Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugklachten bij opstaan. Hoe op te lossen? - Forum Wereldfietser

Rugklachten bij opstaan. Hoe op te lossen?

Hallo allemaal,

Net terug van een groot rondje IJsselmeer, moet ik helaas zeggen dat ik elke ochtend opstond met rugklachten. Ik lag op een Thermarest Expedition Reg 10504 (3,8 cm dik - *). Welk mij bij Bever werd aangeraden, voor kamperen in Nederland en zuidelijkere landen.

Op een camping waar ik 1 nacht stond, tipte de buurvrouw van de carravan naast mij, dat ik m'n matje minder hard zou moeten opblazen. 'Je kont moet net de grond raken.' Dat had ze ooit van een soldaat te horen gekregen. Dus s' avonds op de volgende camping blaas ik me matje expres minder hard op. Maar nee, ??k de volgende ochtend had ik weer last van m'n rug.

De ondergrond was steeds gras. Op de 1e camping kreeg ik met moeite de haringen in de grond. Op de volgende campings ging dat makkelijker (dit om een idee van de hardheid van de grond te geven). Maar toch: Alhoewel m'n nachtrust goed was, was het niet lekker wakker worden.

Normaal heb ik geen noemenswaardige rugklachten. Die heb ik alleen na zwaar werk te hebben verricht.

Lopen meer mensen hier tegen aan? En hoe lossen jullie dit op? Is een dikker slaapmatje de oplossing?

(*) Hoewel het slaapmatje 1 jaar oud is, vermeld de Bever catalogus '05-'06 hem al niet meer.

Misschien ook nog goed even te vermelden. Voor ik ging fietsen, heeft het matje in lege, uitgerolde toestand, met de dop er op een jaar lang in m'n schuur gelegen.

Kan dat kwaad hebben aangericht?

Hallo

Het in lege toestand opbergen van je slaapmatje is problematisch.
Beter is het zoals je al doet, uitgerold en iets opgeblazen op te bergen.
Je kunt dit matje ook zo gebruiken.
dus
uitiollen
dopje eraf
matje zal lucht aanzuigen
extra lucht (niet te veel) in het matje blazen
dopje erop
klaar.

Aha, dan had ik dat 'in lege toestand bewaren' iets te letterlijk genomen.

Maar toch...: Is dat dan voldoende om elke ochtend rugpijn te veroorzaken? Ik vraag me af of het rugpijn-probleem ook aan die harde camping-grond ligt. En dat ik dus mogelijk een dikkere mat nodig heb.

Dat zou wel eens kunnen, want zo'n matje is nu eenmaal geen full-blown matras waar je zo ver in wegzakt dat je wervelkolom mooi recht ligt. Het is meer om doorligplekken tegen te gaan. Zelf slaap ik op zo'n spartaans 2 cm dik thermarestding en ik merk dat ik er anders op ligt dan op een gewoon matras, omdat ik ook niet goed lig als ik echt op mijn zij lig, zoals thuis. Ook belangrijk: heb je iets onder je hoofd liggen dat dik genoeg is?

Ja, ik leg wel iets onder m'n hoofd: Ik prop een paar fleece-truien in 'n broekspijp. Wat heel goed als kussen bevalt.
Wat trouwens 'n tip was, die ik hier op dit forum had gelezen.

Marco

Weetje zeker dat het aan het slapen ligt?

Toen ik hier zelf mee zat, meen ik hier ook ergens iets gelezen te hebben over een verkeerde zithouding op de fiets, dat lage rugpijn veroorzaakt.
Het Land van Maas en Waal schreef:Hallo allemaal,

Net terug van een groot rondje IJsselmeer, moet ik helaas zeggen dat ik elke ochtend opstond met rugklachten. Ik lag op een Thermarest Expedition Reg 10504 (3,8 cm dik - *). Welk mij bij Bever werd aangeraden, voor kamperen in Nederland en zuidelijkere landen.

Op een camping waar ik 1 nacht stond, tipte de buurvrouw van de carravan naast mij, dat ik m'n matje minder hard zou moeten opblazen. 'Je kont moet net de grond raken.' Dat had ze ooit van een soldaat te horen gekregen. Dus s' avonds op de volgende camping blaas ik me matje expres minder hard op. Maar nee, ??k de volgende ochtend had ik weer last van m'n rug.

Lopen meer mensen hier tegen aan? En hoe lossen jullie dit op? Is een dikker slaapmatje de oplossing?


Hallo Het Land van Maas en Waal,

Je matje met "de ventiel helemaal geopend" vlak opbergen. Dit zou bijv. onder je bed kunnen zijn.

Niet alleen de dikte van je matje is belangrijk maar ook je lichaams gewicht.
Ik slaap al 8 jaar (gemiddeld 8-10 weken per jaar) op hetzelfde matje van 3,8 mm. Mijn gewicht schommelt van 75kg in mei naar 69 kg nu half september. :roll:

Schorpioen. :mrgreen:

Roald schreef:Weetje zeker dat het aan het slapen ligt?

Toen ik hier zelf mee zat, meen ik hier ook ergens iets gelezen te hebben over een verkeerde zithouding op de fiets, dat lage rugpijn veroorzaakt.
Bij het fietsen, zelfs al fiets ik 8 uur op een dag, heb ik geen last van m'n rug
Schorpioen schreef:
Het Land van Maas en Waal schreef:Hallo allemaal,

Net terug van een groot rondje IJsselmeer, moet ik helaas zeggen dat ik elke ochtend opstond met rugklachten. Ik lag op een Thermarest Expedition Reg 10504 (3,8 cm dik - *). Welk mij bij Bever werd aangeraden, voor kamperen in Nederland en zuidelijkere landen.

Op een camping waar ik 1 nacht stond, tipte de buurvrouw van de carravan naast mij, dat ik m'n matje minder hard zou moeten opblazen. 'Je kont moet net de grond raken.' Dat had ze ooit van een soldaat te horen gekregen. Dus s' avonds op de volgende camping blaas ik me matje expres minder hard op. Maar nee, óók de volgende ochtend had ik weer last van m'n rug.

Lopen meer mensen hier tegen aan? En hoe lossen jullie dit op? Is een dikker slaapmatje de oplossing?


Hallo Het Land van Maas en Waal,

Je matje met "de ventiel helemaal geopend" vlak opbergen. Dit zou bijv. onder je bed kunnen zijn.
'Met geopend ventiel bewaren'. OK.
Maar met 'onder je bed', daarmee bedoel je dus onder m'n matras bewaren?
Schorpioen schreef:Niet alleen de dikte van je matje is belangrijk maar ook je lichaams gewicht.
Ik slaap al 8 jaar (gemiddeld 8-10 weken per jaar) op hetzelfde matje van 3,8 mm. Mijn gewicht schommelt van 75kg in mei naar 69 kg nu half september. :roll:

Schorpioen. :mrgreen:
Ik weeg 80 kg. Maar ik heb het spinnen/fitness nu ook weer opgepakt. Dus, als het goed is, moeten er wel wat kilotjes afgaan.
(Dat spinnen was vanochtend wel afzien, zeg. Pffffhhhh...)

Bij de Outdoor-winkel vertelde ze mij vandaag, dat fysiotherapeuten bij voorkeur zo dik mogelijke ligmatjes aanraden. Thermarest-matjes van 5 cm dik zijn gevuld met van dat gele schuimrubber, waar luchtgangen doorheen lopen (net als bij bepaalde bed-matrassen), zo lieten ze me ook zien.
Dus ik ga me toch eens oriënteren op ligmatjes van 5 cm dik.

Ik ben al een dagje ouder, en merk wel dat ik met het verstrijken der jaren steeds dikkere matjes nodig heb. Begonnen zonder iets, toen jaren op een stukje foam van 1 cm, ging het eigenlijk tot mijn veertigste wel goed. De eerste dagen van een vakantie werd je stijf wakker, maar daarna wilde het wel. Maar toen dus niet meer. Acht jaar geleden hebben uiteindelijk decadente (dachten we) we Thermarest matjes van 3,8 cm dik gekocht, en eerlijk gezegd vielen die tegen. Ja, ze waren zeker comfortabeler dan het stukje dunne foam, maar het was toch niet echt genoeg - zeker niet als je op je zij wilde slapen. Dus hebben we die matjes twee jaar geleden doorgeschoven naar de kinderen, en zelf van die 5 cm dikke matjes uit de LE serie gekocht met dat schuim met luchtkokers (in de maat 51x183, vanwege het gewicht en de ruimte in de tent). Het was een stuk beter, al blijft het afhangen van de ondergrond. In lekker dik gras slapen we fijn, maar op een harde ondergrond blijft het hard ontwaken. Wel moet ik toegeven dat we vanwege het gewicht en het pakvolume in een isohoes zonder onderslaapzak slapen, zodat we de vering van een slaapzak onder ons moeten missen.
Eigenlijk zouden we dus nog wel wat meer comfort kunen gebruiken, maar dat is er eigenlijk niet. Thermarest heeft het assortiment verder uiteen getrokken in een spartaans lichtgewicht gedeelte, en een comfortabel gedeelte dat eerder voor de autokamperder is. Willen we nog wat dikker, dan zitten we ook vast aan bredere en langere matrassen, zodat we het al gauw hebben over matrasen van een kilo of twee. Bovendien willen we voorlopig dat de kinderen er als het nodig is nog bij kunnen in onze Keron 4 GT met een binnentent van 210x210. Kortom, dikkere matjes moeten zeker nog een paar jaar wachten. Wat we ondertussen dus nog kunnen doen is twee passende niet opblaasbare ondermatjes van Thermarest kopen (die hebben ze net voor dit doel uitgebracht). Die geven wat extra comfort, extra isolatie tegen de kou, en een veilig gevoel als je matje lekt raakt op een onherbergzame plaats. Het gewicht en het geld is het niet, maar uiteraard wel het volume.
Verder is een goed kussen ook van belang. Ook hier worden we steeds decadenter, maar echt ideaal is het nog niet. Jaren sliep ik op en stpaltje kleren. Sinds een aantal jaren slapen we op kleine opblaaskussentjes met een fleece sloopje. Helaas word tik vaker en vaker met pijn in nek en schouders wakker, alsook met tintelende armen en handen. Dacht ik eerst dat het van het fietsen kwam, nu ben ik er meer en meer van overtuigd dat ik een beter kussen nodig heb.
Kortom, ik kan je geruststellen dat je niet de enige bent die tobt. Stoer doen heeft geen zin. Als je ook ruimte heb voor een wat grote matras, dan zou ik in jouw geval dus gelijk gaan voor de allerdikste die je kunt krijgen (gaan wij ook doen als de kinderen wat groter zijn). 5 cm is wel heel wat beter dan 3,8, maar het verschil is nog niet dramatisch. Probeer het anders eens met een foam ondermatras. Dat is het geld niet, en het weegt bijna niets. Het is natuurlijk jammer als je je hele uitrusting tot de laatste gram hebt doorgewogen, om dan ineens een lompe matras van 2 kg mee te zeulen, maar slecht slapen is ook niets.
Wim

Willem Jongman schreef:Eigenlijk zouden we dus nog wel wat meer comfort kunen gebruiken, maar dat is er eigenlijk niet.
Nu dus wel: Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes.. :wink: Maar in dat topic had je al gereageerd.

Maar dank voor je uitgebreide reactie. Inderdaad, zo wakker worden, is heel onplezierig.

Ben een stevige hernia patient met een gewicht van 78 kilo.
Gebruik al heel lang een thermarest kort model van 2 centimeter dik.
De lichtste uitvoering, zoveel gaat er nu eenmaal niet op de fiets als je lang onderweg bent. Het matje blaas ik vrij hard op.
Onder mijn voeten een lege fietstas. Iedere avond bouw ik met zorg een goed kussen dat geleidelijk oploopt, daar zitten vrijwel al mijn kleren in.
In de slaapzak heb ik een klein kussentje 5 cm dik en ongeveer 25 cm rond, vaak is dat gewoon een stufback met een truitje erin. Lig ik op mijn rug gaat het in mijn knieholten, op mijn zij tussen mijn knieën.
Door de goede ondersteuning van nek en hoofd en de houding van mijn knieën waarmee ik de houding van het onderste gedeelte van mijn rug beinvloed heb ik zelden last van mijn rug.
Neem ik deze maatregelen niet is het na de eerste nacht bingo en is de start met kromme pijnlijke rug.
Overigens is jouw fietshouding wel goed? frame maat juist, stuurhoogte en afstand stuur tot zadel goed. Dat heeft ook een flinke impact op je rug. Zijn deze maten niet goed zit je de hele dag je rug een beetje te forceren de resultaten laten zich na een nacht rusten behoorlijk voelen.

Allereeerst: het is erg slecht voor je matje om hem zo lang ineengedrukt te bewaren. Het schuim zal zich die toestand a.h.w. herinneren. Als je het matje dan weer wil gebruiken zal het niet z'n volledige volume meer innemen, wat minder comfort tot gevolg heeft. Het beste is hem met geopend ventiel uitgerold weg te leggen (vrij onder je bed , niet het matras), of achter een kast b.v.). Wat misschien nog wil helpen om het matje weer goed te krijgen is het omgekeerde te doen van wat je gedaan hebt: blaas het matje hard op en sluit dan het ventiel. Als je het zo geruime tijd wegzet herstel je misschien wat van de oorspronkelijke veerkracht van het schuim.
Het ligt er verder erg aan hoe je ligt te slapen: op je zij of op je rug. Als je op je zij ligt heb je uiteraard meer matras nodig, die 5 cm. Thermarst komt een eind, maar heeft voor probleemgevallen eigenlijk niet genoeg ruimte om in te veren (niet te hard opblazen help wel), wellicht dat dan een luchtbed van Exped beter is. Ikzelf slaap meestal op mijn rug, en doe altijd iets ter hoogte van mijn knieën onder het matje. Daardoor voorkom ik dat mijn bekken teveel naar achteren moet kantelen, waardoor ik met een holle rug kom te ligggen (terwijl ik op de fiets juist met een bolle rug fiets). Zodoende slaap ik meestal (oké, ná een paar dagen) als een roos, op mijn 5 cm. matje.