Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schotland: westelijke hebriden of orkney en shetland - Forum Wereldfietser

schotland: westelijke hebriden of orkney en shetland

Heej,
Heb vorig jaar in schotland gefietst en dat was waanzinnig. Dit jaar ga ik weer terug maar zit ernstig te twijfelen of ik het noordelijke deel moet doen samen met Orkney en Shetland of dat ik de westelijke eilanden moet gaan bezichtigen. Op internet zien beide er super uit met veel historische bezienswaardigheden en mooie natuur maar is er al iemand van jullie geweest die me kan overhalen??
Bedankt.

Peter-Paul
Hoi,
Ik heb geen ervaring met Orkney / Shetland maar de Hebriden zijn zeker de moeite waard, op http://wizardofoh.nl/moh/2000
vind je een verslag van mijn tocht. Met name de ruige bergen van Mull en de Buiten Hebriden met zijn witte stranden aan een azuurblauwe kust ( je waant je je eerder ergens op de Pacific dan in het natte Schotland) zijn prachtig.

Afbeelding
Glen More, Mull

Ik had je verslag gelezen, inderdaad erg mooi. Misschien nog wel makkelijker te bereiken daar je vanaf Glasgow gelijk kan fietsen. Anders moet ik eerst naar Inverness, dat stuk eronder heb ik al gehad en het scheelt weer een treinrit. Wacht toch ook nog ff op eventuele reacties van mensen die wel op orkney en shetland zijn geweest.
thxs

Inderdaad, als je op Glasgow-Prestwick vliegt hoef je niet eens door Glasgow te fietsen, het vliegveld ligt pal aan de kust en niet ver daarvandaan (25 km*) kan je de ferry naar Arran pakken waarmee je meteen op de eilanden bent beland.

*) zie de link naar de Michelin kaart

Vanaf Arran kun je een boot nemen naar Kyntyre en van daaruit verder naar het noorden fietsen richting Mull. Het weggetje aan de noordkant van Loch Awe is prachtig en het stuk door de Glen Lonan tussen Taynuilt en Oban doet niet onder voor Glen More op Mull.

Verder dan Mull ben ik op de fiets nog niet geweest. Wel zonder fiets. De Orkneys zijn beslist heel bijzonder en het noordwesten van Schotland wordt niet voor niets Moonland genoemd. Prachtig verlaten gebied. Lijkt me wel pittig met al die korte klimmetjes en soms slecht weer. Misschien kun je heen via Glasgow en terug via Inverness gaan en dan zoveel mogelijk van de ruige westkust en de eilanden genieten.

Lisette