Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ned: 3 20:25 de rekenmaker. Alles over de fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ned: 3 20:25 de rekenmaker. Alles over de fiets

HansvanderVeeke schreef:Ik wilde hem nog even bij uitzending gemist kijken, maar daar gaat het over lantarenpalen. Was dat ook de uitzending op tv?
Het enige over fietsen in deze uitzending was, dat je ze aan een lantarenpaal kan vastmaken :D
miro schreef:..... Bijv. de oude opa gazelle fiets voor 100 Euro in marktplaats heeft high quality gemakt van Reynolds "531" of CroMoly 4130. Carbon frames zijn 95% made in China. Ze zijn een goede voorbeeld van low kwaliteit.....
Sorry hoor, maar als je werkelijk denkt dat stalen buizen die 30 jaar geleden zijn ontworpen hoger van kwaliteit zijn dan een modern carbon frame dan staak ik de discussie. Niet alles wat in China wordt gemaakt is perse van lage kwaliteit. Als je nog met die gedachte rond zwerft, loop je echt 20 jaar achter. Er komen momenteel zeer hoge kwalittatiefe technologische producten uit China. En ze worden daar niet alleen geproduceerd, ze ontwerpen het tegenwoordig ook.
As* schreef:Het lijkt of het voor 8 mei geprogrammeerd staat, zie http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/se ... 08-05-2014

Dat wordt dan een echt dagje van de fiets....die dag wordt ook de winnaar van de Fietsstadverkiezing bekend
http://fietsstad.fietsersbond.nl/
Dus even pas op de plaats tot 8 mei! Wacht tot dan even met het wild verschieten van kruit. :wink:
Dat een goede fiets 1000 euro moet kosten, bestrijd ik. heb een "trekking" fiets van we zullen maar zeggen een postorder merk. die heeft me destijds 500 en nog wat euros gekost. ik fiets er al een kleine 4 jaar op en heb er ongeveer 30.000 km mee afgelegd, naar volle tevredenheid. Toevallig komt mijn fiets uit een fabriek die ook A-merken levert en die met dezelfde setting onder merknaam rond de 900 euro kosten. Marketing brengt ook geld op zullen we maar zeggen... :shock:
Vanavond dan toch echt de uitzending over de fiets

Mario
Ik vond zelf de berekeningen vrij zwak. Het kan er misschien aan liggen dat ik een dokter Frankenstein ben met fietsen maar vond vooral hun berekeningen qua gebruiksduur en kosten niet kloppen.
Ik heb nu al bijna 10 jaar ervaring met
zeer goedkope fietsen. Ik heb 6 jaar naar het VWO gefietst en nu al 4 jaar naar het station. Naar het VWO betekende elke doordeweekse dag van de week in totaal
15km. Naar het station is elke dag 10km. Bij beide locaties stonden de fietsen altijd buiten in de regen, pekel en sneeuw.
In deze tijd heb ik er 3* gehad.

* Eigenlijk 2: 1 ter vervanging van de eerste die kapot ging. De derde stond op een andere locatie en werd tegelijkertijd gebruikt

-De eerste ging kapot toen het frame scheurde (waar de terugtraprem vastgreep aan het frame door de iets wat sportieve rijstijl). Deze fiets was toen ik hem kocht al ruim 15 jaar oud. Stond altijd buiten en buiten banden enz weinig aan gehad. Enkel een trapas van 19 euro. In totaal 6 jaar op gereden.

- De tweede was een extreem goedkope fiets van de Halfords die ik daarna nog tweedehands kocht. De fiets was toch zo'n 5-6 jaar gok ik. Hier heb ik zonder problemen ruim 4 jaar op gereden. Deze stond ook altijd buiten. Na die 4 jaar waren de tandwielen versleten. Prima te repareren maar duurder dan een ander barrel kopen. In de rest van de jaren nooit iets aan vervangen. (buiten banden enz)

De huidige fiets is de derde. Deze heb ik 1 jaar op een andere locatie gebruikt als vervolg vervoer vanaf het station. Heeft ook altijd buiten gestaan. Hier rij ik nu nog steeds op. Bij deze fiets is het voorwiel kapot gegaan door mijn eigen domme schuld. (trommelrembeugel was deels kapot wat ik te laat zag. Rem klapte dus rond en brak het voorwiel). Uit het eigen magazijn aan donorfietsen een voorwiel gepakt en kon weer rijden (had me anders 25 euro gekost)

De gebruiksduur is naar mijn idee dus toch wel veel langer en het onderhoud een stuk lager. (ik zit op zo'n 30 euro per jaar inclusief aankoop van alle 3 fietsen voor mijn dagelijks gebruik)
Ha!

Leuk om te zien.
Sommige zaken verbazingwekkend. Toch weinig verrassingen.
Ik heb zelf ook zo'n gratis Volkskrant fiets waarbij je merkt dat het minder goede onderdelen zijn.
Jammer dat ze voor een framebouwer naar België moesten.
Ik vond het helemaal geen leuke uitzending,erg simplistisch en met weinig nuance.
Dirk
HansvanderVeeke schreef:Ha!

Jammer dat ze voor een framebouwer naar België moesten.
Wel,als je naar de rekensom kijk, de fiets heeft meer dan 50% holands.
1.Onderdelen 110 Euro
2.Marge winkelier 40 Euro
3.Transport marketing 45 Euro
4.BTW 52 Euro
dit programma laat nog eens goed zien hoe we met z.n allen opgelicht worden met al
die dure fietsen als je ziet dat een frame maken 15 euro kost kun je nagaan.geen wonder dat er weinig uit NL komt als je ziet wat het prijsverschil
met duitsland alleen al is.
Dalton schreef:dit programma laat nog eens goed zien hoe we met z.n allen opgelicht worden met al die dure fietsen als je ziet dat een frame maken 15 euro kost kun je nagaan.geen wonder dat er weinig uit NL komt als je ziet wat het prijsverschil
met duitsland alleen al is.
De prijs-kwaliteitsverhouding van sommige merken vind ik zelf ook niet ok. Maar ik vind je conclusie toch erg kort door de bocht. Ik heb geen bewijzen of goede onderbouwing, maar ik denk dat enkel de top van bepaalde grote fietsfabrikanten goed verdienen in deze branche maar dat het ver zoeken is naar fietshandelaars, kleine fietsfabrikanten, ... of andere mensen in de fietsbranche die er rijk worden. M.a.w. wil je poen scheppen, zoek het dan maar elders ...

Renaat
Ik heb net even aflevering in de herhaling gekeken. Het was wel ongeveer wat ik me ervan had voorgesteld. Beetje makkelijke televisie maken en half-bakken onderzoek doen.

Van die fiets van 250 euro werd meerdere malen verteld waar de onderdelen wel allemaal niet vandaan kwamen en dat die over de hele wereld moesten worden getransporteerd met vrachtboot, vrachtwagen en goederentrein. Die fiets van 500 euro leek daar geen last van te hebben. Tenminste daar werd niets over verteld.

Ik wist overigens niet dat al die onderdelen zo goedkoop waren. 15 euro productie kosten voor een frame? En dat te bedenken dat mijn racefiets een frame heeft van 1000 euro (consumenten prijs). Het enige aardige voorbeeldje vond ik de fietsbel. Een Nederlandse fietsbel van 1 euro kregen ze niet kapot met een ferme klap op de grond kapot terwijl de Chinese fietsbel van een halve euro op de Hollandia fiets met een klap al ter ziele was.

Dat is ook mijn bezwaar van goedkope fietsen en goedkope onderdelebn. Binnen no-time is het stuk. Zeker als ze het aan mij geven. Niet dat ik lomp met een fiets omga maar ik zet net iets teveel kracht brug op en ik fiets met te veel snelheid over scheef liggende klinkers. Ik vermoed dat ik een 250 euro fiets binnen 3 maanden bij het oud schroot kan neerleggen.
de waarheid ligt waarschijnlijk toch ergens in het midden...een fabrikant die een exclusief , of een high-end produkt produceert heeft meestal een grotere winstmarge dan een fabrikant die een jan-met-de-pet produkt uit zijn fabriek laat rollen. simpelweg omdat de consument voor exclusieve produkten daar meer geld voor uit wil geven.

daarnaast zijn arbeidsuren in europa vele malen duurder dan in azie. als je dat soort dingen combineert, dan krijg je al snel prijsverchillen in produkten.

transportkosten zijn te verwaarlozen...als ik onderdelen/produkten uit china bestel, al is het maar voor 15 euro, dan wordt het gratis opgestuurd. en dan hoef ik er echt geen weken op te wachten...een bestelling uit hong-kong is tussen de 3 en 5 dagen bij mij in huis.
nobbiomatic schreef: transportkosten zijn te verwaarlozen...als ik onderdelen/produkten uit china bestel, al is het maar voor 15 euro, dan wordt het gratis opgestuurd. en dan hoef ik er echt geen weken op te wachten...een bestelling uit hong-kong is tussen de 3 en 5 dagen bij mij in huis.
Die onderdelen komen dan zeer waarschijnlijk uit een pakhuis dat achter de Britse Douane ligt. Hoe die chinezen het doen voor dat geld zal altijd wel een raadsel blijven, ik verwacht dat er een grote sponsor als de staat of posterijen achterzit.
Ik kan nu niet zo snel een link vinden (ik weet het, een zwak argument, maar toch echt ergens gelezen), maar in feite betaalt de Chinese staat de transportkosten.
zulk systeem werkt alleen maar met die prijzen als je mensen op een vreselijke manier uitbuit tot ze er bij neervallen, ze heel zwaar onderbetaald en ze als slaven behandeld .....die manier van werken houd heel het systeem in stand....
wat mensenrechten betreft is china mee 1 van de vreselijkste landen ter wereld .....
Ik denk dat voor de rijwielhandel hetzelfde geldt als voor de andere vormen van detailhandel. Grote ketens kunnen net als supermarkten werken met kleine winstmarges omdat ze grote omzetten halen. Kleine speciaalzaken en kleine fabrikanten die hoogwaardige produkten maken en verkopen, zijn wel gedwongen om meer winstmarge op hun produkt te zetten, willen ze nog een beetje kunnen leven van hun handel.

Het verschil tussen Nederlandse en Duitse fietsen zit volgens mij niet zozeer in de prijs, maar in de keuze die de fabrikanten maken: Neem als voorbeeld de hybrides van rond de 800 euro. De grote Nederlandse merken trakteren de consument op allerlei overbodige "luxe"zaken, zoals verende voorvorken die meestal niets doen, verende zadelpennen, jasbeschermers (wat doen die op een fiets die toch voor sportief gebruik is bedoeld), kettingrandjes die in de weg zitten als je wat aan je voorderailleur wilt doen, gebogen buizen en in verschillende tinten verlopende lak, wat een duur en bewerkelijk lakprocede is. De Duitsers bieden in de regel recht-toe-recht-aan fietsen aan: dan kan je er betere onderdelen op zetten voor diezelfde prijs, bijvoorbeeld een geheel of gedeeltelijk meer hoogwaardige onderdelengroep, sterkere wielen, een serieuze bagagedrager etc.
+ 1 Riny
Ik betaal liever 1000 euro of meer voor een fiets waar ik tevreden mee ben dan 500 voor een fiets die allerlei tekortkomingen heeft en na een paar jaar is versleten.
Objectief gezien is de fiets van 1000 euro waarschijnlijk niet twee keer zo goed als die van 500, maar ik heb het geld over voor het plezier wat ik van zo'n fiets heb.

Bij (relatief) scherpgeprijsde fietsen wordt je op bepaalde punten gefopt: zadels waar je steenpuisten mee kweekt, dragers waar je nauwelijks iets op kunt vervoeren, zwakke spaken e.d. Dat is trouwens niet iets van de laatste tijd.

In 1984 kocht ik een Gazelle Tourist Race: een semi-racefiets met hoofdbuizen van Reynolds 531, mooie gebuste aluminium Weinmann velgen en de Suntour VX groep (niet heel duur, wel goed). Het was zo ongeveer de beste massaproductiefiets die Gazelle in die tijd maakte. Het was ook een prima fiets (20 jaar plezier van gehad), maar omdat hij voor minder dan 1000 gulden op de markt werd gebracht, zat er een goedkoop plastic zadel op en een prutserig draadstalen achterdragertje. De fietsenmaker gaf mij voor 3 tientjes een serieus racezadel wat perfect dienst heeft gedaan. Samen met de aankoop van een stalen Karrimor achterdrager en voordrager zat ik ruim boven de 1000 gulden. Na een jaar moesten er in het achterwiel dikkere spaken omdat die om de haverklap braken, ook op tochten zonder bagage: ik ben geen grote, zware vent die in een hoge versnelling hard zit te rammen. Toen was het wel een prima fiets die mij met een minimum aan onderhoud en pech jaren trouw heeft gediend.