Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met gps - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fietsen met gps

supermario schreef: Volgen mrgps levert de ofm kaart conflicterende problemen op.
In zoverre dat de OSM-kaarten er soms voor kunnen zorgen dat het toestel helemaal niet meer opstart. Om die reden is het verstandig de OSM kaart op een sd-kaartje te zetten. Loop je tegen problemen aan dan is het een kwestie van even verwijderen van het geheugenkaartje en je toestel start gewoon weer op. Heb je de kaarten op het interne geheugen staan dan is de oplossing minder eenvoudig...
Ik heb 2 teasi ones gekocht. Een reserver voor vakantie als de accu te snel leeg zou raken. Samen goed voor 20 uur. Heeft OSM.
Werkt goed, soms wat gekkigheid maar je komt overal waar je zijn moet.
Samen nog steeds maar 320 euro.
Ik heb ook het allernieuwste model gekocht die een zwaardere accu heeft en iets groter scherm.
En een heel gemakkelijke programma voor de computer voor updates en kaarten te installeren.
Voor wie een Oregon type 600 heeft gekocht.
Hans Vaasen heeft op heeft op het Way pont GPS forum 4 korte info filmpjes gezet van ongeveer 15 min. per film hier op geeft hij precies aan hoe je de Oregon moet instellen.
Ik werk er al twee maanden mee maar heb er ook nog van geleerd.
Klaas de Pelgrim
saagstree schreef: Ik werk er al twee maanden mee maar heb er ook nog van geleerd.
Mooi dat te horen. De eerste aflevering is te vinden op http://youtu.be/3WWDK8SvEB0 ; van daar uit kun je doorklikken naar de rest.

Overigens bestaan dergelijk video's ook over de andere types. Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/
Ik heb gisteren het boekje gps wijzer gekocht.

wat mij opvalt is dat de schrijvers toch weer met andere instellingen aankomen dan bv mrgps, zoals:

positieweergave instellen op hddd.ddddd ipv hddd.mmm

routering plaats op de weg altijd uit.

tracklog staat in verbinding met trip computer moet altijd op aan staan. when tracking, anders mist je tripcomputer de totaaltijd.

mario
supermario schreef: wat mij opvalt is dat de schrijvers toch weer met andere instellingen aankomen dan bv mrgps, zoals:

positieweergave instellen op hddd.ddddd ipv hddd.mmm
GPS wijzer werkt mogelijk iets meer vanuit de wandelaar dan de fietser; mogelijk daarom wat verschil.

GPSwijzer vindt de ddddd de 'handigste', maar geeft niet aan waarom. Ikzelf adviseer standaard 'de lekkerste' te gebruiken; simpelweg om dat Garmin standaard die instelling hanteert - en hij mede daarom het meest voorkomt.

Maar als je om welke reden dan ook, regelmatig een coördinaat handmatig invoert van een bron die werkt met een ander stelsel dan ligt het voor de hand de instelling aan te passen.
Voer je nooit handmatig coördinaten in, dan maakt het verder weinig uit.
supermario schreef: routering plaats op de weg altijd uit.
[/quote]

Typisch verschil tussen enerzijds wandelen/geocaching, anderzijds fietsen.

Als je fietst met bijv de OSM fietskaart zal de weg/het pad waarop je je bevindt vrijwel altijd op de kaart staan. Plaats op de weg 'aan' zal dan een betere positie weergave op het scherm opleveren.

Ben je echter bijv aan het geocachen dan kan het zijn dat je een meter of tien van de weg af in het bos loopt en het toestel je (ongewenst) op de weg plaatst, en van daar uit aanwijzingen gaat geven.

Ik adviseer deze functie voor het fietsen aan te zetten, bij het wandelen uit.
MrGPS schreef:Als je fietst met bijv de OSM fietskaart zal de weg/het pad waarop je je bevindt vrijwel altijd op de kaart staan. Plaats op de weg 'aan' zal dan een betere positie weergave op het scherm opleveren.
Ik ken situaties dat het echt beter is om deze ook gewoon bij fietsen uit te zetten, Zeker in de bergen en in kloven wil je zien waar je GPS denkt dat je bent. En niet continue wisselt van pad ene kant rivier naar andere kant. Dan is het beter om te zien dat je midden in de rivier lijkt te fietsen.
Niet elk pad staat goed in OpenFietsMap, zeker niet als je wat verder over de grens gaat. En de lock to road kan dan juist weer tegen je werken (net zoals bij geocaching).

Ik adviseer altijd om vast op de weg altijd uit te zetten (Nee is dan de juiste keuze) bij alles behalve auto/motor gebruik (in de auto of op de motor). In ons platte Nederlandse park met een rondje om de kerk zul je amper merken op welke stand je fietst en maakt de keuze niet zoveel uit. Tenzij je weer wat meer richting ATB gaat waarbij je ook wel eens een MTB spoortje volgt.
supermario schreef:Ik heb gisteren het boekje gps wijzer gekocht.

wat mij opvalt is dat de schrijvers toch weer met andere instellingen aankomen dan bv mrgps, zoals:

positieweergave instellen op hddd.ddddd ipv hddd.mmm

routering plaats op de weg altijd uit.
De schrijvers hebben veel praktijk ervaring, meer dan enig ander.

De hddd.ddddd is de makkelijkste en daarmee maak je de minste fouten. Wel is het zaak dat je weet wat je ziet als je een coördinaat ontvangt of leest en dan je toestel overeenkomstig instellen.

Als je coördinaten naar elkaar wilt toe smssen kun je van te voren afspreken welk formaat je gebruikt (de hddd.ddddd heeft dan absoluut mijn eigen voorkeur).
Ik snap jullie wel maar voor mij als niet expert een beetje verwarrend

Mrgps: Volgens schrijvers: wij kiezen hier voor hddd.ddddd, omdat dit een universeel en eenvoudig in te voeren notering is.

plaats op de weg niet vastzetten volgens schrijvers:

doe je dat wel, dan kan je positie cursor tientallen meters verkeerd geplaatst worden omdat je gps vindt dat je op een voor hem dominante plek hoort te zijn, dit is uiterst verwarrend.

Ik heb mij vandaag verdiept in het track systeem.

mario
Ik heb interesse in de Garmin Oregon serie, echter lees ik in de handleiding dat het systeem niet compatibel is met onderstaande, wat mij vrij apart lijkt.
OPMERKING: Het toestel is niet compatibel met Windows 95, 98, ME, Windows NT®, en Mac OS 10.3 en ouder.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan interpreteren?
Een moderne Garmin GPS word een soort USB-Stick zodra je deze aan de computer aansluit. Dit kon/kan niet goed met de oudere Windows versies, want die ondersteunen dat niet.

Verder is ook het programma BaseCamp niet beschikbaar voor die platformen. Bij Mac heeft het zelfs nog met processor architectuur te maken.

Nu is het wel zo dat de Oregon in een spanner modus gezet kan worden en dan lijkt deze in aansluiten wat meer op een 60Csx, of het werkt met MapSource en op bv een Windows95 computer, geen idee, maar misschien wel.

Wat wel is ondersteund zijn Windows XP, Vista, 7, 8 en Mac OS X 10.4 en nieuwer.
GPS Expert schreef: Wat wel is ondersteund zijn Windows XP, Vista, 7, 8 en Mac OS X 10.4 en nieuwer.
Bedankt GPSExpert. Ik las het 'ouder' verkeerd. :oops: Ik heb hoger dan bovenstaande. Geen probleem dus!
Met de Oregon is het toch ook mogelijk om een adres in te voeren en het apparaat zelf een route laten berekenen, en indien men hiervan afwijkt dat het apparaat opnieuw de route berekend? Is dit juist?
Ben namelijk op zoek naar een toestel dat active routing heeft, kan zoeken op adressen, fiets- en wandelpaden kent, electronisch kompas heeft, mogelijkheid om routes vanuit basecamp zonder herberekening over te dragen vanuit basecamp, activiteitspecifieke routeberekening en kaartweergave. Volgens mij heb ik aan de Oregon dan een goede. Liefst met een kaart van 1:50.000- 10.000.
Route in toestel berekenen kan prima, maar hou er rekening mee dat de afstand waarover soms wat kan tegenvallen. Zeker in vergelijk met een auto toestel. Door etappes te bepalen via een papieren kaart kun je de dorpen in het toestel als een keten aan elkaar rijgen (route in oregon maken).

Wil je adres zoeken in Europa, dan kun je niet zonder een City Navigator kaart, gaat het alleen om Nederland, dan is de "gratis" (donatie waardig) OpenFietsMap kaart voldoende.
GPS Expert schreef:Route in toestel berekenen kan prima, maar hou er rekening mee dat de afstand waarover soms wat kan tegenvallen. Zeker in vergelijk met een auto toestel. Door etappes te bepalen via een papieren kaart kun je de dorpen in het toestel als een keten aan elkaar rijgen (route in oregon maken).

Wil je adres zoeken in Europa, dan kun je niet zonder een City Navigator kaart, gaat het alleen om Nederland, dan is de "gratis" (donatie waardig) OpenFietsMap kaart voldoende.
Wederom bedankt. Dat aan elkaar rijgen is een goede tip.
De City Navigator is dat een kaart die fiets en wandelpaden goed weergeeft? Hoe verhoudt deze zicht tot de Recreatiekaart Europa (binnen Nederland uiteraard)? Of zijn de OMF kaarten zo goed en duidelijk dat ik, aangezien ik enkel NL nodig heb, geen kaart hoef te kopen en kan kiezen om de OMF kaarten erop laden?
Volgens mij ben jij een beginner en kan je dan het beste het boek GPS wijzer kopen en goed lezen en oefenen, daar leer je het meest van.

Mario
supermario schreef:Volgens mij ben jij een beginner en kan je dan het beste het boek GPS wijzer kopen en goed lezen en oefenen, daar leer je het meest van.

Mario
Ik ben inderdaad een beginner. En omdat het vrij onduidelijk is vanwege verschillende kaarten en opties per apparaat vraag ik het een en ander. Wellicht dat ik dat boek aanschaf in de toekomst. Toch wil ik binnenkort overgaan tot aanschaf zodat ik kan fietsen met gps. Ga nu even filmpjes bekijken van MrGPS.
Fris81 schreef:De City Navigator is dat een kaart die fiets en wandelpaden goed weergeeft?
Nee, is vooral bedoeld voor de automobilist
Hoe verhoudt deze zicht tot de Recreatiekaart Europa (binnen Nederland uiteraard)?
Ook dat is een vrij basic kaart
Of zijn de OMF kaarten zo goed en duidelijk dat ik, aangezien ik enkel NL nodig heb, geen kaart hoef te kopen en kan kiezen om de OMF kaarten erop laden?
OFM, maar waarom probeer je 'm niet uit op de pc, daar heb je geen gps voor nodig: http://www.openfietsmap.nl
In tegenstelling tot wat GPS expert beweerd is mijn kaart prima geschikt om in Europa te fietsen, niet alléén in Nederland. CN is alleen handig als backup of om een adresje, restaurant of hotel te zoeken die er toevallig niet op staat.
Fris81 schreef:De City Navigator is dat een kaart die fiets en wandelpaden goed weergeeft?
Dit is een auto/motorkaart met heel veel wegen en extra info zoals adressen, maar ook overnachtingen, ov etc etc. Echter er staan geen fietspaden in! Dus voor een racefietser prima bruikbaar. Zodra je naar bv Zuid Frankrijk of Italië gaat, is dit wel een goede kaart.
Fris81 schreef:Hoe verhoudt deze zicht tot de Recreatiekaart Europa (binnen Nederland uiteraard)?
Dit is een grove topo 1:100.000 is prima voor oriëntatie, maar de routes zijn alleen hemels breed, geen routeringsinfo. Wel prettig vanwege de hoogte informatie die erin zit.
Fris81 schreef:Of zijn de OMF kaarten zo goed en duidelijk dat ik, aangezien ik enkel NL nodig heb, geen kaart hoef te kopen en kan kiezen om de OMF kaarten erop laden?
Het is OFM ;) En dit is de meest ideale fietskaart van BeNeLux. En je kunt er ook op wandelen, niet elk parkpaadje staat erop, maar het is meer dan voldoende.

Als je alleen in Nederland gaat fietsen is deze kaart van de website te downloaden en via de computer op een GPS te plaatsen.

Naast de filmpjes en dvd zijn er ook GPS Kennismakings cursussen, privé cursussen en gps helpdesk voor gps+computer hulp.
De tovenaar schreef:In tegenstelling tot wat GPS expert beweerd is mijn kaart prima geschikt om in Europa te fietsen, niet alléén in Nederland. CN is alleen handig als backup of om een adresje, restaurant of hotel te zoeken die er toevallig niet op staat.
Euuhhh, de OFM is een prima kaart voor de hele wereld en niet alleen voor Europa, toch? ;)

Maar als je perse adres info wilt hebben in het buitenland, dan is de CN kaart echt een aanrader om ook te hebben en kom je niet in NL op de fiets, waarom zou ik dan 2 kaarten gebruiken.

In de praktijk zie ik dat de adres info in buitenland eigenlijk niet zo nodig is, er zijn maar heel weinig mensen die op de bonnefooi op stap gaan met een alleen een adressen boek bij zich, de meesten hebben het allemaal al uitgestippeld en dan is adres info via google maps ergens onderweg prima te vinden op het moment dat je het wel eens nodig hebt.
De tovenaar schreef:maar waarom probeer je 'm niet uit op de pc, daar heb je geen gps voor nodig: http://www.openfietsmap.nl
In tegenstelling tot wat GPS expert beweerd is mijn kaart prima geschikt om in Europa te fietsen, niet alléén in Nederland. CN is alleen handig als backup of om een adresje, restaurant of hotel te zoeken die er toevallig niet op staat.
Dank je wel. Heb deze gister gedownload en ben ermee aan het oefenen, ziet er duidelijk uit in ieder geval. Deze ga ik er zeker op zetten.
GPS Expert schreef:Dit is een auto/motorkaart met heel veel wegen en extra info zoals adressen, maar ook overnachtingen, ov etc etc. Echter er staan geen fietspaden in! Dus voor een racefietser prima bruikbaar. Zodra je naar bv Zuid Frankrijk of Italië gaat, is dit wel een goede kaart.
Dank je wel. Ik denk dat in mijn geval de Benelux/NL pro en de OFM voor mij het meest geschikt zijn.
Fris81 schreef:Hoe verhoudt deze zicht tot de Recreatiekaart Europa (binnen Nederland uiteraard)?
GPS Expert schreef:Dit is een grove topo 1:100.000 is prima voor oriëntatie, maar de routes zijn alleen hemels breed, geen routeringsinfo. Wel prettig vanwege de hoogte informatie die erin zit.
Duidelijk.
Fris81 schreef:Of zijn de OMF kaarten zo goed en duidelijk dat ik, aangezien ik enkel NL nodig heb, geen kaart hoef te kopen en kan kiezen om de OMF kaarten erop laden?
GPS Expert schreef:En dit is de meest ideale fietskaart van BeNeLux. En je kunt er ook op wandelen, niet elk parkpaadje staat erop, maar het is meer dan voldoende.

Als je alleen in Nederland gaat fietsen is deze kaart van de website te downloaden en via de computer op een GPS te plaatsen.
Ga ik zeker doen!
GPS Expert schreef:Naast de filmpjes en dvd zijn er ook GPS Kennismakings cursussen, privé cursussen en gps helpdesk voor gps+computer hulp.
Heb inmiddels diverse filmpjes bekeken en heb aardig wat opgeschreven, dit schept veel meer duidelijkheid dan enkel het lezen erover. Super.