reis maken en je hebt nog heel veel tijd om je bagage te finetunen. Gewoon alles wat je wilt meenemen en onderweg zal wel blijken wat nodig of niet nodig is. Het is niet ongebruikelijk dat fietsers in den vreemde een grote doos met spullen die ze niet gebruiken weer naar huis terug sturen.
Deze draad loopt al een tijd en het onderwerp is boeiend. Op twee manieren Nl. 1. elke keer als ik een helling op rij dan vraag ik me af wat ik te veel bij me heb. 2. Hoe maak is de verdeling van bagage gelijk aan het krachtsverschil tussen mij en mijn vrouw.
Als ik de bijdragen lees dan vallen een paar dingen op. Het vergelijken gaat soms mank m.b.t. voedsel en water. Wat ik van de lichtgewicht wandelaars begrijp is dat je een onderscheidt maakt tussen basisgewicht aan materialen en kleding en het gewicht dat afneemt door consumptie apart telt. Ook wordt kleding die wordt gedragen vaak niet meegerekend, terwijl dit wel gewicht is dat verplaatst moet worden. Ook is de vraag of je eigen gewicht moet tellen. En tenslotte zijn de bijdragen vrij globaal.
Op basis van de paklijst van twee wereldfietsers uit het verleden heb ik een benchmarklijst gemaakt en eigen spullen gewogen en er naast gezet. Niet helemaal consequent (beleg!)
Het was een leuke en leerzame expeditie in grammen jagen. Vooral omdat je door de weegschaal te gebruiken pas ontdekt wat het werkelijke gewicht is van dingen en door de vergelijking met anderen ontdek je waar je eigen keuzes zitten. Zo komen ook bij mij de bekende dilemma's te voorschijn: gewicht versus geld (investeren in lichtgewicht spullen); wel of geen stoeltje; slaapsysteem; slot; ook lastig: gereedschap.
https://drive.google.com/file/d/0B8nYVE ... sp=sharing